Welk bit met buitenrijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tessaar

Re: Welk bit met buitenrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-08 11:25

lijntje87 schreef:
diphranil schreef:

En hier leg je zelf de vinger al op de zere plek. Doordat je zelf ook enorm bent geschrokken reageert je paard extra heftig op jou. Als je paard schrikt, moet je zelf ten alle tijden rustig blijven (ok dat is soms heel erg moeilijk) en zorgen dat je zo snel mogelijk je eigen schrikreactie onder controle hebt en heel rustig en diep ademhaalt. Zodra je paard voelt dat jij kalm blijft, zal zij ook kalmeren.

Er zijn wel testen gedaan waarbij een mens met een normale hartslag naast een paard werd gezet. Hartslag van het paard werd ook opgemeten. Mens werd weggehaald, kreeg een pilletje om de hartslag te verhogen en is weer naast hetzelfde paard gezet. Hartslag van het paard ging mee omhoog.

Kijk vooral heel kritisch naar jezelf. Natuurlijk kan een paard schrikken en het op een lopen zetten, maar wat deed je zelf? Schrok je? Voelde je dat je hart naar je keel ging en je hartslag en ademhaling flink versnelden? Als dat zo is, dan heb je aan je paard het signaal afgegeven dat het inderdaad een hele enge situatie was en dat ze vooral hard moest blijven rennen.
De hulp die je dan geeft door een ophouding te maken op het bit is dan helaas tegenstrijdig met wat jou lichaam aangeeft en het paard, zo gevoelig als het is gaat dan af op jou lichaam en niet op het bit in de mond.

ik ben het zo enorm met jou eens!!!

En met bovenstaande ben ik het trouwens ook enorm eens Knipoog

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 11:35

midgie schreef:
Vind het zo jammer dat je zo vaak leest dat het bit als noodrem gebruikt word en dat er niet over nagedacht word hoe het echt werkt in de mond,
Ach als het ene niet werkt dan doen we er maar even een scherper bit in, dat lost toch niets op?
Ook met een heel scherp bit gaan ze aan de kletter als ze echt willen gaan ze overal doorheen, maar wat is aan de kletter gaan?/
Echt op hol , of gewoon even geen controle meer??
En moet dat ene moment dan gelijk besloten worden om een ander bit in te doen??
Ik zou dan gewoon een andere oplossing doen.
Zelf heb ik ook een enorme heethoofd, die rij ik al bijna 8 jaar zonder bit en wat ik doe is aan de lange lijnen in menpositie naar buiten gaan , zodat ze zelfstandig voorop loopt en ik haar toch kan besturen vanaf achter haar, het geeft haar vertrouwen en dat werkt weer door als ik op haar rug zit.
Er zijn zoveel andere oplossing dan een scherper bit in, waar je ten alle tijden je paard mee pijn doet en er word vergeten dat een paard dan juist erg paniekerig kan reageren.
Is het niet zo dat als een ruiter schrikt dat ze gelijk aan 2 teugels gaan hangen?? als je nou eens je zelf gaat conditineren op schrik en teugel los, denk dat er dan minder paarden aan de kletter gaan dan schrik en hangen met 2 handen en kracht van je eigen lichaam aan het bit op het gevoeligste plekje in het lichaam van een paard, hoeveel kilo`s komen daarop te hangen dan, zou ik ook voor wegrennen.
Maar ja dat is mijn mening, paardrijden brengt risico`s mee en we willen geen van alle ons te pletter vallen, maar vind wel dat we dan wel eerlijk naar het paard moeten blijven, het dier weet niet beter , blijft zijn natuurlijk instinct gelukkig behouden en dat is nu eenmaal vlucht gedrag als de leider geen goeie leider is.

Sorry hoor Midgie, Maar als we nou echt gaan kijken wat natuurlijk is dan is dat dat een paard vrij in de rondte loopt en er niemand opzit met andere worden zouden allen paarden in nederland allang uitgestorven zijn omdat iedereen in een huis gaat wonen doe toch eens een keer normaal met zn allen en probeer niet elkaars eigen ding aan een ander op te dringen zoals er door sommige mensen gedaan wrdt d.m.v moment opnames van de "normale ruiters" die laten zien hoe een paard een tikt krijgt en 1 die op stal staat zei vraagt gewoon informatie over welk bit hoe en waarm nou die heb je nu wel een keer gegeven evenals commentaar op iedereen die met een bit rijdt terwijl je zelf met gemeenste bit rijdt dus ja k weet t niet hoor, dan ben jij dus ook geen goede leider over je paard als je er z'n bit in met hangen en zelf vraagt waarom altijd meteen ijzer!!!!!!

Tessar je moet t zelf beslissen wat je doet jij moet kijken wat beste bij je paardje past!!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 12:21

@ daffie1986

Je voelt je wel erg aangesproken?? heb ik je aan het denken gezet, valt soms niet mee on dingen toe te geven,
Hoe bepaal jij wat het gemeenste bit is?
Het is ten alle tijden de hand en kracht waar hij mee bedient word toch??
De ts vraagt advies en ik geef mijn mening en advies, zoals er zovelen doen, ik vind het niet eerlijk om een scherper bit in te doen als je zelf geen controle hebt op dat moment, ga dan eerst wat aan je eigen werken en probeer het dan nog eens.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 12:37

in ons geval: Ik schrok in eerste instantie niet, ik reed op dat moment heel ontspannen, en toen ze ertussenuit ging heb ik nog rustig gevraagd van "he, wat is er aan de hand, joh?', met het idee dat ze best even 50m mag schieten en ik haar dan wel weer terug kan pakken. Ik had die fietser achter me niet gehoord en heb dus ook nog even om me heen gekeken wat haar deed schrikken (ben slechthorend en was nog geen hond tegengekomen die dag)

Het was op een lang recht zandpad, en haar rengalop is prima uit te zitten,dus er was niet zoveel reden voor paniek bij mij. Pas toen ze na een km nog liep alsof de duivel haar op de hielen zat (was ook zo, maar dan in de vorm van een wielrenner, ha,ha) begon ik me ongemakkelijk te voelen. Temeer daar we het wildrooster naderden. Heb uiteindelijk het rooster kunnen omzeilen, een pad schuin naar rechts kunnen nemen met na 30m een hek. Met de gedachte haar tegen het hek te kunnen 'parkeren'. Niet dus. Pal voor het hek heb ik haar toch nog met een scherpe bocht het bos in kunnen sturen, waarna ik er af ben gesprongen, met nog 1 teugel in m'n hand.

Dus wel angst bij mij, maar pas na een minuutje rennen ofzo. Ik denk dat dit paard, wat mij nog maar een maand of twee kent, heel veel leiding nodig heeft, en dat zij juist goed reageert op een soort begrenzing, omdat ze dan voelt dat ik de leiding heb en zij niet zelf een oplossing hoeft te zoeken als er iets gebeurt.

Wat me wel opvalt, na wat rondvragen, googelen en rondneuzen hier op bokt: degenen die bezwaren hebben tegen een noodrem in de vorm van pelham/pessoa en whatever, zijn ook degenen die zeggen: het helpt ook niet, want door pijn gaan ze alleen maar harder, terwijl mensen die er zelf mee rijden zeggen dat het paard er wel mee onder controle kan worden gehouden op het moment dat het er vantussen wil. En dan bedoel ik dus niet de vraag: is het pijnlijk, is het fair tegenover het paard, maar puur: heb je meer te vertellen op het moment dat het mis dreigt te gaan. Als een paard eenmaal in volle rengalop zit krijg je hem er misschien niet mee terug, maar puur voor op het moment van vertrek krijg ik toch de indruk dat je er wel wat aan hebt.

T.S. ik hoop dat je het niet erg vind dat ik hier wat uitgebreider over m'n eigen ervaring van zaterdag vertel, maar ik vind het wel relevant in deze discussie.

Tessaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-08 12:51

mysa schreef:
T.S. ik hoop dat je het niet erg vind dat ik hier wat uitgebreider over m'n eigen ervaring van zaterdag vertel, maar ik vind het wel relevant in deze discussie.

Nee hoor helemaal niet. Knipoog Tis wel handig met uitleggen van bepaalde bitten en situaties enzo.

Maar sommige mensen denken dat mijn paard schrok en er toen vandoor ging, maar dat was t juist niet. Haar adrealine ging stromen door het geklik-klak van de hoeven op steen en had toen zo'n houding van: 'dat handgalopje van jou bevalt mij niet, kijk eens hoe hard ik kan nu!' (zelfs op het strand doen we altijd een handgalopje met een enkele x een een verruiming erin, maar altijd gecontroleerd!!)

Ajooh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 12:52

een enkelgebroken is niet het vriendelijkste bit... ik zou eigenlijk zeggen, theoretisch gezien, ga niet buitenrijden als je je paard niet onder controle hebt...
maar een bit kan veel doen en ik zou gewoon eens kijken op watvoor bit je wat meer controle hebt... beter zo dan in galop dr van door omdat je er niks over te zeggen hebt. (beetje stomme vergelijking maar toch)

diphranil

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 13:56

Tessaar schreef:
Maar sommige mensen denken dat mijn paard schrok en er toen vandoor ging, maar dat was t juist niet. Haar adrealine ging stromen door het geklik-klak van de hoeven op steen en had toen zo'n houding van: 'dat handgalopje van jou bevalt mij niet, kijk eens hoe hard ik kan nu!'

Blijft de vraag: wie bepaalt het tempo? Het paard of de ruiter? En hoe bepaal je dat? Een goede leider bepaalt altijd het tempo. Dus ergens zit er iets niet helemaal lekker. Misschien was het achteraf gezien beter geweest om te blijven stappen. Dan maar een keer geen galop. Maar ik begrijp ook goed dat het lastig is als dit zo ineens vanuit het niets komt opzetten en ook de eerste keer is. Bij ons op stal is een pony die ook heel erg heet is (welsh/hackney). Op buitenrit wil ze het liefst alleen maar rennen en met bit heb je bij haar ook niks te vertellen. De strategie die inmiddels wordt toegepast door haar ruiter is: stappen totdat ze rustig en ontspannen stapt, dan een drafje, is ze weer te druk dan gewoon terug en weer stappen. Als ze het toch op een lopen zet, goed zwaar gaan zitten en zo min mogelijk aan de teugels, want daardoor gaat ze echt alleen maar harder.
Momenteel zijn we ook bezig met grondwerk met de pony met dually halter. Ze wordt nu een stuk rustiger en leert ook aan de hand dat ze de ruiter niet voorbij mag lopen en dat als ze dat wel doet ze achteruit wordt gezet. Na een minuut of 10 grondwerk is het een hele ander pony. Rustig, volgzaam en kan ook kalm stilstaan. In mijn ogen wordt daarmee de basis gelegd voor het weer rustig en veilig buitenrijden.

TS: heb je zelf nog andere ideeën om dit aan te pakken, behalve met een ander bit?
(p.s. offtopic: keek even in je profiel en je hebt een prachtig paardje Ja)

Tessaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-08 14:08

@ Diphranil: Achteraf was het ook beter geweest om te blijven stappen, want kennelijk borrelde er iets onder nog... Maar het ging ook echt heel onverwachts. Zo stapt ze rustig aan een lange teugel en het ene moment heb ik een handgalopje zo ontzettend langzaam dat mijn moeder met haar paard nog niet eens kon draven achter me! (draven is niet van toepassing op zo'n moment, want ik hoef maar een ienemiene beetje been te geven en ze is in een handgalopje. Dit is normaal na een duin en strand rit.) En was ze helemaal bij me. Ik had op dat moment mijn teugels gewoon op maat zonder constante druk. Want als ze eenmaal 'van mij' is, zet ik geen spanning op de teugels. Ik zit recht en normaal op zo'n moment, benen lang enzo. En op zo'n moment schuift ze als het ware der hals uit, ik kukel naar voren en het gas ging erop. Zo onverwachts...

snap je t nog een beetje Knipoog

Cadaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 14:12

Shyla25 schreef:
_Daniella schreef:
ik rijd buiten met een kneveltrens

Een kneveltrens geeft alleen meer zijwaartse druk en is dus duidelijker voor een paard tijdens sturen maar bij het remmen lijkt het mij alleen het bit op zijn plaats te houden bij druk op 1 teugel.

Ik rij mijn pony bitloos, puur omdat geen enkel bit werd geaccepteerd (laag gehemelte).

Neem je een strenger bitje let dan wel goed op je handen Knipoog

ik rijd met een knevel omdat ze moeite heeft met sturen ze is nog jong en moet veel leren

ik rij vrijwel altijd met knevel en bevalt me goed... licht mooi stil in de mond ook

diphranil

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 14:24

Tessaar schreef:
snap je t nog een beetje Knipoog

haha ja ik volg je nog Knipoog Ze is dus toch ergens door getriggerd om het ineens op een lopen te zetten. Of denk je dat het puur iets van ongehoorzaamheid was?

Was wel benieuwd naar een antwoord op mijn vraag in het vorige stukje? Of je nog een andere oplossing hebt behalve het veranderen van bit?

Tessaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-08 14:33

Ik heb dus inderdaad het gevoel/idee dat het gewoon bij de leeftijd hoort en dat ze aan het uitproberen is. Want toen ik der stil had staan draaide ze echt om om te kijken waar der maatje bleef en der oren stonden de hele tijd strak naar voren! Voor de galop, tijdens EN erna! Ze liep daarna ook vol vertrouwen weer verder. En ik kan toch wel van mezelf zeggen dat ik der goed kan aanvoelen buiten. Zodra haar gedrag of iets veranderd merk ik dit gelijk en weet ik gelijk of ik der kan vertrouwen op dat moment en/of niet.... hmm... moeilijk uit te leggen wat ik bedoel Tong uitsteken

Een andere oplossing behalve het veranderen van het bit. Heb ik over nagedacht! Maar hoe ik ook nadacht... hier kwam ik telkens weer op uit... Ik dacht aan hulpteugels of iets wat ik anders had kunnen doen op dat moment (mijn houding zeg maar). Maar ik zou niet weten wat ik anders kan proberen. Ik rij sowieso NOOIT alleen buiten, dus daar kan t ook niet aan liggen. Want het paard waarmee ik was, dat is haar grote voorbeeld! Knipoog

Heb jij een ander idee??

diphranil

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 14:50

Hmm.. reed jij voorop of het paard dat voor haar als voorbeeld fungeert? Oren strak naar voren is wel een teken van spanning.
Misschien dat de one rein stop nog zou kunnen werken als noodrem? Pling Daarbij hoef je in ieder geval niet te trekken aan het bit..

Tessaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-08 14:58

diphranil schreef:
Hmm.. reed jij voorop of het paard dat voor haar als voorbeeld fungeert? Oren strak naar voren is wel een teken van spanning.
Misschien dat de one rein stop nog zou kunnen werken als noodrem? Pling Daarbij hoef je in ieder geval niet te trekken aan het bit..

Ik reed eerst voorop en later ben ik achter gaan rijden. Maar toen deed ze het ook (even een drafje... jaja... ) en wilde ze er voorbij! Gelijk in de kont van t paard voor me geparkeerd Knipoog

hoe bedoel je oren strak naar voren een teken van spanning? Éen paard met zijn oren naar voren is toch juist dat ze t naar de zin heeft?

en euh... one rein stop? daar ben ik niet bekend mee...

Orchidee21

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 15:05

ipv bit verandering wat dacht je van een martingaal.. dat werkte bij mijn pony toendertijd uitstekend.. Mede dankzij het riempje voor het zadel waar ik aan vast kon grijpen als ie weer raar ging doen. Maar door de ringetjes had ie meer druk op de teugels zodat het een hefboomwerking betrof en dat werkte uitstekend.
Succes.

diphranil

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 15:15

Oren naar voren kan een teken zijn van vrolijkheid/het naar de zin hebben, maar zodra de oren echt strak naar voren staan is het meestal meer een teken van spanning en zeer alertheid. Op zulke momenten moet je als ruiter wel voorbereidt zijn op een eventuele sprong opzij of op het 'ervandoorgaan' van je paard. Bij een ontspannen paard zijn de oren relaxed en wijzen ze vaak iets naar de buitenkant.

De one rein stop wordt hier uitgelegd: http://www.paardnatuurlijk.nl/index_js.htm?http://www.paardnatuurlijk.nl/weetjes/onerein.htm

En voor de mensen die denken dat het alleen bitloos wordt gedaan of door 'naturals' Tong uitsteken http://www.youtube.com/watch?v=Nchg2ayb-Nw

ladyroxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 20:55

Het buitenrijden wissel ik vaak af met 2 bitten: een dubbelgebroken watertrens en een pessoa-bit.
Ik rijd het liefst met dubbelgebroken, maar soms heeft die tante van mij wat kuren, o.a. op de terugweg dat ze sokken er goed op in zet en haast niet terug te nemen is. Dan doe ik voor de afwisseling even weer het pessoa-bitje erin. Helpt uitstekend!

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 21:12

TS, ik weet niet of je engels kan, maar check anders even de site www.sustainabledressage.net (deze pagina http://www.sustainabledressage.net/tack/bridle.php )
Er staat veel bitten info, in ieder geval zou ik dat enkel gebroken gevalletje in de kliko doen.. Pessoa bitten vind ik ook maar gruwelijk eng (zie hiervoor ook sustainable dressage) mede omdat ze geen kinketting hebben, daarnaast ben ik geen voorstander van hefboomwerking..
Op sustainable dressage vind je veel bitteninfo, ook welke bitten watvoor inwerking hebben, en nee, niet alle scherpere bitten zijn per defenitie slecht, of liever, niet alle bitten die bekend staan als scherp..
Je kunt er ook een losse slofteugel aanhangen.. Slofteugels zijn niet echt waar ik voorstander van ben, maar ze zijn wel erg handig op momenten dat je paard het echt eventjes helemaal in z'n bol krijgt.

Ik ben geen natural, maar ik ben er wel van overtuigd dat je met bitloos in een hoop situaties meer controle hebt, je houdt namelijk het voorste punt van het lijf tegen, hebt ook meer controle over de hoofd houding op momenten dat het paard er uit wil schieten in het bos, met een bit heb je slechts controle over de mondhoeken (auwie) en de onderkaak.. Ik zou persoonlijk sneller stoppen wanneer iemand mij met een riem om hoofd/buik tegen zou houden, dan een soort naar achter trekking met bit (dan heb je meer het gevoel dat je over de kop gaat slaan..)

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 22:09

Dat vergeet ik inderdaad helemaal, ik snap nog steeds niet waarom pessoabitjes verkocht worden zonder kinketting. Dit bit heet een hefboomwerking en dient dus met kinketting gebruikt te worden. Ook is het erg fijn bij een hefboom om de neusriem weg te laten (de kinketting functineerd anders niet prettig), en in ieder geval de sperriem eraf te halen, als je dan echt een neusriem wilt (en de neusriem zo hoog mogelijk).

claudianoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 22:14

ik rij mijn paard met een dubbel gebroken passoa met 3 ringen. Kan gewoon met een engels hoofdstel met neus riem. heb je net iets meer te vertellen en je kan hem los laten als je hem niet nodig hebt toch!

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 22:19

De ellende zonder kinketting is dat hij doorslaat, en dat je hiermee een hele grote druk achter de oren kunt creeeren. De kinketting zorgt ervoor dat dit begrenst word.
Maar je gebruikt de pessoa toch niet met sperriem he? Geen enkele hefboom mag ook nog eens de druk van een sperriem erbij hebben. Een paard moet de ruimte hebben zijn mond open te kunnen doen, helemaal bij de gebroken versies.

claudianoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 22:22

ja alleen neusriem! maar als jou paard gaat rennen kan je beter druk achter de oren hebben en dan een kinketting volgens mij. maar dat is mijn ervaring. Die van mij loopt er rustig op! maar gebruik hem alleen als nood stop. rest van de rit hangen de teugels los.

Tessaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-08 07:51

diphranil schreef:
Oren naar voren kan een teken zijn van vrolijkheid/het naar de zin hebben, maar zodra de oren echt strak naar voren staan is het meestal meer een teken van spanning en zeer alertheid. Op zulke momenten moet je als ruiter wel voorbereidt zijn op een eventuele sprong opzij of op het 'ervandoorgaan' van je paard. Bij een ontspannen paard zijn de oren relaxed en wijzen ze vaak iets naar de buitenkant.

De one rein stop wordt hier uitgelegd: http://www.paardnatuurlijk.nl/index_js.htm?http://www.paardnatuurlijk.nl/weetjes/onerein.htm

En voor de mensen die denken dat het alleen bitloos wordt gedaan of door 'naturals' Tong uitsteken http://www.youtube.com/watch?v=Nchg2ayb-Nw

Oh ja, dat van de oren snap ik nu Knipoog

En de one rein stop... mooie methode! Ik pas die denk voor de helft toe.... ik heb t niet aangeleerd om het een reflex te worden, maar toen ik voelde dat ze zachter ging. Heb ik maar aan 1 teugel getrokken om te zorgen dat ze dus idd in een bochtje ging en dus stopte. Dat trucje ken ik wel Knipoog maar ik ga er eens mee oefenen. Kan natuurlijk nooit geen kwaad.

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 08:32

Jaimyliefje schreef:
TS, ik weet niet of je engels kan, maar check anders even de site http://www.sustainabledressage.net (deze pagina http://www.sustainabledressage.net/tack/bridle.php )
Er staat veel bitten info, in ieder geval zou ik dat enkel gebroken gevalletje in de kliko doen.. Pessoa bitten vind ik ook maar gruwelijk eng (zie hiervoor ook sustainable dressage) mede omdat ze geen kinketting hebben, daarnaast ben ik geen voorstander van hefboomwerking..
Op sustainable dressage vind je veel bitteninfo, ook welke bitten watvoor inwerking hebben, en nee, niet alle scherpere bitten zijn per defenitie slecht, of liever, niet alle bitten die bekend staan als scherp..
Je kunt er ook een losse slofteugel aanhangen.. Slofteugels zijn niet echt waar ik voorstander van ben, maar ze zijn wel erg handig op momenten dat je paard het echt eventjes helemaal in z'n bol krijgt.

Ik ben geen natural, maar ik ben er wel van overtuigd dat je met bitloos in een hoop situaties meer controle hebt, je houdt namelijk het voorste punt van het lijf tegen, hebt ook meer controle over de hoofd houding op momenten dat het paard er uit wil schieten in het bos, met een bit heb je slechts controle over de mondhoeken (auwie) en de onderkaak.. Ik zou persoonlijk sneller stoppen wanneer iemand mij met een riem om hoofd/buik tegen zou houden, dan een soort naar achter trekking met bit (dan heb je meer het gevoel dat je over de kop gaat slaan..)

Interresante link Vork

diphranil

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 10:53

Tessaar schreef:
Oh ja, dat van de oren snap ik nu Knipoog

En de one rein stop... mooie methode! Ik pas die denk voor de helft toe.... ik heb t niet aangeleerd om het een reflex te worden, maar toen ik voelde dat ze zachter ging. Heb ik maar aan 1 teugel getrokken om te zorgen dat ze dus idd in een bochtje ging en dus stopte. Dat trucje ken ik wel Knipoog maar ik ga er eens mee oefenen. Kan natuurlijk nooit geen kwaad.

Ik vind het inderdaad ook een mooie methode. Ben nog bezig om het te installeren bij mijn paard. (Hopen dat ie er in de tussentijd niet vandoor gaat haha Knipoog ) Als het een reflex wordt dan stopt je paard dus helemaal zelf, ideaal. Hoef je ook nergens aan te trekken Haha!

Tessaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-08 11:00

jodi schreef:
Jaimyliefje schreef:
TS, ik weet niet of je engels kan, maar check anders even de site http://www.sustainabledressage.net (deze pagina http://www.sustainabledressage.net/tack/bridle.php )

Interresante link Vork

Deze link is zeker erg handig!! Ik denk dat ik vanmiddag ff langs de winkel ga om een dubbelgebroken bitje te halen... Knipoog