Hoe groter een paard, hoe beter hij kan springen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

previr

Re: Hoe groter een paard, hoe beter hij kan springen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 19:57

denk t niet Tong uitsteken
heeft niks met grote te maken, ja tuurlijk een A pony zal een parcours van een paard niet aankunnen hehe
maar een paard van 1.60m zou zomaar beter en hoger kunnen springen dan een paard van 1.80m
heeft met lichamelijke bouw te maken, en met kwaliteit en met voorzichtigheid en zeker met de instelling van t paard.
een paard van 1.80m heeft lichamelijk al zeker langer tijd nodig dan ene van 1.60m die is veel sneller klaar en meestal makkelijker in zn lijf EN kan sneller wenden :p

Meetje22

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 20:06

Ligt niet aan de hoogte maar aan het ras,aanleg en of het paard er uberhaupt interesse in heeft.
Vind het wel erg grappig dat ik veel terug lees over dat grote paarden minder wendbaar zijn maar dat is toch echt de grootste kolder.
Ik heb een joekel van een paard en die is zo wendbaar als wat.
We hebben hier op stal wel meerdere grote paarden staan waarmee gesprongen word en alle zijn ze snel te wenden.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 20:24

Enige voordeel van een groot paard t.o.v. een klein paard is dat de hindernis in verhouding lager is, waar een kleintje al echt moet springen, hoeft een grote alleen maar z'n pootjes op te tillen. Maar verder zie ik vooral dat de wat compactere paardjes beter rondkomen dan die hele grote paarden (uitzonderingen daargelaten).
Hoe groter hoe logger en hoe minder wendbaar, qua vermogen zal het elkaar niet veel ontlopen denk ik zo.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 20:46

Meetje22 schreef:
Ligt niet aan de hoogte maar aan het ras,aanleg en of het paard er uberhaupt interesse in heeft.
Vind het wel erg grappig dat ik veel terug lees over dat grote paarden minder wendbaar zijn maar dat is toch echt de grootste kolder.
Ik heb een joekel van een paard en die is zo wendbaar als wat.
We hebben hier op stal wel meerdere grote paarden staan waarmee gesprongen word en alle zijn ze snel te wenden.

toch heeft zo'n paard meer lijf en zal dat allemaal de bocht door moeten. Het is vaak zo dat die kleintjes gewoon sneller wenden, vooral de kleine pony Tong uitsteken Als ik soms zie hoe snel die door de bak rennen, omkeren weer rennen, bokken etc etc. ben ik blij dat ik er niet opzit. Hoewel bij de grotere toont het heel anders en zit het er veel stabieler uit iets wat ik nog wel uit kan zitten (op de bokken na) maar dat zegt niet dat ze niet snel wenden, ze hebben gewoon meer massa.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 20:47

groot paard is alleen maar lastig in het parcours........ veel minder wendbaar, minder snel........ heb je helemaal niks aan Lachen

beter een kleintje met een groot hart Lachen

Replay

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 21:05

Zo, dat is gezegd!!!!

Ieder zijn ding, groot paard kun je maken zoals je hem zelf wil, mits hij uiteraard aanleg heeft!

Een groot paard kan "klein" gereden worden, maar een klein paard kan ook heel "groot" gereden zijn!

Just_Tasch

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 12:41

Zeker niet waar!!
Mijn paard is 1,55 en springt met gemak 1,5 m
en die van een vriendin is 1,70 en die kan maar 1,6m springen

Nilette

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 20:00

Ik vind het onzin..

ik heb twee springpaarden 1 van 1.85M en 1 van 1.60M
die van 1.60M springt nu 1.40 en de andere haalt niet meer dan 1.20 als het hoger wordt gooit hij alle balken eraf... Dus dat heeft absoluut niks met de lengte te maken.

x

malita04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 20:10

hoogte heeft dr niks mee te maken,
dit wel:
1. het paard moet voor je willen werken (je helpen zeg maar)
1. moet wendbaar zijn
3. goede/gespierde achterhand hebben(belangrijk voor de afzet)
4. aanleg hebben (geld voor elke tact.)
je hebt zoveel verschillende paarden maten maar je moet dr ook geluk mee hebben vindt ik de een kan meer dan een ander,of ze nu groot zijn of klein .
heb dr zelf eentje van 1.72 en die is snel en wendbaar,terwijl een ander van deze maat meschien niet zo is (dit geld uiterraad ook voor de kleinere onder ons.)

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 20:19

Die Itot du Chateau van Edwina Alexander is toch ook niet al te groot? En die springt ook hindernissen van 1.60m ofzo...
Ze heeft pas in London nog de wereldbeker-wedstrijd met dat paardje gewonnen, toch? Ik zag dat in ieder geval op de BBC en toen hadden ze het erover dat het zo'n klein paardje was.
Dat was meteen het eerste voorbeeld dat in mij opkwam van een klein paard dat groots kan springen... :)

malita04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 20:21

mairead@

AMEN

meeikk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 20:30

mairead schreef:
Die Itot du Chateau van Edwina Alexander is toch ook niet al te groot? En die springt ook hindernissen van 1.60m ofzo...
Ze heeft pas in London nog de wereldbeker-wedstrijd met dat paardje gewonnen, toch? Ik zag dat in ieder geval op de BBC en toen hadden ze het erover dat het zo'n klein paardje was.
Dat was meteen het eerste voorbeeld dat in mij opkwam van een klein paard dat groots kan springen... :)

ja die is volgens mij niet heel groot

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 16:12

Een groot paard springt juist vaak beroerder als 1 van 1.60 m. en dit heeft alles te maken met het feite dat de passen groter zijn en ze dus niet uitkomen, en ook zijn ze vaak moeilijker aan elkaar te rijden.

Viola_x_King

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 16:56

Mijn verzorg shet kan hoger springen als mijn verzorg welsch. dus ik weet het niet *D

Karenx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 20:54

Ligt aan de bouw, maar sommige paarden die groot zijn zijn erg lomp :Y)

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 08:41

Maikaatje schreef:
Het licht aan de bouw en of het paard wil. Mijn haf van 1.45 springt met gemakt over een sprong van 1.3om

Dat wil nog niks zeggen over de springkwaliteiten. 1 sprong van 1.30 is nog geen heel parcours.
Zo hoor je dus ook vaak dat de paarden die hoogtespringen winnen niet de beste springers zijn. Of dat waar is kan ik niet zeggen, ik doe zelf niet aan hoogtespringen.

malita04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 09:32

daffie1986 schreef:
Een groot paard springt juist vaak beroerder als 1 van 1.60 m. en dit heeft alles te maken met het feite dat de passen groter zijn en ze dus niet uitkomen, en ook zijn ze vaak moeilijker aan elkaar te rijden.

ben ik niet mee eens,tuurlijk zijn er lompert bij maar die van mij rijdt er menig uit hoor en hij is 1.72!
hij is super wendbaar en denk mee in t pacours...
natuurlijk zijn er zat jumbo-jets die zijn of haar lichaam niet mee hebben of iig niet weten hoe ze met hun grote om moeten gaan.
denk dat het eerder aan de aanleg ligt dan de grote/kleine.

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 09:38

KiWiKo schreef:
groot paard is alleen maar lastig in het parcours........ veel minder wendbaar, minder snel........ heb je helemaal niks aan :)

beter een kleintje met een groot hart :)

helemaal mee eens! Zo hebben wij een een jonge Baloubet die 1.62 is ongeveer, maar mevrouw sprong wel foutloos een masterspringparcours van 1.75 m. En loopt nu internationaal. Ik ben ervan overtuigd dat je meer gemak hebt van een kleine in de ring.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 09:52

@ Malita04: Ik zeg vaak en niet altijd!!!

malita04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 10:01

daffie1986 schreef:
@ Malita04: Ik zeg vaak en niet altijd!!!

oeps :o
even vekeerd gelezen mijn fout dan...

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 10:14

maakt niet uit, nu moet je t wel goed lezen, haha.

Angelezno

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 13:57

Sannnn schreef:
Hallo allemaal!

Ik vroeg me af wat jullie denken over de grootte van een paard en zijn springvermogen? Is daar een conclusie uit te trekken.. Dat een klein paard minder vermogen heeft dan een groot paard of iets anders?
Ik had het er namelijk over met een vriendin en zij zei dat een klein paard minder goed kan springen dan een groot paard. Ik was het hier niet mee eens omdat het afhankelijk was van het paard.
Vandaar dat ik dus benieuwd ben naar jullie mening!

Ik hoop dat het topic hier goed staat, anders sorry!

Groetjes!

Het lijkt me niet dat de groote van een paard bepaald of die nou wel of niet hoger kan springen..

marielle92

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 18:55

het licht gewoon per paard verschillend.
ken genoeg paarden van 1.75 die super springen.
maar paardjes van 1.60 kunnen er ook wat van.
licht maar net aan het bloed, afstamming enzovoort!
daar komt zoveel bij kijken en is per paard zo verschillend.

Una

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 18:29

Natuurlijk heeft een groot paard meer voordeel dan een klein paard ; de grootte. Een paard van 180 'huppelt' eerder over een hindernis van 30 cm dan een pony van 1.10. Maar er zijn natuurlijk ook zat pony's die heel hoog kunnen springen en zat grote paarden die juist niet kunnen springen, dus grootte zegt niet alles.

Hydrocare

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 13:40

Het hangt inderdaad van het paard/pony af..

Lekker standaard antwoord :o
Laatst bijgewerkt door Scum op 15-03-09 11:40, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: onnodig gebruik italic verwijderd