Poll: welke beenhulp voor galop?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Poll: welke beenhulp voor galop?

(vooral) Met mijn binnenbeen
140 (35%)
(vooral) Met mijn buitenbeen
156 (40%)
Met beide benen even sterk drijven
58 (14%)
Ik doe het op een heel andere manier
25 (6%)
Nooit op gelet
11 (2%)

Totaal aantal stemmen: 390

Black_White

Re: Poll: welke beenhulp voor galop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 18:36

hahah het is zo'n automatisme dat ik er eigenlijk niet heel noukeurig op let, of het moment zelf wel, maar dat ik het dan doe op gevoel. Met het idee als ik dat doe is dat zijn reactie. Dat kan iedere keer anders zijn. (klinkt heel ingewikkeld zo Haha!)

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 20:13

Met mijn driejarige moet ik vrij consequent zijn. Ik drijf nu met beide benen aan, maar bouw dit steeds meer af. Ik rij mijn paarden uiteindelijk zo, dat ik alleen mijn been naar achteren hoef te leggen en dat mijn binnenbeen aandrijft en húp in galop. Haha!

Dacodaco

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 21:35

Ik heb eigenlijk nooit begrepen wat voor een zin het heeft om je binnen been OP de singel te leggen? Welke hulp geef je dan door? Wat is het effect dan van dat binnenbeen? Iemand die me dat uit kan leggen? Overigens was mijn antwoord "nooit op gelet" maar leidend is volgens mij bij nader inzien mijn buitenbeen.

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 21:36

ik leg altijd mn buitenbeen iets naar achter, binnen been idd op de singel.
kleine ophouding ( alsin: let op, er gaat iets gebeuren!), tijdens dit gebeuren blijf ik altijd nog lichtrijden, want mn vaste paard maakt zulke passen die ik niet uitkan zitten als ik ga doorzitten.
na het kneepje in mn teugels, ga ik zitten, en op t zelfde moment geef ik de hulp met mn buitenbeen.
op die manier hoef ik minimaal door te zitten (als t goed is helemaal niet) in draf, want als ik het eerst met doorzitten ga doen heb ik 2 mogelijkheden:
- sterk in tempo terug nemen, dan aangalloperen maar dan is t tempo/impuls helemaal weg
- zelfde tempo blijven draven --> 1 hotseklots festijn, ik stuiter alle kanten op --> gespannen ruiter en dus gespannen paard --> hele galop hulp mislukt, en paard kan door mijn gehobbel niet uberhaubt eens aanspringen..

ik moet maar eens zitles nemen^^

edit:
ik denk dat ik ook wel iets met mn binnenbeen aandrijf, maar das altijd minder dan de hulp die ik met mn buitenbeen geef

Mariska_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 16:13

Mij is altyd geleerd ; binnenbeen op de singel, buitenbeen er iets achter en hops! Maar nu met mijn paard hoef ik alleen maar door te zitten, aan galop te DENKEN en hops! Maar laatst reed ik een paardje en die moest je vooral op het binnenbeen aan laten springen? Dus ieder zn ding toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 16:18

Buitenbeen breng ik naar achter, binnenteugel geef ik ruimte en mijn buitentuigel begrens ik.
Tegelijkertijd ga ik op mijn buitenzitbeenknobbel zitten.
En mijn jonge paard stel ik meestal iets naar buiten in zodat haar binnenschouder vrij komt te liggen.
Ze vind aangalopperen op 1 kant soms nog moeilijk Lachen

Rodo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 16:19

Ik Leg mijn Buiten Been wat naar Achter en drijf aan met mijn binnenbeen Haha!

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 16:23

Mijn buitenbeen ligt wat naar achteren en mijn binnenbeen bepaalt het moment van aanspringen. Eigenlijk is dat dus tegengesteld van wat ik doe als ik een wissel rijd, want dan springt ze om als mijn nieuwe buitenbeen naar achter gaat. Maar ze wacht dus op mijn binnenbeen met aanspringen vanuit draf.

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 16:35

Dacodaco schreef:
Ik heb eigenlijk nooit begrepen wat voor een zin het heeft om je binnen been OP de singel te leggen? Welke hulp geef je dan door? Wat is het effect dan van dat binnenbeen? Iemand die me dat uit kan leggen? Overigens was mijn antwoord "nooit op gelet" maar leidend is volgens mij bij nader inzien mijn buitenbeen.

Binnenbeen leg je uiteraard niet letterlijk op de singel. Maar deze blijft op de plek waar normaal je been ligt. Je buitenbeen verleg je wel naar achter.

Fudge

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 18:09

Mariska_D schreef:
Mij is altyd geleerd ; binnenbeen op de singel, buitenbeen er iets achter en hops! Maar nu met mijn paard hoef ik alleen maar door te zitten, aan galop te DENKEN en hops! Maar laatst reed ik een paardje en die moest je vooral op het binnenbeen aan laten springen? Dus ieder zn ding toch?

jaaa, 'mijn' bijrijdpaardje ROFL die reageert idd meer op het binnenbeen, maar je moet wel je buitnbeen wat naar achteren leggen, ach.. als je het maar weet Knipoog

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 18:14

ik leg mijn buiten been wat naar achter,binnen been doet bijna niks als een beetje druk op mijn kuit,teugels doe ik ook niet veel mee,als alleen een beetje toestaan.ik rij eigenlijk alleen maar op mijn eigen paard,dus het zou goed kunnen zijn dat ik een ander paard niet in galop zal krijgen haha.maar ik hoef eigenlijk alleen maar aan de galop te denken en ze gaat. heel makkelijk haha

Naooom

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 18:18

Bij de ene kant galop hoef ik alleen maar binnen been op de singel en buiten been achter de singel te doen en de andere galop doet ze niet Clown..

AnnaN1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 11:36

Buitenbeen achter de singel en goed aandrukken met het binnenbeen (wat vaak vergeten wordt).

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 12:18

Dacodaco schreef:

Je maakt het been gewoon mooi lang op de plaats zodat je paard erom kan buigen en zo in de goede galop kan aanspringen.

CeesRinko

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 12:21

binnenbeen op de singel, buitenbeen achter de singel .. Ja
Zo heb ik altijd geleerd Knipoog

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 19:58

Egni schreef:
Kaka schreef:
Halve ophouding > even opletten.
Iets meer gewicht op de binnen zitbeenknobbel plaatsen.
Buitenbeen geeft aan wat je wilt gaan doen. Buitenbeen daartoe achter de singel plaatsen, geen druk erop leggen (dan kom je later in de war als je travers e.d. wilt gaan rijden - wijken voor druk).
Binnenbeen geeft aan wanneer het paard in galop mag springen. Met een klein tikje met je binnenbeen geef je het moment aan. Aanleuning blijft precies hetzelfde, je moet dus iets ruimte geven om het paard te kunnen laten wegspringen.

Helemaal, zo doe ik het ook!

Urielle schreef:
Buitenbeen leer ik, ivm de series later (mocht ik die ooit moeten rijden Clown )
Ik vind het wel moeilijk omdat ik zelf altijd het binnenbeen deed.

In principe is je buitenbeen (oude binnenbeen) omleggen voldoende, daarvoor hoeft de galophulp niet op je buitenbeen te zijn. Werkt zelfs slingers in je series in de hand omdat je teveel gaat duwen met het buitenbeen.

Daarom dus met twee benen en zit voorwaarts drijven met het buitenbeen iets naar achteren gebracht voor het aanspringen (buitenachterbeen gaat als eerste naar voren in de galop). En dan vooral gewoon in het midden blijven zitten en het paard niet uit balans brengen. Knipoog

Vido

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 23:12

Egni schreef:
Urielle schreef:
Buitenbeen leer ik, ivm de series later (mocht ik die ooit moeten rijden Clown )
Ik vind het wel moeilijk omdat ik zelf altijd het binnenbeen deed.

In principe is je buitenbeen (oude binnenbeen) omleggen voldoende, daarvoor hoeft de galophulp niet op je buitenbeen te zijn. Werkt zelfs slingers in je series in de hand omdat je teveel gaat duwen met het buitenbeen.

Ik ben het met Urielle eens. Voor een mooie serie (vooral in de eners) zonder geslinger moet je toch echt je paard volledig op je buitenbeen kunnen laten changeren. Als voorbereiding daarop is het meest optimale uitgangspunt een paard wat direct op je buitenbeen aanspringt (wat bij een jong diertje vaak nog niet helemaal te realiseren is).

Behalve voor de series, is het aanspringen op je buitenbeen ook belangrijk voor de overgang vanuit de passage naar galop. Volgens mijn instructeur Leunus van Lieren: volledig in balans, teugelvoering exact op 2 teugels en heel stil zitten. Dus werkelijk alleen het buitenbeen iets terug. En dan zonder slingertje aanspringen. Waarom? Omdat er al genoeg zijn die dat wel doen Clown

M_anoonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 14:07

Wat ik altijd doe is als ik linksom ga, in een hoek mijn linkerhand iets hoger dan mijn rechter en dan mijn buitenbeen aandrukken. en dan ook nog een beetje met mijn binnenbeen bijdrijven. En mijn paard reageerd daar goed op.

Moon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 14:09

Ik drijf eerst 2 of 3 keer lichtelijk aan met mijn binnenbeen, om hem wakker te maken.
Breng mijn buitenbeen iets naar achter en druk hem in de galop

intral

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 22:30

binnenbeen op de singel, buitenbeen achter de singel. begrenzen met je binnenhand

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-08 20:45

begrenzen met je binnenhand???
Als je dat doet, maak je het onmogelijk om zijn binnenvoorbeen goed vooruit te zetten en springt hij in de verkeerde galop aan!

Kagri

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 16:41

Op mijn manege heb ik ook geleerd dat ik binnenbeen op de singel en buitenbeen achter de singel moet doen. Ik geef de hulpen met mijn binnenbeen... Maar wat mij ook werd verteld is dat je eerst goed moet gaan zitten en daar reageert de paard waar ik op rijd dan ook heel goed op, het lijkt soms dat hij echt staat te wachten tot mijn hulp op te gaan galopperen want hij voelt gewoon dat het aan gaat komen.

P_A_R_Love

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 16:45

Tat_jana schreef:
ik doe buitenbeen iets achter de singel en binnen been op de singel, niet overdreven maar toch de hulp voor de goede galop.
verder doe ik met mn teugels vrij weinig behalve haar op de plekhouden waar ze lopen moet.

maar ik denk dat dit voor iedereen verschiellend is aangeleerd. mijn pony's reageren iig erg goed Lachen

Het zelfde

Egni

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 12:50

Vido schreef:

Ik ben het met Urielle eens. Voor een mooie serie (vooral in de eners) zonder geslinger moet je toch echt je paard volledig op je buitenbeen kunnen laten changeren. Als voorbereiding daarop is het meest optimale uitgangspunt een paard wat direct op je buitenbeen aanspringt (wat bij een jong diertje vaak nog niet helemaal te realiseren is).

Behalve voor de series, is het aanspringen op je buitenbeen ook belangrijk voor de overgang vanuit de passage naar galop. Volgens mijn instructeur Leunus van Lieren: volledig in balans, teugelvoering exact op 2 teugels en heel stil zitten. Dus werkelijk alleen het buitenbeen iets terug. En dan zonder slingertje aanspringen. Waarom? Omdat er al genoeg zijn die dat wel doen Clown[/quote]

Ik denk dat het hetzelfde principe is, maar ik geef in ieder geval geen druk met mijn buitenbeen, puur een kwestie van naar achter brengen. En binnenbeen lichte kuitdruk voor impuls.

Afgelopen zaterdag had ik een 9 en 3x8 voor het aangalloperen, dus we doen toch iets goed denk ik Knipoog

Felien_Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 17:57

Wat ik doe:
buitenbeen naar achteren
doorzitten Tong uitsteken
En buiten teugel strakker bij het aanspringen