schuimen tijdens het rijden slecht??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

smurf1988

Re: schuimen tijdens het rijden slecht??

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 12:36

Juliette86 schreef:
Maare ik ben weg hier Doei, doei deze onderzoeken zijn wetenschappelijk onderbouwd, dus significante verschillen, meerdere onderzoekers, testgroepen van voldoende formaat, uitgebreid literatuuronderzoek en ga zo maar verder.

Het gaat er om dat er al snel word geroepen "wetenschappelijk bewezen" terwijl er dan geen fatsoenlijke bron beschikbaar is, ik ben bijvoorbeeld erg benieuwd hoe ze onderzoek hebben uitgevoerd, op hoeveel paarden etc. Als jij beweerd dat het onderzoek goed is uitgevoerd, hardstikke mooi maar bewijs het dan maar. Want voor zover ik weet komt deze tekst regelrecht van PN en ondanks dat PN beweerd de waarheid te verkopen, moet je hun "wetenschappelijke onderzoeken" wel even met een korreltje zout nemen.

Laats gingen ze ook onderzoeken hoe goed paarden kleur konden onderscheiden, drie paarden werden getest maar 2 vielen af. Bleef er nog één paard over die bewees net zo goed in het donker kleur te kunnen zien als mensen. Allemaal hardstikke leuk maar wie weet was dat paard wel nachtblind of iets dergelijks, en toch zou het dan al "wetenschappelijk bewezen" zijn.

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 13:36

Visconti schreef:
Juliette86 schreef:
Maare ik ben weg hier Doei, doei deze onderzoeken zijn wetenschappelijk onderbouwd, dus significante verschillen, meerdere onderzoekers, testgroepen van voldoende formaat, uitgebreid literatuuronderzoek en ga zo maar verder.

Het gaat er om dat er al snel word geroepen "wetenschappelijk bewezen" terwijl er dan geen fatsoenlijke bron beschikbaar is, ik ben bijvoorbeeld erg benieuwd hoe ze onderzoek hebben uitgevoerd, op hoeveel paarden etc. Als jij beweerd dat het onderzoek goed is uitgevoerd, hardstikke mooi maar bewijs het dan maar. Want voor zover ik weet komt deze tekst regelrecht van PN en ondanks dat PN beweerd de waarheid te verkopen, moet je hun "wetenschappelijke onderzoeken" wel even met een korreltje zout nemen.

Laats gingen ze ook onderzoeken hoe goed paarden kleur konden onderscheiden, drie paarden werden getest maar 2 vielen af. Bleef er nog één paard over die bewees net zo goed in het donker kleur te kunnen zien als mensen. Allemaal hardstikke leuk maar wie weet was dat paard wel nachtblind of iets dergelijks, en toch zou het dan al "wetenschappelijk bewezen" zijn.

Ben ik het wel mee eens net als dat topic met een filmpje over een pony die met de kin op de borst was gebonden en moest rennen met bit in. Maar ik vraag me zo eens af, als een paard het bit in de mond heeft gaan er inderdaad eet singnalen naar de hersenen maar stopt dit niet na een tijdje omdat het bit gewoon in de mond ligt en het paard weet dat het niet eetbaar/lekker is? Als een paard echt adem/luchtnood heeft merk/hoor je dat wel op een andere manier. Het paard rent, kan voldoende zuurstof door de neus halen en uitademen alleen kwijlt dus gewoon oncontroleerbaar nietwaar?

MRIIIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 13:38

Klinkt absoluut logisch, al heb ik dit nog nooit gehoord. Het bit is zoiezo iets om over na te denken Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 13:39

Visconti schreef:
Juliette86 schreef:

Probleem is alleen dat van veel echte wetenschappelijke onderzoeken uitsluitend de samenvatting wordt gepubliceerd en dat deze dan nog door diverse sites uit het verband wordt getrokken om het voor leken enigzins leesbaar te houden. Volledige versies van onderzoeken moeten gekocht worden en zijn voor de meeste mensen onbegrijpbaar.

Het onderwerp waat het hier om gaat is netjes uitgevoerd door Hilary Claiton en wordt tevens gestaafd door onderzoek van Dr. Robbert Cook. Het effect van het bit op de hoeveelheid schuim (de mogelijkheid tot slikken) komt tevens naar voren in het onderzoek van Myler.

Iedereen kan wetenschappelijk onderzoek doen. Maar je hypothese is pas wetenschappelijk bewezen als je een significant verschil kan aantonen en je onderzoek is goedgekeurd door een commissie van onderzoekers (denk even aan de proefschriften van doctoren). Dus als PN dat beweerd zijn ze uit hun nek ana het kletsen want zelfs een testgroep met maar 3 paarden zal nooit door een commissie heen komen.

stephanie81

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 13:41

ben toch benieuwd waarom mijn paard alleen schuimt als ik bitloos rij.

Ik rij haar zowel met als zonder bit. Afwisselend.

En idd wat is wetenschappelijk bewezen?
Hoe zijn de onderzoeken gedaan. Hoeveel paarden , welk werk moeten ze doen. elk paard dezelfde ruiter , africhting etc.
Dat wordt niet verteld. dus voor mij niet wetenschappelijk onderzocht. Waar is je bewijsmateriaal????

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 13:47

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 13:47

Joceline schreef:
Ben ik het wel mee eens net als dat topic met een filmpje over een pony die met de kin op de borst was gebonden en moest rennen met bit in. Maar ik vraag me zo eens af, als een paard het bit in de mond heeft gaan er inderdaad eet singnalen naar de hersenen maar stopt dit niet na een tijdje omdat het bit gewoon in de mond ligt en het paard weet dat het niet eetbaar/lekker is? Als een paard echt adem/luchtnood heeft merk/hoor je dat wel op een andere manier. Het paard rent, kan voldoende zuurstof door de neus halen en uitademen alleen kwijlt dus gewoon oncontroleerbaar nietwaar?

Een paard krijgt niet zo snel ademnood. Het gaat er in dit soort onderzoeken om dat je het lichaam fysiologisch in conflict brengt. Hij kan namelijk maar 1 ding tegelijk, ademen of slikken. Aangezien ademen tijdens prestatie prioriteit heeft laat het paard het speeksel maar lopen. Dan pas komt de discussie in hoeverre dit voor een paard ongemak geeft.

Daarnaast is er nog de discussie in hoeverre een bit het paard belemmerd in zijn slikken. Met name bij dikke bitten blijft de mond een stukje geopend en bij een flinke aansnoerneusriem ligt de tong vast. Probeer het bij jezelf eens uit: leg een vinger van voren uit op je tong, sluit je lippen daaromheen en probeer nu eens te slikken. Je kan de slikreflex wel maken maar omdat je kaak niet goed sluit en/of je tong vast ligt kan je geen speeksel van voren naar je keel transporteren. Dus een bit belemmerd in meer of mindere mate de effectiviteit van het slikken. Dit is deels afhankelijk van de neusriem (los, vast of geen) en de dikte van het bit (kan de mond nog sluiten of niet).

Tanald

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 13:49

Hoi,

Ik rijd sinds kort bitloos, en het grappige is dat ze met bit niet of nauwelijk schuimde. Nu we bitloos rijden schuimt ze er vrolijk op los.

Mijn eigen ervaring is toch dat wanneer een paard goed nageeflijk loopt en los in zijn lijf is, gaat schuimen. Op een website over bitloos rijden staan diverse soorten uitleg gegeven over schuimen tijdens het rijden. Weet alleen de link niet meer Bloos

Nb: Ik ben echt een 'klassieke' amazone, en ging voor de gein wegens tijdgebrek even uitproberen met het bitloze hoofdstel, maar voor mij niets anders meer. De beste paardenuitvinding sinds het paard zelf. Haha!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 13:53

stephanie81 schreef:
ben toch benieuwd waarom mijn paard alleen schuimt als ik bitloos rij.

Ik rij haar zowel met als zonder bit. Afwisselend.

En idd wat is wetenschappelijk bewezen?
Hoe zijn de onderzoeken gedaan. Hoeveel paarden , welk werk moeten ze doen. elk paard dezelfde ruiter , africhting etc.
Dat wordt niet verteld. dus voor mij niet wetenschappelijk onderzocht. Waar is je bewijsmateriaal????

www.bitlessbridle.com

Vork

met bitloos rijden zie je soms een heel klein randje schuim om de lippen, maar je krijgt zonder bit nóóit dezelfde hoeveelheid schuim als met bit

dat zou toch te denken moeten geven.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 13:59

Ik denk dat dat meer jouw ervaring is, dan een feit. Ik krijg namelijk ook met bit een keurig randje schuim om de lippen. Ditzelfde kleine randje schuim zie ik als ik m'n paard aan een halster longeer, en ze lekker aan het lopen is. Geen enkel verschil dus. Verder schuimt mijn paard nooit als ze vast of hangerig is (vroeger), maar nu ze steeds beter gaat lopen komt er steeds een klein schuimrandje.

Ik zeg niet dat mijn ervaring een feit is, maar wel iets dat jouw stelling weerlegt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 14:05

Mijn paard heeft ook maar een randje met een bolletje onder aan de lip, ik dacht juist dat dat goed is.

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 14:07

Juliette86 schreef:
Joceline schreef:

Een paard krijgt niet zo snel ademnood. Het gaat er in dit soort onderzoeken om dat je het lichaam fysiologisch in conflict brengt. Hij kan namelijk maar 1 ding tegelijk, ademen of slikken. Aangezien ademen tijdens prestatie prioriteit heeft laat het paard het speeksel maar lopen. Dan pas komt de discussie in hoeverre dit voor een paard ongemak geeft.

Daarnaast is er nog de discussie in hoeverre een bit het paard belemmerd in zijn slikken. Met name bij dikke bitten blijft de mond een stukje geopend en bij een flinke aansnoerneusriem ligt de tong vast. Probeer het bij jezelf eens uit: leg een vinger van voren uit op je tong, sluit je lippen daaromheen en probeer nu eens te slikken. Je kan de slikreflex wel maken maar omdat je kaak niet goed sluit en/of je tong vast ligt kan je geen speeksel van voren naar je keel transporteren. Dus een bit belemmerd in meer of mindere mate de effectiviteit van het slikken. Dit is deels afhankelijk van de neusriem (los, vast of geen) en de dikte van het bit (kan de mond nog sluiten of niet).

Heb zelf een dun bit ongebroken. Er zitten ook speciale stripjes op die ze lekker vind en daarom niet erg vind als ze het bit in heeft. Neusriem met minimaal 2 vingers ertussen, 'aansnoerriem' die dus niet aangesnoerd is want daar zijn die riemen niet voor. Tijdens het sporten slik ik alleen als ik loop bij paarden dus stappen. Is het ademen dan niet belangrijker dan het slikken..kwijlen kan toch geen kwaad lijkt mij? Ademen kunnen ze wel goed door hun neus.

@Russel; dat heeft mijn merrie ook. Ze loopt heerlijk nageeflijk, als we een slechte rit hebben zonder ontspanning schuimt ze niet. Ik zou dus dit onderzoek wel eens bedenken maar niet gelijk op jezelf betrekken. Ik vind het allemaal wel wat twijfelachtig..net als het vorige onderzoek waarin bleek dat er extreme gevallen werden bekeken en belangrijke dingen waren weggelaten

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 14:57

Ik heb trouwens even gegoogled op het onderzoek van Dr. Hilary Clayton en heb dit gevonden:

Citaat:
Dr. Hilary Clayton van de Michigan State University heeft er wetenschappelijk onderzoek naar gedaan. Zij vergeleek twaalf paarden, die achtereenvolgens werden opgetoomd met een halster, een bitloos hoofdstel, een hoofdstel met een watertrens en één met een speciaal africhtingsbit. Ze werden in een tredmolen gezet en via een cameraatje aan een slang in hun neus werd bekeken hoe vaak ze slikten tijdens een arbeidsgalop. Er werden bijzetteugels gebruikt om de verticale loodlijn als hoofdhouding aan te houden. Via een klein slangetje werd water in de paardenmonden gespoten om te kijken of de dieren dit konden wegslikken.

Het onderzoek toont onomstotelijk aan dat paarden probleemloos kunnen slikken met en zonder een bit in, terwijl ze bewegen met hun hoofd in de ‘dressuurhouding’. Zodra je gaat rijden met een bit in en je paard is niet zenuwachtig, krijg je extra speeksel. De hoeveelheid is per paard verschillend, toont het onderzoek aan. Waarom die verschillen zo groot zijn is niet duidelijk. Feit is dat de hoeveelheid slikbewegingen niet werd beïnvloed door het gebruik van welk soort bit dan ook.

Als een paard slikt, kan het niet op datzelfde moment ademhalen. Het is het één of het ander. Veel slikken tijdens zware inspanning is dus niet wenselijk. In dat opzicht wil je liever weinig schuim tijdens je proef, want een paard slikt een deel van het overmatige speeksel door. In de ‘dressuurhouding’, vooral in de hoogste graad van verzameling, worden de speekselklieren van een paard samengeknepen. Er wordt wel beweerd dat dat de oorzaak is van extreem schuimen. Hilary Clayton: „Het klinkt logisch. Je ziet daarbij inderdaad vaak overdadig schuim, dat uit de mond loopt. Bewezen is het echter niet.”

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 15:06

Visconti, heb je dat zelf vertaald?

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 15:08

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 15:17

Anoeska schreef:
Ik denk dat dat meer jouw ervaring is, dan een feit. Ik krijg namelijk ook met bit een keurig randje schuim om de lippen. Ditzelfde kleine randje schuim zie ik als ik m'n paard aan een halster longeer, en ze lekker aan het lopen is. Geen enkel verschil dus. Verder schuimt mijn paard nooit als ze vast of hangerig is (vroeger), maar nu ze steeds beter gaat lopen komt er steeds een klein schuimrandje.

me too zelfde ervaring. Met en zonder bit geen grote mega klodders, gewoon een bescheiden lippenstiftje en dat met een paard met een luchtpijpje ter grote van die van een kleine pony.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 15:30

ikenindi schreef:
klinkt logisch, maar weet niet of het echt helemaal waar is. ben benieuwd naar alle reacties...

Het klinkt fántastisch logisch, tot je erachter komt dat paarden ook met bitloze optomingen schuimen als ze nageven. En daarmee is schuiven a.g.v. een bit dus grote flauwekul Knipoog

Miran_roulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 17:10

Naar mijn idee is het een teken van ontspannenheid als ze lekker op het bitje kauwen en daardoor gaan schuimen. Beter dan wanneer ze het bit vasthouden toch??

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 17:14

Nu een leuke tegenstelling, een ijzer of rubberbit op droog slijmvlies Knipoog (kan zelfs brandblaren geven)

Daarnaast is het natuurlijk zo dat kauwen voor ontspanning zorgt, en dat weer voor speeksel. Ik zie de laatste tijd met observeren wel eens vaker een paard met een kwijl uit zijn mond lopen, zonder ruiter in de bak. Paarden krijgen voldoende te eten maar staan dan te slapen of dagdromen over eten.

michellee73

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 16:26

hm, ik heb niet anders gehoord dan dat het goed is.
overigens doet die van mij het ook , erg veel schuim altijd!

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 14:52

ik heb een vrij druk aangelegd paard, en als
het winter wordt en we weer veel in de
binnenbak gaan rijden is ze altijd panisch in het begin,
en dan heeft ze geen schuim om het snoetje.
na een paar weken als ze weer gewent is en begind
te ontspannen ontstaat er wel weer schuim.

ik denk dat een druk paard automatisch de kaken stijf op elkaar houd,
en zodra ze ontspannen toch minder bezig zijn met andere dingen en gewoon lekker reageren op je hand
en vandaar dus het schuim

Mandyy94

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 00:06

Ik heb gehoord dat jury's soms hogere punten geven als je paard schuimt. Maar ik weet niet of het beter is..

DUDIEFOREVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 07:47

ik denk wel dat het komt of je paard ontspannen loopt of niet.

op tijden dat het heel goed gaat, schuimt mijn paard.

en als het niet zo goed gaat, schuimt hij niet

RENSKIRT

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 20:27

michellee73 schreef:
hm, ik heb niet anders gehoord dan dat het goed is.
overigens doet die van mij het ook , erg veel schuim altijd!
ja, bij mij ook!

mntj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 20:32

Als je paard schuimt is hij ontspannen en los in de kaak.
de schuim moet lekker vol en wollig zijn net als losgeklopt eiwit.
er zijn ook paarden die van de stress gaan schuimen.
deze zijn niet los in de kaak. dit schuim is meer van het kwijlende soort. wat ik geleerd heb is dat wollig schuim goed is. wel is het zo dat de een meer en makkelijker schuimt dan de ander.