Bakspoken? Doorrijden of laten kijken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

InekeH87

Re: Bakspoken? Doorrijden of laten kijken

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 10:03

Die van mij heeft ook wel eens last van de bakkabouters. Nou rijd ik vrij weinig in de bak maar ze kent hem toch al meer dan 2 jaar dus eng is de bak niet meer. Als die van mij niet door een enge hoek heen wil ga ik daar op de grote volte en probeer ik haar binnen 2 rondjes wel door de hoek heen te krijgen. Niet rukken en trekken maar door haar te laten buigen en rustig te laten kijken tijdens de volte (wel in de zelfde gang blijven stelling etc.) loopt ze er zo weer langs.
Bij die van mij is het een trucje om jou zelf bang te krijgen. Ik heb een bijrijder gehad die bang was voor mijn dominante paardje en die op een gegeven moment bij alle aparte dingen die het paard deed afstapte en stopte met rijden. Paard was dus erg moeilijk geworden omdat ze altijd der zin kreeg. Nu met een half jaar training is dat er wel af maar de bakkabouters blijven natuurlijk gezellig in de bak wonen om de stoute paarden te laten schrikken.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 10:06

bij bakkabouters rij ik gewoon door. maar als ze echt ergens naar kijken en opzij springen dan laat ik wel ff kijken. verschil van aanpak, maar heb het idee dat als je ze naar alle bakkabouters laat kijken ze er steeds meer gaan zien Haha!

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 13:13

Arabesk schreef:
Een paard denkt niet op die manier 'laat ik eens schrikken want dan hoef ik niet te werken'.

Als ik aan de hand met mijn paard door de bak stap, loopt hij braaf en zonder aarzelen achter me aan. Zodra ik opstap of hem aan de longeerlijn zet, krioelt het in 1 hoek van de kabouters. Totdat ik de kabouters wegjaag met een duidelijk "kappen nu". Daarna besluit meneer paard alsnog aan het werk te gaan. Hij staat bij iedereen ook bekend als liever lui dan moe.
Overgens kan ik het ook aan hem merken als hij echt iets engs ziet, dan laat ik hem even kijken.
Hij staat trouwens zolang het gaat 24/7 op de wei in een grote groep. Nu gaat hij gewoon overdag met de groep de wei in.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 13:19

Reed altijd de vervelende manegepaarden, en ja ik heb wat bakkabouters gezien. Haha!

Wat ik deed hing van het paard af.
Als een paard echt loopt te klieren, en denkt dat hij mij wel even bang zal maken, dan krijgt 'ie gewoon ongelovelijk op z'n sodemieter en moet hij echt even flink aan de bak.
Wat ik ook wel eens doe is in het begin 1 keer halthouden, dan mogen ze 1 keer even kijken, en dan gewoon weer door. En dan ook echt door!

Wat ook helpt, als het paard echt bang is, zingen. Ontspan je zelf van, en het paard ook.

Oja, soms kan het zijn dat er iets is wat wij niet merken, maar wat wel degelijk eng is.
Zo tochtte het een poosje in onze binnenbak. De wind ging langs de paardenbenen, maar de ruiters merkten niks. Gelukkig wisten we het, anders had het nog heel vervelend kunnen uitpakken.

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 13:22

Ik rij ook zo'n paard die dat altijd eng vond. We hebben 2 binnenbakken en hij had het alleen bij de grootste bak. Ik denk dat hij de stoel eng vond, want met wedstrijden liep hij er gewoon langs!
Wat bij mij heel erg hielp, is met veel binnenstelling en binnenbeen er langs, soms liep hij er in schouderbinnenwaarts langs, maar hij ging er langs! Heel erg afleiden helpt ook. DUs zorg dat hij flink wat te doen heeft.
Was wel frustrerend, want aan het eind van de les liep hij er gewoon langs, en dan ging je de volgende keer weer rijden daar, en dan begon ik weer van voor af aan :S
Maar nu doet hij het! DUs blijf volhouden;)

kickassgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 15:40

Probeer je paard egt aan het werk te krijgen. Als je de hoek in gaat neem je veel binnen binnen been. Neem binnen stelling aan en desnoods doe je je buiten hand laag en iets naar buiten zodat je gewoon op de hoefslag blijft rijden. Vergeet niet je buiten been te gebruiken ook al is dat de kant wat hij eng vind. Je moet blijven drijven en werken met je paard en je moet zelf de bakspoken uit je hoofd zetten. Je paard voelt dat je je daar druk over maakt dus zorg zelf voor een leeg hoofd...

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 11:27

In de binnenbak zijn altijd meer enge dingen als buiten als ik mijn paard moet geloven. Enige wat helpt is hem meteen aan het werk zetten, meestal is het dan na een paar rondjes over. Als ik hem laat kijken gaat namelijk de handrem erop en moet ik alles uit de kast trekken om hem weer aan de praat te krijgen.

Op de manege waar ik gereden heb waren een aantal paarden die altijd "schrokken" bij de A (ik verdenk de manege bakkabouter ervan daar zijn intrek ooit te hebben genomen). In de wintermaanden was het altijd feest want gemiddeld drie keer per les was er wel een paard wat wegschoot bij de A en een paar andere paarden zo ver kreeg ook mee door de bak te stuiteren. Wat ik deed als ik op zo'n paard moest rijden was naar de A toewerken. Dus niet meteen het eerste rondje er langs, maar eerst bij B of E afwenden of volte halve baan en zo steeds dichter er naar toe rijden. Wel zorgen dat paard goed voorwaarts en aan het been is, en op jou let ipv op het feit dat hij steeds dichter bij de A komt. Goed binnenbeen en buitenteugel erbij. In 80 % van de gevallen lukte het dan om zonder bokkesprongen bij de A te komen. De overige 20 % was ik zelf niet goed bij de les of zat toevallig net achter een ander paard wat wegschoot en kon ik mijn paard niet houden. Maar even samengevat was ook hier mijn aanpak om het paard aan het sjouwen te houden, zodat hij op mij lette ipv op alle enge dingen die in de binnenbak verstopt zaten.

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 11:29

ik zet ze altijd aan het werk. en (probeer) hem alleen op mij te laten concentreren en niet op de 'bakspoken'

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 11:44

Arabesk schreef:
Als mijn paard zó schrikkerig is dat ie dingen ziet in de bak die er niet zijn, ga ik me ernstig zorgen maken. Dat is nl niet normaal. Paarden die schrikken van een papiertje in de rijbaan zijn tussen hun oren niet gezond.

Dit slaat helemaal nergens op!!!!!
En wat het aanpakken betreft, bij echt bange paarden werkt dit alleen maar averechts en beschaam je het vertrouwen, paarden die gewoon aan het klieren zijn geven het dan op want ze komen er niet onderuit, heb ervaring want mijn paard is ook zo.
Kijk eerst eens om je heen in de richting van waar het paard heen kijkt staat er misschien een baal op de linker i.p.v de rechterkant nem het maar op kijk of er dingen zijn die ervoorheen op een andere manier stonden of helemaal niet stonden. Mijn paard heeft hier soms ook last van tevallig een poosje terug nog de buren hadden zo grote zwarte speciekuip in het land staan als waterbak en deze stond dor de wind op zn kant en dat was toch wel erg eng, ik laat hem daarna gewoon even kijken en zeg hem dat ie braaf is en laat hem d.m.v. aaien en dat ie braaf is steeds een stapje dichterbij gaan om te kijken, hij mag wel stppen van mij maar absoluut niet achteruit gaan lopen. Vaak werkt dit wel en die ene keer dat het niet werkt dan zet ik het paard op de volte aan de andere kant(dus als het bij A is dan begin ik bij C) en probeer deze net zolang groter te maken totdat hij gewoon over de hoefslag loopt, maak de volte pas groter als paard zonder stress/dwang/angst/uitwijken/kijken zijn rondje loopt(vraag wel stelling naar binnen). Bedenk wel dat dit op beide kant geoefend moet worden daar de hersenen van het paard de link niet kunnen leggen dat als het linksom gezien wordt dit rechtsom ook het geval is, dus het fabeltje denet was het er ook al die gaat dus niet op voor het paard, het zijn en blijven 2 afzonderlijke kanten die niet met elkaar communiceren. Ik hoop dat je er wat aan hebt

Jeaulijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 11:48

Ik zou inderdaad eerst laten kijken, vervolgens aan het werk zetten en doorrijden, als ik het paard naar binnen gesteld rijdt dan richt ze dr aandacht weer op mij en is het spook (in dit geval ging het om een schaap Clown ) 'vergeten'.
Als ze niet naar binnen gesteld was dan was het schaap veel spannender. Hoe vaak we er ook langs reden.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 11:52

Mijn 24/7 weidepony ziet soms ook wat spoken.
Ik negeer gewoon al het gedrag en doe alsof er niets aan de hand is.
Ik wil wel dat ze voorwaarts blijft, dat is het enige.
Van mij mag ze kijken, opzij springen, contra stelling lopen, als ze maar voorwaarts blijft.
Ik ga er gewoon net zo vaak langs tot het normaal kan.

Melanie_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 11:53

Ik ben normaal van het doorrijden, maar het verschilt nogal van paard.
De ene laat ik even rustig kijken, en vervolgens rijdt ik er nog een keer
langs; Niets aan de hand. De ander doet het gewoon voor de ''lol''.
Dus dat betekend voor mij weer even het paard iets meer en beter aan
het werk zetten en zich laten concentreren op mij..

blue_sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 12:00

Ik heb in het voorgaande heel veel goede suggesties gelezen. Je zult echter er toch eerst achter moeten proberen te komen waarom je paard schrikkerig doet. Is hij echt bang, verveelt hij zich, probeert hij de ruiter een beetje uit, geen zin om te werken? Kan allemaal. Vervolgens pas je je handelwijze daaraan aan. Wat ik nog niet heb gelezen is dat het soms ook frissigheid is; zeker in deze periode van het jaar. Ik zet mijn paard dan eerst op de volte (waar niets engs is) in een stevige draf maak een galopje op beide handen en rijd hem vervolgens schoudervoor langs het enge ding. 9/10 keer is er niets meer aan de hand.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 12:05

Ja hier is het ook frissigheid, sorry vergeten bij te vermelden!
Met wind en lekker fris weer is het erger! Ik reageer hetzelfde trouwens..

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 12:09

ja inderdaad blue_sky was vergeten omdat te vermelden.

charlot_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 16:27

Ik laat mijn paard eerst even stilstaan en kijken. Als ze het heeft gezien gaat ze ook gewoon die hoek door, desnoods met wat strengere aanpak.
Maar meestal heeft mijn paardje na die paar seconden stilstaan al wel weer door dat het echt niet zo eng is als het lijkt, en dan is er niets meer aan de hand. Haha!
Verder hangt het ook af van de situatie, je merkt het verschil tussen klieren of iets écht eng vinden vrij snel...

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 16:30

Arabesk schreef:
Erger nog er ligt niet eens een papiertje in de rijbaan en het paard schrikt al Sigaar

Dan spoort bij mij op stal geen een paard of er zitten echt bakkabouters. Wel frapant is dat ze het allemaal op dezelfde plekken en tegelijkertijd doen. Nee hoor, aanpak verschilt per paard. De mijne moet ik de aandacht op mij laten vestigen door harder aan het werk te zetten en even gerust te stellen.

Emmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 17:40

Ik zet mijn zin door en schop hem de hoek in. Dat is gewoon absurt gedrag, aanstellerij is dat. Mijn paard deed het in het begin ook, en nu niet meer. Gewoon zelf doorzetten.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 11:49

Emmaar schreef:
Ik zet mijn zin door en schop hem de hoek in. Dat is gewoon absurt gedrag, aanstellerij is dat. Mijn paard deed het in het begin ook, en nu niet meer. Gewoon zelf doorzetten.

Zo ken t nog platter door de bocht, ik schop hem de hoek in

Ajooh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 12:54

dat ligt aan de situatie. als ze echt overal wat ziet dan zeg ik hup niet miepen en doorlopen. maar als er een plek is, bijv bij ons achter in de bak waar allemaal bosjes/bomen staan, dan laat ik wel eens even kijken. omdat ik vind dat ze best iets eng kan vinden. tis nu eenmaal een paard dat wat hoger in het bloed staan. en het werkt goed Knipoog

Dela

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 18:03

voor 2 weken geleden wedstrijd gehad binnen, die van mij nog nooit een kick gegeven en hier met geen mogelijkheid de hoeken door kunnen krijgen..
Ik heb de proef afgemaakt, heb haar er langs gereden voor zover het kon, haar op momenten even stil gezet om de aandacht om te vestigen
de punten konden me niet meer schelen, maar aan het einde liep ze er netjes langs..

Suzanne_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 18:44

Als mijn paard in een nieuwe bak komt of eentje waar ze nog niet vaak is geweesd, mag ze het eerste rondje op iedere hand goed kijken maar daarna word ze wel meteen aan het werk gezet en mag ze niet meer continu kijken:)

lodo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 18:51

Mensen en dieren reageren vaak bij een " intern conflict" met OVERSPRONGGEDRAG. Het kan dus zijn dat als een paard even geen zin heeft of iets moeilijk vindt, bewust/onbewust (daar wil ik maar even niet over discussieren) overspronggedrag gaat vertonen. Bijvoorbeeld: in de wei zien 2 paarden elkaar voor het eerst, wat doen ze vaak: ze gaan eten...dit is overspronggedrag op dat moment omdat ze even niet weten wat ze moeten doe: vluchten of gaan kijken, dan maar eten, iets waar je goed in bent en dan lijkt het net of je niet bezig bent met dat paard...

XAngel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 20:40

als mijn pony dat doet, dan laat ik haar in de hoek staan kijken, even laten zien dat er echt niks is. en dan rij ik gewoon rustig weg. als ze er dan niet langs wil, dan rij ik gewoon door de hoek heen,, hoe vaker ik dat dan doe, hoe minder eng het word.

en als je de hoek in wil rijden, niet denken: o help, en een beetje bang worden, want dat voelt je pony, en word ie echt bang!!

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 20:46

Als er anderen in de bak zijn vraag ik of ik eventjes achter hen aan de hoek door mag, vantevoren probeer ik het nog een aantal keer zelfstandig, ik laat haar soms eventjes kijken, ligt aan de situatie. Gelukkig heeft ze dit niet vaak Lachen