moonfish13 schreef:midgie, ik wil de baas zijn en ik ben ook de baas.
Danwel bitloos, maar ik ben de ''baas''.
Ik vind een bit ook niks zieligs aan, het is maar hoe je er mee omgaat.
bevalt het toch niet of ik wil met bit, dan pak ik zo het bit er weer bij hoor.
Ik werk volgens het volgende principe:
Zij lief, ik lief. zij lomp, ik lomp.
Bij omgang met paarden is het meer leiderschap dan baas spelen, een juiste leider hoeft zich niet lomp te gedragen wat de meeste bazen wel doen.
Een paard is zeer beslist niet lomp, sommige mensen helaas wel
Paarden zijn idd lief, maar als je er niet juist mee omgaat kunnen ze idd ook niet lief zijn, maar denk juist dat dat vaak aan de leider ligt, een leider zoekt geen ruzie alles wat daaronder staat regelmatig, helaas staan heel veel mensen daar net onder en maken ze te veel ruzie met hun paard , waardoor hun paard hun niet als leider zien en de mens de de baas wil worden door middel van fout gebruik van bit,sporen of wat dan ook.
Vaak doen mensen zeer lomp in omgang met paarden omdat ze angstig zijn,dus is het dan niet zo dat een lief en gehoorzaam paard betekend een goeie leider en een lompe leider betekent 9 van de 10 keer een angstig mens, maarja er zijn natuurlijk ook mensen die echt lomp zijn en die zouden dan weer geen paard moeten hebben
Of je nou bitloos rijd of met bit, doe het dan wel met gevoel, een paard is een enorm gevoels dier , er is geen enkel vals paard, dat heeft vaak de mens er van gemaakt.