Jong paard bitloos inrijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Twiggy2008

Re: Jong paard bitloos inrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 23:47

Net zoals ik er een sik van krijg van dat negatieve gedoe over mensen die bewust voor bitloos kiezen. Knipoog
Vooral hier op bokt dan, want irl ben ik nog geen negatieveling tegen gekomen. Wel mensen die eerlijk zeiden dat ze het eerst eens moesten zien of zeggen dat het bij hun eigen paard onmogelijk is. Vork

Oja, en eentje die een tirade begon over dat bitloos rijden een schande voor de paardensport was. Dat was iemand van Deurne, die al een tijdje achter me aan liep Haha! . Toen hij dus op dat moment van mij hoorde dat ik nou net van plan was mijn paard bitloos in te gaan rijden........ Haha!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 23:54

suleilitha schreef:
Ik krijg er gewoon een beetje een sik van af en toe, dat er zo negatief wordt gedaan over mensen die met bit rijden...

We doen niet negatief over mensen die met bit rijden, ik rij er tenslotte zelf ook mee en erger ik rij met een stang met scharen , dus helemaal een martelwerktuig Knipoog
Maar het gaat erom dat je er bewust mee bezig ben en dat gebeurd echt gewoon veels te weinig in paarden land.
En niet alleen bij recreatie/wedstrijd ruiters , maar ook verder in de sport , zelf zeer hoog in de sport zie je enorm wreed bit gebruik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 00:50

Citaat:
Oja, en eentje die een tirade begon over dat bitloos rijden een schande voor de paardensport was. Dat was iemand van Deurne, die al een tijdje achter me aan liep Haha! . Toen hij dus op dat moment van mij hoorde dat ik nou net van plan was mijn paard bitloos in te gaan rijden........ Haha!

Tja, dat gaat ook nergens over! Een schande vind ik het zeker niet. Iedereen moet het voor zichzelf weten, natuurlijk.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 00:55

Hij mag het van mij een schande vinden, hoor, alleen waren zijn argumenten te banketstaaf voor woorden, maar goed...... Hij was ook overtuigd dat alle paarden die in de winter op het land stonden mok hadden, want ook bullshit was, maar goed. Blijkbaar leren ze dat in Deurne, ik weet het niet en ik wil het ook niet eens weten. Clown Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 01:00

Pffft, ik weet niet wat ze daar leren dan haha!
Mijn ene paard is mokgevoelig, de anderen totaal niet en die staan in de winter soms nog natter.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 01:12

De mijne staat ook aardig nat op veengrond in de winter met een stukkie droog zand, waar hij vervolgens nauwelijks op gaat staan. Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 01:14

Het is ook wel een beetje rasafhankelijk natuurlijk, jij hebt geen Fries Knipoog

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 01:21

Haha, nee, een Fries is weer een heel ander verhaal Knipoog . Heb wel een tijdje Friezen verzorgd, voordat ik Sam kocht. Maar die stonden in de winter op stal en hadden geen mok (mede daardoor misschien).

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 14:26

Tja de paardenwereld hangt natuurlijk voor een groot deel van tradities aan elkaar. Jammere is dat veel mensen daardoor niet open staan voor andere ideeen. IK moet wel zeggen dat ik de indruk heb dat dit steeds beter wordt. Mensen krijgen steeds meer de ruimte om voor zichzelf te kiezen wat het beste bij ze past.

juul23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-08 19:17

Ik ben aan het rondkijken voor een marylot crosslink, die kan je dus gebruiken met gekruisde riemen, als sidepull of een bit kan eraan..

thanxx voor de tips tot nu toe Knipoog ik ben weer wat wijzer..

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 20:09

suleilitha schreef:
Ik krijg er gewoon een beetje een sik van af en toe, dat er zo negatief wordt gedaan over mensen die met bit rijden...

ach, er wordt ook vaak negatief gedaan over bitloos ('wat is er mis met zoals het altijd was'), over grondwerk, NB-bekappen, ijzerbeslag,...

Ik zie op bokt en in mijn omgeving meer mensen die flink lopen te trekken, dan mensen met echte zachte handen.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 20:12

Marylot Crosslink, klinkt als een Engelse doktersserie ofzo..

Geef mij maar een trensje veur een traditioneel gevoelsmensje!

juul23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-08 20:28

detour schreef:
Marylot Crosslink, klinkt als een Engelse doktersserie ofzo..

Geef mij maar een trensje veur een traditioneel gevoelsmensje!

Marylot zal wel degene zijn die het hoofdstel heeft ontworpen en crosslink slaat op de gekruisde riemen onder het paardenhoofd.. Knipoog

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 21:03

Ja gelukkig gaan steeds meer mensen idd voor hun eigen gevoel kiezen en inzien dat een paard ook echt emotioneel en vooral lichamelijk heel gevoelig zijn, dat je met veel minder veel meer kan bereiken en niet zoals zovele denken je de BAAS moet zijn.

juul23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-08 21:05

amen Knipoog

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 22:42

midgie, ik wil de baas zijn en ik ben ook de baas.
Danwel bitloos, maar ik ben de ''baas''.
Ik vind een bit ook niks zieligs aan, het is maar hoe je er mee omgaat.
bevalt het toch niet of ik wil met bit, dan pak ik zo het bit er weer bij hoor.

Ik werk volgens het volgende principe:
Zij lief, ik lief. zij lomp, ik lomp.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 23:00

Ben eigenlijk veel meer een leidend maatje voor mijn paard Clown , geloof ik. Ik (bege)leid mijn paard en leef me in in hem. Het woord 'baas' klinkt me te negatief, te autoritair. We werken samen of daar werk ik naar toe als iets nog niet denderend gaat. Ik vraag, hij beantwoord mijn vraag. Gaat dat niet goed, dan doe ikzelf over het algemeen iets niet goed. Of er is iets anders nog niet goed en het is aan mij, als mens, om er iets aan te verbeteren zodat het wel goed gaat. Op en inlevende, positieve manier.

Merk ik dat hij een dag echt effe geen zin heeft, dan pas ik me daaraan aan zonder problemen (wel met de zorg 'wat is er met hem aan de hand?'). Het komt overigens bijzonder weinig voor dat hij geen zin heeft, maar de keren dat hij liet merken echt effe geen zin te hebben, had hij er achteraf goede redenen voor. En dan was ik wat blij dat ik naar hem had geluisterd en niet naar het gegeven ''ik ben de baas en hij heeft maar te doen wat ik wil'. Nee, we doen het samen, zo zie ik het. Lachen

Maar goed, wil ik naar rechts, dan gaan we absoluut naar rechts, hoor, want ik leid. Maar wil hij echt niet door een plas water in het bos, dan ga ik er gewoon lekker langs. Dat is de situatie bij ons, zeg maar. Haha!

Wat je je paard geeft, krijg je driedubbel terug. Lachen

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 10:02

Twiggy dat vindt ik eigenlijk wel een heel gezonde manier van paardenomgang. Ik vind het koste wat het kost je zin krijgen vaak zo krampachtig. Net alsof mensen bang zijn om de controle te verliezen als ze hun paardje een keertje zijn zin geven. Denk wel dat het afhankelijk van de persoonlijkheid van je paard best een gevoelige balans zal zijn...

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 10:04

moonfish13 schreef:
midgie, ik wil de baas zijn en ik ben ook de baas.
Danwel bitloos, maar ik ben de ''baas''.
Ik vind een bit ook niks zieligs aan, het is maar hoe je er mee omgaat.
bevalt het toch niet of ik wil met bit, dan pak ik zo het bit er weer bij hoor.

Ik werk volgens het volgende principe:
Zij lief, ik lief. zij lomp, ik lomp.

Bij omgang met paarden is het meer leiderschap dan baas spelen, een juiste leider hoeft zich niet lomp te gedragen wat de meeste bazen wel doen.
Een paard is zeer beslist niet lomp, sommige mensen helaas wel Bloos
Paarden zijn idd lief, maar als je er niet juist mee omgaat kunnen ze idd ook niet lief zijn, maar denk juist dat dat vaak aan de leider ligt, een leider zoekt geen ruzie alles wat daaronder staat regelmatig, helaas staan heel veel mensen daar net onder en maken ze te veel ruzie met hun paard , waardoor hun paard hun niet als leider zien en de mens de de baas wil worden door middel van fout gebruik van bit,sporen of wat dan ook.
Vaak doen mensen zeer lomp in omgang met paarden omdat ze angstig zijn,dus is het dan niet zo dat een lief en gehoorzaam paard betekend een goeie leider en een lompe leider betekent 9 van de 10 keer een angstig mens, maarja er zijn natuurlijk ook mensen die echt lomp zijn en die zouden dan weer geen paard moeten hebben Knipoog

Of je nou bitloos rijd of met bit, doe het dan wel met gevoel, een paard is een enorm gevoels dier , er is geen enkel vals paard, dat heeft vaak de mens er van gemaakt.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 16:24

Twiggy2008 schreef:
Bij omgang met paarden is het meer leiderschap dan baas spelen, een juiste leider hoeft zich niet lomp te gedragen wat de meeste bazen wel doen.
Maar goed, wil ik naar rechts, dan gaan we absoluut naar rechts, hoor, want ik leid. Maar wil hij echt niet door een plas water in het bos, dan ga ik er gewoon lekker langs. Dat is de situatie bij ons, zeg maar. Haha!

Een goede leider hoeft zich ook niet lomp te gedragen, maar het enige waar ik het niet mee eens ben is dat een paard niet lomp kan zijn.
Hetzelfde verhaal dat een paard nooit bokt of iets dergelijks om onder het werk uit te komen, daar geloof ik ook niets van. Ook een paard heeft wel eens zijn dag niet.
Ik vind het meer een kwestie van op het juiste moment corrigeren.
Helemaal op de grond hoef ik eigenlijk nooit te corrigeren, onder zadel is het na een paar keer duidelijk en dan is het over.
(voorbeeld: voltes afsnijden, actie: volte direct nog een keer doordraaien tot ie wel goed is. Zonder boos te worden is het dan wel duidelijk.)

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 20:18

Hoe uit zich lomp gedrag bij een paard dan volgens jou?

Ik geloof idd dat een paard niet probeert onder het werk uit te komen, dat is mensen denken en geen paarden gedachten.
Als mijn paard zijn dag niet heeft pas ik de training daar op aan, zodat er geen rede tot bokken is.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 20:41

Paard wat ik rijd bokt overigens niet o.i.d.
Van lomp gedrag weet ik zo even geen voorbeelden te noemen zo snel.
Maar mij kan je niet wijsmaken dat een paard nooit onder het werk uit wil komen of daarom eens een bok o.i.d. geeft.
Ook een paard kan zijn dag gewoon niet hebben.
(het was meer uit de woorden, zij lief ik lief, zij lomp ik lomp trouwens, meer het principe.)

Hoe ik het oplos als mijn paard zijn dag niet heeft: er wat van proberen te maken, niet te lang en op een goed moment stoppen om het goed af te sluiten.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 00:20

Vaak heeft het ook met je eigen dag te maken, ik weet wel als ik een k*t dag hebt dat ik beter niet kan rijden, vind ik ook niet eerlijk tegenover mijn paarden.
Zeker kunnen paarden ook een mindere dag hebben, vind dat dat ook gerespecteerd mag worden, vaak word er met zo weinig gevoel gereden en dat vind ik zo jammer, als je als mens een rot dag heb wil je ook dat er rekening met je gehouden word.
Maar ben nog steeds benieuwd hoe een paard nu lomp doet Knipoog

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 08:32

Tja, in de contramine zijn zou ik lomp noemen. Geen constante gang willen houden (terwijl ze dat duvels goed kan), niet goed stelling willen houden op de volte (terwijl ze ook dat goed kan) niet goed naar het stuur luisteren.. Sacherijnig zijn! Dan ben ik ook een stuk strenger dan normaal..

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 09:49

Simpelweg niet opzij willen stappen tijdens de verzorging. Hangen met voetjes geven. Schuren.
Dat vind ik lomp. Is het ongerechtvaardigd wat ze doen dan ben ik niet meer poezelig lief. Opzij is opzij, voetje is voetje en schuren doe je maar in je eigen tijd.