Het schema van een 3 jarig paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Gucci_

Re: Het schema van een 3 jarig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 18:13

Hoii,
ik werk met mijn driejarige ook meestal 3 keer in de week.
Nu is het wel minder, want het is meestal erg donker als ik thuiskom van school en ik rij thuis in de wei.
Ik longeer altijd even voor ik erop kruip en als ik erop zit vooral stap en draf, veel overgangen en soms een rondje galop.
Ze staat ook erg veel in de wei!
grtz

meliiSsatjje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 11:28

ik rij mijn 3,5-jarige meestal 4 keer in de week. Soms 3 keer in de week als ik een keer niet kan. Meestal rij ik 35 min.
maar dit verschilt ook per 3-jarige: karakter, groote, nog veel groeien enz., slapheid, conditie

brennie85

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 11:48

ik heb een tijdje een jonge haflinger gereden maar ik merkte als ik maar af en toe in de week reed dat we dan eigenlijk weer n btje overnieuw moesten beginnen. hebben jullie daar dan geen last van als je maar 2/3 keer rijd?

rij nu een 3 jarige 3 keer in de week ongeveer 30 minutjes, verder wordt er veel met dr gewandeld en getut en komt ze vaak wel 2 tot 3 keer per dag hiervoor de stal uit (ook in de paddock met vriendjes)

mausjeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 13:44

ja brennie85 toen we onze friese merrie (was toen 3) zadelmak hebben gemaakt, hebben we haar daarna 5 maanden laten staan. Ik heb toen ook wel gemerkt dat ik eigenlijk nu ook weer een beetje overnieuw moet beginnen! maar ze pakt het wel goed op!

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 14:00

Mijn toenmalig 3 jarige heeft lekker tot zijn vierde op het land gestaan, met maatjes. Vanaf 1,5 /2 jaar heb ik hem zo om de dag/dagen eens uit het land gehaalt om een stukje te wandelen, hoofdstelletje te proberen, hoefjes krabben, leren vast staan, 'schriktraining', een keertje longeren (zeker niet systematisch, lopen op een kleine cirkel is niet goed voor jonge paarden), dekentje op, singeltje om, tuig van de wagen een keer om, freestylen, trailer in, bruggetjes over, waterbak in, peeskappen om, etc. Resultaat: het was praktisch opstappen en wegrijden toen hij 4,5 was en nog steeds geeft hij nergens om. Overigens hebben we dat rijden ook opgebouwd hoor.
Dus TS, vind dat je het best aardig doet, je gaat iig niet te langzaam!

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 18:35

ik rij zelf 2x per week een half uurtje op mijn 3 jarige, en 1X per week loopt ze een uurtje in een half gevorderde rijles ( lees: stap/draf/galop, en verder niets verwachten) mee met leerlingen die ik les geef.
verder staat ze in de weide zich te vermaken Ja

Airiin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 18:44

Ik heb in mijn profiel een heel artikel staan over inrijden en het paardenskelet. Arabesk had geloof ik daar ook wat van dat artikel gequote en hier neergezet.

Ik zou zelf gaan grondwerken vanaf hun 3de en er zo tegen hun 5de een keer op gaan klimmen. Dan hebben ze een sterk skelet, zijn ze bomproof gemaakt en hebben ze ook de spieren om je te dragen.

lolokanarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 20:25

Ik amuseer me rot met mijn 2-jarige, ookal rij ik haar nog niet. Ik vind wel dat ze op driejarige leeftijd wel al rijp genoeg zijn voor longeerwerk en af en toe bereden te worden. Lichamelijk nog niet, maar mentaal wel. Daarom vind ik dat erniets mis is met licht werk, zo een 3tal keer per week.
Mensen vergeten soms dat er ook een stap op een paard zit. Waarom een driejarige rijden om voortdurend te draven en misschien wel galoperen? Veel oefeningen in stap zijn zeer leerzaam en minder belastend voor uw driejarige.

Lilke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 14:48

Heb verschillende 3 jarigen gereden en ben er met 2 bezig. Vaak gebruik ik de zomer om zadelmak te maken er ds ook op, want ik moet alles in een buitenbak doen en szomers is dat dus fijner werken. (winter veel plassen, koud, regen). De eerste hebben we zadelmak gemaakt en vervolgens weer op de wei gezet. Met de andere ben ik 2 keer in de wek bezig en de eigenaar ook zoiets. We wisselen rijden af met longeren. Ik merkte aan het paard dat longeren alleen saai begon te worden en dat het tijd was voor iets nieuws. Nu gaan we ook wel eens aan de hand stappen om verkeersmak te worden. Ik probeer dus veel te varieren, soms dus ook rijden (dat is ook leuk voor het paard). Gewoon goed kijken naar het paard en als je de indruk hebt dat je teveel doet een stapje terug. Ik zou dus zeggen dat als jij dat wil (niet omdat anderen het zeggen) eens erop wil klimmen, gewoon doen.

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 15:15

3 a 4 keer in de week rijden dagje longeren, beetje dressuur, klein sprongetje, lekker de bos op. en lekker veel in de wei. paarden gaan er echt niet kapot van om op 3 jarige leeftijd gereden te worden zolang t maar met een beetje beleid doet.

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 15:17

Ik heb het artikel ook gelezen en er is mij altijd geleerd zodra de draagplaten vastgegroeid zijn mag je erop.
Dit is meestel rond de 3,5 jaar maar uit zekerheid ga ik pas rijden als mijn haflinger 4 is. Verder spelen we veel en gooien we
er af en toe een longeermiddagje uit. Dan longeer ik hem een kwartier tot 20 minuten en dat vind hij helemaal leuk!
Verder doe ik er niks mee...af en toe een wandelingetje alleen..wanneer hij drie is ga ik lekker bomproof maken en vaker gericht oefenen. Maar dit is voor elk paard verschillend! Dus misschien is het wel goed wat je doet! ik kan daar niet over oordelen...

_Pilipa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 16:02

Zoals meerderen al zeiden

3 jarige 3 dagen aan het werk
4 jarige 4 dagen aan het werk

Jong mag nog even jong blijven, veel weidegang en laten wennen aan alle dagelijkse dingen!

Dus je doet het super netjes!
Hardlopers zjn doodlopers!! Je hebt tijd zat!

Grtz

brittje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-08 23:59

toch fijn dat hier wel genoeg mensen zijn die het er ongeveer mee eens zijn. Het enige wat ik heb gedaan is er een keer over heen gehangen. Meer ook niet. Deze week hebben we een keertje dubbele lijnen gedaan dit ging hardstikke goed. Goed voor de rugspiertjes, maar dit zou ik ook maar 1x heel ff in de week willen doen. Met het verkeersmak maken gaat het al steeds beter, de schriktrainingen ook. We zijn nu ook bezig te leren wennen aan de waterspuit. Hij staat al te stuiteren als dat ding aan gaat. Echt rijden wil ik dus volopig nog uitstellen maar aan de rest mag hij zeker wel gaan wennen.

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 14:54

brennie85 schreef:
ik heb een tijdje een jonge haflinger gereden maar ik merkte als ik maar af en toe in de week reed dat we dan eigenlijk weer n btje overnieuw moesten beginnen. hebben jullie daar dan geen last van als je maar 2/3 keer rijd?

rij nu een 3 jarige 3 keer in de week ongeveer 30 minutjes, verder wordt er veel met dr gewandeld en getut en komt ze vaak wel 2 tot 3 keer per dag hiervoor de stal uit (ook in de paddock met vriendjes)

Ja dat heb ik ook met mijn 3 jarige Knipoog Ik rij ongeveer 2 keer per week, en dan nog 1 keer per week longeren. Elke keer is er wel iets wat weer wat beter gaat, maar omdat ik maar zo weinig rij schiet het gewoon niet zo op. Maar dat komt wel als ze wat ouder wordt Knipoog , ik vind het goed genoeg zo.

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 15:06

Ik rij 3 keer. 1 x les (1 uur, da's vrij zwaar maar werpt vruchten af), 1 x zelf trainen (max een half uurtje), 1 x buitenrit.
Tussendoor staat hij buiten bij z'n vriendje. 3 x keer vind ik meer als genoeg om vorderingen te maken.

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 15:20

Bolieke: het hangt er maar net van af hoeveel je doet tijdens het rijden Knipoog Ik rij 2 keer per week 20 min. Als je 3 keer per week een uur rijdt, dan rij jij per week 4,5 keer zo lang als mij dus dat is dan niet echt te vergelijken Knipoog

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 15:36

Hinke schreef:
Bolieke: het hangt er maar net van af hoeveel je doet tijdens het rijden Knipoog Ik rij 2 keer per week 20 min. Als je 3 keer per week een uur rijdt, dan rij jij per week 4,5 keer zo lang als mij dus dat is dan niet echt te vergelijken Knipoog

Tuurlijk. We zijn nu wel al 7 maanden bezig (hij is niet juist 3 jaar geworden hoor Knipoog ) en ik probeer het rijden te beperken tot een uur. Vooral om z'n rug etc nog niet te veel te belasten. De les die ik volg is intensief maar er wordt opbouwend gewerkt en gekeken wat hij al aan kan en wat niet. De trainingen die ik zelf doe is heel wat rustiger en bevestigen even het geleerde. Die buitenrit is voor afwisseling want, verdimme, dat is toch ook nog werken geblazen Haha!. Ik tel dat dus wel nog mee als training, zeker in het begin van de rit. Knipoog
Dit ritme is voor mijn paard haalbaar. Hij vordert goed en lijkt het werk niet erg te vinden. Ook is hij gezond en ontwikkeld goed, zolang hij niet plotseling verandert van gedrag etc blijf ik dit schema volgen. Het is natuurlijk altijd wat zoeken en aftasten hoe je paard reageert op een bepaald schema.

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 20:34

Bollieke: Tsjah wat je paard aan kan kun je toch zelf het beste inschatten. Ik zou misschien ook wel 3 of 4 keer met ankie kunnen rijden, want in maart wordt ze al weer vier, maar ik doe liever te weinig met haar dan te veel. Volgens mij kun je niet te weinig met een 3 jarige doen Knipoog

brittje88 schreef:
Nou heb gister weer een hele discussie gehad op stal. Ze vroegen aan me wat ik ging doen met me paardje dus ik zei helemaal niks hij heb lekker een rust dagje. Zegtie alweer?! kzeg ja een 3 jarig paard werkt 3 keer in de week max. Hij helemaal van zn stuk want een paard hoord gewoon elke dag tewerken als is het longeren al is het rijden. Nou vat ik het niet zo serieus op de jongen is pas met paarden een jaar bezig maar heeft wel gelijk een paard van 3 gekocht. Uitgelegt dat al zn groeischrijven nog open staan dat hij nu ook alweer 2cm gegroeid, dat elke dag longeren gewoon nog véél te zwaar is en dat je dat misschien met een paard van 7 kan doen maar zelfs die verdiend één of 2 dage rust. Nou toen was hij helemaal van stuk dat ik het niet van hem aan wou nemen, het paard zou het zelf wel aangeven en met zijn paard deed hij ook rustig elke dag 3 kwartier tot een uur longeren en dan nu ook volop rijden. Nou toen kwam een vriendin van hem er ook nog bij die reed wel al veel langer en die zei ook waar haal je die gekkigheid vandaan dat is helemaal niet waar. Zij had ook der paard op 3 jarige leeftijd gekocht vroeger. Nouja ik heb toch me voet bij stuk gehouden. 't paard gaat heus niet aangeven wanneer het genoeg is. Heb ze ook gezegt dat je het nu nog niet hoeft te merken maar als ze straks al vroeg arthrose hebben ze wel eens terug mogen komen. Word toch wel een beetje moe van dit soort mensen.

Niet naar luisteren Haha! Ik sta zelf ook elke keer weer versteld van hoe weinig paardenkennis de meeste paardeneigenaren hebben (waarmee ik niet wil zeggen dat ik zelf nou zoveel paardenkennis heb Clown ). Soms moet je gewoon even duidelijk zijn: zeg gewoon dat ze zich met hun eigen zaken moeten bemoeien. Als je in discussie gaat kom je er helemaal nooit van af Tong uitsteken (dat zeg ik nu wel heel gemakkelijk maar zelf blijf ik ook altijd te aardig Bloos )

brittje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-08 21:02

Hinke schreef:
Niet naar luisteren Haha! Ik sta zelf ook elke keer weer versteld van hoe weinig paardenkennis de meeste paardeneigenaren hebben (waarmee ik niet wil zeggen dat ik zelf nou zoveel paardenkennis heb Clown ). Soms moet je gewoon even duidelijk zijn: zeg gewoon dat ze zich met hun eigen zaken moeten bemoeien. Als je in discussie gaat kom je er helemaal nooit van af Tong uitsteken (dat zeg ik nu wel heel gemakkelijk maar zelf blijf ik ook altijd te aardig Bloos )

jaah iedereen weet het allemaal zo goed en vertellen je vanalles. &het word idd een eindeloze discussie meestal reageer ik er gewoon nou niet eens meer op en ga ik maar stom staan lachen. Heb ook geen zin in ruzie op stal Tong uitsteken Maar volopig gaat het goed zo. Hij is nu 3 en 3 maanden en denk dat ik pas over 2 maanden misschien een beetje rijden ga proberen maar dan ook niet 3 dagen in de week. Haha!

loveangelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 13:09

moest ik 3 jarige hebbe zou ik keer in de week een kwartier tot half uurtje rijde en voor de rest verzorgen en vooral veel met bezig zjn dat die u helemaal vertrouwd en ja da een maand of 3 en dan die gwn weer lekker op de wij steke en dan als die bijna bij de 4 komt er mee beginne werke maja das natuurlijk wat ik zou doe ...

lientjeds

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 13:29

Ik zou ook niet luisteren naar wat de anderen allemaal zeggen, je moet je hart volgen en mij lijkt jouw schema helemaal niet slecht!
Longeren zou ik wel minder doen bij een jong paard in de groei.

Ik rij mijn 3 jarige sinds juni, ze heeft niet echt stilgestaan sindsdien, maar we trainen zo'n 2 à 3x per week, soms zelf maar 1x.

Veel basiswerk, gewoon rondjes lopen, voorzichtige overgangen rijden, stapwerk, en een toertje galop op elke zijde.

Wel is ze sinds 6 weken aan het springen met mijn vriend. Dit doet ze ongelofelijk graag! 1 x per week es 10min à 15 min tussen de hindernissen en wat springen, en zondag op concours, speciaal gebouwd voor 3,5 jarigen. Ze is alle 3 de keren foutloos geweest en geniet echt van haar rondje in de piste.

Aangezien ze drachtig is voor 1 april wou ik dit nu doen, zodanig dat ze al een zekere routine heeft. Met Kerstmis is het gedaan met springen...

Ik "profiteer" een beetje van haar onwetendheid, want het is een echt duiveltje, die je test. Nu is ze nog zo sterk niet, maar ik zou nooit wachten tot ze 5 is voor zadelmak te maken!

Paardje is wel quasi volgroeid. Ze meet nu 1,59m en ik denk niet dat er nog 2 cm bijkomt.

waarschijnlijk zal ik wel enkele bokkers over me heen krijgen, omdat ik teveel doe met het beestje, maar ze krijgt ook weidegang met vriendjes en veel aandacht. Verder heb ik haar in de 6 maanden nog nergens toe hoeven dwingen... ze vindt alles wel leuk en leert graag.
Ze loopt wel nog niet aan de teugel of zo, maar af en toe lukt de aanleuning al vlotjes. En ze is wel héél goed bestuurbaar.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 13:46

Het schema van onze drie-en-halfjarige: 8.00 's ochtends over het erf crossen naar het weiland, om daar wat rond te huppelen, hooi te eten, met vriendje en vriendinnetjes te kroelen en wat te slapen. En dan rond 17.00 dezelfde route over het erf crossen in tegenovergestelde richting, om de avond en nacht door te brengen met vriendje en vriendinnetjes in schuilstal met een enorme bult hooi, wat krachtvoer en een zandbak. Heel af en toe wordt dit ritme verstoord door een hoefsmid, dierenarts of een baasje dat zo nodig blubberbenen wil afspuiten. Clown

Karennnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 10:33

Ik zou wel een beetje oppassen hoor, als je hem lange tijd zo gaat blijven longeren gaat het paardje ontzettend sterk worden en conditie ontwikkelen, waardoor het eigenlijke zadelmak worden wel eens een heuse strijd kan worden als het paardje dat wil!
Maar verder ben ik het wel eens dat je het rustig aan wil doen, maar als je het rustig aan doet zou ik toch wel zien dat je hem niet té veel conditie geeft, al is dat natuurlijk altijd afhankelijk van hoe je paardje zijn karakter is en hoe je het aanpakt om hem zadelmak te maken. Zeg alleen dat het MISSCHIEN wel wat moeilijker kan worden omdat hij doorgaans sterker gaat zijn dan een nietgetrainde 3.5jaarse...

Wij maken ze zadelmak op 3jaar en paar maandjes, maar dan enkel: opzitten en een klein stuur erop (dus minimale mate draaien, vooruit en stoppen) dit duurt ongeveer een maand (zo'n 3x per week) en dan mogen ze terug de wei op tot ze wat sterker zijn. Als ze dan terugkomen op bijna 4j leeftijd (meestal) doen we het wel zoals jij: wat longeren, wat spelen, een wandeling (zoveel mogelijk laten zien) omdat we dan iets geruster zijn dat het verder zadelmak maken geen grote problemen meer zal geven..
wat ik ook altijd een goede manier van zadelmak maken vind voor sportpaarden, al is dat hier geen vraag Clown Bij een western of natural ruiter op de engelse manier laten leren.
Heb hier al veel goede ervaringen van gezien. De 'sportruiters' durven wel eens weinig tijd steken in de basis zoals stilstaan, volgen, longeren op de stem ... En dat is nu net hetgeen waar deze mensen hard op werken. De paarden kunnen qua sportief werk vaak iets minder (dus gewoon stoppen, draaien, vooruit) maar dat vind ik allesbehalve minderwaardig! ik heb graag dat mijn paard in omgang respect krijgt voor mensen en het ''harde werk'' onder het zadel dat komt later wel ...

brittje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-08 11:14

ben er niet zo bang voor dat hij teveel conditie krijgt of te sterk word. Hij is al heel erg temperament en duidelijk aanwezig. Maar als hij ff z'n ei kwijt moet zie je hem toch wel na 10 min al moe worden en beginnen te stappen. Doordat ik zo kort longeer, helemaal niet intensief en niet lang is het percies goed. Daarnaast wil ik ook wel dat hij op bepaalde plekken toch wat spieren krijgt voor als ik erop ga het is dan toch minder belastend voor hem. Dus dat zou ik niet eens zo erg vinden.

Compliment

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 14:52

mijn paardje is nu 4 jaar. en mensen zeggen dus ook dat ik te weinig rijd en niet voldoende met haar train. ik rij minimaal 2 x in de week en max 4 keer. daarbij doe ik geen moeilijke oefeningen.. gewoon een beetje de basis en dat ze nagevelijk word. want ook zij zit nogin de groei. de rest van de dagen doe ik drlekker peotsen knuffelen losgooien spelen ect. dus jou training is helemaal neit verkeerd hoor