Dierenmishandeling… vaker dan je denkt?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SETEFURII

Re: Dierenmishandeling… vaker dan je denkt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 15:15

ik denk dat er genoeg mensen zijn met een opleiding die niet persé meer dan een ander willen verdienen.
Een waardering & erkenning is vaak meer dan genoeg Ja

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 15:17

Het is zeker niet mijn bedoeling om paardenboeren van de oude stempel te beschuldigen dat het allemaal oude, slaande mannetjes zijn. Meer om weer aan te geven dat welke stempel iemand ook heeft en hoe lang deze in de paarden zit, dat het nog weinig zegt over de kennis en de kunde van die persoon.
Misschien kwam het net een beetje ongenuanceerd over. Lachen

Dat maakt het erg lastig, want waarom zou je iemand niet geloven als die al tig paarden tot de Z+ heeft opgeleid?

Theorielessen? Super! Ik wou dat ik dat gehad had zeg!
Net zoals op mijn 1e manege, heel veel vervelende bokken en vooral met aanspringen en in de galop zelf. Geef dat eigenwijze beest een tik! De meeste kennen zo'n uitdrukking wel, maar als ik nu terug kijk: hoeveel paarden hiervan waren gewoon vervelend gemaakt? En hoeveel hiervan hadden pijn van bijv. een slecht passend zadel?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 15:17

Waratje schreef:
Alles van 1 persoon laten afhangen is ook een gevaarlijke zaak. Ook zij maakt fouten, net als wij allemaal. Duivel

Dan kan je beter een klein groepje van hoog opgeleide toeters bijeen laten komen en deze een keuze laten maken (wedde dat we er dan ook nog niet uitkomen? Clown )[/quote]
Ga ik voor. Namen? (ik weet ze ook zoniet, hoor Knipoog )

@ Pashon: je hebt hartstikke gelijk, daarom vind ik dat ook niet de ruiterij dit moet bepalen, maar ter zake kundigen, ethologen, dierenartsen, mensen die er voor geleerd hebben, en geen ander belang dienen dan dat van het paard.... de ruiterij zal toch (onbewust) uitgaan van eigenbelang ipv het belang van het paard. Dan krijg je Bokt, maar geen oplossingen....

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 15:18

SETEFURII_ schreef:
ik denk dat er genoeg mensen zijn met een opleiding die niet persé meer dan een ander willen verdienen.

hier twijfel ik niet aan. maar aan het einde van de maand (of het begin) betaald waardering en erkenning mijn rekening niet. de bank ziet me aankomen, kijk hier heb je een doosje waardering hier is de hypotheek voor deze maand mee afgelost?
*of topic nu ik dit zo typ zou ik met liefde het gezicht van de man willen zien Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 15:21

Pashon schreef:
tja en als manege's hun personeel extra moet opleiding kost dat geld, wie gaat dat betalen? manege's? betwijfel is die zijn al blij als ze een paar cent overhouden in de maand. de regering? lijkt me sterk die steekt het geld liever in hopeloze dingen. betalen wij dat? denk het niet, als de manege lessen verhoogd worden (ik zou het niet weten overigens ik les niet op een manege) is het hek van de dam, want kindlief moet naar papa en mama om extra centjes te vragen en niet iedere ouder heeft dat geld. de meeste gezinnen met een normaal inkomen zijn al blij dat ze hun kind naar de manege kunnen brengen en aan het einde van de maand misschien nog wat overhouden om van te sparen.
opleiden kost geld en laat de economie duidelijk uitwijzen dat het geld langzamerhand op aan het raken is.

Er zullen altijd mensen zijn die iets niet kunnen betalen.... that's life. De kwaliteit verminderen zoddat het wél betaalbaar is, is imo niet wenselijk. Niet voor de paarden iig
En waarom moeten die kindjes zo nodig rijden? Ballet is ook leuk.....
Waarmee ik maar wil zeggen dat ik het niet zo hard nodig vind voor een modaal gezin om ook nog te kunnen rijden. Rijden is een luxe, geen recht. Het paard heeft er wél recht op dat zijn berijders hem in ieder geval niet nodeloos beschadigen.

Een goede opleiding lijkt iig geen luxe, maar broodnodig. Mensen hebben namelijk een uitgesproken talent, om bij onvoldoende kennis, precies dátgene te doen, wat het meest fout is.....

@ Pashon: daarom heb je ook aan baan, als het goed is.... daarmee kun je de hypotheek betalen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 22-10-08 15:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 15:22

Er zit wat in wat Yamcha zegt.
De kwaliteit vermnindert zodra het voor iedereen toegankelijk wordt. Een paard is een cultuurdier geworden, wordt ook door ons mensen gemaakt.

De basis van het rijden, de voorlichting die in de basis zoooo belangrijk is, en dat is toch vaak de manege waar het hele feest begint, heeft andere belangen.

Die moet bijna wel draaien om in leven te blijven, dus verlegt die zijn grenzen.
Over de perceptie van 'goed les' valt echter zoveel te twisten. Regels worden met voeten getreden, maar iedereen knijpt een ooge toe.
Nu zelfs LDR weer mag is het einde bijna zoek voor het gemiddelde dressuur gereden paard, wat die dressuur dan ook mag inhouden. Hulpeloos, want tuigjes zat, worden paarden al jing geschopt, geslagen en geprikt. Later leert die beginnende ruiter dat het ook behoorlijk gevraagd kan worden aan een paard om hetzelfde resultaat te krijgen. ALS het al gevraagd wordt.

Bijna iedereen weet dat mishandeling met zweep en sporen in principe helemaal niet valt onder mishandeling. Nee, dat 'hoort zo' want de groten doen het ook en niemand zegt er wat van.

Paardenhouderij is bij de meeste particulieren denk ik een nogal zorgvuldig aandachtspunt. Voor diverse pensionstallen en maneges echter de sluitpost.
'Beestachtig' stamt uit de tijd dat dieren geen enkel belang of welzijn beoefden.
De term introduceer ik weer terug, beestachtig paarden houden en laten berijden voor geld. Hmm.. zou er iets mis kunnen zijn in het beeld van mishandeling ?

Paarden zijn de stille getuigen, alleen hun zichtbare wonden vertellen, verder zitten de meeste ruiters op bokt geloof ik.... ?

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 15:22

Pashon schreef:
SETEFURII_ schreef:

hier twijfel ik niet aan. maar aan het einde van de maand (of het begin) betaald waardering en erkenning mijn rekening niet. de bank ziet me aankomen, kijk hier heb je een doosje waardering hier is de hypotheek voor deze maand mee afgelost?
*of topic nu ik dit zo typ zou ik met liefde het gezicht van de man willen zien Clown

Ja hier heb je ook gelijk in, ik denk dat dit een zeer discutabel punt is.
Maar kunnen ze geen extra subsidie (ofzoiets Clown ) krijgen van de overheid? het is of extra betalen voor een goede omgang & 'betere wereld'
of niets extra betalen en veel mensen laten klooien op hun paard(met alle gevolgen vandien).

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 15:23

Yamcha schreef:
Waratje schreef:
Alles van 1 persoon laten afhangen is ook een gevaarlijke zaak. Ook zij maakt fouten, net als wij allemaal. Duivel

Dan kan je beter een klein groepje van hoog opgeleide toeters bijeen laten komen en deze een keuze laten maken (wedde dat we er dan ook nog niet uitkomen? Clown )

Ga ik voor. Namen? (ik weet ze ook zoniet, hoor Knipoog )

@ Pashon: je hebt hartstikke gelijk, daarom vind ik dat ook niet de ruiterij dit moet bepalen, maar ter zake kundigen, ethologen, dierenartsen, mensen die er voor geleerd hebben, en geen ander belang dienen dan dat van het paard.... de ruiterij zal toch (onbewust) uitgaan van eigenbelang ipv het belang van het paard. Dan krijg je Bokt, maar geen oplossingen....[/quote]

bokt is toch een grote oplossing? haha nee sorry erg flauw. je hebt gelijk als ik in sommige topics lees dan slaan ze elkaar liever de hersens in om hun gelijk te halen in plaats van eens te zeggen van goh meid je hebt gelijk had ik daar maar aangedacht b.w.v.
mja de hoog opgeblazen toeters in deze maatschappij bepalen dat het paard uhm 12 uur per dag naar buiten moet met deken (ik zeg maar wat hé) ze bepalen dat het paard 6 keer per week gereden moet worden en wel een uur lang tja leuk dat we zwart op wit hebben hoe we het paard gezond houden maar wie zegt dat het paard dan gelukkig is want bij mij gaat het uiteindelijk om een gezond en gelukkig paard.
paarden hebben net als mensen hun eigen mening, wil en gedachtengang. wat ik normaal vind kan jij misschien wel streng vinden. ik werk erg onregelmatig terwijl de ander weer houd van z'n kantoorbaantje van 9 tot 5 zo zal het met paarden ook zijn denk ik aangezien mijn paard niet te vergelijken is met het paard van de buren.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 15:27

Citaat:
de hoog opgeblazen toeters in deze maatschappij bepalen

PROEST ... !

Vrees ook niet dat daar d eoplossing ligt, wel in regelgeving. Welke regels zou je op kunnen stellen, maar dan komt het... WIE voert ze uit?

Ga maar eens zeggen dat iemand het ook anders kan doen, heb je goud gehaald wordt je gesist ? Nee, jij wel dan ?

Dus iets regelen, maar wat en hoe? Start je bij de basis of fiets je alle weilandjes af?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 15:27

Citaat:
ik werk erg onregelmatig terwijl de ander weer houd van z'n kantoorbaantje van 9 tot 5 zo zal het met paarden ook zijn denk ik aangezien mijn paard niet te vergelijken is met het paard van de buren.

Niet eens, elk paard heeft het basisprogramma "paard". Geen enkel paard houdt van vlees.... geen enkel paard jaagt.... er is nog nooit een paard geweest dat niet geschrokken en gevlucht is.... elk paard is een prooidier. Uiteraard zijn er individuele verschillen, maar het zijn allemaal paarden...
Een dier heeft de meeste kans om gelukkig te zijn als je aan zijn natuurlijke behoeften voldoet....
Jij kunt zijn stemmingen niet controleren, je kunt hem wel geven wat hij nodig heeft.

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 15:31

Paardentango schreef:
Er zit wat in wat Yamcha zegt.
De kwaliteit vermnindert zodra het voor iedereen toegankelijk wordt. Een paard is een cultuurdier geworden, wordt ook door ons mensen gemaakt.

De basis van het rijden, de voorlichting die in de basis zoooo belangrijk is, en dat is toch vaak de manege waar het hele feest begint, heeft andere belangen.

Die moet bijna wel draaien om in leven te blijven, dus verlegt die zijn grenzen.
Over de perceptie van 'goed les' valt echter zoveel te twisten. Regels worden met voeten getreden, maar iedereen knijpt een ooge toe.
Nu zelfs LDR weer mag is het einde bijna zoek voor het gemiddelde dressuur gereden paard, wat die dressuur dan ook mag inhouden. Hulpeloos, want tuigjes zat, worden paarden al jing geschopt, geslagen en geprikt. Later leert die beginnende ruiter dat het ook behoorlijk gevraagd kan worden aan een paard om hetzelfde resultaat te krijgen. ALS het al gevraagd wordt.

Bijna iedereen weet dat mishandeling met zweep en sporen in principe helemaal niet valt onder mishandeling. Nee, dat 'hoort zo' want de groten doen het ook en niemand zegt er wat van.

Paardenhouderij is bij de meeste particulieren denk ik een nogal zorgvuldig aandachtspunt. Voor diverse pensionstallen en maneges echter de sluitpost.
'Beestachtig' stamt uit de tijd dat dieren geen enkel belang of welzijn beoefden.
De term introduceer ik weer terug, beestachtig paarden houden en laten berijden voor geld. Hmm.. zou er iets mis kunnen zijn in het beeld van mishandeling ?

Paarden zijn de stille getuigen, alleen hun zichtbare wonden vertellen, verder zitten de meeste ruiters op bokt geloof ik.... ?

hier heb je gelijk in, maar in welk tijdperk is het rijden voor het plezier begonnen? wie heeft bepaald dat een paard zijn knietjes bijna achter de oren moet leggen om een mooie piaffe of passage te moeten laten zien? (niks over dressuur hoor, ben een ras echte dressuurmuts) daar is ook niks natuurlijks aan. al die zogenaamde "naturals" die niet naar een hoefsmid gaan want de hoeven slijten wel als we maar genoeg over straat heen vliegen. uiteindelijk klimmen ze wel weer op hun paard of dat "vrijheidsdressuur" poeha niks natuurlijks aan. dan het western nog niet eens besproken waar hun paard vanuit een relatief harde galop het liefst direct stil moet staan dan nog even een flinke draai om de achterbenen mee te nemen en weer hard vooruit om zo snel mogelijk om een pion te vliegen. het springen? dat is ook lekker basis, we gaan galoperen lekker hard trekken een paar keer hard aan ons stangetje of ons pelhalm bit en vervolgens de sporen erin te zetten en het paard over de hindernis te schoppen.
nee sorry maar het hele paardrijden is in mijn ogen niet zo heel natuurlijk als we dan toch terug gaan naar het oorspronkelijke van het paard, laat ze lekker allemaal lopen op de veluwe ofzo.

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 15:32

Yamcha schreef:
Citaat:
ik werk erg onregelmatig terwijl de ander weer houd van z'n kantoorbaantje van 9 tot 5 zo zal het met paarden ook zijn denk ik aangezien mijn paard niet te vergelijken is met het paard van de buren.

Niet eens, elk paard heeft het basisprogramma "paard". Geen enkel paard houdt van vlees.... geen enkel paard jaagt.... er is nog nooit een paard geweest dat niet geschrokken en gevlucht is.... elk paard is een prooidier. Uiteraard zijn er individuele verschillen, maar het zijn allemaal paarden...
Een dier heeft de meeste kans om gelukkig te zijn als je aan zijn natuurlijke behoeften voldoet....
Jij kunt zijn stemmingen niet controleren, je kunt hem wel geven wat hij nodig heeft.

Ieder paard heeft dezelfde basis behoefstes maar elk paard heeft andere extra behoeftes & de een heeft er meer dan de ander.

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 15:33

Yamcha schreef:

wie zegt dat de paarden van nu gelukkig zullen zijn in de tijd van toen?
ik vind dat mijn paard brok nodig heeft omdat ie onder het zadel loopt.
maar je gaat mij niet vertellen dat er honderden jaren geleden ergens achter een bergje een fabriek van Havens verscholen stond om de paarden hun nodige brokjes te geven.

edit:
en wie bepaald wat het paard van tegenwoordig nodig heeft? bepaal ik dat of ben jij dat of misschien is het mijn buurvrouw wel.
Laatst bijgewerkt door Pashon op 22-10-08 15:36, in het totaal 1 keer bewerkt

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 15:36

Judje schreef:
Het is zeker niet mijn bedoeling om paardenboeren van de oude stempel te beschuldigen dat het allemaal oude, slaande mannetjes zijn. Meer om weer aan te geven dat welke stempel iemand ook heeft en hoe lang deze in de paarden zit, dat het nog weinig zegt over de kennis en de kunde van die persoon.
Misschien kwam het net een beetje ongenuanceerd over. Lachen

Dat maakt het erg lastig, want waarom zou je iemand niet geloven als die al tig paarden tot de Z+ heeft opgeleid?

Toch lijken deze personen die jij noemt degenen waar je eerst maar eens je licht moet gaan opsteken als je weinig tot niks van paarden weet. Pas als je helemaal doorgrondt hoe die mensen met hun paarden omgaan is er ruimte om eens verder om je heen te kijken. Ze hebben ervaring opgedaan en zijn op hun beurt ook weer door schade en schande wijs geworden. Als je bereid bent om van hen te leren, maak je in ieder geval dezelfde fouten niet Knipoog .
Daarna lijkt me ruimte om eens verder om je heen te kijken en je af te vragen of er soms meer is.

Naar mijn idee wordt veelal de omgekeerde weg bewandeld. Eerst wordt er in het alternatieve een hoop afgemodderd en als het dan helemaal vastgelopen is dan zijn de ervaren mensen goed genoeg om het op te lossen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 15:36

@ Pashon: Wie zegt jou dat paarden écht zoveel veranderd zijn?
Misschien zijn ze qua uiterlijk veranderd.... hun instincten en behoeftes zijn al duizenden jaren hetzelfde.

Jij sport ermee,en dus heeft hij behoefte aan krachtvoer. Maar dat kreeg het paard, dat 100 jaar geleden dressuurde ook.....

Denk dat het wijs is dat de ruiterij daarin eens goed naar de DA's en ethologen luisterde, en niet stronteigenwijs het zél beter willen weten Pling

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 15:40

Yamcha schreef:
Wie zegt jou dat paarden écht zoveel veranderd zijn?
Misschien zijn ze qua uiterlijk veranderd.... hun instincten en behoeftes zijn al duizenden jaren hetzelfde.

Jij sport ermee,en dus heeft hij behoefte aan krachtvoer. Maar dat kreeg het paard, dat 100 jaar geleden dressuurde ook.....

de mensen zijn veranderd en aangezien een paard ook een levend wezen is met ook een eigen gedachtengang ga ik ervan uit dat het paard ook mee veranderd is.

dus jij gaat mij vertellen dat Goliath tussen alle gevechten door even naar Havens of Pavo reed om een zakje krachtvoer op te halen voor zijn hard werkende paarden?
ongetwijfeld dat de paarden van toen ook hun natje en hun droogje kregen maar het voer wat ze toen kregen was allicht anders dan dat ze nu krijgen, kijk naar alle merrie en veulensbrok en dan de basis, sport en topsport brok daargelaten alle meuslie's en granen om elk hoekje van de straat duikt er weer een nieuw soort voer op.

wat betreft de andere behoeften. de behoeften van een mens zijn door de loop der jaren veranderd waarom zou die van een paard niet veranderd zijn dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 16:06

Al die soorten voer zullen meer met de geldwolverigheid van de mens te maken hebben als met de behoeften van paarden....
Overigens werd er vroeger haver als krachtvoer gegeven. Zoveel verschil zit daar idd dus niet Knipoog

Dat is een aanname, die je doet.
Bewézen is, dat paarden nog altijd veel behoefte hebben aan ruwvoer, sociaal contact, en beweging....
Die behoeften zijn in 100 jaar niet veranderd...

En is de mens wel zoveel veranderd?
De Neanderthalers woonden in holen, en wij... nog steeds. Ze zijn alleen wat luxer. We hebben nog altijd de menselijke gemakzucht, behoefte aan gezelligheid, eten en drinken... 't is allemaal makkelijker, luxer en mooier, maar de essentie is dezelfde.

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 16:26

de essentie is absoluut hetzelfde, maar denk je werkelijk dat wij nu nog in het stenentijdperk kunnen overleven? dat niet even naar de slager kunnen voor ons biefstukje en naar de groenteboer voor onze spersieboontjes?
nee sorry maar wij kunnen echt niet meer overleven zoals men dat vroeger deed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 16:34

Dat ben ik met je eens.
En ik denk dat onze warmbloedpaardjes dat ook niet meer kunnen.... denk overigens wel dat een Fjord of een IJslander daar weinig problemen mee zou hebben Lachen

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 16:35

Pashon schreef:
..
nee sorry maar wij kunnen echt niet meer overleven zoals men dat vroeger deed.

Gemakzucht?
Als het MOEST, zou je het doen, omdat het in je natuur staat om te overleven Knipoog
De basis behoefte zijn hetzelfde gebleven (ruwvoer, beweging,..) maar door het fokken van rassen zijn er andere behoefte gekomen/verdwenen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 16:38

Kunnen we weer terug ontopic Lachen

Dit is op zich wel relevant, maar ik wil weer terug naar het onderwerp Lachen

Ik denk dat die oude kennis nog steeds heel relevan tis Lachen

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 16:39

Yamcha schreef:
Kunnen we weer terug ontopic Lachen

Dit is op zich wel relevant, maar ik wil weer terug naar het onderwerp Lachen

Ik denk dat die oude kennis nog steeds heel relevan tis Lachen

Ja we lopen een beetje offtopic..
Maar waar de grens van mishandelen zit, het is nogal vaag.
wat voor de ene mishandeling is, is voor de andere een dood normale zaak, omdat ze er gewoon (te) weinig over weten

Prummel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 17:20

Ik vindt dat er een verschil is tussen mishandeling en onwetendheid. Gisteren op tv gelderland: Man 26 castreerd zelf zijn pony door een kabelbinder om het scrotum te binden. Dit vindt ik mishandeling. Mensen die hun paard 1x per week uit de stal trekken om een uur kunstjes te vertonen en niet nadenken dat dit paard stijf is, spierpijn krijgt ed vindt ik onwetendheid, maar tjee, het is wel moeilijk hoor!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 17:25

Het is ook moeilijk.
Maar weet je... onwetendheid is niet echt een excuus. We hebben het allemaal moeten leren, en er is genoeg info te vinden. Er zijn ook nog genoeg mensen met wie je kunt meelopen, en leren en kijken.... dan hoef je al die stomme dingen niet meer uit te halen Lachen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 17:28

Yamcha schreef:
Iedereen kent de verhalen over verwaarloosde paarden. Iedereen heeft het verhaal gelezen over de Duitse amazone die haar paard mishandelde. Dat dat dierenmishandeling was, is zonneklaar.
Waar ik me nogal over verbaasd heb, waren de enorm felle veroordelingen….. zo wereldvreemd is het nu ook weer niet. Iemand wilde haar, omdat ze haar paard in de krul trok, op een stretcher leggen en het ding laten dubbelklappen, zodat ze eens voelde hoe het was… Toen ik voorstelde om dan op de plaatselijke manege te beginnen (bespaart toch reiskosten) werd die opmerking weggewuifd als niet ter zake doende. Sigaar

Vreemd eigenlijk.
Want komt mishandeling niet veel vaker voor dan je denkt? Misschien moeten we ons helemaal niet zo druk maken om de extreme gevallen….. misschien is het wel dat lieve 15- jarige meisje met dat poppengezichtje, en die mooie ogen, met een paar jaartjes les op de manege, die denkt haar jonge paard zelf in te kunnen rijden…..
Misschien is het wel dat t.v. programma, dat zonder enige kennis van zaken, bekende mensen op paarden wil laten rijden en een wedstrijdje doen, omdat het zo’n (leed)vermaak is voor de kijkers…. Vraag me altijd af hoe die paarden dat zouden vinden. Of die ook zo genieten van dat amusementprogramma….. Ach gut

Of de recreatieruiter (volgens eigen zeggen) die zo van haar paard houdt, dat ze hem 5 dagen niet ziet, terwijl hij er maar een uurtje uitkomt, of nog niet eens, en in het weekend een bosrit van 3 uur gaat maken….. zou die ruiter ook recreatie zijn voor het paard? Tuurlijk, ze poetst hem, ze knuffelt hem…. Maar ze weet niet dat hij 5 dagen na de rit nog te verrekken staat van de spierpijn…. Bloos
Die lieve ruiters, van wie hun paarden niet zo hard hoeven te werken, neeeeehh… ze hoeven niet in de krul ,dat is nog een onnatuurlijke houding ook, die het paard fijn op de voorhand laten sloffen in het bos….. dat het paard rugklachten heeft, weten ze niet, dat het paard op zijn 10e (zo niet eerder) versleten is, voelen ze niet…. Ze zijn toch zo lief voor hun paard? En wáág het niet er wat van te zeggen.
Dan word je gewezen op die wedstrijdruiter, die haar paard in de krul trekt met een slof, en in zijn ribben stampt met haar sporen…… want die is pas echt slecht voor het paard. Overigens, als je iemand er op wijst dat hij/zij misschien wel wat te zwaar zou kunnen zijn voor het paard word je op diezelfde wedstrijdruiter gewezen, die dan ook nog hyperslank is. Pling

Of een heel ander iets… de hond die nooit wordt geborsteld, en eens in de 3 maanden bij de trimmer 3 uur lang moet afzien, omdat de hele vacht vervilt is…. “want borstelen vindt hij niet leuk”. Komt dierenmishandeling niet veel vaker voor dan je denkt? Is het wel zo opvallend? Is wat wijzelf doet, eigenlijk wel fair naar het paard?

Wanneer ben je fair? En hoe dan?
En wat ie dierenmishandeling nu eigenlijk?

ik ben het helemaal met je eens!!!