Een waardering & erkenning is vaak meer dan genoeg
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Waratje schreef:Alles van 1 persoon laten afhangen is ook een gevaarlijke zaak. Ook zij maakt fouten, net als wij allemaal.
)[/quote]
)SETEFURII_ schreef:ik denk dat er genoeg mensen zijn met een opleiding die niet persé meer dan een ander willen verdienen.
Pashon schreef:tja en als manege's hun personeel extra moet opleiding kost dat geld, wie gaat dat betalen? manege's? betwijfel is die zijn al blij als ze een paar cent overhouden in de maand. de regering? lijkt me sterk die steekt het geld liever in hopeloze dingen. betalen wij dat? denk het niet, als de manege lessen verhoogd worden (ik zou het niet weten overigens ik les niet op een manege) is het hek van de dam, want kindlief moet naar papa en mama om extra centjes te vragen en niet iedere ouder heeft dat geld. de meeste gezinnen met een normaal inkomen zijn al blij dat ze hun kind naar de manege kunnen brengen en aan het einde van de maand misschien nog wat overhouden om van te sparen.
opleiden kost geld en laat de economie duidelijk uitwijzen dat het geld langzamerhand op aan het raken is.

Pashon schreef:SETEFURII_ schreef:ik denk dat er genoeg mensen zijn met een opleiding die niet persé meer dan een ander willen verdienen.
hier twijfel ik niet aan. maar aan het einde van de maand (of het begin) betaald waardering en erkenning mijn rekening niet. de bank ziet me aankomen, kijk hier heb je een doosje waardering hier is de hypotheek voor deze maand mee afgelost?
*of topic nu ik dit zo typ zou ik met liefde het gezicht van de man willen zien
) krijgen van de overheid? het is of extra betalen voor een goede omgang & 'betere wereld'Yamcha schreef:Waratje schreef:Alles van 1 persoon laten afhangen is ook een gevaarlijke zaak. Ook zij maakt fouten, net als wij allemaal.
Dan kan je beter een klein groepje van hoog opgeleide toeters bijeen laten komen en deze een keuze laten maken (wedde dat we er dan ook nog niet uitkomen?)
)Citaat:de hoog opgeblazen toeters in deze maatschappij bepalen
Citaat:ik werk erg onregelmatig terwijl de ander weer houd van z'n kantoorbaantje van 9 tot 5 zo zal het met paarden ook zijn denk ik aangezien mijn paard niet te vergelijken is met het paard van de buren.
Paardentango schreef:Er zit wat in wat Yamcha zegt.
De kwaliteit vermnindert zodra het voor iedereen toegankelijk wordt. Een paard is een cultuurdier geworden, wordt ook door ons mensen gemaakt.
De basis van het rijden, de voorlichting die in de basis zoooo belangrijk is, en dat is toch vaak de manege waar het hele feest begint, heeft andere belangen.
Die moet bijna wel draaien om in leven te blijven, dus verlegt die zijn grenzen.
Over de perceptie van 'goed les' valt echter zoveel te twisten. Regels worden met voeten getreden, maar iedereen knijpt een ooge toe.
Nu zelfs LDR weer mag is het einde bijna zoek voor het gemiddelde dressuur gereden paard, wat die dressuur dan ook mag inhouden. Hulpeloos, want tuigjes zat, worden paarden al jing geschopt, geslagen en geprikt. Later leert die beginnende ruiter dat het ook behoorlijk gevraagd kan worden aan een paard om hetzelfde resultaat te krijgen. ALS het al gevraagd wordt.
Bijna iedereen weet dat mishandeling met zweep en sporen in principe helemaal niet valt onder mishandeling. Nee, dat 'hoort zo' want de groten doen het ook en niemand zegt er wat van.
Paardenhouderij is bij de meeste particulieren denk ik een nogal zorgvuldig aandachtspunt. Voor diverse pensionstallen en maneges echter de sluitpost.
'Beestachtig' stamt uit de tijd dat dieren geen enkel belang of welzijn beoefden.
De term introduceer ik weer terug, beestachtig paarden houden en laten berijden voor geld. Hmm.. zou er iets mis kunnen zijn in het beeld van mishandeling ?
Paarden zijn de stille getuigen, alleen hun zichtbare wonden vertellen, verder zitten de meeste ruiters op bokt geloof ik.... ?
Yamcha schreef:Citaat:ik werk erg onregelmatig terwijl de ander weer houd van z'n kantoorbaantje van 9 tot 5 zo zal het met paarden ook zijn denk ik aangezien mijn paard niet te vergelijken is met het paard van de buren.
Niet eens, elk paard heeft het basisprogramma "paard". Geen enkel paard houdt van vlees.... geen enkel paard jaagt.... er is nog nooit een paard geweest dat niet geschrokken en gevlucht is.... elk paard is een prooidier. Uiteraard zijn er individuele verschillen, maar het zijn allemaal paarden...
Een dier heeft de meeste kans om gelukkig te zijn als je aan zijn natuurlijke behoeften voldoet....
Jij kunt zijn stemmingen niet controleren, je kunt hem wel geven wat hij nodig heeft.
Yamcha schreef:Een dier heeft de meeste kans om gelukkig te zijn als je aan zijn natuurlijke behoeften voldoet....
Jij kunt zijn stemmingen niet controleren, je kunt hem wel geven wat hij nodig heeft.
Judje schreef:Het is zeker niet mijn bedoeling om paardenboeren van de oude stempel te beschuldigen dat het allemaal oude, slaande mannetjes zijn. Meer om weer aan te geven dat welke stempel iemand ook heeft en hoe lang deze in de paarden zit, dat het nog weinig zegt over de kennis en de kunde van die persoon.
Misschien kwam het net een beetje ongenuanceerd over.
Dat maakt het erg lastig, want waarom zou je iemand niet geloven als die al tig paarden tot de Z+ heeft opgeleid?
.
Yamcha schreef:Wie zegt jou dat paarden écht zoveel veranderd zijn?
Misschien zijn ze qua uiterlijk veranderd.... hun instincten en behoeftes zijn al duizenden jaren hetzelfde.
Jij sport ermee,en dus heeft hij behoefte aan krachtvoer. Maar dat kreeg het paard, dat 100 jaar geleden dressuurde ook.....

Pashon schreef:..
nee sorry maar wij kunnen echt niet meer overleven zoals men dat vroeger deed.

Yamcha schreef:Kunnen we weer terug ontopic
Dit is op zich wel relevant, maar ik wil weer terug naar het onderwerp
Ik denk dat die oude kennis nog steeds heel relevan tis
Yamcha schreef:Iedereen kent de verhalen over verwaarloosde paarden. Iedereen heeft het verhaal gelezen over de Duitse amazone die haar paard mishandelde. Dat dat dierenmishandeling was, is zonneklaar.
Waar ik me nogal over verbaasd heb, waren de enorm felle veroordelingen….. zo wereldvreemd is het nu ook weer niet. Iemand wilde haar, omdat ze haar paard in de krul trok, op een stretcher leggen en het ding laten dubbelklappen, zodat ze eens voelde hoe het was… Toen ik voorstelde om dan op de plaatselijke manege te beginnen (bespaart toch reiskosten) werd die opmerking weggewuifd als niet ter zake doende.![]()
Vreemd eigenlijk.
Want komt mishandeling niet veel vaker voor dan je denkt? Misschien moeten we ons helemaal niet zo druk maken om de extreme gevallen….. misschien is het wel dat lieve 15- jarige meisje met dat poppengezichtje, en die mooie ogen, met een paar jaartjes les op de manege, die denkt haar jonge paard zelf in te kunnen rijden…..
Misschien is het wel dat t.v. programma, dat zonder enige kennis van zaken, bekende mensen op paarden wil laten rijden en een wedstrijdje doen, omdat het zo’n (leed)vermaak is voor de kijkers…. Vraag me altijd af hoe die paarden dat zouden vinden. Of die ook zo genieten van dat amusementprogramma…..![]()
Of de recreatieruiter (volgens eigen zeggen) die zo van haar paard houdt, dat ze hem 5 dagen niet ziet, terwijl hij er maar een uurtje uitkomt, of nog niet eens, en in het weekend een bosrit van 3 uur gaat maken….. zou die ruiter ook recreatie zijn voor het paard? Tuurlijk, ze poetst hem, ze knuffelt hem…. Maar ze weet niet dat hij 5 dagen na de rit nog te verrekken staat van de spierpijn….![]()
Die lieve ruiters, van wie hun paarden niet zo hard hoeven te werken, neeeeehh… ze hoeven niet in de krul ,dat is nog een onnatuurlijke houding ook, die het paard fijn op de voorhand laten sloffen in het bos….. dat het paard rugklachten heeft, weten ze niet, dat het paard op zijn 10e (zo niet eerder) versleten is, voelen ze niet…. Ze zijn toch zo lief voor hun paard? En wáág het niet er wat van te zeggen.
Dan word je gewezen op die wedstrijdruiter, die haar paard in de krul trekt met een slof, en in zijn ribben stampt met haar sporen…… want die is pas echt slecht voor het paard. Overigens, als je iemand er op wijst dat hij/zij misschien wel wat te zwaar zou kunnen zijn voor het paard word je op diezelfde wedstrijdruiter gewezen, die dan ook nog hyperslank is.![]()
Of een heel ander iets… de hond die nooit wordt geborsteld, en eens in de 3 maanden bij de trimmer 3 uur lang moet afzien, omdat de hele vacht vervilt is…. “want borstelen vindt hij niet leuk”. Komt dierenmishandeling niet veel vaker voor dan je denkt? Is het wel zo opvallend? Is wat wijzelf doet, eigenlijk wel fair naar het paard?
Wanneer ben je fair? En hoe dan?
En wat ie dierenmishandeling nu eigenlijk?