Ik heb een paar problems!!!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Loody

Re: Ik heb een paar problems!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 18:20

Waarom zou je je pony leren om over putten te lopen, kan heel gevaarlijk zijn hoor...
Snap dat niet zo goed?..

femmiel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-08 18:22

Loody schreef:
Waarom zou je je pony leren om over putten te lopen, kan heel gevaarlijk zijn hoor...
Snap dat niet zo goed?..

Jaah ik ga er ook niet met haar erover heen lopen,maar dat ze gewoon weet van daar kan ik gewoon normaal langs.
Ik weet zelf natuurlijk dat ze daar erg snel op uitglijden..!!!

Maar het gaat toch al wat beter Cool
Bonny leert snel..!!!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 20:27

Ik heb net even in je profiel gekeken ( had ik natuurlijk veel eerder moeten doen) en zie dat je pas 11 jaar bent. Op deze leeftijd heb je nog niet de ervaring van de oudere ruiters en mag er best nog wel wat mis gaan.
Je hebt trouwens een hartstikke leuke pony! Goed blijven kijken hoe de wat meer doorgewinterde paardenmensen het allemaal doen en dan kom je er wel meid! Heel goed dat je vragen hebt, dat geeft aan dat je het graag allemaal wil leren en goed wil doen! Je zegt dat Bonny snel leert...geef jezelf dan ook maar een klopje op je schouder! Compliment hoor!!!!

femmiel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-08 20:33

aerdenhout1 schreef:
Ik heb net even in je profiel gekeken ( had ik natuurlijk veel eerder moeten doen) en zie dat je pas 11 jaar bent. Op deze leeftijd heb je nog niet de ervaring van de oudere ruiters en mag er best nog wel wat mis gaan.
Je hebt trouwens een hartstikke leuke pony! Goed blijven kijken hoe de wat meer doorgewinterde paardenmensen het allemaal doen en dan kom je er wel meid! Heel goed dat je vragen hebt, dat geeft aan dat je het graag allemaal wil leren en goed wil doen! Je zegt dat Bonny snel leert...geef jezelf dan ook maar een klopje op je schouder! Compliment hoor!!!!

Dankjewel Bloos

M'n vader zecht dat wij elkaar egt gevonden hebben Lachen
En dat vind ik helemaal Vork

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 11:59

grondwerk en les nemen. Echt 1 keer in de week je steekt er heel veel van op. Het terugnemen op je zit in de galop kan je dan ook leren dat is niet iets waarvoor een wondertip is uitgevonden die voor alle paarden werkt.
Met het probleem met buitenrijden moet je eerst de relatie met je pony verbeteren door grondwerk te doen.

femmiel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-08 19:57

Dankje voor de tips.

Wat zouw ik allemaal kunnen doen zonder dat het saai word voor Bonny met grondwerk..??

femmiel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-08 12:40

Niemand meer Clown

femmiel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-08 18:02

HHMM HET IS HIER ERG STILL;(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 18:06

Heb je iets aan de tips tot nu toe gehad, Femmiel?

femmiel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-08 18:14

suleilitha schreef:
Heb je iets aan de tips tot nu toe gehad, Femmiel?

Jaah ik heb veel aan de hand met haar gedaan.
Maar door het slechte weer even niet kunnen rijden.
Vandaag dacht ik ik gaa toch weer even beginnen,maar ze was neit vooruit te branden.
Maar toch loopt ze lekker ontspannen enzo Bloos

femmiel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-08 23:06

Niemand meer..???

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 23:40

Kennelijk niet maar je hebt genoeg huiswerk gekregen tot half december minimaal!
Bovendien kun je niet leren rijden vanaf een computer, overtuig je ouders dat je het zonder les niet redt!!!

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 23:49

Je kan op thuis natuurlijk een leuk parcourtje maken met "spannende en moeilijke dingen" zoals zeiltjes, paraplu's, planken en balkjes, lintjes, labyrinthen etc. waar je haar dan langs, over,door gaat leiden, jij laat zien dat het niet eng is en je beloont haar alleen voor goed gedrag, zo leert ze dat jou kan vertrouwen en dat komt altijd van pas. En rustig aan beginnen niet te spannend en te veel doen in het begin. En daarnaast ook op zoek naar goede instructie!!

femmiel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-08 10:26

Delphi2 schreef:
Je kan op thuis natuurlijk een leuk parcourtje maken met "spannende en moeilijke dingen" zoals zeiltjes, paraplu's, planken en balkjes, lintjes, labyrinthen etc. waar je haar dan langs, over,door gaat leiden, jij laat zien dat het niet eng is en je beloont haar alleen voor goed gedrag, zo leert ze dat jou kan vertrouwen en dat komt altijd van pas. En rustig aan beginnen niet te spannend en te veel doen in het begin. En daarnaast ook op zoek naar goede instructie!!

Oh jaah dat is een goed idee.
Eens kijken of ik dat morgen kan doen (ligt weer eens aan het weer Verdrietig )
Maar bedankt voor alle tips Lachen

femmiel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-08 20:14

Hallo.
Lang geleden alweer dat ik hier heb gesproken.
Ik heb veel geoefend enz.
Veel gepoets en geknuffeld,lekke gereden.
Ze loopt heerlijk nu,lekker ontspannen.
Ik heb door het slechten weer niet durfen galoperen(natuurlijk wel nog gedaan) maar omdat de weide vaak glad was,en ik geen risico's ga nemen.
Heb ik me voor genomen nu heel goed op de stap&Draf ga verdiepen en figuren en tempo's overgangen ect.
En ik in de vakantie heel goed ga oefenen op de galop,dan kan ik mischien in de straat bij iemand in een bak:)
Ik hoop nog wat tips te krijgen.
-xxx- Femke&Bonny
p.s:Sorry dat ik op dit oude topic reageer

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 14:25

Dat zou natuurlijk ideaal zijn, als je bij iemand in de bak mag oefenen!
Maar denk er wel aan: met dit koude weer hebben alle paarden wat meer jiem Knipoog .
Bonny dus ook Haha! .

femmiel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-08 18:24

Haha!

Aurora3

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 20:49

Wat ook altijd wel makkelijk te oefenen is is je pony op de poetsplaats zetten en haar gewoon los laten staan. In het begin wel even in de buurt van haar hoofd blijven zodat je haar kan pakken als ze weg wil lopen, of met een losse knoop vast zetten.
Leer haar dat ze helemaal netjes stil moet blijven staan als jij dat zegt. Als dat goed gaat kun je haar een pasje opzij laten gaan met alleen maar een stemhulp en evt zachtjes tegen haar duwen. Je kunt haar ook een pasje achteruit laten gaan met je stem.
Zo kun je haar al tijdens het poetsen allerlei dingen spelenderwijs leren. Ze kent het poetsen enzo vast al wel als ze 10 is, maar je moet haar proberen te leren dat ze heel goed op jou moet letten. Dat ze op de kleinste aanwijzing van jou opzij of achteruit gaat als je erlangs wil. Probeer daarbij eens goed te letten op je lichaamstaal. Als je voor je pony staat en je wil dat ze achteruit gaat dan maak je jezelf groot, borst naar voren en dan duw je haar als het ware met je lichaam achteruit zonder haar aan te hoeven raken. Zo leert je pony goed op jou signalen te letten en jij kunt leren wat je met je houding aan je paard vertelt.
Stel dat je bijvoorbeeld een beetje bang of gespannen bent, dan zul je je vaak ongemerkt kleiner maken. Als je weet dat je dit doet en weet hoe je pony daarop zal reageren kun je daar ook weer gebruik van maken op je buitenritten bijvoorbeeld.

Ik heb het idee dat je heel veel vragen hebt over paarden en rijden en gedrag en vanalles. Misschien is het een goed idee om eens naar de bibliotheek te gaan en een aantal mooie paardenboeken uit te zoeken. Als het dan regent kun je lekker over paarden lezen in de vakantie enzo.

Natuurlijk kun je uit een boek of van internet niet leren paardrijden. Het allerbeste zou zijn als je thuis les zou kunnen krijgen. Maar door veel te lezen en te kijken naar andere mensen kun je wel heel veel dingen leren over paarden in het algemeen. Ik denk dat je dan je pony ook veel beter zult gaan begrijpen Knipoog

Heel veel suc6 met je mooie pony in ieder geval en hou ons op de hoogte he

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 08:51

Je blijft maar zeggen, geef me een paar oefeningen om te doen, ik ga nog een beetje proberen aan de longe, ........ en nog van die dingen.
Zonder les komt daar echt niks van hoor, dan word het eigenlijk nog erger, je gaat je paard zelfs leren wat niet moet op die manier.
Neem een instructeur die je persoonlijk thuis komt helpen, die kan dan zien wat je kan en op die manier dingen laten doen door jou onder zijn toezicht, en die moet je dan gewoon door de week verder oefenen.
Bij de volgende les gaat hij dan weer verder, dus komen er andere oefeningen bij.
Als je dat gewoon alleen zo gaat proberen kan je net zo goed denken da je met een paar tips vanhet internet binnnenkort met de space-shutle kan gaan vliegen als comandant.

femmiel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-08 18:15

aeolusnr1 schreef:
Je blijft maar zeggen, geef me een paar oefeningen om te doen, ik ga nog een beetje proberen aan de longe, ........ en nog van die dingen.
Zonder les komt daar echt niks van hoor, dan word het eigenlijk nog erger, je gaat je paard zelfs leren wat niet moet op die manier.
Neem een instructeur die je persoonlijk thuis komt helpen, die kan dan zien wat je kan en op die manier dingen laten doen door jou onder zijn toezicht, en die moet je dan gewoon door de week verder oefenen.
Bij de volgende les gaat hij dan weer verder, dus komen er andere oefeningen bij.
Als je dat gewoon alleen zo gaat proberen kan je net zo goed denken da je met een paar tips vanhet internet binnnenkort met de space-shutle kan gaan vliegen als comandant.

Ik snap het,maar het gaat ongelofelijk goed nu ik allemaal dingetjes heb om te oefenen,nu kan ik haar bijv. alleen uit de wei halen (dat hoefde ik eerste niet te proberen).
Rijden gaat ook beter op stem reageerde ze eerst al super,ik ben blij dat ik al die tips krijg.
En ik snap daarom dat je dit vind,maar ik zal eens vragen of m'n moeder of vader eens een filmpje wil maken.
Dan kunnen jullie kijken.
Lachen
Aurora3z:Bedank voro de idee in de vakantie(die morgen eindelijk begint) ga ik extra oefenen.
En veel FUN hebben.
Haha!

femmiel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-08 19:50

Morgen ga ik egt beginnen met oefenen,nu had ik een paar dingetjes gelezen over galop ik wilde graag jullie mening hierover Lachen.
Het eerste wat ik had gelezen:
Als je rustig wil galoperen moet je eerst je Bonny goed moe maken en dan net even voor het uitstappen gaan galoperen.

Het andere wat ik had gelezen:
Laat je pony galoperen eerst een stukje hard laten galoperen en daarna terug nemen in rustige galop.

Zijn dit goede oplossingen...???
xx Femke Lachen

femmiel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-08 21:28

niemand........??????

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 21:29

ik zou als ik jou was niet alleen lopen aanmodderen, ook zoals hier ergens staat een hindernis baan met zeiltjes en dingen maken, niet doen alleen, wat als t niet lukt of nog erger mis gaat, ben je steeds meer verder weg van je doel met je pony.
zorg dat je begeleiding krijgt!
ik weet niet wat de reden is dat je geen les hebt maar denk eraan dat je zonder les/begeleiding zeer weinig leert, meestal alleen de verkeerde dingen, hier vanuit bokt of internet kan niemand je wat leren je moet iemand naast je op de grond hebben staan.

femmiel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-08 11:56

juudje84 schreef:
ik zou als ik jou was niet alleen lopen aanmodderen, ook zoals hier ergens staat een hindernis baan met zeiltjes en dingen maken, niet doen alleen, wat als t niet lukt of nog erger mis gaat, ben je steeds meer verder weg van je doel met je pony.
zorg dat je begeleiding krijgt!
ik weet niet wat de reden is dat je geen les hebt maar denk eraan dat je zonder les/begeleiding zeer weinig leert, meestal alleen de verkeerde dingen, hier vanuit bokt of internet kan niemand je wat leren je moet iemand naast je op de grond hebben staan.

heej!
M'n buurmeisje helpt mij wel vaker,ze is ouder dan mij en wat meer ervaren.
En soms is m'n moeder erbij om een beetje te helpen.
Maar bedankt voor jullie reactie!!

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 12:52

Hoi Femke,

Als je met dat buurmeisje hetzelfde meisje bedoelt als wat toen mee was toen jullie naar Bonny kwamen kijken om haar te kopen, dan denk ik toch dat zij niet de juiste hulp is.
Tenminste niet de hulp die de schrijvers in dit topic bedoelen. Ze hebben het over ervaren instructrices, en dat is jouw buurmeisje niet (als ik tenminste de juiste persoon voor me heb).

Zij kan je helpen Bonny vast te houden en met je meegaan met een buitenritje, maar voor de rest moet je er niet te veel van verwachten. Ik heb Annick (de laatste verzorgster vasn Bonny) echt vooruit zien gaan doordat ze les kreeg van een goede instructrice.
De instructrice heeft zelf ook nog op Bonny gezeten, om te voelen wat ze deed. En ikl moet zeggen dat ze Bonny haarfijn aanvoelde en daardoor dus ook zo goed les kon geven. Je moet iemand hebben die Bonny's gedragingen begrjipt en daar op in kan spelen. Dat kan alleen een goede instructrice en niet een buurmeisje.

Bij ons werd Bonny voornamelijk voor buitenritten gebruikt. Dan hoefde ze nooit alleen, ze ging altijd samen met Isabel. Wat dat aangaat moet Bonny dus dressuurmatig nog erg veel leren. Van die ene keer in de week les bij de ponyclub stak ze niet erg veel op, want ze maakte altijd dat ze zich achter de billen van Isabel kon verstoppen. Vervolgens heeft ze ca. 1 jaar op wei gestaan, omdat haar 1e verzorgster te groot voor haar was geworden en toen is ze weer ca. 4 maanden door Annick bereden. En die was eigenlijk net goed op weg met haar les.