Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
ik zet bij om te kijken hoe ze op enige druk reageren......... de dag erna gaan ze er met een ruiter op......... 
echt niet onvriendelijk te zijn... sjaantje schreef:pff pardon? ik vind bijzetten gewoon niet vriendelijk. bedankt zeg, geef alleen een antwoord.
lees overigens nu pas voor het eerst van kiwiko dat ze maar één keer longeert met bijzet. nee, dan kun je ook niets verkeerd doen.
maar het is voor mij wel heel belangrijk om te weten hoe ze op druk reageren om mijn volgende passen in het zadelmak maken te bepalen

sjaantje schreef:nee dat begrijp ik, dan gebruik ik bij voorkeur een gogue en geen bijzet.
Ik heb daar geen problemen mee, je kunt van een net zadelmak paard niet verwachten dat hij gewicht op de achterhand pakt dus ik vind een op de voorhand vallende driejarige geen probleem. Met het sterker worden corrigeert dat later wel. Ik kijk eigenlijk alleen naar of het achterbeen actief blijft en of het paard over de rug is. Paarden tegen de hand is voor mij echt een no no. Tenminste, dat is dus hoe ik er tegenaan kijk.
Misschien ff een losse slof eromheen... het dier moet toch leren op eigen benen te lopen, dus een bijzet eraan doen zou ik in geen 100jaar doen! 
AmmieJ_ schreef:wanneer jij de teugels in licht contact met je hand maakt, kan ik me niet voorstellend at je paard achterover knalt. Zeker niet wanneer je licht contact maakt, en los laat wanneer paard tegen de hand komt. Da's ook een erg logische reactie want je houd niet vast wanneer je paard omhoog gaatMisschien ff een losse slof eromheen... het dier moet toch leren op eigen benen te lopen, dus een bijzet eraan doen zou ik in geen 100jaar doen!
) KiWiKo schreef:ik stap echt nooit, nooit op in een stal of gang of wat dan ook........ gewoon in de baan..........
de tandjes zeg! zo een dier zal maar flippen.......
Zou ik echt nooit doen! Als er wat gebeurt kan je geen kant op en het paard ook niet. Paard is en blijft een vluchtdier en als hij niet kan vluchten, zal hij gaan vechten. Levensgevaarlijk dus!