drie jarige aan het doorrijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nijn

Re: drie jarige aan het doorrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 19:34

Kev schreef:
Nijn schreef:
Vind het er erg netjes uit zien Lachen

Ben benieuwd waarom je een paard niet kan in/doorrijden met sporen?
En handrem? Waar zie je dat?
Wat ik wel zie is een paard wat nog erg zoekerig is, maar wat wil je met zo'n jong dier?
Zie juist dat het lekker op eigen benen wordt gelaten, daar heb je later veel meer profijt van dan al dat gejakker Lachen

TS ga zo door, vind het een fijn beeld geven OK dan!

Gejakker is wel weer het andere uiterste dan (hand)rem! Lachen maar ik zie hem wel wat in de hand zakken en teveel op de voorhand lopen (meer dan mi zou moeten) maar dat kan ook komen doordat hij wat moe wordt. Maar aan de andere kant, als hij een half jaar in training is, zou hij toch wel wat meer conditie hebben dan een kwartier of wordt hij niet zo vaak gereden?

Verwacht je nu al dat een paard dat het gewicht meer op de achterbenen gaat nemen?
Het enige wat nu m.i. van belang is, is dat het paard zijn balans vind en behoud, op eigen benen daarbij loopt en los door het lijf. De voorkant is al zwaarder, dan ga je als ruiter ook nog eens aan de voorkant zitten en wil jij al meteen gaan vragen om niet ''zoveel'' (wat een relatief begrip is) op de voorhand te lopen?
Nee sorry dan zitten wij totaal niet op 1 lijn.
Daarnaast bedoel ik met gejakker dat iedereen tegenwoordig maar gilt dat je naar voren moet rijden, waar bij ik vaak zie dat de paarden over de kop gaan lopen, daar schiet je totaal niets mee op.

Nee doe mij maar dit plaatje, paard loopt in een rustig (eigen) tempo zonder dat de ruiter er aan zit te plukken en rukken. Eerst balans, de rest komt dan vanzelf wel.

Kev

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 19:37

Ik zeg ook niet dat er iets mis is met dit plaatje, liever zo dan in de krul, maar ik vind hem soms (!) wel wat teveel 'hangen'/op de voorhand lopen (wil niet zeggen dat er vele druk op staat), meer dan de natuurlijke verdeling. Maar dat is subjectief en vanaf zo'n filmpje verder niet goed te zien. Maar ik ben wel een voorstander van jonge paarden voorwaarts laten lopen met impuls en zonder sporen rijden. Hij moet eigenlijk uit zichzelf actief blijven lopen.
Laatst bijgewerkt door Kev op 12-10-08 19:40, in het totaal 1 keer bewerkt

W_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 19:39

Kev schreef:
W_W schreef:
Het rijden afwisselen is bij een jong paard juist essentieel! Los laten rennen in de bak alleen al is super fijn voor een (jong) paard.
Longeren, wandelen van alles om het werk uitdagend en afwisselend te houden.

precies! Alleen vervang ik rennen in de bak liever door rennen in de wei! Daar krijgen ze al wat conditie en spierontwikkeling van!

Mijn jonkie staat 24/7 buiten. Maar ik laat haar ook in de bak rennen, niet alleen voor conditie en spier ontwikkeling maar vooral om comando's aan te leren en gecontroleerd leren lopen. Kan ik goed zien of haar beweging verbeterd etc.

gertje1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-08 21:39

Kev schreef:
gertje1 schreef:
dank jullie voor jullie reactie,s
Ja ik rij altijd met cap en was hem nu dus vergeten (heb namelijk al een paar keer eraf gelegen )
de sporen draag ik altijd
en we zijn nu bezig om hem goed voorwaarts te rijden
moet zeggen dat Kelvin binnen 15 minuten erg moe wordt (het filmpje is ook van de laatste minuten )
Maar ik moet zeggen dat ik erg trots ben hoe Kelvin nu loopt

Bij mij doet je filmpje het niet... Boos!
Je zegt dat je altijd met sporen rijdt, is dit een bewuste keuze of een gewoonte?
Wb het schrikken van andere paarden, ik denk dat het het handigst is als je met niet teveel in de bak rijdt in eerste instantie en aan de andere ruiters vraagt of ze even wat willen zeggen als ze je van achteren passeren. Best kans dat hij het geluid niet helemaal kan plaatsen en daarvan schrikt.
kijk even op youtube en bij zoeken kelvin in toetsen dan krijg je ook het filmpje

Kev

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 07:23

@W_W, dat doe ik met longeren, los in de bak vind ik altijd een beetje eng, en bovendien niet echt bevorderlijk voor mijn bak!
@gertje1: ik had hem al gevonden!

sanie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 07:50

Ik vind het er erg vriendelijk uitzien. Paard zou best wat voorwaartser kunnen, maar als dit de laatste minuten van de les zijn kan ik me voorstellen dat dat wat minder is. Misschien zou je iets meer kunnen stappen tussendoor om hem niet telkens zo moe te rijden?
Wat betreft de sporen, ik reed mijn paarden altijd in zonder sporen. Totdat ik eens een clinic reed van een (destijds) Grand Prix amazone die zei dat ik ze juist wel om moest doen bij een jong paard. Als je er goed mee omgaat, dus niet continu prikt maar alleen op de momenten dat alleen been niet voldoende is, dan krijgt je paard juist meer respect voor het been. Sindsdien altijd zo gedaan en het bevalt mij prima. Paarden lopen een stuk makkelijker en voorwaartser.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 07:56

Ik vind het er ook redelijk vriendelijk uitzien.

In de stap jaag je hem teveel over zijn tempo. In draf mis ik impuls, en ben je zelf wat uit balans, je lichtrijden is niet geheel in ritme heb ik het idee.
In galop verstijf je wat, en zou je stiller en meer ontspannen mogen zitten. Ook is de galop te traag, zeker een jong paard in draf en galop goed voorwaarts rijden zodat ie op eigen benen leert lopen.
Je teugels zouden wat korter mogen, je hebt je handen nu te dicht bij je lichaam. Ook je rechterarm heeft een rare knik, duw je handen wat meer naar voren en houd ze evenwijdig.
Is het een pony of een paard?

W_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 12:10

Kev schreef:
@W_W, dat doe ik met longeren, los in de bak vind ik altijd een beetje eng, en bovendien niet echt bevorderlijk voor mijn bak!

Ik longeer jonge paarden niet aan de enkele longe.
Los rennen vind ik ook wel eens eng, maar vertrouw er wel op dat mijn paard weet wat ze doet. Ongeluk zit in een klein hoekje.
Wij slepen de bak mochten ze er gaten in slaan Vork

gertje1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-08 21:47

hee meiden nu ik heb me gericht op het voorwaards rijden van Kelvin en dit gaat ook echt geweldig (vandaag kwam mijn instructeur naar me toe dat het echt ongelovelijk goed eruit ziet)
Het enige wat hij nu weer doet als ik ga aangaloperen Onwijs hoog bokken echt niet normaal meer
ik denk dat dit weer gewoon weer van deze week is en dat het even aandacht nodig heeft (krijg weer prive les )

Tuedelue

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 21:57

vind het er goed uitzien voor een 3 jarige. zou zeggen ga zo door en jullie komen er wel. Persoonlijk zou ik een 3 jarige niet meteen met sporen rijden en wel degelijk met cap, maar cap is eigen keuze en sporen naja je been is redelijk rustig dus maak niet zoveel uit. En beetje meer voorwaarts dan kom het allemaal goed

gertje1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-08 22:27

watje123 schreef:
vind het er goed uitzien voor een 3 jarige. zou zeggen ga zo door en jullie komen er wel. Persoonlijk zou ik een 3 jarige niet meteen met sporen rijden en wel degelijk met cap, maar cap is eigen keuze en sporen naja je been is redelijk rustig dus maak niet zoveel uit. En beetje meer voorwaarts dan kom het allemaal goed

Ja ben dus erg bezig en gaat echt geweldig
Ook heb ik mijn sporen uit gedaan zodat ik hem goed op mijn been krijg (nu durf ik hem dus goed aan te sporen anders geef ik spoor spoor spoor en nu gewoon hup been en anders een tik van mijn zweep

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 22:32

Netjes en met het spoorgebruik is niks mis!
Ik zie liever af en toe even een miniem hulpje met een spoor dan een ruiter die constant zit te pompen met de benen!
Voor een jonkie doet ie het hardstikke goed!

N.B. Ik rij jonge dieren ook in met sporen, die zitten eigenlijk structureel aan mijn laarzen, ik haal ze er niet eens af!

gertje1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-08 22:40

suleilitha schreef:
Netjes en met het spoorgebruik is niks mis!
Ik zie liever af en toe even een miniem hulpje met een spoor dan een ruiter die constant zit te pompen met de benen!
Voor een jonkie doet ie het hardstikke goed!

N.B. Ik rij jonge dieren ook in met sporen, die zitten eigenlijk structureel aan mijn laarzen, ik haal ze er niet eens af!

bij mij was het dus ook gewoon
maar deze week wil ik hem echt goed op de been hebben en heb ze dus uitgedaan (als ik hem aanspoor doe ik dit keer een keer goed en anders zweep)
Het werkt geweldig Eind van de week gaan ze weer aan want ik ben echt gewend om met sporen te rijden (moet even uitlegen dat als ik mij ergens op consentreer ik overdreven reageer vandaar dat ik dus even mijn sporen uit hep gedaan )

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 22:59

Als je op een gegeven moment ergens bij minuut 1:25 aan komt rijden op de lange zijde is te zien dat hij zijn achterhand iets meer naar binnen plaats ten opzichte van zijn voorhand.
Bijna op drie sporen...

Ik meen dus te zien dat dit paard (overigens een plaatje) een beetje linksgebogen is. Goed mogelijk dat daaruit het probleem ontstaat met het hangen in de linkergalop. Oplossing hiervan kan je vinden in het rechtrichten.

Dat hij wat minder voorwaarts komt doordat hij moe is heb je aangegeven. Misschien af en toe wat meer stappauzes tussendoor? Het is een jonkie dus korte stukjes van hem vragen en weer even aan een lang teugeltje. Is ook tegen het verzuren!

Verder vind ik het geheel er vriendelijk uitzien. Ik zie geen getrek en geduw. Er zijn natuurlijk verbeterpuntjes, maar dat is toch alleen maar mooi? Dat je iets heb om aan te werken!

Ik wens jullie veel succes!

reggie98

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 14:59

waat een mooie beestje en ook zo lekker groot!!!!!!
het is vast zo dat ie goed rijd
wat heb jij een geluk

Cinderella_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 15:03

Ziet er goed uit! Haha!
Heel rustig en ontspannen!
En dat voor een 3-jarige!
Veel plezier nog samen! Haha!

mis_honey

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 20:14

wat en leukerd en kan echt super mooi lopen voor zo jong. mooi in de hals ook

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 20:54

_Sigrid_ schreef:
Als je op een gegeven moment ergens bij minuut 1:25 aan komt rijden op de lange zijde is te zien dat hij zijn achterhand iets meer naar binnen plaats ten opzichte van zijn voorhand.
Bijna op drie sporen...

Ik meen dus te zien dat dit paard (overigens een plaatje) een beetje linksgebogen is. Goed mogelijk dat daaruit het probleem ontstaat met het hangen in de linkergalop. Oplossing hiervan kan je vinden in het rechtrichten.

Dat hij wat minder voorwaarts komt doordat hij moe is heb je aangegeven. Misschien af en toe wat meer stappauzes tussendoor? Het is een jonkie dus korte stukjes van hem vragen en weer even aan een lang teugeltje. Is ook tegen het verzuren!

Verder vind ik het geheel er vriendelijk uitzien. Ik zie geen getrek en geduw. Er zijn natuurlijk verbeterpuntjes, maar dat is toch alleen maar mooi? Dat je iets heb om aan te werken!

Ik wens jullie veel succes!

Hier ben ik het mee eens, meende dat ook al te zien.
Laat hij zich goed inbuigen beide kanten op?

Heb mijn jonge ook een tijdje met sporen gereden om goed aan de hulpen te zetten maar heb ze nu toch alweer een tijdje in de kast gelegd en daar laat ik ze voorlopig maar liggen.Heb net als jij nu zonder sporen gereden en toen liep hij veel lekkerder aan de hulpen. Maar, als het bij jou goedgaat zo zonder sporen, waarom ze er dan weer bijpakken; omdat het gewoonte is? Gewoontes kun je veranderen immers.
Ben benieuwd hoe hij aan het begin loopt.
Die van mij is na een half uur ook echt wel moe hoor, dat is dan ook duidelijk te zien bij hem.
Hoe lang/vaak train je hem?rijd je weleens buiten?

vind het een mooi paard en ik vind ook dat je er netjes opzit.
Wel mag hij dus wat voorwaartser maar zoals gezegd ben ik dus wel benieuwd naar vroegere opnames qua trainingsduur.

gertje1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-08 23:52

wat een leuke reacties heel erg bedankt
Het voorwaarts rijden gaat erg goed
Heb vandaag een manege les gevolgd en dat ging dus echt ongelovelijk k.u.t.
hoop dat dit komt omdat hij jong is want dit vond ik dus echt helemaal niet leuk (naar anderen aanvallen alleen maar diep lopen en niet omhoog krijgen het lijkt wel of hij helemaal de kluts kwijt is

BertBaley

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 23:54

He, de Hoek?! Is dat Bert nou die lesgeeft?

Netjes hoor, leuk paardje!

gertje1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-08 00:11

BertBaley schreef:
He, de Hoek?! Is dat Bert nou die lesgeeft?

Netjes hoor, leuk paardje!

Ik heb prive les van bert maar vanavond heb ik de manege les meegereden en dat vond ik dus echt niet geweldig
Ga vande week weer heerlijk bij Bert prive lessen (vind bert echt super )
Ja klopt ik heb altijd prive les van Bert

BertBaley

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 00:14

Haha nee dat snap ik die manege lessen Huilen van het lachen

Vind je de bak niet onwijs slecht?

gertje1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-08 00:18

BertBaley schreef:
Haha nee dat snap ik die manege lessen Huilen van het lachen

Vind je de bak niet onwijs slecht?

Nu het is beter als dat ik gewend ben heb kelvin ingereden met een 20x20 bak met onwijze gaten
moet zeggen dat de bak niet echt geweldig is maar ja wat wil je als ze er toch weg moeten

vilouma

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 19:24

het kan veel meer van achter naar voor en een beter tempoo ,vlotter
zeker bij een jong paard.
1 punt vind ik prachtig bij hem,het omstellen op de diagonaal dat doet hij heel mooi.
ook is hij redelijk constant in zijn hoofdhouding dat is mooi;)

DanielleB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 06:36

Ziet er al heel braaf en leuk uit. Neem een iets hogere tempo en blijf er om denken dat hij niet gaat kantelen met zijn hoofd (vooral goed te zien aan het begin dat je dus rechtsom rijdt).