Dressuurpaarden echt slimmer??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marittt

Re: Dressuurpaarden echt slimmer??

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 18:48

Ligt gewoon aan het paard, lijkt me! Lachen

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 23:42

Citaat:
maakt me wel benieuwd naar hoe slim die westernhaf zou zijn als ik hem had laten dressuren

Herkenbaar, vraag ik me met mijn haf ook wel eens af! Lachen

Overigens heb ik een héél intelligent paard. We zijn nu bezig met de basis van clickertraining, en dat pikt 'ie razendsnel op!

Danyla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 18:39

Nique schreef:
Hahaha........ excuus, moet lachen om haar veronderstelling! Mijn paard is echt heel goed in dressuur..........en hoofdzakelijk omdat hij heel dom is. Geloof me, ik ben dol op hem maar hij zou nooit zo goed zijn als hij zich beseft wat ie doet! Ik denk dat slimmere paarden (bewezen Engels Volbloed paarden die meer hersenen hebben en het niet vaak goed doen in de dressuur ring) zich minder makkelijk laten temmen!

Hier ben ik het hèlemaal mee eens Ja

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-08 18:49

KiWiKo schreef:
tuurlijk zijn paarden dom Lachen je laat je toch niet vertellen wat je moet doen door een wezen dat a. een heeeul stuk kleiner is dan jou, en B. nog niet de kracht heeft in het hele lijf wat jij in je linkeroor hebt Lachen

Alsof ik me door mijn hond laat vertellen hoe hard ik in welke houding een oefening moet doen zeg! Lachen

Dat is nu net het fijne aan paarden. niet de sterkste is de leider. Het hangt allemaal af hoe je op hun overkomt. Lachen stel je voor dat het inderdaad de sterkste is die de baas is, moet je al een schwarzennegertype zijn voor je een fjord kan rijden Vork

HouvanPonys

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 11:45

ik zou het niet weten Vork

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 16:24

wat een verschrikkelijk onzinnige stelling zeg.........intelligentie heeft niets met springen of dressuur te maken

Klikoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 20:33

mij is altijd wel evrteld dat springpaarden juist meer mee denken dat dressuurpaarden. Ik heb nu een spring gefokt paard, en die denk echt heel erg mee, en die is ook super slim, hij kan alles loskrijgen qua knopen enzo, maar onder het rijden na 2 keer iets te doen kent hij het en doet ie het zelf. Terwijl ik al evrschillende dressuurpaarden heb gereden en die hadden hier eigelijk geen tot veel minder last van.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 20:44

mijn springgefokte is ook superrr intelligent. Niet altijd even handig Haha!

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 23:40

haha zijn dressuurruiters dan ook slimmer dan springruiters pfff wat een enorme onzin haha gelukkig wil een paard wat beide kan, een veelzijdig dier dus Haha!

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 00:42

Ik vind mijn Fjordje vrij pienter. Ze anticipeert op wie er op haar zit, en in wat voor humeur haar ruiter is. Ze is in staat haar angsten opzij te zetten voor echt bange mensen en kinderen. Soms is het wel lastig dat ze met je meedenkt, en daardoor "vooruit" gaat lopen op oefeningen. Als ik alleen al DENK dat ik bij A ga afwenden om bij X halt te houden en een paar passen achterwaards te doen, en ze daar geen zin in heeft gaat ze dus mooi niet afwenden, maar een volte lopen of zo. Een galopwissel had ze met twee keer door. De eerste keer had ik nog op het diagonaal een paar pasjes draf ingelast, de tweede keer deed ze de wissel al perfect.

Alleen de zijgangen vind ze echt moeilijk, en ze heeft moeite met de beenzettingen, dus die probeert ze dan ook uit alle macht te voorkomen. Nou is ze niet in de beste conditie denkbaar dus mischien dat dat nog komt.

Met springen vind ik het juist heel prettig dat ze meedenkt met me. Ik hoef daardoor niet hard op te letten of we wel uitkomen voor een hindernis (ze weet best dat ik niet veel springervaring heb) en zorgt er zelf al voor dat ik in de juiste houding zit door haar manier van afzetten. Waardoor ik me echt op de hindernis zelf en hoe erop te blijven zitten zonder haar te hinderen kan concentreren.

Nadeel van een zelf-denkend paard is dat je er wel "lui" van wordt. Als je al aan een oefening die je aan de andere kant van de bak wil uitvoeren DENKT dat ze hem ook gaat uitvoeren op het punt waarop ik dacht krijg je de neiging je hulpen te versloffen.

Maar wanneer ze merkt dat je "beter" wordt gaat zij ook meteen het nivo verhogen, dus meer "uitproberen".

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 05:26

ja je paard word er echt slimmer van als ie springgefokt is.......ahem

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-08 19:38

[quote="Yamcha"]

Toch hè..... een kind dat uit 2 domme ouders komt, en opgevoed wordt door intelligente, ruimdenkende mensen krijgt voldoende geestelijke bagage mee om idd die hersenchrurg te worden. Het kind wordt dan alleen beperkt door aangeboren (gebrek aan) intelligentie. Die blijkt vaak voldoende voor een zeer redelijke carrière.
Omgekeerd is het ook zo, dat een intelligent kind, dat opgevoed wordt door domme, bevooroordeelde mensen, die zich het slachtoffer voelen van de grote boze wereld (die mensen zien niet in dat ze zélf hun eigen situatie geschapen hebben) vaak niet verder komt dan vuilnisman....
De kans is dus vrij groot, dat als jouw ouders idd het verstand van een mossel hebben, en jij door ze opgevoed wordt, jijzelf ook het verstand van een mossel zult hebben....

Hmm ok daar heb je een punt Knipoog
Maar zou dit ook zo voor paarden zijn,
maw, zou de merrie haar intelligentie overdragen op het veulen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 15:12

Het schijnt idd dat dat gebeurt ja.
KWPN paarden die door tuigermerries zijn opgevoed, lijken meer knie-actie te hebben, terwijl een tuigerveulen wat door een dresuurmerrie wordt opgevoed, dit niet of nauwelijks doet.
Verder nemen veulens de koelheid (of juist heetheid) van de moeder over, (veulens die door trekpaardmerries worden opgevoed, blijken erg cool, ook al is papa Jazz. Intelligentie (of meer probleemoplossend vermogen en het vermogen tot associeren, het is geen intelligentie zoals een mens) blijken ook te worden overgenomen....

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 17:12

dat geloof ik wel,maar een dressuurpaard is niet dommer of slimmer dat een springpaard.

echt onzin

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 18:01

en wat als je een paard hebt dat in potentie een geweldig dressuurpaard zou kunnen zijn maar de ruiter haalt het er nooit uit en hobbelt alleen door het bos.
Is het paard dan alsnog slim? Of wordt het dat pas als je daadwerkelijk dressuurmatig gaat rijden? Clown

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 20:38

onzin.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 21:24

lautje76 schreef:
en wat als je een paard hebt dat in potentie een geweldig dressuurpaard zou kunnen zijn maar de ruiter haalt het er nooit uit en hobbelt alleen door het bos.
Is het paard dan alsnog slim? Of wordt het dat pas als je daadwerkelijk dressuurmatig gaat rijden? Clown

Een slim paard zal imo niet geschikt zijn als alleen hobbelpaard, die gaat 'nieuwe uitdagingen zoeken' om zijn hersens bezig te houden (die door ons ruiters niet altijd geapprecieerd worden Clown ). Dus ook de recreant gaat dan dingen moeten bedenken om het paard buiten bezig te houden en niet alleen meer rondhobbelen. Zo vond mijn slimme ponietje het geweldig om te ontdekken hoe ze door een vlechtwerk van struikgewas moest komen in het bos, of moeilijke sporen waarbij het heel nauw komt waar je je hoefjes zet.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 22:26

mijn pony is niet spring of dressuur gefokt.
ze doet van alles een beetje,lekker buitenrijden,een sprongetje en soms een dressuurles.

zou ze nu slim zijn?

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 08:26

Een ding wat ik zeker weet: volbloeden zijn slimmer dan 'gewone rijpaarden'. We hebben er verschillende op stal gehad en het zijn echt hele intelligente beestjes.
Ook daarin heb je gradaties. We hebben er ook weleens een op stal gehad die erg dom was.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 08:30

Ik heb juist altijd hele domme volbloeds getroffen. Prima paarden om mee te werken overigens want dom en ijverig vind ik een uitstekende combinatie.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 08:33

Haha! Dom en ijverig is idd heel handig.
Degenen waar ik mee werkte waren dus heel intelligent en ijverig. En da's lastig. Want dan moest ik bij het rijden ontzettend goed nadenken hoe ik de hulpen zou gaan geven. En heeeeel stil blijven zitten.

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 08:36

Yamcha schreef:
Toch hè..... een kind dat uit 2 domme ouders komt, en opgevoed wordt door intelligente, ruimdenkende mensen krijgt voldoende geestelijke bagage mee om idd die hersenchrurg te worden. Het kind wordt dan alleen beperkt door aangeboren (gebrek aan) intelligentie. Die blijkt vaak voldoende voor een zeer redelijke carrière.
Omgekeerd is het ook zo, dat een intelligent kind, dat opgevoed wordt door domme, bevooroordeelde mensen, die zich het slachtoffer voelen van de grote boze wereld (die mensen zien niet in dat ze zélf hun eigen situatie geschapen hebben) vaak niet verder komt dan vuilnisman....
De kans is dus vrij groot, dat als jouw ouders idd het verstand van een mossel hebben, en jij door ze opgevoed wordt, jijzelf ook het verstand van een mossel zult hebben....

dat is dus echt niet per se zo Knipoog
ik heb in ijn klas ook 2meisjes zitten met toch wel vrij domme ouders en zij zijn helemaal niet dom hoor Knipoog (wat een vooroordeel!)
en bij mij thuis mijn ouders hebben beide aan de univ gezeten bij mij is het de vraag of ik dat wel ga aankunnen Knipoog

over bij paarden:
Onzin..
dressuurpaarden zijn volgens mij net dom, anders laten ze zich niet zo dresseren Knipoog misschien hebben ze wel een goed geheugen dat kan, maar slim zijn ze iig niet Knipoog

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 09:20

ik volg je laatste zin niet helemaal,bedoel je nou wel of niet dat dressuurpaarden slim zijn?

Keukenkast

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 09:23

Maar als je deze stelling neemt, hoe zit het dan met BMC Kigali? Die heeft internationaal gesprongen en loopt nu GP dressuur?? Dan klopt de stelling ook niet meer toch, want hij is immers springgefokt en dus eigenlijk een springpaard. Want het kan niet zo zijn dat hij nu ineens slimmer is geworden omdat het een dressuurpaard is..
Vind het een aparte stelling =)

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 09:24

ik vind m nergens op slaan eigenlijk.
het ene paard is slimmer als het andere,maar dat ligt echt niet aan het dressuur of springgefokt zijn