Paard zadelmak "Laten" maken!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

aira2005

Re: Paard zadelmak "Laten" maken!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 11:53

Je moet er ook gewoon rekening mee houden dat je echt kan gaan vliegen in het begin en dan moet je wel het lef hebben om er meteen weer op te stappen. Anders kom je niet verder

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 07:41

Voor de eerste keer zetten wij er een pop op, die kan de bokken wel goed uit zitten, het is voor het paard net een mens, zit ook niet tegen in de beweging, omdat hij ook niet zo zwaar is. Haha! Ach gut

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 08:02

montyjansen schreef:
Voor de eerste keer zetten wij er een pop op, die kan de bokken wel goed uit zitten, het is voor het paard net een mens, zit ook niet tegen in de beweging, omdat hij ook niet zo zwaar is. Haha! Ach gut

Welke bokken?

cleopetra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-08 08:52

Waratje schreef:
montyjansen schreef:

Welke bokken?

ja mee eens, als je de tijd neemt zal een paard niet of nauwelijks bokken!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 17:04

ik ben niet gek op poppen............. ik heb er liever een niet angstig, handig, goed zittend ruitertje op.........

Maar eigenlijk wordt er weinig tot niet gebokt als ik een paard zadelmak maak......... Natuulijk komt het wel eens voor maar meestal is dat als ze al een week of 2 onder het zadel zijn, dan is er soms wel eens even een soort van "effe kijken of dit lukt" hoofdstuk bij een paard Knipoog

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 19:11

KiWiKo schreef:
ik ben niet gek op poppen............. ik heb er liever een niet angstig, handig, goed zittend ruitertje op......

Ze zijn soms wel leuk …………..niet iedereen heeft ruitertjes. Clown
Soms is het gras ergens anders groener. Verdrietig

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 19:12

ik moet zeggen dat ik altijd wel mazzel heb gehad met ruitertjes Knipoog

kwamen altijd op het juiste moment op mijn pad Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 19:15

Ik geef ook de voorkeur aan een lichtgewicht ruitertje boven een pop en heb daar zelf ook wel eens de hulp van ingeschakeld.
Tenslotte zijn niet alle ponyruitertjes kleine betweterige pennies, er zijn erbij die dondersgoed weten wat ze wel en niet moeten doen als je ze even inschakeld om een jong paard te bestijgen!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 19:16

Absoluut, ik heb ze het liefst fris van de manege Lachen ze hoeven niet veel te kunnen, alleen maar goed kunnen zitten Lachen vanaf de grond regel ik het paard wel Lachen Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 19:22

Ja, hier nog eentje!
Mijn lieve nichie van negen jaar heeft vorige week op één van onze twenters een paar rondjes door de paddock gehobbeld, ik liep er zelf naast. Paard en kind werden er beide niet warm en koud van!

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 19:31

Ik heb helaas geen blikje kinderen om open te trekken, dus doe ik het zo, jullie met kinderen, ook goed, mocht het paard om de ene of andere oorzaak steigeren kan er met de pop weinig gebeuren, met kleine kinderen helaas wel. dan is het helaas, Huilen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 19:35

Ach, zo ben ik zelf ook begonnen. Werd ook als crashtestdummy op jonge paarden gezet en ze zijn van een kind op de rug minder van slag, dan van een volwassen iemand.
Bovendien leid ook ik het paard in een dergelijk geval en laat het kind in kwestie er niet alleen mee door de paddock hobbelen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 19:40

ik werd zelf als 14 jarige hiervoor misbruikt Lachen Lachen en zodra de dieren ruitermak waren ging mijn "baas" erop Lachen Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 19:43

Ik was acht toen ik voor de eerste keer misbruikt was!
En toen ik twaalf was, splitste pa me een D pony van zeven jaar in de maag, waar nog nooit iemand op had gezeten. Zelfs dat is goedgekomen, ik erop en pa de pown leiden en voortdurend mij instrueren. Goed. Ik heb één keer een gat in de kup gehad maar dat was geval van dikke bult, ik wilde geen cap op.

cleopetra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-08 21:10

Haha hier nog 1 werd vroeger zelf overal opgemikt en nu is het paybacktime Knipoog

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 21:14

Ruiters die Z gereden hebben of rijden kunnen niet per defenitie paarden zadelmak maken.. Misschien hebben ze als eerst een leuk leerpaard gehad en daarna alleen maar L paarden gekregen en naar Z gereden...

Daarnaast vind ik onervarenheid geen probleem met goede begeleiding. werd zelf ook op jonge dieren gezet met nog maar amper 2,5 jaar ervaring. Maar met goede ervaring erbij is dat meestal wel goed gegaan! Dus begeleiding is belangrijk...

En een pop ben ik ook niet echt voor, hebben we een keer geprobeert op aanraden, nou was geen succes. Paard werd er gek van aangezien dat ding niet snel erop geknupt zat Nagelbijten / Gniffelen Daarna er zelf op gaan zitten en ging veel beter. Nu gaan we eigenlijk altijd gelijk er zelf maar opzitten...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 21:18

ik heb de laatste paar jaar eigenaren hun eigen paarden zadelmak laten maken onder mijn begeleiding......... en dan hoeft een eigenaar niet heel veel te kunnen....... maar nog steeds altijd leuke paarden af kunnen leveren

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 21:26

ik wilde mijn paard eigenlijk ook wegbrengen. Uiteindelijk toch besloten om het zelf te doen en ben er blij mee, we doen het rustig aan, heb goeie hulp en ze pikt het allemaal super op. Had dit voor geen goud willen missen Lachen Maar het scheelt dat ik kan lezen en schrijven met mijn paard, was een weloverwogen besluit om het zelf te doen, en ze heeft gewoon een heel fijn karakter. Ook al laat je het inrijden doen, uiteindelijk moet je toch zelf met een net ingereden paard aan de slag dan. Ik verwacht de problemen pas over een tijdje als mevrouw het allemaal wel een beetje kent en eens gaat proberen wat allemaal wel niet kan of niet kan Tong uitsteken Dat inrijden is het probleem niet zo, met logisch opbouwen, geduld en rust komt dat wel goed.

sieta87

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 23:10

Ik vind het altijd wel fijn als een ervaren iemand er de eerste paar weken op gaat.
Als ze nog geen ruiter op hun rug gewend zijn ga ik er liever niet zelf op, dat vind ik toch wel een risico.
Tuurlijk blijft het na die maand ook nog wel een jong paard, maar dan is het nieuwe er een beetje af.

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 19:27

Roos_s schreef:
pop ben ik ook niet echt voor, hebben we een keer geprobeert op aanraden, nou was geen succes. Paard werd er gek van aangezien dat ding niet snel erop geknupt zat Nagelbijten / Gniffelen Daarna er zelf op gaan zitten en ging veel beter. Nu gaan we eigenlijk altijd gelijk er zelf maar opzitten...

Eerst kennis met hem laten maken, dan heeft het paard er echt geen probleem mee, als ruiter kom je ook niet aan lopen, spring er op en rijden, een pop er op knopen moet je ook eerst oefenen, gaat niet allemaal vanzelf.
Ik hoef jullie niet te overtuigen, wat je niet wil moet je ook niet doen, doe je eigen ding en als het mis gaat, ach jammer volgende kind. Ach gut
Mijn pop? nieuwe stok er in en weer rijden.
Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 19:29

Ach, hebben we in de nachtelijke uren ook wat te doen, nieuwe kindjes maken Haha!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 19:30

je kan er ook voor zorgen dat het niet mis gaat Lachen dan heb je ook geen nieuwe kindjes nodig Lachen

kwestie van weten wat je doet, waarom je het doet en hoe je het doet Lachen

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 19:45

Jullie zijn goed …………. geweldig………
Zo als ik al gezegd heb, ik hoef niemand te overtuigen, ik heb tevreden klanten jullie ook, laten we het zo proberen te houden, ik hoef er niet van te leven jullie misschien meer dan ik. Ach gut
ik vind het leuk om te doen, dat wil ik zo houden. Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 19:47

KiWiKo schreef:
je kan er ook voor zorgen dat het niet mis gaat Lachen dan heb je ook geen nieuwe kindjes nodig Lachen

kwestie van weten wat je doet, waarom je het doet en hoe je het doet Lachen

Zo is het maar net........

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 19:49

ach tja, de (ik schat zo een 2000 paarden in de afgelopen 25 jaar) dieren die ik zadelmak gemaakt heb, hebben nooit gewonden af gevoerd zien worden......... misschien heb ik het ergens best leuk gedaan Lachen