'spelen/kneden' : gevolg 'aan de teugel' oorzaak pijn?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

flugeltje

Re: 'spelen/kneden' : gevolg 'aan de teugel' oorzaak pijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 12:52

detour schreef:
Poeh, lastig. Ik denk niet dat een paard alleen maar ontspant om van de pijn af te komen (= druk).. Dan zou er toch geen ontspanning zijn?.. Clown

Of zeg ik nu iets kroms?.. Bloos

Stille hand is het mooist idd, maar wij sponsen ook wel eens, hoor, heb een heel jong dier en het gaat het bit meer afkauwen als ik wat speel, het gaat steeds ietsje beter. Sponzen, kneden, met beleid, en als het dier daar is, stil en luchten..Maar wat ik veel relevanter vind: Zorg ervoor dat je dier op vier benen loop! Ach gut

want daar erger ik me wel groen en geel aan: Van die Penny mutsen (ook op pensionstallen) die zo'n enorme bewijsdrang hebben om iedereen te laten zien hoe het krulletje er uit hoort te zien. Stugge hand, niet van de binnenteugel kunnen afblijven en voorwaarts en verzameld? Welnee, dieren kakken in, lopen op de voorhand, schiet mij maar lek. Clown

Valse knikjes, staart vast geklemd of zwiepend, totaal geen kauwen, ogen weggedraaid..

Maar spelen of sponsen? Met beleid heb ik daar geen probleem mee. Mits je probleem met je dier maar voor het grootste deel met je zit en je been wordt opgelost. En daar gaat imo ook een hoop mis.. Bloos

nou dat vind ik idd nou eens een super omschrijving, ik vind het altijd moeilijk te omschrijven wat ik bedoel en om dat duidelijk te brengen, maar jij doet dit super...

Iris_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 12:55

Als jij je niet goed voelt bij deze maniet van rijden, zou ik lekker een andere instructice nemen! Doe wat je gevoel zegt!

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 17:54

detour , jij mag mij masseren (bij wijze van spelen) , jij snapt wat ,,kneden'' is en wat trekken is.....met strelen verplaats je de huid juist niet maar zorgt wel voor een betere doorbloeding (en wekt bij het paard speekselwerking op )en je ziet gelijk ontspanning als ze het even moeilijk hebben !
Ook wat lesgeven en orun-opleidingen betreft....velen komen juist gevoel-loos oftewel een harde hand terug !
Prestatie-gericht niet kijkend naar het paard .....nee, zo moet het , trek maar aan en het paard moet zijn weg hierin maar vinden....kapotte mondhoeken, happend naar adem,kantelend in de hals, bit vastpakkend, maar ook niet naar de mens luisterend.....
Gebalde vuisten....zere handen en schouders....tot ze het beiden niet meer aankunnen, met vaak ongelukken vooraf....kan je wel vertellen dat dit er moeilijk weer uit te krijgen is bij mens én dier ....!

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 19:47

in mijn mening maakt het echt niet uit of je een pony of paard rijd om licht in de hand te zijn. Ik heb een friese hengst gereden die net zo licht was en een pony waarvan ik het idee had dat zijn halve gewicht in mijn handen hing. helaas rijden veel mensen met teveel gedachten bij de voorkant in plaats van achter naar voor. zonder hoofdstel kan ik die van mij overgens net zo goed op eigen benen laten lopen als met

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 19:47

Kelly_ann schreef:
Niet de dressuur zoals die op dit moment gevraagd wordt, die verlangt namelijk aanleuning.

Dus als er gevraagd word te trekken.. word er getrokken Scheve mond
Nou daar doe ik dus echt niet aan mee!!

flugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 20:12

ach ja dit is een discussie die jaren kan duren..ieder heeft zijn eigen manier van rijden, en de ene doet dit goed en de ander dat. En ook heeft ieder zijn manier van omgaan met zijn paard en dat moet je respecteren....ik vind andere dingen nog veel belangrijker dan de aanleuning van de discussie, maar zo heeft ieder zijn ding toch ???

flugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 20:19

dus om weer even ontopic te komen... vind ik dat je best wel mag bewerken hoor...maar niet om hem rond te rijden, het enige wat ik kneed, zoals jullie het noemen, ik tik hem weleens van het bit af als hij vast pakt..., maar ook dat moet ieder voor zich weten, als jij dat niet wilt, moet je dat zelf weten en is het misschien wijs idd om dat met je instructrice te overleggen..

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 20:23

De verbinding met de mond moet eerlijk zijn, de plaats van de handen tov de mond verandert in gang niet.

Het voorbeeld van een bit rond de pols om te laten voelen wat een paard voelt is heel aardig. Het geeft
alleen niet weer in welke mate het paard de inwerking van het bit voelt. De inwerking is op tong, de lagen
en de mondhoeken. Als je je beperkt tot de lagen dan is dat deel tot op het kaakbeen zeer klein, de gevoeligheid
in dat gebied is bij een ongereden paard enorm hoog.
Wat door verkeerde inwerking gebeurt is dat de zenuwen in dat gebied kapot gemaakt worden, vervolgens heb
je de inwerking op het harde kaakbeen. Het paard wordt dan dood in de mond.

Het spelen met de vingers als je de teugels in de handen hebt, is een vluggertje. Het paard wordt gedwongen door
een pijn prikkel om te kauwen, dan lijkt het alsof het paard ontspant en daardoor los en soepel wordt en dat je
dan eerder met je werk kan beginnen. Het is rijkunstig gezien volledig onjuist. Als je een paard met kuit naar voren drijft
dan komt dat tot uiting in de nek en het neusbeen. De onderkaak is op een bijzondere manier gekoppeld met de schedel
van het paard. Als een paard door voorwaarts drijven, stelling aanbiedt als deze gevraagd wordt en op elk moment de
hals wil en kan strekken, en voldoende ondertreedt en daarmee rug en bekken goed gebruikt, dan is het paard ontspannen,
los en soepel, niet door spelen, maar door een mentale en fysieke ontspanning, door rust, van binnenuit.

Al het andere werk is commerciele dressuur, omdat de meeste ruiters niet in staat zijn of het geduld niet hebben om tijdens
instappen het paard al in de toestand te brengen die nodig is om het aan de teugel te krijgen. M.a.w. er wordt een manier
aangereikt die de indruk wekt dat het paard ontspannen is en goed gaat, nageeft en aan de teugel is. In werkelijkheid is dat
niet zo. Het is de virtuele werkelijkheid waarbij je als ruiter die het niet kan, het gevoel en de indruk wordt gegeven dat je het
goed doet en al beheerst. Je hoeft weinig te beheersen, goed zitten, een eerlijke hand en weten op welke manier je een paard
zodanig beinvloed dat het de hand vertrouwt, volledig ontspant, door wat oefeningen en bewegingen losser en soepel wordt.
Als je dat weet biedt het paard aan de teugel vanzelf aan. Dat eis je niet, het wordt je aangeboden als vrucht, als bewijs dat
het paard je vertrouwt.

Als een instructeur of instructrice je dze methoden leert, de meesten doen dit inmiddels, dan ben je per definitie verkeerd
bezig. Consumptie dressuur, waarbij het welzijn van het paard en echt goed rijden niet voorop staat, maar de illusie dat je het
als ruiter goed doet, terwiijl dit niet zo is.

Een beetje de economische crisis, maar dan in het klein toegepast op rijden......
Nog even en we weten niet beter.

Niet doen dus.

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 20:26

bovenstaande verwoord precies wat ik bedoel

flugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 20:52

nou goofy..daar heb je op gestudeerd zeg...super...een duidelijke verwoording.......... alleen werkt het jammer genoeg niet bij alle paarden

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 21:00

misschien heb je niet genoeg geduld Knipoog

flugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 21:10

7 jaar is dat niet lang genoeg ??? maar heb een paard met een medische voorgeschiedenis...daarom werkte dat niet bij hem....nu wel hoor..hij is nu goed en kan als ieder ander rijden...maar 2,5 jaar is dat wel anders geweest en heb ik hem toch echt moeten bewerken, voor zijn eigen bestwil..

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 21:14

7 jaar is precies hoe lang ik er over gedaan heb om te komen waar ik nu ben ja. Een dier dat van achter naar voor loopt op eigen benen en zelf in mijn stille hand komt met een hele lichte aanleuning waarbij ik haar voornamelijk op mijn benen en zit rijd

flugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 21:25

ik ook ja..... alleen heeft die van mij 3 jaar een medische aandoening gehad

flugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 21:26

ooh nee 4 jaar

flugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 21:27

dus in totaal ben ik in 3 jaar waar ik nu ben...en die 4 jaar ben ik soort fysiotherapeut geweest voor hem....rek/ strek/richt

Daphaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 21:39

Pff... iedereen die hier beweert dat een bit in een paardenmond onnatuurlijk is, zou direct moeten stoppen met welke vorm van paardrijden dan ook. Het is onnatuurlijk om op hun rug te klimmen. Wij kunnen zelf wel lopen...

Druk op de teugel zetten is niet meteen een pijnprikkel. Als iemand tegen je arm drukt is dat ook niet meteen helse pijn. het enige waar je op moet letten is hoeveel druk je op de teugel zet, wanneer je die druk vermindert, en hoe vaak je bezig bent met druk zetten.

Streef naar zo min mogelijk druk, zo min mogelijk frequenties, zo geleidelijk mogelijk. Ik ben een tegenstander van "spelen". Gewoon gelijkmatige druk, en snelle reactie op het gewenste resultaat door los te laten.

maak je geen zorgen, als je een beetje op je handen let, doe je je paard heus geen zeer Lachen

flugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 21:41

hehe eindelijk is een wijs iemand !!!

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 22:26

Leg je bit eens over het blote scheenbeen van een ander, en doe of dat je paard is.

Vraag eens aan die persoon wat hij ervaart als je er de druk op zet, en de teugelhulpen gebruikt, die voor jou 'normaal' zijn.

flugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 08:15

ga dan ook gelijk eens op diegene zitten..geef been in de flanken desnoods met sporen..tikje bij met de zweep en vraag dan ook wat diegene ervaart.... een hele grotogroep rijd ook met sporen ed dat vind ik veel onvriendelijker dan een bit....en daan ook nog wat voor bit...een rollenbit..een gewoon dik bit...of een dun trensje

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 08:59

flugeltje schreef:
een duidelijke verwoording.......... alleen werkt het jammer genoeg niet bij alle paarden

Dit werkt voor elk paard. Er is voor het paard niet een reden waarom het anders zou moeten.
Als het niet werkt, dan moet er aan de ruiter op de rug van het paard gewerkt worden.
Dat is niet erg, elke dag leren we iets bij en daar zit ook een groot deel van het plezier dat je aan paardrijden beleeft.

De kunst is om de goede ervaringen op te doen en die worden spaarzaam.

Daarom werkt knijpen zo goed, het wordt je referentiekader, je weet niet beter, je doet niet meer anders.

Hoe het rijden en de invloed van een bit in een paardenmond hoort te werken en aan te voelen, dat wordt een ervaring die steeds minder "ruiters" opdoen. Dat geldt niet alleen voor de ruiter, het paard weet helaas ook niet beter.
Laatst bijgewerkt door Goofy44 op 02-10-08 09:12, in het totaal 1 keer bewerkt

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 09:04

Daphaan schreef:
Pff... iedereen die hier beweert dat een bit in een paardenmond onnatuurlijk is, zou direct moeten stoppen met welke vorm van paardrijden dan ook. Het is onnatuurlijk om op hun rug te klimmen. Wij kunnen zelf wel lopen...

Druk op de teugel zetten is niet meteen een pijnprikkel. Als iemand tegen je arm drukt is dat ook niet meteen helse pijn. het enige waar je op moet letten is hoeveel druk je op de teugel zet, wanneer je die druk vermindert, en hoe vaak je bezig bent met druk zetten.

Streef naar zo min mogelijk druk, zo min mogelijk frequenties, zo geleidelijk mogelijk. Ik ben een tegenstander van "spelen". Gewoon gelijkmatige druk, en snelle reactie op het gewenste resultaat door los te laten.

maak je geen zorgen, als je een beetje op je handen let, doe je je paard heus geen zeer Lachen

Heel mooi gezegd!!! Ja

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 09:07

flugeltje schreef:
ga dan ook gelijk eens op diegene zitten..geef been in de flanken desnoods met sporen..tikje bij met de zweep en vraag dan ook wat diegene ervaart.... een hele grotogroep rijd ook met sporen ed dat vind ik veel onvriendelijker dan een bit....en daan ook nog wat voor bit...een rollenbit..een gewoon dik bit...of een dun trensje

Hahaha!!! Geweldig!!!

En vergeet niet diegene ook nog eens over een hindernisje te jagen Clown

ROFL Huilen van het lachen

flugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 10:00

Goofy44 schreef:
flugeltje schreef:
een duidelijke verwoording.......... alleen werkt het jammer genoeg niet bij alle paarden

Dit werkt voor elk paard. Er is voor het paard niet een reden waarom het anders zou moeten.
Als het niet werkt, dan moet er aan de ruiter op de rug van het paard gewerkt worden.
Dat is niet erg, elke dag leren we iets bij en daar zit ook een groot deel van het plezier dat je aan paardrijden beleeft.

De kunst is om de goede ervaringen op te doen en die worden spaarzaam.

Daarom werkt knijpen zo goed, het wordt je referentiekader, je weet niet beter, je doet niet meer anders.

Hoe het rijden en de invloed van een bit in een paardenmond hoort te werken en aan te voelen, dat wordt een ervaring die steeds minder "ruiters" opdoen. Dat geldt niet alleen voor de ruiter, het paard weet helaas ook niet beter.

mijn paard heeft van alles gemankeerd ( heb geen zin on de hele geschiedenis op tafel te gooien ), maar ik heb in die tijd echt een andere aanpak moeten gebruiken.... nu hij goed is, kan ik ook "gewoon" rijden hoor

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 10:35

Ik heb vroeger ook nog leren kneden en ben daar echt helemaal van afgestapt. Imo wordt een paard daar vaak alleen maar onrustiger van in de aanleuning.
Wel denk ik dat je bij sommige paarden wel genoodzaakt bent ongemak te brengen om bijv. sterrenkijken te corrigeren (en te belonen door niet in te werken als hij niet meer tegen het bit ingaat). Ik doe dat door een paard tegen een (relatief) stille hand op te rijden. Desalniettemin: ongemak als het paard zich niet geeft.

Bij Horse Event kon je op een koetsierstoestel meten hoeveel gewicht je op het bit zette, ik weet niet of meer mensen dat hebben gedaan? Ik heb echt wat met dat ding zitten spelen, een keer met geopende hand rijden, met gesloten hand, ophoudingen maken, gekeken wat er gebeurde als ik zogezegd een op hol geslagen paard uit alle macht zijn mondhoeken naar zijn oren trok.
Mijn 'uitslag' was 800 gram bij een geopende hand en een paard dat op de hand hing, 1,5 kilo bij een gesloten hand als mijn paard echt op de hand zou hangen, 2,5 kilo bij een ophouding (!!!) en 5,5 kilo als ik uit alle macht aan het sleuren was (ik geloof niet dat ik ooit zo hard getrokken heb, maar wou het wel weten Tong uitsteken )

Ik schrok behoorlijk van die 2,5 kilo bij een ophouding. Voor jezelf voelt het vrij licht, maar op de paardenmond heeft 'kneden' dus echt een gigantische impact. Stel dat je dus een paard hebt wat tegenwringt, dan zou ik van 800 gram naar 2,5 kilo gaan en weer naar 800 gram. Dat vond ik zelf behoorlijk fors.

Overigens was er onderzoek gedaan en de gemiddelde druk in draf bij de onderzochte personen was bijna 3,5 kilo. Schrikbarend toch?