hulpteugels etc. jullie mening

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

__AM

Re: hulpteugels etc. jullie mening

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 15:47

Ik vind het niet erg als het gebruikt word, maar doe het wel op de goede manier. Rijd zelf met een martingaal, maar ik zelf zou niet graag een elastiek gebruiken, vind het meer dwingen.

Karennnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 08:42

Zoals ik eerder al eens ergens in een topic zei ben ik niet echt voor de slof omdat je hier zoveel schade mee kan aanrichten (al is dit zeker niet het geval bij iedereen)
Zo zag ik gisteren op stal weer iemand rijden (ik denk dat hij nu 2 jaar rijdt, een volwassen man met een meer dan gemiddeld postuur) met een braaf paardje die netjes naar beneden loopt, geen trekker, geen problemen erin. Maar hij wou het paard leren sluiten OP DE SPRONG ??? Frusty Verward
Dus hij met een strakke slof over een sprong van 90cm (zeker 50x)
In het begin sprong dat paardje nog wat met rug, totdat hij doorbegon te krijgen dat als hij met rug sprong hij telkens een ruk in zijn mond kreeg door de slof (want nee hoor meegeven deed hij niet Verward )
Na 5-10 sprongen nam het paard telkens een balk met zijn achterhand omdat hij zo in de mond belemmerd werd (hoe kan het paard ook anders!) en sloeg hij nog eens goed met de zweep op het paard, omdat hij zijn achterbenen moest intrekken.. Ik dacht echt bij mezelf waar ben jij in godsnaam mee bezig. En na een tijdje ging zijn hulpje weg en was er niemand meer om een balk op te leggen en vroeg hij: wil jij even de balk erop leggen?
Heb ik ook gewoon geantwoord: van de moment dat die slof eraf gaat wil ik de balk erop komen leggen, eerder niet.
Werd hij mega kwaad over dat hij écht wel weet waar hij mee bezig is enz...
Heb ik mij gewoon omgedraaid en gezegd 'het is daarom dat jij een paard dat Beginnelingen springt met een slof wil samentrekken zodat je sneller in het Z geraakt zeker? Dan heb ik het toch op een vreemdere manier bereikt, waar ben ik in godsnaam mee bezig geweest dat ik DAT nooit geprobeerd heb?! '' (natuurlijk met mijn meest ironische stem en blik Knipoog ) en toen zweeg hij wel eve!
Word ik echt zo kwaad van, ocharme het dier! wou hem er echt gewoon afsleuren (maar daar was ik niet sterk genoeg voor Bloos Haha! )

sethlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 08:45

ik rijd altijd met martingaal, maar dat vind ik ook niet slecht. Ik vind als je met slofteugel rijdt omdat je hem niet omlaag krijgt gereden, dat je echt slecht bezig bent.
(en ja ik ken veel mensen die dat doen Boos! )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 15:04

Knap dat je er wat van hebt gezegd, Karennnn, dat soort dingen kan ik idd ook pisnijdig om worden....
Denk dat je met eraf sleuren helemaal niks bereikt.... vind het echt goed wat je hebt gedaan Ja

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 15:58

Ik denk dat tegen de tijd dat je de hulpteugels goed kunt gebruiken je al zo goed bent dat je ze bijna niet meer nodig hebt. En dan heb ik het niet over een martingaal maar alles wat nagevelijkheid en een krul vraagt.
Een martingaal die ruim genoeg afgesteld is werk alleen als het paard het hoofd TE hoog gaat houden. En trekt niet zo zeer een krul of wat dan ook.

Als je een paard met een probleem hebt kun je dat als je niet vaardig genoeg bent om met een hulpteugel te rijden dit of zonder oplossen of aan een deskundige overlaten.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 17:39

heel goed dat je er wat van gezegd heb karennn, da zouden meer mensen moeten doen!

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 17:47

Karennnn... wat moedig van je zeg !

Jeetje, waren er maar meerdere die dat zouden durven, dan zou de wereld er voor paarden ene stuk leuker uitzien.
(Aleen zouden mensen misschien weer minder aardig tegen elkaar zijn)

Heel stiekum denk ik... Er zijn van die mensen die gewoon dingen doen die ik wel zou willen doen, maar nog niet durf...
Cool

Karennnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 13:23

Ik wou zeker niet onaardig zijn, maar ik vond het gewoon niet kunnen zo.
Dat paard had echt pijn ...
Achteraf bekeken heb ik misschien iets of wat hard gereageerd, maar hij denkt nu misschien wel eens een keertje na over zijn slofgebruik, en dan zou het het allemaal waard zijn Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 10:22

Je hebt zeker niet te hard gereageerd imo, en op zo'n moment moet je je niet druk maken om of je wel of niet aardig bent, denk ik.....
Die man moest het gewoon even horen hoor!
Je had groot gelijk imo Lachen

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 10:26

Een enkele keer met een hulpteugel rijden is in mijn ogen niet verkeerd, als je weet hoe je hem moet gebruiken (of onder begeleiding). Soms is het voor jou en je paard net even iets makkelijker en kun je het daarna met meer rust, zonder hulpteugel ook oppakken.
Daarin is natuurlijk nog wel het onderscheid in welke hulpteugel. Ik vind dat je voor een slof meer ervaring moet hebben, dan bijvoorbeeld een martingaal. Maar dat lijkt me niet meer dan logisch. Lachen

Ik ben niet fel tegen het gebruik van hulpteugels, maar ik vind het beter als het zonder lukt. En bij gebruik, moeten ze goed gebruikt worden en niet om alsnog onder druk bepaalde dingen te bewerkstelligen.

elude

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 10:42

ik vind hulpteugels niet verkeerd.
wij hebben thuis een springponytje van 1.35 waar nu mijn zusje van 9 op rijd,
die rijden wij 4 keer in de week (omdat hij al 17jaar is en verder word hij nog gelongeerd) en daarvan rijd mijn zusje 2x en ik 2x en mijn zusje rijd altijd met tineman want anders dan is er kans dat hij vervelend gaat doen.
maar wij rijden hem nu alleen met tineman (of hoe dat ook maar geschreven moet worden) tot dat mijn zusje hem goed aankan.
maar hulpteugels moeten wel goed gebruikt worden !!!

lauraenabe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-08 11:45

Zo te zien is (bijna) iedereen het met me eens. Hulpteugels mogen wel gebruikt worden als ze maar !GOED! gebruikt worden... niet om een paard in een houding te dwingen etc.

Enuh we houden het gelukkug gewoon gezellig in dit topic Haha!
nog meer mensen die hun mening willen geven?

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 09:31

iedereen weet precies hoe het moet,zeker in dit soort topics.......

ik zal niet zeggen dat ik nooit iets dergelijks fout heb gedaan.
ook heb ik geen moeite met hulpteugels/hulpmiddelen,alleen als ze onredelijk gebruikt worden

AMMBBR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 13:15

aerdenhout1 schreef:
Er bestaan geen verkeerde hulpteugels...er bestaan wel mensen met paarden die ze verkeerd gebruiken.

helemaal met je eens!

jennifer1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 15:10

aerdenhout1 schreef:
Er bestaan geen verkeerde hulpteugels...er bestaan wel mensen met paarden die ze verkeerd gebruiken.

precies, en ookal willen mensen helpen door ze het goed te leren blijven ze het paard toch dwingen!
zulke mensen hou je altijd

91laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 16:59

SplashIsLief schreef:
Een enkele keer met een hulpteugel rijden is in mijn ogen niet verkeerd, als je weet hoe je hem moet gebruiken (of onder begeleiding). Soms is het voor jou en je paard net even iets makkelijker en kun je het daarna met meer rust, zonder hulpteugel ook oppakken.
Daarin is natuurlijk nog wel het onderscheid in welke hulpteugel. Ik vind dat je voor een slof meer ervaring moet hebben, dan bijvoorbeeld een martingaal. Maar dat lijkt me niet meer dan logisch. :)

Ik ben niet fel tegen het gebruik van hulpteugels, maar ik vind het beter als het zonder lukt. En bij gebruik, moeten ze goed gebruikt worden en niet om alsnog onder druk bepaalde dingen te bewerkstelligen.

Daar ben ik het helemaal mee eens!

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 18:02

aerdenhout1 schreef:

Was het maar zo simpel, maar helaas zijn er wel verkeerde hulpteugels. Al ben ik het met u eens dat het de mens is die ze verkeerd gebruikt. Maar hulpteugels met "spijkers" zijn en blijven fout en zijn ook niet goed te gebruiken.

lonniejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 18:34

Uuuh, het topic is al ruim een jaar oud ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 20:00

Daarom heb ik ook getemd ;)

lonniejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 20:07

Had ik ook al gedaan :j

TipPost19

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 20:19

Het gezegde is.
Waar de rijkunst eindigt, begint het werk van de zadelmaker.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 13:06

Oud topic, bij deze een slotje.