stoutpaard@temmen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

spekkiejnfu

Re: stoutpaard@temmen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-08 20:56

Citaat:
Helaas denk ik dat jij dan nog niet de ervaring heb, met rennerige paarden.
Zo werkt het niet. Dan kun je 2 uur blijven rijden - met alle overbelasting-risico's van dien en dan nog gaat zo'n paard niet langzamer lopen - ja een gang langzamer , maar geen rustige draf. Een rustige draf is namelijk veel zwaarder voor zo'n paard en als ze moe zijn, dan is dat het laatste waar ze hun energie in willen stoppen.
Verder benn ik het wel met je eens.

De ts heeft er wel van geleerd, daar ben ik van overtuigd Knipoog

Dit klopt helemaal, mijn paard blijft maar lopen, of ik nou 5 uur doorrijd of niet, en áls ze moe wordt, dan gaat ze steigeren Ja Puur en alleen omdat ze het vertikt dan nog iets te doen. Ik heb inderdaad veel van jullie reacties geleerd Lachen en het feit dat ze naar de fysio is geweest, waardoor ze ook al relaxter is geworden, en ik nu een paard erbij heb waar ik ook weer van heb geleerd (en dat in 4 dagen) heeft ons ook al véél goed gedaan!

Pienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 10:21

pharagirlke schreef:
En je laatste reactie vind ik nog meer zonde. "dit is bokt weer?" fijn voor de mensen die je wel tips geven enzo. Knipoog Als je geen kritiek kan verdragen waarom open je dan een topic? Scheve mond

Maar sommige reacties die er geplaatst zijn is geen kritiek meer, kritiek op de rijstijl oke, maar een titel mensen waar gaat het over?
want de titel zegt misschien wel stout paard temmen, maar de foto's zeggen heel wat anders!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 12:55

superwoman schreef:
pharagirlke schreef:
Gewoon laten gaan en rustig figuren blijven rijden (al dan niet wat aangepast zodat ze niet valt) moe word ze toch een keer en dan is het voor jou "showtime". Dan pak jij over en zet je haar alsnog aan het werk.

Helaas denk ik dat jij dan nog niet de ervaring heb, met rennerige paarden.
Zo werkt het niet. Dan kun je 2 uur blijven rijden - met alle overbelasting-risico's van dien en dan nog gaat zo'n paard niet langzamer lopen - ja een gang langzamer , maar geen rustige draf. Een rustige draf is namelijk veel zwaarder voor zo'n paard en als ze moe zijn, dan is dat het laatste waar ze hun energie in willen stoppen.
Verder benn ik het wel met je eens.

De ts heeft er wel van geleerd, daar ben ik van overtuigd Knipoog

nee absoluut niet, heb nog nooit een rennerig paard gereden. Die geschifte knollen waar ze mij opzette omdat zij het naar de vaantjes geholpen hebben, was geen enkele rennerig van Clown Rolleyes Kortom; think again. Knipoog Als ze moe worden gaan ze vanzelf wel opgeven om zo hard te lopen. Hen tegen houden en dus in die mond gaan hangen werkt nog minder want dan maak je ze ook nog knetter gek ook, dan kan je er helemaal niets meer mee Knipoog Ik zet er ook bij dat je wel figuren moet blijven rijden, dus niet gewoon laten rennen, dingen blijven vragen, heb nog geen enkel paard gehad dat dat lang uit hield. Knipoog door hun buiging te vragen op bv voltes gaan ze vanzelf minder snel draven. Als je ze een plank laat zijn, helpt het inderdaad helemaal niets. Maar ik ging er vanuit dat het wel duidelijk was dat je vooral niet moest stoppen met rijden als zo'n paard ging rennen...... Lachen

spekkiejnfu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-08 20:07

en dat is precies wat ik doe, buiging vragen enzo. En geloof me, ik vraag niet zóveel van d'r. Maar dat is het nou juist, mijn paard wordt níet moe! Mijn paard wordt nóóit moe, mijn paard heeft alleen geen zin meer, en dan ben ik de banketstaaf. Lachen maaaaar, hiermee geef ik absoluut níet mijn paard de schuld! Nee, het zijn verschillende factoren die meespelen. Mijn paard is gevoelig en eigenwijs, mijn houding is bagger en ik mis enige ervaring. Toch kan ik zeggen dat wij in twee weken al ontzettend vooruit zijn gegaan Lachen

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 20:21

pharagirlke schreef:
nee absoluut niet, heb nog nooit een rennerig paard gereden. Die geschifte knollen waar ze mij opzette omdat zij het naar de vaantjes geholpen hebben, was geen enkele rennerig van Clown Rolleyes Kortom; think again. Knipoog Als ze moe worden gaan ze vanzelf wel opgeven om zo hard te lopen. Hen tegen houden en dus in die mond gaan hangen werkt nog minder want dan maak je ze ook nog knetter gek ook, dan kan je er helemaal niets meer mee Knipoog Ik zet er ook bij dat je wel figuren moet blijven rijden, dus niet gewoon laten rennen, dingen blijven vragen, heb nog geen enkel paard gehad dat dat lang uit hield. Knipoog door hun buiging te vragen op bv voltes gaan ze vanzelf minder snel draven. Als je ze een plank laat zijn, helpt het inderdaad helemaal niets. Maar ik ging er vanuit dat het wel duidelijk was dat je vooral niet moest stoppen met rijden als zo'n paard ging rennen...... Lachen

hmm, aan je reactie te zien heb je er echt geen ervaring mee, sorry.
Ik ben het vaak eens met je rijtechnische commentaar, maar nu totaal niet.
Door buiging te vragen gaan sommige onder hen juist harder lopen om zich daaraan te ontrekken en andere blijven ook in hun tempo. Aan de teugels hangen werkt idd niet, alleen snelle korte ophoudingen wanneer ze een fractie harder gaan of willen. (natuurlijk ook je paard op je zit trainen) Ook je been er aan houden is belangrijk, maar lastig als je paard al harder gaat/wil dan jij wil. De echte worden echt niet moe genoeg om langzamer in een gang te gaan lopen, juist niet!
Moeilijk te geloven als je het nog nooit ervaren heb, maar geloof nou maar dat het bestaat. Knipoog

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 21:01

Mijn paard werd inderdaad ook alleen maar sneller als ik juist van de hoefslag af durfde te sturen. En is inderdaad ook nog nooit moe geweest Haha!
Het wordt beter TS, gewoon volhouden Knipoog ik heb alleen in galop nog problemen.

spekkiejnfu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-08 21:16

superwoman schreef:
Door buiging te vragen gaan sommige onder hen juist harder lopen om zich daaraan te ontrekken en andere blijven ook in hun tempo. Aan de teugels hangen werkt idd niet, alleen snelle korte ophoudingen wanneer ze een fractie harder gaan of willen. (natuurlijk ook je paard op je zit trainen) Ook je been er aan houden is belangrijk, maar lastig als je paard al harder gaat/wil dan jij wil. De echte worden echt niet moe genoeg om langzamer in een gang te gaan lopen, juist niet!
Moeilijk te geloven als je het nog nooit ervaren heb, maar geloof nou maar dat het bestaat. Knipoog

En dit klopt hélemaal!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 22:33

superwoman schreef:
pharagirlke schreef:

Goed dat jij weet wat voor paarden ik onder mijn kont heb gehad. Knipoog Vind ik echt helemaal super van je, dat je daar over kan oordelen zonder me te kennen eigenlijk Haha! Ooit aan gedacht om mee te doen aan een programma zoals het zesde zintuig oid?

Opsluiten tussen je handen en benen. Bij je houden met je zit en hele houding. Snelle ophoudingen? Een echte loper word dat beu en komt gewoon recht overeind Knipoog Als je dan nog een ophouding geeft en je hebt pech, lig je onder em. Vind ik dus geen al te best idee, ik zou eerder rustige ophoudingen geven, laten weten dat je er zit, buitenteugel er aan houden, binnenteugel halve ophoudingen, gewoon laten weten dat je er bent, met de benen sturen. Dan maar even geen perfecte voltes. Liever een ei van 50 meter dat correct gereden word (lees: het paard niet omtrekken omdat ie rent) dan zo'n perfecte van 20 met een peerd dat in de mond getrokken word. Hier gaat ie volledig over de schouder, kortom: hij word omgetrokken. Geen goed idee want paard verliest zijn balans en gaat enkel harder lopen om die balans terug te vinden. IMO zijn veel van jouw zogenaamde "echte lopers" paarden die moeite hebben met de balans, enige manier om ze dat te laten vinden? Juist ja, correct rijden en ze vooral niet omtrekken of gaan pesten met kleine voltes. Zeker geen snelle ophoudingen die hij waarschijnlijk niet eens snapt en waar hij nog onrustiger en bijgevolg nog loperiger van gaat worden.

Pret was ook een loper. Wat hielp? Laten lopen, leren balans te vinden. Een paard doet níets om jouw te pesten. Ze hebben altijd een reden. En die reden is meestal degene die er op zit. Kortom: Geef het dier de tijd om zijn balans te vinden en dat lopen komt helemaal goed. Maar hij zal zijn balans niet vinden als jij weet ik hoeveel gaat proberen te regelen en proberen te "helpen". De enige manier om helpen is door zelf ontspannen in evenwicht te zitten en hem door gelijkmatige druk op beide teugels te ondersteunen en door hem tussen je benen te houden. Maar he, ik heb geen ervaring met lopers en kom hier enkel om TS een beetje te jennen met haar probleem ivm dit paard en om dat er wat in te wrijven dus ik zou vooral niet luisteren naar mijn advies. Lachen

Ik blijf er overigens bij dat foto twee (die waar jij haar rennerig noemt) de enige foto is waar ze actief loopt. Op alle andere foto's loopt ze maar wat te sloffen. Lachen

spekkiejnfu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-08 23:08

Op foto twee loopt ze niet actief, op foto twee loopt ze onder mij vandaan. Dan heb ik liever dat ze loopt te sloffen (wat niet zo is, mijn paard heeft gewoon niet zo'n sterke achterhand) en het tempo van mij is, dan dat ze onder me vandaan rent, want dat is wat ze doet. Bovendien, ik kan rustige ophoudingen geven tot ik een ons weeg, maar dat is volkomen zinloos, ze maakt er namelijk uiteindelijk een spelletje van. Een zogenaamd 'snelhandje' (dus een snelle ophouding) is in dit geval het enige wat helpt als ze al aan het rennen is, meestal hoeft dat maar 1x en dan is het weer prima. Als ik echter voel dat ze gaat rennen, geef ik wél een rustige ophouding omdat dan een snel handje niet nodig is want ik ben haar al voor.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 06:22

pharagirlke schreef:
Goed dat jij weet wat voor paarden ik onder mijn kont heb gehad. Knipoog Vind ik echt helemaal super van je, dat je daar over kan oordelen zonder me te kennen eigenlijk Haha! Ooit aan gedacht om mee te doen aan een programma zoals het zesde zintuig oid?

Sorry hoor PG, maar jij komt PRECIES zo over hier tov TS....

spekkiejnfu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-08 08:21

precies, ik had al het gevoel dat mijn post helemaal niet meer gelezen werden Clown

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 08:43

Die van mijn is ook zo'n rennerige dramkont. Maar wat bij ons ook helpt is lengtebuiging. Zolang ik haar probeer op de volte te zetten enz om af te remmen, ziet zij een kans om de schouder er niet onder te zetten enz en dan blijft ze racen. Als ik werk aan de lengtebuiging, en zij neemt die is het rennen ook een heel eind voorbij. Ik weet niet of je in stap kunt werken, of dat ze dan te druk wordt? Die van mij dribbelt dan wel, maar explodeert niet. Zodra ik gehoorzaamheid en lengtebuiging in stap heb, komt de draf ook wel goed.
Kweet niet of je er wat aan hebt? Verder sluit ik me aan bij andere "lotgenoten" Knipoog : Het komt wel goed!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 09:31

@pharagirlke , jammer dat je zo reageerd.
Bij snelle ophouding, bedoelde ik dus korte ophouding- al lijkt mij dat erg loigisch.
Dat is het enige wat ik er aan toe wil voegen.
Jammer jammer van de toon in je reactie.
Misschien is les geven op olympisch niveau wat voor je, aangezien je het zo goed weet. Doei, doei

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 09:48

nee dankje superwoman, ik ken mn sterktes en mijn zwaktes en ik ben er zeker van dat mijn tips werken wat dit betreft, als ik iets niet zeker weet dan zeg ik dat niet, zeker niet in een HAW topic. Maakt me dat arrogant? Ik vind dat eerder verstandig. Knipoog

IkbenEllen, dat is jouw interpretatie, dat is werkelijk waar niet mijn probleem. Ik probeer te helpen. Knipoog

spekkiejnfnu: Snap het van dat tempo. Misschien is dat net het probleem (die achterhand), is het een optie om die verder te proberen te trainen of hoort dat ook bij het medische waar je al iemand voor bij hebt gehaald? Een paard dat op de voorhand knalt heeft nl ook sneller de neiging om wat renneriger te zijn..

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 10:55

pharagirlke schreef:
spekkiejnfnu: Snap het van dat tempo. Misschien is dat net het probleem (die achterhand), is het een optie om die verder te proberen te trainen of hoort dat ook bij het medische waar je al iemand voor bij hebt gehaald? Een paard dat op de voorhand knalt heeft nl ook sneller de neiging om wat renneriger te zijn..

Dat bedoelde ik ook, met mijn uitleg over rechtrichten. Die van mij is ook rennerig en oncontroleerbaar. En een 1e reactie is natuurlijk: Zet hem op de volte! Maar dat maakt niet uit, want dan knalt ze op de voorhand en zet de binnenschouder eronder uit. Zodra ik lengtebuiging heb is het rennerige er wel af. Ze zal wel proberen om op de voorhand te knallen en te gaan rennen. Maar zodra ze lengtebuiging heeft en over 4 benen loopt ontstpant ze en rent nauwelijks meer. Het zal ook wel een kwestie zijn, dat het paard controle heeft over de ruiter, door te gaan rennen. Dat was in mijn geval ook zo....
Ze steigert niet, maar is niet vies van bokken. Maar zodra ik de lengtebuiging en ontspanning heb, is het gewoon een werkbaar paard, zonder rennen of bokken.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 11:23

IKbenEllen schreef:
pharagirlke schreef:

Sorry hoor PG, maar jij komt PRECIES zo over hier tov TS....

Ach ze weet niet beter.
Ik ken ook loperige paarden die sneller minder loperig worden met een goede ruiter erop en die idd moe te krijgen zijn.... Kan me voorstellen dat het moelijk is om dan gewoon iets aan te nemen (al valt dat niet onder "verstandig"....)
Zonde van de energie Knipoog

Mijn paard is ondertussen Z1, maar makkelijk te rijden is ze niet. De buiging vragen ze wel hoor, beetje in de M1 begint dat en het moe rijden is ook een oplosssing die je op lager niveau probeerd, wat natuurlijk niet lukt bij zo'n paard. Daarbij kun je (meestal -uitzonderingen zijn er altijd Knipoog) pas een goede buiging krijgen als het tempo rustig is en niet andersom.

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 11:31

[[/quote]
Mijn paard is ondertussen Z1, maar makkelijk te rijden is ze niet. De buiging vragen ze wel hoor, beetje in de M1 begint dat en het moe rijden is ook een oplosssing die je op lager niveau probeerd, wat natuurlijk niet lukt bij zo'n paard. Daarbij kun je (meestal -uitzonderingen zijn er altijd Knipoog) pas een goede buiging krijgen als het tempo rustig is en niet andersom.[/quote]

Die van mij is in stap redelijk tot goed te rijden. Dribbelt wel weg, hupst wat, maar ontploft niet. Het helpt als ik in stap werk. Als ik de lengtebuiging in stap al goed heb komt de ontspanning, en is het rennerige in draf er ook af. Als ik zonder goede voorbereiding ga draven, dan wordt ze gruwelijk rennerig/kijkerig omdat ze weet dat het dan voor mij moeilijker is. (toevoeging: Paard is pas net een paar mnd onder het zadel, dus het wordt allemaal wel beter gelukkig) Als ik te snel zonder goede voorbereiding ga draven, heb ik mezelf er mee. Ik krijg uiteindelijk wel de buiging, maar het kost gewoon veel meer moeite en ergernis als ik het eerst in stap doe. Kan ik goed 3 kwartier in stap bezig zijn, maar het werkt op dit moment wel. Uiteindelijk moeten buiging en tempo gewoon in alle gangen goed worden.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 11:48

Kamy schreef:
superwoman schreef:

Mijn paard is ondertussen Z1, maar makkelijk te rijden is ze niet. De buiging vragen ze wel hoor, beetje in de M1 begint dat en het moe rijden is ook een oplosssing die je op lager niveau probeerd, wat natuurlijk niet lukt bij zo'n paard. Daarbij kun je (meestal -uitzonderingen zijn er altijd Knipoog) pas een goede buiging krijgen als het tempo rustig is en niet andersom.

Die van mij is in stap redelijk tot goed te rijden. Dribbelt wel weg, hupst wat, maar ontploft niet. Het helpt als ik in stap werk. Als ik de lengtebuiging in stap al goed heb komt de ontspanning, en is het rennerige in draf er ook af. Als ik zonder goede voorbereiding ga draven, dan wordt ze gruwelijk rennerig/kijkerig omdat ze weet dat het dan voor mij moeilijker is. (toevoeging: Paard is pas net een paar mnd onder het zadel, dus het wordt allemaal wel beter gelukkig) Als ik te snel zonder goede voorbereiding ga draven, heb ik mezelf er mee. Ik krijg uiteindelijk wel de buiging, maar het kost gewoon veel meer moeite en ergernis als ik het eerst in stap doe. Kan ik goed 3 kwartier in stap bezig zijn, maar het werkt op dit moment wel. Uiteindelijk moeten buiging en tempo gewoon in alle gangen goed worden.

Dan zijn ze niet met elkaar te vergelijken.
Die van mij is niet kijkerig en ik vloog door de B tm M1. Staat heel leuk zo'n actief paard Knipoog
Maar voor een goede buiging in de M2 en Z moest het tempo toch veel meer onder controle.
zeker de M2 is gas-remmen en buigen de hele proef door. Gas vind ze geweldig, lekker ruime passen en daar wordt ze blij van probeer haar dan maar weer rustig te krijgen Ach gut

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 15:55

superwoman schreef:
Ach ze weet niet beter.
Ik ken ook loperige paarden die sneller minder loperig worden met een goede ruiter erop en die idd moe te krijgen zijn.... Kan me voorstellen dat het moelijk is om dan gewoon iets aan te nemen (al valt dat niet onder "verstandig"....)
Zonde van de energie Knipoog

Fijn dat je meteen weer veroordeeld superwoman, dat siert je Ja
Is dat werkelijk jouw discussie manier? Dan ben ik blij dat ik je niet al te vaak tegen kom in discussies. Helpt het je ook? Je frustraties zo afreageren op andere? In dat geval mag je me nl elke dag PB'en als je wil Ja

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 17:14

pharagirlke schreef:
IkbenEllen, dat is jouw interpretatie, dat is werkelijk waar niet mijn probleem. Ik probeer te helpen. Knipoog

Het is nergens voor nodig zo aangebrand te reageren (naar mij EN TS), ik ken jou net zo goed als TS, helemaal niet dus. Ik probeer je alleen een spiegel voor te houden van hoe je zelf overkomt op anderen in dit topic. Het was niet alleen mijn intepretatie Knipoog

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 17:17

IKbenEllen schreef:
pharagirlke schreef:

Het is nergens voor nodig zo aangebrand te reageren (naar mij EN TS), ik ken jou net zo goed als TS, helemaal niet dus. Ik probeer je alleen een spiegel voor te houden van hoe je zelf overkomt op anderen in dit topic. Het was niet alleen mijn intepretatie Knipoog

En hier ga je weer, ik ben absoluut niet aangebrand. Integendeel, ben dood rustig Clown Kortom; Jouw (foute) interpretatie Knipoog Maar goed, dat is offtopic. Ik hoop dat TS toch aan de slag kan met wat in het topic gezegd is.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 17:21

Ik zeg ook niet dat je aangebrand BENT maar je komt zo wel over in je reactie naar TS... jammer dat je dat niet van mij (of iemand anders) aanneemt.
Maar goed, ik hou er over op, TS got the message en ik heb het druk Clown

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 19:24

pharagirlke schreef:
Fijn dat je meteen weer veroordeeld superwoman, dat siert je Ja
Is dat werkelijk jouw discussie manier? Dan ben ik blij dat ik je niet al te vaak tegen kom in discussies. Helpt het je ook? Je frustraties zo afreageren op andere? In dat geval mag je me nl elke dag PB'en als je wil Ja

Afbeelding Misschien is het een reactie op je eigen "manier van discussieren"...
De spiegel die "ik ben Ellen" voor heeft gehouden is blijkbaar ook niet zichtbaar, nogmaals jammer.

Renszke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 08:29

Sorry maar zullen we de persoonlijke aantijgingen erbuiten laten? Daar is dit forum niet voor.

Ik denk dat de TS een hoop tips heeft gekregen en hier voorlopig wel even mee uit de voeten kan