Bodyprotector verplichten?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Re: Bodyprotector verplichten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 13:10

miss_jumpy schreef:
Een ander die meer zelfvertrouwen krijgt door altijd met BP te rijden moet dat zeker doen, alleen daar ligt al een grote bijdrage aan de veiligheid, dat stukje zelfverzekerdheid.

Mits die zelfverzekerdheid niet leidt tot het doen van dingen waarin men niet vaardig is.

hc

MJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 13:50

nee dat ben ik met je eens, maar dat is altijd een lastige grens toch?!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 14:02

miss_jumpy schreef:
nee dat ben ik met je eens, maar dat is altijd een lastige grens toch?!

Nee hoor, voor míj niet.
Ik vraag mezelf of ik hetzelfde met eenzelfde gevoel van competentie zou doen in mijn nakie.
Ik trek meestal de veiligheidsspullen aan omdat dit níet zo is.

Ik kies dan bewust voor het nemen van extra risico, voor onveiliger gedrag, wat ik niet zou doen als ik dat harnas niet zou hebben.
Soms echter moet je leren door doen, mógelijk vallen en dan is de keuze voor het harnas soms gedicteerd door de grotere kans weer op te staan.
Ik weet echter heel goed dat ik me 'door' dat harnas mínder veilig gedraag Haha!

Ik streef er naar deze leerfase te doorlopen en door toegenomen vaardigheid het veiligheidspak weer uit te kunnen laten. In de regel loop ik dan minder risico dan aan het begin van het traject mét harnas. Meer vaardigheid i.c.m. met bewust risicomijdend gedrag zijn de veiligste combinatie, veiliger dan welk harnas ook.

hc

MJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 14:25

Nou, als we het hebben over "het doen van dingen waarin men niet vaardig is" denk ik dat we vaak wel op een rand balanceren, anders leer je toch nooit bij?

En ik denk dat het vrij moeilijk is om zelf in te schatten wat je vaardigheden zijn, daar is een hele grote zelfkennis voor nodig! In ieder geval kies ik er daarom voor om bepaalde acties nooit zonder instructie te doen, omdat ik graag hulp wil bij het opzoeken van onze vaardigheidsgrens!

Mijn vertrouwen, zeker bij het springen, is in grote mate afhankelijk van mijn vertrouwen in mijn instructeur. En niet echt in het dragen van een BP.

Maar anderen kan het dragen van een BP bij springen en dressuren wel helpen om een grens te durven verleggen. Als we dat in ieder geval maar zelf mogen beslissen vind ik het prima!

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 14:30

kom toch vaker op mijn kont terecht of op mijn voeten daar heb ik geen BP voor nodig lijkt me. een cap draag ik altijd want wil mijn hoofd ook nog wel eens stoten tegen een tak in het bos maar zo'n ding nee alleen met cross

Mallodie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 18:55

Ik hoop dat het niet verplicht word .. want zit niet zo lekker vind ik zelf ..
Ik draag hem wel bij het springen met een jong paard en natuurlijk draag ik hem als ik cross , dan stoort hij me niet , dan heb ik geen tijd om me druk te maken over dat ding :p

Verplicht ! Neen liever niet

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 21:35

Heb vandaag mijn dochter van 7 een BP aan laten passen in een ruitersportzaak... Haar eerste reactie: "ik lijk wel een ridder in een harnas, zo kan ik toch niet lekker pony rijden"
Clown

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 21:56

ik vind het krom, laat ze nou eerst eens fijn een cap verplichten.
met het bandje vast graag...
hoeveel ruiters ik op chio rotterdam met een ontzettend los bandje zag rijden...
levensgevaarlijk als je daar mee valt.

ik weet het nog niet, misschien als ik ooit een paard koop wat ik zelf in ga rijden dat ik wel een bp aanschaf maar verder? het lijkt mij vreselijk zitten!

Surface

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 07:55

Anne_GTI schreef:
Heb vandaag mijn dochter van 7 een BP aan laten passen in een ruitersportzaak... Haar eerste reactie: "ik lijk wel een ridder in een harnas, zo kan ik toch niet lekker pony rijden"
Clown

Haha, zo voelde ik me ook toen ik zo'n ding een keer aan moest.
Het zit echt voor geen meter. Clown

row_bow

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 07:57

Nou liever niet! Ik vindt het echt zo verrot rijden!
Kan helemaal niet lekker zitten, dus nee maak het maar niet verplicht. Knipoog
Ik heb er trouwens niets op tegen als mensen die zich veiliger voelen met, wel met bodyprotector rijden!

Surface

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 08:14

row_bow schreef:
Nou liever niet! Ik vindt het echt zo verrot rijden!
Kan helemaal niet lekker zitten, dus nee maak het maar niet verplicht. Knipoog
Ik heb er trouwens niets op tegen als mensen die zich veiliger voelen met, wel met bodyprotector rijden!

Helemaal mee eens! Lachen

I_n_g_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 21:00

Ik vind dat een bodyprotector verplicht moet worden tijdens rijden in het bos enzo! Ik ben vorig jaar heel hard gevallen in de bossen! ik was met mijn rug op zo'n paaltje gekomen die tussen een fietspad en een zandpad in de bossen staan.. je kent ze wel Knipoog in het ziekenhuis zeiden ze dat als ik mijn bp niet aan had dat ik het er dan niet zo goed vanaf had gebracht. Eerst liet ik soms (met warm weer ofzo) mijn bp wel eens uit, maar na die val doe ik hem voortaan altijd aan! In het bos is de kans ook groot dat je ergens op valt dus ik vind dat tijdens het buitenrijden de bp verplicht moet worden

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 12:30

Dat is een mooie samenvatting van de problematiek: omdat een modale ruiter een persoonlijke ervaring heeft vindt die dat iedereen een bp verplicht moet worden.

Dat is als iemand die door onveilig vrijen een soa oploopt en dan condooms wil verplichten. Die dingen zitten ook niet lekker maar zijn soms toch héél verstandig. Soms echter onnodig en dan is de afwezigheid kwaliteitsverhogend.
Het gebruik staat je vrij! Of vinden de bp-verplichters het een goede zaak dat Rome ze verbiedt? Dat is nl. principieel hetzelfde.

Nogmaals; het is heel makkelijk om een stukje persoonlijk beslissingsvrijheid óp te geven, maar er zijn oorlogen voor nodig om het te verwerven.

hc

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 12:35

Ik heb een BP gehad en hem gedragen tijdens het inrijden van mijn jonge merrie. Al vrij gauw deed ik hem niet meer aan omdat het ongelooflijk warm is en ik er niet vrij in kon bewegen. Als een BP verplicht wordt stop ik acuut met rijden.
Ik zie het nut er absoluut wel van in dat er situaties zijn dat je zo'n ding draagt. Maar verplicht? Nee hoor.

meeikk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 16:55

ik vindt niet dat je zoiets kunt verplichten, eigen keus.. ik rij gewoon met cap... ik heb zo'n ding een keer aangehad, maar daar kan ik dus niet mee rijden.

_vito

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 17:06

ik ben het er niet mee eens als ze het gaan verplichten! Je krijgt het er super warm van, en als ik gewoon intensief rij heb ik het al snel warm. De mensen die het dragen die moeten het zelf weten, maar ik ga zo'n ding niet dragen!

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 17:13

Verplichten moeten ze niet doen denk ik, daar komt alleen maar veel gezeur van aangezien er veel mensen zijn die er geen aan willen. Wel vind ik dat ze het moeten aanraden en het dragen ervan stimuleren vooral onder de pony ruiters.

Ik spring zelf áltijd met BP en ik heb echt nóóít last van dat ding, die van mij zit dan ook erg lekker vind ik. Dressuur ermee rijden vind ik niet zo fijn maar met springen heb ik echt geen problemen. Ik moet trouwens zeggen dat ik op wedstrijd (tussen de pony's) al héél veel kinderen ermee zie rijden, ook op grote concoursen zie je echt maar 5 kinderen zonder ofzo. En ik heb mijn BP zelf gekocht van mijn verjaardagsgeld toen ik 14 was, ik heb er dus ook zelf voor gekozen want van mijn ouders hoefde het niet.

SingeltjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 14:19

Oh nee, ik hoop ook van niet!

SingeltjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 14:20

superlise schreef:
Verplichten moeten ze niet doen denk ik, daar komt alleen maar veel gezeur van aangezien er veel mensen zijn die er geen aan willen. Wel vind ik dat ze het moeten aanraden en het dragen ervan stimuleren vooral onder de pony ruiters.

Ik spring zelf áltijd met BP en ik heb echt nóóít last van dat ding, die van mij zit dan ook erg lekker vind ik. Dressuur ermee rijden vind ik niet zo fijn maar met springen heb ik echt geen problemen. Ik moet trouwens zeggen dat ik op wedstrijd (tussen de pony's) al héél veel kinderen ermee zie rijden, ook op grote concoursen zie je echt maar 5 kinderen zonder ofzo. En ik heb mijn BP zelf gekocht van mijn verjaardagsgeld toen ik 14 was, ik heb er dus ook zelf voor gekozen want van mijn ouders hoefde het niet.

Ben het met je eens!

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 18:43

_vito schreef:
ik ben het er niet mee eens als ze het gaan verplichten! Je krijgt het er super warm van, en als ik gewoon intensief rij heb ik het al snel warm. De mensen die het dragen die moeten het zelf weten, maar ik ga zo'n ding niet dragen!

Als dat het ergste is wat je overkomen kan...

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 09:43

MISTRAL94 schreef:
_vito schreef:

Als dat het ergste is wat je overkomen kan...

Wat dan? Wie ben jij om te bepalen wat een ander voor risico's loopt? Er zijn mensen die zouden kunnen flauwvallen van de hitte, lijkt me reuze handig dat je dan een bp om hebt die om te beginnen veroorzaakt dat je je warmte niet voldoende kwijt kunt Gestoord

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 09:50

Benoem ik risico's? Nee, jij voelt je altijd enorm op je pik getrapt als een ander het niet met je eens is.

En ja ik ben en blijf van mening dat ik me goed kan vinden hierin, mochten ze dit door willen zetten Vork

MJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 09:52

Volgens mij kunnen ze de paardensport beter verbieden, weten ze tenminste zeker dat je helemaal niet meer van je paard af kan vallen Knipoog

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 09:53

miss_jumpy schreef:
Volgens mij kunnen ze de paardensport beter verbieden, weten ze tenminste zeker dat je helemaal niet meer van je paard af kan vallen Knipoog

Wat is er dan mis met proberen te vermijden van misschien wel onnodig letsel?

MJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 09:57

Ik vind het mis dat dat wordt voorgeschreven, ik wil graag zelf beslissen in welke gevallen ik welke veiligheidsmaatregelen neem.
Dus ik ben tegen de verplichting!