Hebben paarden een dagje vrij nodig?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 08:14

Mika007 schreef:
Nee, dat denk ik niet ;)

Als bezig bent met het trainen van de spieren, wat je doet met paardrijden = het belangrijk om de spieren regelmatig rust te geven en dat is een dag rust. Natuurlijk moet het dier of mens wel bewegen, maar niet sporten.

Het heeft dus niet met een mening te maken, maar je kunt het opzoeken ;)

Powerhorse94

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 11:24

ik vind dat het wel nodig is om een paardje is lekker uit te laten rusten, het zijn ook dieren en ik vind van mensen die hun paard niet 1 x laten rusten in de week een beetje egoïstisch zijn .
mensen die dus alleen aan hun zelf denken. En zo graag de top willen bereiken dus elke dag trainen etc.
ik vind dat er ook aan ontspanning gewerkt moet worden. zoals buitenritten etc.

:)

Stormchaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 11:36

Die van ons wordt 6 dagen in de week gereden en gaat 1 dag in de stapmolen. Voor de rest gaat hij elke dag de hele ochtend zijn landje (grote graspaddock) op en ga ik meestal na het rijden even met 'm wandelen. Hij heeft één keer per jaar vakantie en dan staat hij 4 weken lang met wat vriendjes in de wei en doen we helemaal niks met hem, dat verdient hij.

NewBorder

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 16:09

Ik vindt het zowieso goed als paarden in de wei komen, en als het dan kan ook met andere paarden voor hun sociale contacten.

Mijn paarden hebben 1 en soms 2 rustdagen in de week.
voor de rest 2x per week les spring en dressuur, en zelf trainen en minimaal 1 a 2 x per week een buitenrit en verder heel vaak concour.
ook staan ze ongeveer 10 uur per dag buiten, als het mooi weer is langer.

lisaagirl_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 11:30

mijn paard heeft wel 1a2x perweek een rustdag nodig.
anders word die echt met rijden en longeren heel sloom . ;)

Keeeell__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 12:34

ligt er aan hoe oud je paard ook is denk ik..

Ik moet eigenlijk 5 dagen (dat is met het weekend) in de week rijden, maar dat doe ik niet altijd.
Meestal longeer ik m ook..
Hij staat ook elke dag gewoon in het weiland.
Dus is het niet erg als ik m 2 a 3 dagen vrij geef.
Dat is niet elke week zo.
Ligt er maar net aan hoe ik met school enz zit ( met me rooster + huiswerk enzz)

ankyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 12:36

Ik rijd eigenlijk wel dagelijks, maar wel met veel afwisseling, soms buitenrit, of gewoon een beetje loswerken, etc. etc. ;) Na een week hard werken of een zware wedstrijd gewoon lekker een paar dagen rust, vooral bij een jonge pony is dat erg belangrijk, want die zijn dan gewoon op. ;) Ze staan wel iedere dag in de wei bij ons ;)

JamieShanin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 12:37

mijn moeder rijd of longeerd op de dagen:
maandag dinsdag zondag,
donderdag rustdag
ikke rijd / longeer op de dagen
woensdag vrijdag en zaterdag.
en ons haffie staat elke dag van 10.30 tot 17.30 ong buiten sonm wat later soms wat vroeger naar buiten of naar binnen ik weet de preciese tijden niet.
ikke vind wel dat je paard een rust dag nodig heeft maar ja iedereen zijn mening verschilt :D

delfa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 10:10

ik rij mijn pony 5 á 6 keer per week. maar wel altijd een rustdagje en vaak 2 keer per week naar buiten.
en ze staat op dit moment dag en nacht buiten.

Roos_Marijn

Re: Hebben paarden een dagje vrij nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 13:13

net als mensen vind ik dat paarden dat ook gewoon af en toe verdienen...
mijn paard heeft zeker 2 keer per week een dagje rust.

KimE

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 15:37

Ja, dat vind ik zeker :) Ik rijd nu een 5 jarige fries en op dit moment best een pittige training voor hem. Hij heeft dan soms echt even een dagje nodig om zijn hoofd leeg te maken en zijn spieren weer op te laden (weet ik natuurlijk niet, maar ik vind het zelf wel een fijne gedachte ;) )
Hij komt dan wel gewoon buiten/in de wei, dat vind ik heel belangrijk! Dat komt ie elke dag sowieso.

Anthonia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 18:52

Dat verschilt per paard lijkt me

PureSylk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 21:29

Ik denk dat het heel erg per paard verschilt wat nodig is, leeftijd, ras etc. Ik denk dat het goed is voor elk paard om in ieder geval zoveel mogelijk weidegang te krijgen, en een aantal keer per week intensiever bezig te zijn,

m.binsbergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 16:25

Een rustdag in de week is hartstikke goed als hij wel lekker buiten komt.
Ik vind dit net zo belangrijk als afwisseling.
Springen,buitenrijden,longeren lessen enz.Je paard is een slim dier(als het goed is)en moet dus bezig gehouden om zijn hersenen te stimuleren maar een dag voor zichzelf is ook heel goed.

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 18:06

Cin is nu 19, rij nu 3, 4x in de week. Verder staat ze gewoon de hele dag in de wei, en wordt er niks met haar gedaan. Toen ze nog jonger was, kreeg ze ook minimaal 1 dag rust in de week.

Eva_Jameson

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 10:33

Een dagje vrij is wel goed voor je paard kan hij lekker bijkomen ;)

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 10:40

Ik vind een 'rustdag' een betrekkelijk begrip.
De meeste paarden rusten gemiddeld 22 of 23 uur per dag.....
Een dag niet werken na een concours of een extra lange buitenrit vind ik wel zinvol, voor het overige denk ik dat het meer de baas is die een rustdag nodig heeft dan het paard ;).
Afwisseling in het werk vind ik belangrijker dan veel 'rust'.
Ik heb het dan over een gezond volwassen paard dat dagelijks in de wei komt.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 10:50

vnl na een zware training is het fijn om je paard enkele dagen vrij te geven en het (nieuw geleerde) even te laten verwerken.

verder met normale training is 1 dag per weer vrij ook eens relaxt, ook met afwisselend werk. zoals Kendra zegt, het staat bijna een hele dag te rusten. (nog langer als je die dag erna een paar uur later komt :) )

Daiss87

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 03:10

Bij ons is de manege op zondag dicht, behalve als er KNHS wedstrijden zijn, 1 keer in de maand.
Dus dat is zijn vrije dag, dagje rust is misschien wel lekker maar als je elke dag rijd zorg dan voor wat afwisseling dat is ook wel eens lekker voor je paard. en natuurlijk veel weidegang dan ist ook nie zo erg als je elke dag rijd.

jennifer89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 22:30

ik vind zelf als je veel traint en zwaar traint met je paard vind ik 5 dagen onder het zadel wel genoeg en dan 1 dag aan de longe en de 2de rust dag of in de stap molen/paddock de rest van de dagen staat hij wel ook op de wei.
en natuurlijk lkkr een keertje buiten rijden voor de afwisseling.

_Athar_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 16:52

stel dat jij een paard hebt dat bijna ontploft van de nergie zou ik gewoon lekker met he mrijden. niet keihard trainen, maar een ontspannen ritje dan. het is lekker als je een dagje vrij bent maar het hangt grotendeels van je paard af denk ik.

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 17:02

Ik denk dat het inderdaad ook aan het type paard ligt :j

Farfalla_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 17:44

Ik denk ook dat het aan het paard ligt. Maar elk paard moet ook een dagje bijkomen van de training.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 20:21

Het lijkt me inderdaad van het paard afhangen. Ik heb twee paarden; één van hen is altijd lastig nadat ik hen een of meerdere dagen niet gereden heb; Bij elke dag werk is hij heel aangenaam en vriendelijk; Ik varieer wel elke dag in de mate van werk en welk werk; rijden, werk aan de hand, buiten wandelen, longeren. Geen van de twee komt op de wei als ze koud uit de stal komen,vanwege blessure gevaar.

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 20:26

bij mij krijgen ze elke week wel een keer rust en heel soms dan neit maar mijn pony staat elke dag in de wei behalve als het heel veel regent en ze naar binnen wil, als ze buiten wil blijven dan ag het van mij ook, als zij het lkkr vind ;)

en de kwpn die ik verzorg krijgt elke week 2dagen rust omdat ie heel veel leert en dan kan ie ff tot rust komen in de wei lkkr 48uur buiten spelen met z'n maatje ;) verder komt ie ook altijd buiten hoor, nu ook dag en nacht maar hij is 6 jaar en word nu alleen nog gelongeerd en straks ingereden,, heeft hiervoor alleen voor de kar gelopen ;)