Wannabe-welsh-hengst Pharaon ook!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Authentic

Re: Wannabe-welsh-hengst Pharaon ook!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 10:53

Superwoman, het lijkt mij dat als diezelfde ruiter hem gewoon aan het werk kan zetten in het bos dat het dier gewoon een godsgruwelijke hekel heeft aan constant het zelfde rondje lopen, geef ik 'm niet echt ongelijk in. Knipoog

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 11:08

meeste mensen denken helaas nog dat alles wat een pony/paard doet aan de ruiter ligt of medisch is. Mensen vergeten hier vaak het karakter van een paard bij.

Phara, ik vind het leuk om te zien. Trek je maar niets van al die betweters aan!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 11:11

Jus_dOrange schreef:
Superwoman, het lijkt mij dat als diezelfde ruiter hem gewoon aan het werk kan zetten in het bos dat het dier gewoon een godsgruwelijke hekel heeft aan constant het zelfde rondje lopen, geef ik 'm niet echt ongelijk in. Knipoog

Of omdat hij dat wel leuk vind (bos),daardoor minder op z'n klachten let. Misschien zijn z'n klachten ook wel minder als hij rechtuit met lange teugel wordt gereden.....(?)

Natuurlijk zou het kunnen dat hij het niet leuk vind,(die rondjes) maar z'n reactie is wel erg heftig, dat ik denk dat er meer aan de hand is.

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 11:12

kleinelinda schreef:
en er is ook niemand die leest dat ze hem wel onder controle kan houden en dat ze geen dierenarts nodig is. Maaar dat ze voor de lol en de shown en haar vriendje wi lalten zien dat deze pony oo kvrolij kakn steigneren en bokken . En laten denke naan de bok mensen en dat deze pony onhandelbaar is met een proefje. Maar ze kan het ook zonder bokken en steigern. Dus kwestie van aandacht

Jongejonge leer eens typen voordat je commentaar op iemand anders hebt!

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 11:14

Als het paard(je *LOL* ), door pijn die veroorzaakt wordt door het in de bak rijden lijkt het mij zeer stug dat 4 dierenartsen beweren dat er niets met Pharaon aan de hand is.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 11:16

griebels schreef:
meeste mensen denken helaas nog dat alles wat een pony/paard doet aan de ruiter ligt of medisch is. Mensen vergeten hier vaak het karakter van een paard bij.

Phara, ik vind het leuk om te zien. Trek je maar niets van al die betweters aan!

karakter?!
Je wilt toch dat het paard vóór je werkt?
Welk karakter het paard ook heeft, JIJ moet er voor zorgen dat het paard vóór je wil werken.
Anders ben jij geen goede leider, maar een baas die doormiddel van dwang probeerd te "regeren".
Grote kans dat hij tegen je gaat werken wanneer hij de kans ziet.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 11:19

Als je paard niet graag springt ga er je ook niet mee springen. Dit paardje vind de bak gewoon niet leuk. Dat is ook karakter.

Ik wil niet dat het paard voor me werkt, ik wil dat het WIL werken. Wil het dat niet gaan we iets anders doen. Het moet ook leuk blijven voor het paard.
Een dolletje op zijn tijd heb ik niets tegen...
Je kunt ook compromissen sluiten met je paard, doe ik ook Ja
Een paard hoeft geen robot te zijn die alles doet wat je vraagt, mag ook een stukje eigen waarde hebben.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 11:21

Jus_dOrange schreef:
Als het paard(je *LOL* ), door pijn die veroorzaakt wordt door het in de bak rijden lijkt het mij zeer stug dat 4 dierenartsen beweren dat er niets met Pharaon aan de hand is.

Maar hoe hebben ze Pharaon onderzocht?
Zoals ik al schreef, is een goed grondig onderzoek héél duur. Kan mij niet voorstellen dat er 4 d.a zijn geweest die
de pony binnenste buiten hebben gekeerd? Ook kunnen er nog klachten zijn die vaak een osteopaat of een andere
geneeskundige kan ontdekken. Daarbij kan de ruiter (z'n gewicht)ook het gevolg zijn van pijn.

Er zijn zoveel paarden die "iets" mankeren, ergens op reageren, maar dat D.A het niet kunnen vinden....

Een paard die anders (heftig)reageerd, doet dat niet zo maar!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 11:25

griebels schreef:
Ik wil niet dat het paard voor me werkt, ik wil dat het WIL werken.

Das nou precies wat ik schreef.
Hij moet willen werken voor de ruiter!
Dat doet hij niet!

En ja áls hij het niet leuk vind, vind ik dat de ruiter moet luisteren!
Maar een stukje basis-dressuur moet te doen zijn, zonder dat het paard in verzet komt.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 11:27

Ze zegt toch ook dat ze normaal alleen bosritjes maakt. Ik zie het probleem niet van een keer in de bak rijden en bokt laten zien wat voor effect dat heeft...

kers

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 12:18

superwoman schreef:
griebels schreef:
Ik wil niet dat het paard voor me werkt, ik wil dat het WIL werken.

Das nou precies wat ik schreef.
Hij moet willen werken voor de ruiter!
Dat doet hij niet!

En ja áls hij het niet leuk vind, vind ik dat de ruiter moet luisteren!
Maar een stukje basis-dressuur moet te doen zijn, zonder dat het paard in verzet komt.

Weer iemand die de moeite niet neemt om iets te lezen, had je dat wel gedaan had je gezien dat ze al 10 keer heeft uitgelegd dat ze hem wel goed kan laten lopen zonder dat hij zo doet. Maar omdat ze weet dat hij niks aan dressuur vind laat ze hem gewoon wat dollen om zijn energie wat kwijt te raken, hier heeft hij meer plezier in als dressuur. Dus zij luistert net wel naar haar paard en dwingt hem niet om iets te doen wat hij saai vind.

Dus een tip lees eerst voor je commentaar geeft!

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 12:28

Dat ik hier elke post heb gelezen, wil niet zeggen dat ik opeens vind dat het er wel goed uitziet hoor en dat de ruiter opeens niet meer te groot is. Dat de meerderheid denkt dat het karakter is, mag best, maar dan mag ik ook best denken dat zo´n pony dit niet voor niets doet. Ik snap dat commentaar niet, dat iedereen die dit niet fijn vind, maar eerst alles moet lezen. Dat heb ik gedaan en ik heb nog steeds dezelfde mening. Nou, shoot me.

KiMmK

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 12:30

jeetje wat een commentaar weer, iemand zegt 1 keer wat en er worden direct 20 opmerkingen over hetzelfde gemaakt typische bokt.
Nu zal ik ook wel weer wat over me heen krijgen maar ik wou even zeggen dat ik het heel goed van je vind dat je al zo ver bent met het paard (dat toch mishandeld is geweest?) Mijn complimenten hoor! en er zijn paarden die het gehobbel in de bak (om het zo maar even te noemen) gewoon niet leuk vinden, die gaan iets anders zoeken! Bij jou is het in dit geval omhoog komen. En als er iets echt mankeerd aan het paard zal die dat buiten ook vast en zeker hebben gedaan!
En dan is er wel door mensen gezegt dat er buiten minder opgelet zou worden, maar als het paard pijn heeft dan heeft het paard ook echt pijn dus zou die dat overal wel laten merken, buiten en in de bak Knipoog

Deniies

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 12:36

ik denk dat we dit topic maar moeten stoppen.
20 pagina's vol met het zelfde gedoe. ik denk dat het nu wel duidelijk is.
en ik hoop dat TS der wat aan heeft.
Maar om nu zo eindeloos door te gaan en trouwens volgens mij is ze nog niet eens zo oud.
Ik zou dit ook absoluut niet leuk vinden. oke misschien is het paardje niet helemaal in orde.
maar uit dit verhaal blijkt nu echt wel dat ze der wat aan moet gaan doen.
mijn paard valt ook niet te rijden en ostheopaten tot alles is erbij gehaald en het is gewoon KARAKTER. het zit tussen de oren. zie dat maar is der uit te krijgen.

(TS voortaan wel even nadenken voor dat je foto's plaats dit had je kunnen verwachten.)

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 12:38

superwoman schreef:
griebels schreef:

karakter?!
Je wilt toch dat het paard vóór je werkt?
Welk karakter het paard ook heeft, JIJ moet er voor zorgen dat het paard vóór je wil werken.
Anders ben jij geen goede leider, maar een baas die doormiddel van dwang probeerd te "regeren".
Grote kans dat hij tegen je gaat werken wanneer hij de kans ziet.

Uit deze conclusie mag ik wel afleiden dat jij nog niet alle soorten paarden onder je kont hebt gehad...Ik wel, en reken maar, karakter speelt een grote rol! Trots, wil, doorzettingsvermogen...het zijn allemaal dingen die in een karakter liggen. Op het ene paard gooi ik zo een zadel als ik het in wil rijden, omdat je weet dat het goed gaat (natuurlijk maak je ook wel eens foute inschattingen, maar niet vaak Knipoog ) en bij het andere paard doe je alles heel erg rustig, omdat hij een moeilijker KARAKTER heeft! Ik heb gisteren nog mijn Hugo die nooit voor de koets is geweest op aandringen van de eigenaar voor de koets gedaan. Hugo is 10 en een goedzak, hij wil alles voor je doen. Het was bij Hugo dus ook echt een kwestie van tuig erop en voor de koets. Het liep super...!

Maar Samira, een bont paardje wat we voor de koets hebben laten lopen (mijn vriend en ik)...wat een werk, wat een werk....Samira is onwijs trots en laat niet alles zomaar met haar doen. Een verzet kon niet uitblijven, hoe rustig aan we ook deden. Nu gaat het inmiddels heel erg goed, maar we hebben ook een lange weg achter ons.

Karakter speelt dus wel degelijk een hele grote rol. Ik denk dus niet dat je alle paarden zomaar over een kam mag scheren en beweren dat de amazone in kwestie geen goede leider is (want dat doe je in feite). Hoe verklaar je dan dat de andere paarden die ze rijdt of gereden heeft geen enkel problee voor haar vormden?

Je bent van harte welkom een keertje m'n Cheyenne te rijden....Die gooit er een spin in als ze niks wil doen of begint ook met steigeren en bokken...het enige wat dan werkt is en hoop geduld en overtuiginskracht...

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 12:43

Amen!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 13:30

Adil18 schreef:
Uit deze conclusie mag ik wel afleiden dat jij nog niet alle soorten paarden onder je kont hebt gehad...Ik wel, en reken maar,

Ik zeg nergens dat ik alle soorten paarden onder m'n kont heb gehad. Echter denk ik dat jij dat ook niet gehad heb.
Ik heb aardig wat paarden onder m'n kont gehad en nog steeds Haha!
Natuurlijk speelt karakter een grote rol, máár;
Het is en blijft aan de eigenaar-verzorgster om ervoor te zorgen dat het paard vóór je WIL werken.
Bij de 1 gaat dat sneller en anders als bij de ander.
Hoe dan ook is het nooit de bedoeling om met dwang de baas te worden, want dan krijg je nooit een paard die
écht voor je wilt werken.Als je daar wel van overtuigd bent, dan denk ik dat je nog veel moet leren.

Ik ben ook nog lang niet uit geleerd!
Sommige paarden, daar zou ik niet op willen stappen, omdat ik simpelweg nóg niet ervaren genoeg ben (zelfkennis)
Ik denk dat het een stukje trots is van de ruiter om te zeggen dat het allemaal aan het paard zou liggen.

Ik zeg dat de ruiter eens moet gaan luisteren naar het paard.
Sommige paarden acceperen meer dan de ander. Vaak moet je blij zijn met een paard de aangeeft dat
er wat mis gaat (ruiterfout of lichamelijke pijn) Dáár kun je van leren!

kers

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 14:02

Sommige paarden acceperen meer dan de ander. Vaak moet je blij zijn met een paard de aangeeft dat
er wat mis gaat (ruiterfout of lichamelijke pijn) Dáár kun je van leren![/quote]

Maar zij luister ook naar haar paard ze weet dat hij niet van dressuren houd dus laat ze hem maar wat dollen omdat hij dat fijner vind, bij springen en boswandelingen heeft hij dit gedrag toch helemaal niet omdat hij dat wel fijn vind.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 14:07

kers schreef:
dus laat ze hem maar wat dollen

Jij ziet dollen, ik zie verzet. Lips are sealed

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-08 14:22

daar zit dus het punt Lachen Ik wéét dat het dollen is, anders zou hij het ook in het bos enz doen. Zou hij niet luisteren als ik dat wel van hem vroeg. Maar das ieder zijn eigen mening en weet je, als iemand perse verzet wil zien, loopt het beste dressuurpaard nog wel onder verzet.

Ik leg nérgens dwang op Pharaon, helemaal nérgens Lachen

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-08 14:28

Deniies schreef:
ik denk dat we dit topic maar moeten stoppen.
20 pagina's vol met het zelfde gedoe. ik denk dat het nu wel duidelijk is.
en ik hoop dat TS der wat aan heeft.
Maar om nu zo eindeloos door te gaan en trouwens volgens mij is ze nog niet eens zo oud.
Ik zou dit ook absoluut niet leuk vinden. oke misschien is het paardje niet helemaal in orde.
maar uit dit verhaal blijkt nu echt wel dat ze der wat aan moet gaan doen.
mijn paard valt ook niet te rijden en ostheopaten tot alles is erbij gehaald en het is gewoon KARAKTER. het zit tussen de oren. zie dat maar is der uit te krijgen.

(TS voortaan wel even nadenken voor dat je foto's plaats dit had je kunnen verwachten.)

Wie zegt dat ik niet wist dat ik dit kon verwachten? Clown
Kijk ik heb ook positieve reacties gekregen, ik ben trots op deze pony en toon dus de foto's. En ik zal me zeker niet laten tegen houden om nog eens foto's te plaatsen van hem. Ik zou niet weten waarom. Lachen
Het paard is volledig in orde Lachen en als je mij niet geloofd, dan die vier dierenartsen en al de andere die er naar gekeken hebben.

Adil: cheyene klinkt als een heeerlijk dier! Ja

Narya; Dan weet je het dus ook beter dan 4 dierenartsen en weetk hoeveel anderen Lachen

superwoman; hij wil het wel, als ik hem vraag om te werken werkt hij ook Clown Zal ik aan mijn vriend vragen als er nog tijd is (moet eerst mijn merrie rijden) eens foto's te maken van hem als hij wél braaf loopt, ik wil zelfs de martingaal er af halen Clown en jep, deze pony heeft al een fortuin gekost aan alle onderzoeken enz, en uit elk onderzoek komt dat hij volledig gezond is!

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 14:36

@ Superwoman:

Citaat:
Ik zeg nergens dat ik alle soorten paarden onder m'n kont heb gehad. Echter denk ik dat jij dat ook niet gehad heb

Ik wil niet opscheppen..maar dat heb ik wel...Ik ben namelijk niet een ruiter die het ooit op sportgebied de top zou halen, maar ik heb 'iets' met jonge paarden en "probleempaarden" waardoor veel mensen mij die paarden toevertrouwen. Ik heb paarden meegemaakt met de raarste tikken, vooral in 2007. Elke zomer heb ik weer een aantal klussen. Komende zomer staan nu al een tuiger en fries op de lijst, ik denk (en hoop) dat er nog eentje bijkomt. Overigens heb ik ook paarden gereden die nooit fratsen hebben uitgehaald, daar meer van dan die van de andere catogorie.

Citaat:
Ik heb aardig wat paarden onder m'n kont gehad en nog steeds Haha!
Natuurlijk speelt karakter een grote rol, máár;
Het is en blijft aan de eigenaar-verzorgster om ervoor te zorgen dat het paard vóór je WIL werken.
Bij de 1 gaat dat sneller en anders als bij de ander.
Hoe dan ook is het nooit de bedoeling om met dwang de baas te worden, want dan krijg je nooit een paard die
écht voor je wilt werken.Als je daar wel van overtuigd bent, dan denk ik dat je nog veel moet leren

Duidelijk heb je niet de toon van mijn boodschap eruit weten te halen. Als ik ergens een hekel aan heb is het paarden fysiek of mentaal forseren, want juist daardoor landen er paarden bij mij met de stempel "probleempaard" (ik noem het meestal een gebrek aan consequent zijn en kennis, dus daarom "probleemruiter", maar goed....). Ik zal het nooit in mijn kop halen een paard respect af te dwingen, dat werkt altijd averechts....je kunt niet met een dier van 500 kilo gaan vechten, want dat wil je niet...Je gaat in de kop van dat diertje en ontdekt zijn gedachtegang...zijn KARAKTER!!! En vandaaruit werk je verder.

Bovendien, zoals Griebels ook al zei, jij blijft erop hameren dat een paard voor jou moet willen werken. Alleen die zin al werkt bij mij zo egoistisch en doet mijn maag samentrekken. Jij moet er voor zorgen dat jou paardje lol krijgt in werken algemeen en met jou wil SAMENWERKEN!!! Paardrijden is een van de moeilijkste vormen van teamsport, omdat je niet zoals bij voetbaal d.m.v taal kunt communiceren, paard en ruiter moeten het hebben van de kleinste signalen en gebaren van elkaar.

Citaat:
Ik ben ook nog lang niet uit geleerd!
Sommige paarden, daar zou ik niet op willen stappen, omdat ik simpelweg nóg niet ervaren genoeg ben (zelfkennis)
Ik denk dat het een stukje trots is van de ruiter om te zeggen dat het allemaal aan het paard zou liggen.

Amen, ik wou dat zo meer ruiters dachten!

Citaat:
er wat mis gaat (ruiterfout of lichamelijke pijn) Dáár kun je van leren!
[/quote]

Nu komen we bij HET punt, wat nou als het EN geen ruiterfout EN geen lichamelijke pijn is? wat nou als het echt tussen de oren zit? Waar ik bij dit diertje absoluut van overtuigd ben.
Het is goed bij jezelf na te gaan of jij iets fout doet of na te gaan of je paard pijn heeft, maar op gegeven moment moet je verder kunnen denken dan dat en andere mogelijkheden ontwikkelen. Een zware taak die de TS nu voor zich heeft, maar wat ze naar mijn idee al aardig in de hand heeft Lachen
Laatst bijgewerkt door Adil op 13-01-08 14:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 14:38

pharagirlke schreef:
Adil: cheyene klinkt als een heeerlijk dier! Ja

Is ze ook! En ze doet me aan jouw diertje denken...Maar in de stal de grootste schat ter wereld, die van jou ook?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 16:52

Adil18, laten we het op houden dat ik het met bepaalde dingen totaal niet met je eens ben.
Het stukje over samenwerken juist wel, ik snap niet dat jij denk dat ik dat anders bedoel.....
Maar goed. Doei, doei

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 17:25

Dat is juist het mooie van een discussie: meningen uitwisselen! Ik zeg niet dat ik het juiste antwoord heb, ik geen een mening gebaseerd op mijn kennis en ervaring, maar dit hoeft niet voor iedereen zo te zijn.

Jammer dat je zo makkelijk de handdoek in de ring gooit, het is heel makkelijk om te zeggen: laten we het erop houden dat ik het niet je eens ben.
Waarom dan niet? Ik geef aan waarom....Dat kan toch niet te moeilijk zijn? Misschien kan ik van jouw visie wel het een en ander leren...

En over 'samenwerken': als jij dat ook bedoelde stel ik toch voor dat je je mening moet leren iets anders te formuleren, je formuleert het namelijk niet zo alsof je ook over samenwerken praat.

Paardrijden is compenseren, hij moet niet alleen voor jou willen werken zoals jij dat stelt, jij moet ook voor hem willen werken in de vorm van: Lessen nemen, hoe leer ik mijn hulpen duidelijk(er) geven, hoe zie ik dat mijn paard iets te moeilijk vind, wanneer doe ik een stap terug etc. etc.
Door continue compensatie kun je alleen verder komen met je paard, niet met afdwingen en vechten. En zoals je dan wel kunt concluderen: dit doet te TS! Ze laat hem niet over zich heen lopen maar gaat ook niet met hem vechten, ze komen samen tot een compromis en gaan verder. De pony verzet zich weer en het spel begint van voor af aan.
Ik kan me voorstellen dat dit voor veel mensen een onbegrijpelijke manier is, maar ik denk ook niet dat veel mensen inzien dat een andere, grovere aanpak niet bij deze pony kan. Het levert zowel pony als ruiter dan niks anders op dan een hoop frustratie en elende...