Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
bispax schreef:was het dan een rare vraag dan ...als ik vraag waarom 2 bitten ...
voor mij bestaan geen domme vragen alleen domme antwoorden ..nou hier is weer een voorbeeld ervan ...
gedeelte van m`n houding daar heb je 100% gelijk in ..daar gaan we ook aan werken ...
respect voor mensen krijgen ???? ...denk je dat ik dat nodig heb ? ik ben al tevrede als ik respect voor m`n paarden krijg ..daar zal ik het wel voor doen en 100% aan werken , maar toch niet voor de mensen ...
Kymalin schreef:Gezellig topic is dit
SuperPepeijn schreef:Mijn paard is net zo makkelijk nageeflijk met als zonder bit en net zo onstpannen met als zonder. Toch kies ik voor een bit. Ik vind dat je als ruiter de plicht hebt hiermee om te leren gaan en pas als je dat volledig beheerst, controle over je lichaam hebt en je paard volledig afgericht is, je pas aan bitloos kan wagen. Eerst leren lopen, dan vliegen. En dan ben je tientallen jaren dag in dag uit urenlang trainen verder.
Toegegeven, elk paard is anders en een enkele zal een bepaalde optoming niet accepteren. Maar dat zijn echt uitzonderingen en de ruiter is hiervan eerder de oorzaak. Ik denk dat we hierover allemaal wel eens kunnen zijn. Het is maar de vraag of we dat paard dan nog wel moeten inzetten als rijpaard, maar dat is een andere discussie.
Verder, ik denk dat bitloos paardrijden zeker kan, maar heb tot nu toe nog niemand hier op bokt daartoe in staat geacht. Sterker nog, ik heb hier nog niet één paard op bokt gezien die bitloos over de rug liep. En dat is het éérste vereiste voor een paard om op een gezonde manier zijn ruiter te dragen. Het doel van vriendelijkheid en zachtheid bij bitloos rijden op bokt wordt dus totaal gemist.
Dat terwijl -hypocriet genoeg- juist die groep de ruiters die met bit rijden van mishandeling beschuldigenMensen die zo de plank misslaan vertrouw ik dus ook niet als ze zeggen "ik heb mijn paard bitloos volledig onder controle".

muiske07 schreef:toch blijf ik erbij dat zonder iets rijden wel kan,
) en haar vervolgens 3 weilanden verder op kon gaan halen...
Dat is de kunst van het rijden. En dat vergeten mensen vaak in de strijd der bitten.
muiske07 schreef:
stef schreef:muiske07 schreef:toch blijf ik erbij dat zonder iets rijden wel kan,
Tuurlijk kan het, ik zeg ook nergens dat het niet kan, alleen dan dus wel op eigen terrein (en dat probeer ik je al een poosje duidelijk te maken)
Je hebt niet te maken met een robot, je hebt te maken met een dier wat ook zelf kan denken, en ja, die kan ook ineens anders denken dan jou.
Ik haalde mijn shet jaren lang zonder halster binnen, tot ze ineens de kolder in dr kop kreeg en ik dr met dr staart op dr rug zag vertrekken (joepieeee) en haar vervolgens 3 weilanden verder op kon gaan halen...
simodi schreef:Zonder halster (dus ik neem aan 'met niks') vind ik toch anders dan een bitloos hoofdstel.
En Muiske: ziet er toppie uit!!!! Prima voorbeeld van een goed gereden paard zonder bit!

)ThePast03 schreef:bispax schreef:was het dan een rare vraag dan ...als ik vraag waarom 2 bitten ...
voor mij bestaan geen domme vragen alleen domme antwoorden ..nou hier is weer een voorbeeld ervan ...
gedeelte van m`n houding daar heb je 100% gelijk in ..daar gaan we ook aan werken ...
respect voor mensen krijgen ???? ...denk je dat ik dat nodig heb ? ik ben al tevrede als ik respect voor m`n paarden krijg ..daar zal ik het wel voor doen en 100% aan werken , maar toch niet voor de mensen ...
Nergens beweer ik dat het een domme vraag is, wel dat je dan nog een hoop moet leren en daar is niet mis mee.
Maar als ik zie dat jij bij anderen in topics beweert dat zonder bit rijden veel vriendelijker is voor je paard terwijl je hier nog dit soort vragen stelt denk ik dat je wat gas terug moet nemen met sommige opmerkingen die je maakt.
Respect voor je paarden hebben is ook zorgen dat ze goed worden gereden en zo min mogelijke kans bezorgen op blessures. Als je dan goed naar je eigen foto's kijkt zul je ook moeten begrijpen dat lesnemen geen overbodige optie is.
Er wordt hier nogal geschermd met openstaan, sommige roepen dit niet gehinderd door enige kennis.
Persoonlijk zie ik liever een paard wat lekker van achter naar voren, over de rug wordt gereden dan een stuiterende amazone met een paard in zo'n houding als de foto's van TS.
Dan lijkt me wel of niet een bit in toch echt het laatste wat het paard stoort.
...alleen ik zie het nut er nog niet van om 2 bitten in de mond in te doen ...1 lijkt me toch voldoende als men zo hoog niveau rijd ...bispax schreef:zonder bit is ook vriendelijker ..daar blijf ik ook bij ...
ik heb vroeger nooit de kans gehad om te kiezen ..het was alleen met bit en thats it ..
nu is er wel keuze erin ...
en van vragen word men slimmer van...alleen ik zie het nut er nog niet van om 2 bitten in de mond in te doen ...1 lijkt me toch voldoende als men zo hoog niveau rijd ...
maar goed ik ben geen dressuur ruiter ..is wel aan te zien aan m`n stuiterende houding en zal het ook nooit worden ..heb helaas geen talent voor (heb al genoeg lessen gehad helaas vroeger) maar dat wil niet zeggen dat ik niet aan werk aan m`n fouten ...ik sta open voor alles en daarom vraag ik aan iedereen waarom ze iets doen en waar voor het dient ....

ThePast03 schreef:bispax schreef:zonder bit is ook vriendelijker ..daar blijf ik ook bij ...
ik heb vroeger nooit de kans gehad om te kiezen ..het was alleen met bit en thats it ..
nu is er wel keuze erin ...
en van vragen word men slimmer van...alleen ik zie het nut er nog niet van om 2 bitten in de mond in te doen ...1 lijkt me toch voldoende als men zo hoog niveau rijd ...
maar goed ik ben geen dressuur ruiter ..is wel aan te zien aan m`n stuiterende houding en zal het ook nooit worden ..heb helaas geen talent voor (heb al genoeg lessen gehad helaas vroeger) maar dat wil niet zeggen dat ik niet aan werk aan m`n fouten ...ik sta open voor alles en daarom vraag ik aan iedereen waarom ze iets doen en waar voor het dient ....
En je blijft het rechtrichten en van achter naar voren rijden ontwijken.
Is het vriendelijke zonder bit als je zo op een paard zit en het paard in deze houding laat lopen?
Is het zo fijn dat je daarmee je paard het risico laat lopen op blessures op latere leeftijd?
Het gaat er niet om dat je vroeger genoeg les gehad hebt, les zul je blijven moeten nemen als je respect wilt tonen voor je paard en het beste wilt voor je paard.
Niemand is ooit uitgeleerd en ik denk dat je zeker naar je paard verplicht bent om te streven naar een onafhankelijke zit en je paard zodanig te rijden dat het voor hem op lange termijn ook plezierig is.
En dat heeft niets met dressuur te maken, dat is gewoon de basis.
Dat lijkt me stuk belangrijker dan het feit of je met of zonder bit rijdt.
Als je nu eens goed oplet in dit topic zie je al verschillende mensen voorbij komen die zeggen dat ze zonder bit het paard hetzelfde kunnen rijden als met bit. Zo bijzonder is dat dus niet.
En nogmaals Isabell Werth rijdt een GP proef, ongezadeld en met alleen een halster dus ook topdressuuramazone's kunnen dat.
Paardrijden is meer dan een bit of geen bit. Het gaat om het totaalplaatje en aan het totaalplaatje mankeert hier nogal het een en ander. En toch wordt hier constant de nadruk gelegd op het feit dat het paard geen bit in heeft.
Het wat ik al noemde: 'kijk mamma, met losse handen'.
En dan komen mensen met filmpjes en foto's van anderen die niet goed met het bit omgaan om te laten zien hoe super het is om zonder bit te rijden?
Maar ik rook niet.
Ok, ik rook wel. Maar dit is alleen om aan te geven dat het er geen barst toe doet of er een bit in de paardenmond ligt of niet. Het gaat om het totaalplaatje en hoe je paard gereden wordt.
)
stef schreef:wat bedoel je precies met "op de baan" ? Moet ik dat zien als buiten? (ik denk hierbij namelijk aan een renbaan ofzo)
Anyway, de laatste 3 foto's vind ik onverantwoord ja. Dat kan misschien als je ergens in spanje zit en je buurman woont 20 km verderop, maar in het drukke NL/belgie (zie dat je in oudenaarde woont, das belgie toch?) kan dat IMO gewoon niet. Waarom het risico opzoeken?
muiske07 schreef:stef schreef:wat bedoel je precies met "op de baan" ? Moet ik dat zien als buiten? (ik denk hierbij namelijk aan een renbaan ofzo)
Anyway, de laatste 3 foto's vind ik onverantwoord ja. Dat kan misschien als je ergens in spanje zit en je buurman woont 20 km verderop, maar in het drukke NL/belgie (zie dat je in oudenaarde woont, das belgie toch?) kan dat IMO gewoon niet. Waarom het risico opzoeken?
op de baan bedoel ik in het verkeer, buiten de pistes![]()
is dit bij jullie de term voor renbaan mss?
tja ik rij zo buiten, zie niet in wat er onverantwoord aan is, nuja tkan zijn dat op den duur een gewoonte is.
toen ik 12jaar was en ik voor het eerst zo iets zag vond ik het levensgevaarlijk en 5jaar later reed ik zelf zo
.
. muiske07 schreef:op de baan bedoel ik in het verkeer, buiten de pistes![]()
is dit bij jullie de term voor renbaan mss?
muiske07 schreef:[*olduser*]@ bijscholen is noodzakelijk, maar heel je levenlang lessen volgen?
een gediplomeerd instructeur moet dan ook nog les volgen ofzo?
blensink schreef:@bispax en @muiske07 heb niet alleen bewondering hoe jullie met je paarden omgaan maar ook de manier hoe jullie alles zo goed opnemen in dit topic.
Het geduld wat jullie hebben om elke keer weer opnieuw uit te leggen en hoe @bispax steeds weer punten heeft om te leren.
Mijn vriend vroeg aan mijn trainer in de training die we met Flash gedaan hebben het lijkt wel alsof ik op deze manier ook leer om te gaan met mensen is dat zo.
Mijn trainer zei, Ja.
En ik zie het hier ook terug komen.
Ik houd me verder buiten de opnieuw nieuwe discussie (heb gewoon iets minder ervaring), maar lees en leer wel mee.

ziet er ook gaaf uit! dat je zo je paard kan besturen, dat je je paard begrijpt en vertrouwt en andersom!! ik denk dat mensen die bitloos enz.. rijden dat die een hele goede band hebben en dan ze hun paard volledig vertrouwen! anders zullen ze het niet doen denk ik, toch?