aan de wandel met m`n paardjes (bitloos)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kymalin

Re: aan de wandel met m`n paardjes (bitloos)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 11:01

Gezellig topic is dit Clown

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 11:02

bispax schreef:
was het dan een rare vraag dan ...als ik vraag waarom 2 bitten ...
voor mij bestaan geen domme vragen alleen domme antwoorden ..nou hier is weer een voorbeeld ervan ...

gedeelte van m`n houding daar heb je 100% gelijk in ..daar gaan we ook aan werken ...

respect voor mensen krijgen ???? ...denk je dat ik dat nodig heb ? ik ben al tevrede als ik respect voor m`n paarden krijg ..daar zal ik het wel voor doen en 100% aan werken , maar toch niet voor de mensen ...

Nergens beweer ik dat het een domme vraag is, wel dat je dan nog een hoop moet leren en daar is niet mis mee.
Maar als ik zie dat jij bij anderen in topics beweert dat zonder bit rijden veel vriendelijker is voor je paard terwijl je hier nog dit soort vragen stelt denk ik dat je wat gas terug moet nemen met sommige opmerkingen die je maakt.

Respect voor je paarden hebben is ook zorgen dat ze goed worden gereden en zo min mogelijke kans bezorgen op blessures. Als je dan goed naar je eigen foto's kijkt zul je ook moeten begrijpen dat lesnemen geen overbodige optie is.

Er wordt hier nogal geschermd met openstaan, sommige roepen dit niet gehinderd door enige kennis.
Persoonlijk zie ik liever een paard wat lekker van achter naar voren, over de rug wordt gereden dan een stuiterende amazone met een paard in zo'n houding als de foto's van TS.
Dan lijkt me wel of niet een bit in toch echt het laatste wat het paard stoort.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 11:03

Kymalin schreef:
Gezellig topic is dit Clown

Nee niet meer geloof ik en dat is jammer, want het is gewoon hartstikke leuk wat bispax doet en bovendien top dat ze dat deelt met ons. Ik vind het in elk geval inspirerend! Haha!

Hier en daar een kritische noot is prima, dat geeft TS zelf ook aan, maar je kunt ook erg afdwalen ...

muiske07

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 11:05

SuperPepeijn schreef:
Mijn paard is net zo makkelijk nageeflijk met als zonder bit en net zo onstpannen met als zonder. Toch kies ik voor een bit. Ik vind dat je als ruiter de plicht hebt hiermee om te leren gaan en pas als je dat volledig beheerst, controle over je lichaam hebt en je paard volledig afgericht is, je pas aan bitloos kan wagen. Eerst leren lopen, dan vliegen. En dan ben je tientallen jaren dag in dag uit urenlang trainen verder.

Toegegeven, elk paard is anders en een enkele zal een bepaalde optoming niet accepteren. Maar dat zijn echt uitzonderingen en de ruiter is hiervan eerder de oorzaak. Ik denk dat we hierover allemaal wel eens kunnen zijn. Het is maar de vraag of we dat paard dan nog wel moeten inzetten als rijpaard, maar dat is een andere discussie.

Verder, ik denk dat bitloos paardrijden zeker kan, maar heb tot nu toe nog niemand hier op bokt daartoe in staat geacht. Sterker nog, ik heb hier nog niet één paard op bokt gezien die bitloos over de rug liep. En dat is het éérste vereiste voor een paard om op een gezonde manier zijn ruiter te dragen. Het doel van vriendelijkheid en zachtheid bij bitloos rijden op bokt wordt dus totaal gemist.

Dat terwijl -hypocriet genoeg- juist die groep de ruiters die met bit rijden van mishandeling beschuldigen Frusty Mensen die zo de plank misslaan vertrouw ik dus ook niet als ze zeggen "ik heb mijn paard bitloos volledig onder controle".

is dit dan zo een slecht zonder bit?

Afbeelding

dit was vroeger met bit:

Afbeelding

waarom met bit rijden als je het niet nodig hebt?
je ziet toch op die laatste foto hoe los de teugels hangen en dat een bit echt overbodig is?

verder wil ik ietsje aanpassen:

men zegt sporen horen niet thuis bij beginners, een bit ook niet vind ik.
een bit verdien je pas na jaren te rijden tot wanneer je je lichaam onder controle hebt en tot wanneer je een onafhankelijke zit hebt.
als je dan voelt dat je het paard niets in de weg zit dan kan je een bit instoppen.

enfin, mijn mening

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 11:07

muiske07 schreef:
toch blijf ik erbij dat zonder iets rijden wel kan,

Tuurlijk kan het, ik zeg ook nergens dat het niet kan, alleen dan dus wel op eigen terrein (en dat probeer ik je al een poosje duidelijk te maken)
Je hebt niet te maken met een robot, je hebt te maken met een dier wat ook zelf kan denken, en ja, die kan ook ineens anders denken dan jou.
Ik haalde mijn shet jaren lang zonder halster binnen, tot ze ineens de kolder in dr kop kreeg en ik dr met dr staart op dr rug zag vertrekken (joepieeee Knipoog ) en haar vervolgens 3 weilanden verder op kon gaan halen...

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 11:09

Ik zie op de laatste foto een paard die hangt, waardoor zijn gezichtsveld verminderd word, en de druk op de voorbenen weer verhoogt word. En dan komen we weer aan het rechtstrikken Lachen
Maar goed dat is off topic.

Een bit is niet nodig neen, een ruiter moet sturen op zijn zit, maar in oefeningen kan dit een verschil maken als je paard fijn gestuurd is Lachen Dat is de kunst van het rijden. En dat vergeten mensen vaak in de strijd der bitten.
Het is gewoon een klucht om te zeggen bitloos paardvriendelijk als je de rest niet in handen hebt.

Trouwens heb ik niet het gevoel dat bispax hoog van stapel loopt ze neemt de commentaren goed op Ja
Laatst bijgewerkt door lesilla op 11-12-07 11:12, in het totaal 2 keer bewerkt

simodi

Zonder halster (dus ik neem aan 'met niks') vind ik toch anders dan een bitloos hoofdstel.

En Muiske: ziet er toppie uit!!!! Prima voorbeeld van een goed gereden paard zonder bit!

LadyMadonna

muiske07

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 11:10

stef schreef:
muiske07 schreef:
toch blijf ik erbij dat zonder iets rijden wel kan,

Tuurlijk kan het, ik zeg ook nergens dat het niet kan, alleen dan dus wel op eigen terrein (en dat probeer ik je al een poosje duidelijk te maken)
Je hebt niet te maken met een robot, je hebt te maken met een dier wat ook zelf kan denken, en ja, die kan ook ineens anders denken dan jou.
Ik haalde mijn shet jaren lang zonder halster binnen, tot ze ineens de kolder in dr kop kreeg en ik dr met dr staart op dr rug zag vertrekken (joepieeee Knipoog ) en haar vervolgens 3 weilanden verder op kon gaan halen...

haha Haha!
grappig hoe je dit verteld.

tja ik blijf zo buiten rijden hoor ook in het verkeer.
ik kan overal zo gaan, wel met neckrope.
voor mijn paarden voelt een neckrope aan als een teugel, ik hoef maar iets over de hals naar links of rechts te brengen en ze gaan in die richting, sluit mijn knieen aan en ze stoppen en dit is overal zo, niet alleen thuis.

jammer dat je een slechte ervaring hebt meegemaakt dat wss bij je blijft.
ik heb een jaar intensief getraind met mijn paarden om zo iets te kunnen bereiken en niet enkel binnen de piste, dat zou te gemakkelijk zijn.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 11:11

simodi schreef:
Zonder halster (dus ik neem aan 'met niks') vind ik toch anders dan een bitloos hoofdstel.

En Muiske: ziet er toppie uit!!!! Prima voorbeeld van een goed gereden paard zonder bit!

hehe! zijn we er nu? Dat roep ik de hele tijd al! ik roep vanaf het begin al dat het mij niet gaat om wel of geen bit (maarja, in een discussie kom je weleens op andere punten uit) maar dat het mij gaat om helemaal zonder iets. DAT is waar ik over "val", niet meer en niet minder

muiske07

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 11:17

het is dit dat je niet graag ziet op baan wss? (stef)

alle drie zijn de foto's van ergens op baan getrokken.
zowel drukke banen, veldbaantjes, binnenbaantjes, etc...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

heeft dit dan zo een slecht beeld voor jou?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 11:21

wat bedoel je precies met "op de baan" ? Moet ik dat zien als buiten? (ik denk hierbij namelijk aan een renbaan ofzo Knipoog )
Anyway, de laatste 3 foto's vind ik onverantwoord ja. Dat kan misschien als je ergens in spanje zit en je buurman woont 20 km verderop, maar in het drukke NL/belgie (zie dat je in oudenaarde woont, das belgie toch?) kan dat IMO gewoon niet. Waarom het risico opzoeken?

bispax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-07 11:22

ThePast03 schreef:
bispax schreef:
was het dan een rare vraag dan ...als ik vraag waarom 2 bitten ...
voor mij bestaan geen domme vragen alleen domme antwoorden ..nou hier is weer een voorbeeld ervan ...

gedeelte van m`n houding daar heb je 100% gelijk in ..daar gaan we ook aan werken ...

respect voor mensen krijgen ???? ...denk je dat ik dat nodig heb ? ik ben al tevrede als ik respect voor m`n paarden krijg ..daar zal ik het wel voor doen en 100% aan werken , maar toch niet voor de mensen ...

Nergens beweer ik dat het een domme vraag is, wel dat je dan nog een hoop moet leren en daar is niet mis mee.
Maar als ik zie dat jij bij anderen in topics beweert dat zonder bit rijden veel vriendelijker is voor je paard terwijl je hier nog dit soort vragen stelt denk ik dat je wat gas terug moet nemen met sommige opmerkingen die je maakt.

Respect voor je paarden hebben is ook zorgen dat ze goed worden gereden en zo min mogelijke kans bezorgen op blessures. Als je dan goed naar je eigen foto's kijkt zul je ook moeten begrijpen dat lesnemen geen overbodige optie is.

Er wordt hier nogal geschermd met openstaan, sommige roepen dit niet gehinderd door enige kennis.
Persoonlijk zie ik liever een paard wat lekker van achter naar voren, over de rug wordt gereden dan een stuiterende amazone met een paard in zo'n houding als de foto's van TS.
Dan lijkt me wel of niet een bit in toch echt het laatste wat het paard stoort.

zonder bit is ook vriendelijker ..daar blijf ik ook bij ...maar wilt niet zeggen dat een bit slecht is als het goed word gebruikt ..maar schijnbaar is het met bitloos net zo Knipoog
ik heb vroeger nooit de kans gehad om te kiezen ..het was alleen met bit en thats it ..
nu is er wel keuze erin ...

en van vragen word men slimmer van Haha! ...alleen ik zie het nut er nog niet van om 2 bitten in de mond in te doen ...1 lijkt me toch voldoende als men zo hoog niveau rijd ...

maar goed ik ben geen dressuur ruiter ..is wel aan te zien aan m`n stuiterende houding en zal het ook nooit worden ..heb helaas geen talent voor (heb al genoeg lessen gehad helaas vroeger) maar dat wil niet zeggen dat ik niet aan werk aan m`n fouten ...ik sta open voor alles en daarom vraag ik aan iedereen waarom ze iets doen en waar voor het dient ....

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 11:37

bispax schreef:
zonder bit is ook vriendelijker ..daar blijf ik ook bij ...
ik heb vroeger nooit de kans gehad om te kiezen ..het was alleen met bit en thats it ..

en van vragen word men slimmer van Haha! ...alleen ik zie het nut er nog niet van om 2 bitten in de mond in te doen ...1 lijkt me toch voldoende als men zo hoog niveau rijd ...

maar goed ik ben geen dressuur ruiter ..is wel aan te zien aan m`n stuiterende houding en zal het ook nooit worden ..heb helaas geen talent voor (heb al genoeg lessen gehad helaas vroeger) maar dat wil niet zeggen dat ik niet aan werk aan m`n fouten ...ik sta open voor alles en daarom vraag ik aan iedereen waarom ze iets doen en waar voor het dient ....

En je blijft het rechtrichten en van achter naar voren rijden ontwijken.
Is het vriendelijke zonder bit als je zo op een paard zit en het paard in deze houding laat lopen?
Is het zo fijn dat je daarmee je paard het risico laat lopen op blessures op latere leeftijd?

Het gaat er niet om dat je vroeger genoeg les gehad hebt, les zul je blijven moeten nemen als je respect wilt tonen voor je paard en het beste wilt voor je paard.
Niemand is ooit uitgeleerd en ik denk dat je zeker naar je paard verplicht bent om te streven naar een onafhankelijke zit en je paard zodanig te rijden dat het voor hem op lange termijn ook plezierig is.
En dat heeft niets met dressuur te maken, dat is gewoon de basis.

Dat lijkt me stuk belangrijker dan het feit of je met of zonder bit rijdt.

Als je nu eens goed oplet in dit topic zie je al verschillende mensen voorbij komen die zeggen dat ze zonder bit het paard hetzelfde kunnen rijden als met bit. Zo bijzonder is dat dus niet.
En nogmaals Isabell Werth rijdt een GP proef, ongezadeld en met alleen een halster dus ook topdressuuramazone's kunnen dat.

Paardrijden is meer dan een bit of geen bit. Het gaat om het totaalplaatje en aan het totaalplaatje mankeert hier nogal het een en ander. En toch wordt hier constant de nadruk gelegd op het feit dat het paard geen bit in heeft.
Het wat ik al noemde: 'kijk mamma, met losse handen'.

En dan komen mensen met filmpjes en foto's van anderen die niet goed met het bit omgaan om te laten zien hoe super het is om zonder bit te rijden?
Maar ik rook niet. Clown

Ok, ik rook wel. Maar dit is alleen om aan te geven dat het er geen barst toe doet of er een bit in de paardenmond ligt of niet. Het gaat om het totaalplaatje en hoe je paard gereden wordt. Knipoog

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 11:39

Ik vind het nogal een laffe discussie worden.
Het is nogal het 1 of het ander.. (Óf zonder optoming op een niet verzameld paard of wél verzameld maar mét bit, mét sporen etc.)

En toch weten we allemaal wel (Terugkijkend op de wijsheid van de oude meesters) dat bit en sporen helemaal niet van belang zijn bij het verzamelen van het paard. Bij de échte rijkunst kun je het allemaal weglaten en je paard verzamelen zonder enige vorm van dwang.

Dus tja.. Ik ben ook tegen het bit maar zie ook de voordelen van dressuur. Mits het op de klassieke manier word uitgevoerd.

bispax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-07 11:44

ThePast03 schreef:
bispax schreef:
zonder bit is ook vriendelijker ..daar blijf ik ook bij ...

En je blijft het rechtrichten en van achter naar voren rijden ontwijken.
Is het vriendelijke zonder bit als je zo op een paard zit en het paard in deze houding laat lopen?
Is het zo fijn dat je daarmee je paard het risico laat lopen op blessures op latere leeftijd?

Het gaat er niet om dat je vroeger genoeg les gehad hebt, les zul je blijven moeten nemen als je respect wilt tonen voor je paard en het beste wilt voor je paard.
Niemand is ooit uitgeleerd en ik denk dat je zeker naar je paard verplicht bent om te streven naar een onafhankelijke zit en je paard zodanig te rijden dat het voor hem op lange termijn ook plezierig is.
En dat heeft niets met dressuur te maken, dat is gewoon de basis.

Dat lijkt me stuk belangrijker dan het feit of je met of zonder bit rijdt.

Als je nu eens goed oplet in dit topic zie je al verschillende mensen voorbij komen die zeggen dat ze zonder bit het paard hetzelfde kunnen rijden als met bit. Zo bijzonder is dat dus niet.
En nogmaals Isabell Werth rijdt een GP proef, ongezadeld en met alleen een halster dus ook topdressuuramazone's kunnen dat.

Paardrijden is meer dan een bit of geen bit. Het gaat om het totaalplaatje en aan het totaalplaatje mankeert hier nogal het een en ander. En toch wordt hier constant de nadruk gelegd op het feit dat het paard geen bit in heeft.
Het wat ik al noemde: 'kijk mamma, met losse handen'.

En dan komen mensen met filmpjes en foto's van anderen die niet goed met het bit omgaan om te laten zien hoe super het is om zonder bit te rijden?
Maar ik rook niet. Clown

Ok, ik rook wel. Maar dit is alleen om aan te geven dat het er geen barst toe doet of er een bit in de paardenmond ligt of niet. Het gaat om het totaalplaatje en hoe je paard gereden wordt. Knipoog

daar heb je 100% gelijk in ...als je effe terug gaat had ik m`n opmerking veranderd .. Bloos

zoals ik al paar x heb vermeld ook eerder in deze toppic dat ik aan die fouten ga werken ...en zal heus weer foto`s plaatsen en hopelijk komen dan meer positieve reacties ....

even goede vrienden toch Haha!
enne ik rook niet ...is niet zo verantwoord om te roken daar schaad je ook anderen mensen mee Knipoog

(grapje Tong uitsteken )

zolang we van elkaar kunnen leren ...is nog niets verloren Pling

muiske07

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 11:45

stef schreef:
wat bedoel je precies met "op de baan" ? Moet ik dat zien als buiten? (ik denk hierbij namelijk aan een renbaan ofzo Knipoog )
Anyway, de laatste 3 foto's vind ik onverantwoord ja. Dat kan misschien als je ergens in spanje zit en je buurman woont 20 km verderop, maar in het drukke NL/belgie (zie dat je in oudenaarde woont, das belgie toch?) kan dat IMO gewoon niet. Waarom het risico opzoeken?

op de baan bedoel ik in het verkeer, buiten de pistes Knipoog
is dit bij jullie de term voor renbaan mss?

tja ik rij zo buiten, zie niet in wat er onverantwoord aan is, nuja tkan zijn dat op den duur een gewoonte is.
toen ik 12jaar was en ik voor het eerst zo iets zag vond ik het levensgevaarlijk en 5jaar later reed ik zelf zo Clown

muiske07

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 11:52

ThePast03@ bijscholen is noodzakelijk, maar heel je levenlang lessen volgen?
een gediplomeerd instructeur moet dan ook nog les volgen ofzo?

een onafhankelijke zit heb je of heb je niet,
de ene kan goed zitten en de andere zal nooit goed kunnen zitten.

men is ook luxe gewend zoals zadels waardoor men voor het eerst zonder zadel op de rug komt, verkrampt willen ziten.
m'n is grotendeels afhankelijk van een zadel.

flor m'n beste vriendin, die hier onlangs een topic had kwam bij mij en reed voort eerst zonder zadel, ze zit normaal als op een zadel zonder dat ze er ooit lessen voor nodig had.

kan je hier trouwens op zien:

http://eendroomvolvrijheid.websitemaker ... ig/2084310

en ik vind persoonlijk dat lydia het niet slecht doet,
ik heb haar al zien rijden (nog tweedaagse bij haar geweest)
ze zit goed en stil alleen op de foto's hier haar benen wat meer opgetrokken dan dat ze normaal gezien doet.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 11:54

muiske07 schreef:
stef schreef:

tja ik rij zo buiten, zie niet in wat er onverantwoord aan is, nuja tkan zijn dat op den duur een gewoonte is.
toen ik 12jaar was en ik voor het eerst zo iets zag vond ik het levensgevaarlijk en 5jaar later reed ik zelf zo Clown

Het hangt zoveel af van je paard (karakter) en je eigen rij ervaring. Op mijn andere (dressuur) paard (nu met pensioen) zou ik het niet in mijn hoofd halen om bitloos op de openbare weg te gaan rijden, gewoon omdat zij veel te onrustig was en daardoor niet betrouwbaar genoeg. Mijn westernpaintje is heel anders, en hoewel ik haar veel korter in bezit heb, kan ik bitloos buiten rijden met haar prima doen. Terwijl ik met beiden een hele goede band heb en bijv veel grondwerk doe ....
Dus je verandert idd naarmate de jaren vorderen en afhankelijk van welk paard je rijdt!

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 11:57

@bispax en @muiske07 heb niet alleen bewondering hoe jullie met je paarden omgaan maar ook de manier hoe jullie alles zo goed opnemen in dit topic OK dan! .
Het geduld wat jullie hebben om elke keer weer opnieuw uit te leggen en hoe @bispax steeds weer punten heeft om te leren.

Mijn vriend vroeg aan mijn trainer in de training die we met Flash gedaan hebben het lijkt wel alsof ik op deze manier ook leer om te gaan met mensen is dat zo.
Mijn trainer zei, Ja.
En ik zie het hier ook terug komen Haha! .

Ik houd me verder buiten de opnieuw nieuwe discussie (heb gewoon iets minder ervaring), maar lees en leer wel mee Haha! .

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 11:58

muiske07 schreef:

Bij 'op de baan' denken wij eerder aan bínnen de pistes dan daarbuiten ja... Bloos

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 12:02

muiske07 schreef:
[*olduser*]@ bijscholen is noodzakelijk, maar heel je levenlang lessen volgen?
een gediplomeerd instructeur moet dan ook nog les volgen ofzo?

Ja natuurlijk!
En de een zal van nature meer aanleg hebben om een onafhankelijk zit te krijgen dan de ander maar je kunt er wel aan blijven werken en dan wel onder leiding van een kundig instructeur.
Want alleen aanmodderen is zeker weten bergafwaarts gaan!

En persoonlijk vind ik dat ook voor recreatieruiters gelden, ben teveel paarden met rugproblemen (en andere blessures) tegengekomen bij recreatieruiters die kunnen voorkomen hadden worden als er wekelijks een les was genomen.

Ook dat is openstaan voor je paard en het beste willen voor je paard.
Helaas wordt het hier te zwart/wit gesteld. Het een is goed en het ander is verkeerd.

Het is niet belangrijk of een paard met bit of zonder bit gereden wordt, het is belangrijk dat een paard op een eerlijke manier wordt gereden door een ruiter die hem daarbij zo min mogelijk stoort.
Daar zou iedereen de nadruk op moeten leggen ipv wel of geen bit.

Iedereen die zijn paard op een eerlijke manier rijdt kan dat ook zonder bit, daar is niets bijzonder aan.
Wat dat betreft wijs ik graag naar de post van Dani62 hierboven, die dat super verwoord.

bispax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-07 12:11

blensink schreef:
@bispax en @muiske07 heb niet alleen bewondering hoe jullie met je paarden omgaan maar ook de manier hoe jullie alles zo goed opnemen in dit topic OK dan! .
Het geduld wat jullie hebben om elke keer weer opnieuw uit te leggen en hoe @bispax steeds weer punten heeft om te leren.

Mijn vriend vroeg aan mijn trainer in de training die we met Flash gedaan hebben het lijkt wel alsof ik op deze manier ook leer om te gaan met mensen is dat zo.
Mijn trainer zei, Ja.
En ik zie het hier ook terug komen Haha! .

Ik houd me verder buiten de opnieuw nieuwe discussie (heb gewoon iets minder ervaring), maar lees en leer wel mee Haha! .

ik ben de rustheid zelfe ...die rust geef ik door aan m`n paarden ...

ik kan goed tegen kritiek ...zolang het maar inhoud heeft wat ze zeggen en niet langs te kant staan te schreeuwen en zelf niet weten waar over het gaat b.v Haha!

maar vind fijn dat iedereen toch algemeen netjes blijft met het commetaar geven ..en dat respecteer ik ook ... Knipoog

shillelagh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 12:29

wauw!! ik vind dit echt super! Haha! ziet er ook gaaf uit! dat je zo je paard kan besturen, dat je je paard begrijpt en vertrouwt en andersom!! ik denk dat mensen die bitloos enz.. rijden dat die een hele goede band hebben en dan ze hun paard volledig vertrouwen! anders zullen ze het niet doen denk ik, toch?
mensen die dressuur rijden wedstrijden enz.. die rijden toch met zo'n hoedje? daar zit toch ook geen bescherming in? enne als je een cap draagt kan je alsnog dood gaan.. als je valt of iets kan je rib ook je longen doorboren toch? dan moet je ook bescherming aan je benen zodat je die niet breekt of kwijtraakt... ach cap of geen cap ik vind het er super stoer uitzien!! Haha! Haha!
Ik krijg nu les en dan is ook het eerste doel bitloos en dan zien we wel verder!
ik wil geen discussie maken ofzo we weten dat sommige het dom vinden als je zonder cap rijd en de andere niet..klaar toch?

groetjes ik Vork

muiske07

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 12:48

ThePast03 @ toen ik mijn arab gekocht had van het slachthuis
omdat er allerlei gebreken aan hem waren zoals onderandere een veel te zwakke rug om nog op te rijden, heb ik dan toch wel weer goed gekregen, reed toen nog maar twee jaar, niet slecht voor een recreatie ruiter he Clown

als je meer wilt weten over hem moet je maar naar mijn site gaan, kan je alles int uitgebreid lezen.
ik heb niets aan mensen die lesgeven op de manier die ik niet wilt,
als het paard onderdanig moet zijn dan ben je verkeerd bezig.
ik volg mijn hart en mijn eigen methode, want geef eerlijk toe, wie kent er nu het paard het best? jijzelf die al meer dan 6jaar dag en dag je paardje bij je hebt of iemand anders die 1 of 2x in de week les geeft en komt oordelen wat goed is voor je paard?

simodi@ kalife (arabische volbloed) was vroeger in het verkeer niet te houden met een bit,
van alles was hij onrustig zelfs voetgangers mochten niet in zijn buurt komen, had er zo een schrik van en rende weg (wel te verstaan dat hij mishandelt is geweest) laat staan auto's en alles.
ik heb doorgezet met hem,
hij schrikt nergens meer van en vind alles normaal zelfs met neckrope en zonder zadel wat vroeger onmogelijk bleek te zijn.
ik blijf er in geloven dat je dit met eender welk paard kan bereiken.

niemand wou hem, iedereen was bang van hem en iedereen zag maar 1 oplossing: het slachthuis, daar heb ik hem mooi van gered.
door jaren geduld en liefde kon ik dit met hem bereiken.

je moet maar eens men site lezen over hem,
je valt volgens mij achterover.
ik heb veel afgezien maar nooit opgegeven.