fout bij de ruiter of bij het paard??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

superwoman

Re: fout bij de ruiter of bij het paard??

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 17:47

tamorka schreef:
Je zegt het zelf al. Iets "mis" in de kop. Mis = fout. En als het paard nergens toe in staat is vanwege bepaalde oorzaken, dan is het niet goed. Dan zit er echt een foutje. En je moet realistisch zijn, niet alle fouten zijn op te lossen. M.a.w. voor sommige fouten is de beste ruiter niet goed genoeg.

Ik vind iets "mis" in de kop niet hetzelfde als een fout van het paard.
Net als een recreatiepaard = het niet zijn schuld dat hij niet als sportpaard geboren is.
Aan de ruiter om te beslissen wat het beste is voor het paard en geen onmogelijke dingen vragen van het paard.
Wil de ruiter meer dan het paard aan kan of wil/kan een ruiter minder dan het paard aankan, waardoor hij zich mateloos verveelt = dat een fout van de ruiter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 17:49

Ik vind persoonlijk de benaming mis in de kop ook niet lekker klinken...

Ik kende er 1 die mis in de kop was...maar dat was dus medisch...kon ze dus ook niks aan doen Lachen

kiss_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 17:51

runningkawa schreef:
Ik vind persoonlijk de benaming mis in de kop ook niet lekker klinken...

Ik kende er 1 die mis in de kop was...maar dat was dus medisch...kon ze dus ook niks aan doen Lachen

inderdaad.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 17:53

Ja het paard waar ik het over had, was ook niet mis in de kop. Die was mis in de kop geworden en had iets gevonden om er voor haar nog te doen mee om te gaan. Wij noemen dat dan wel heel makkelijk mis in de kop.

kiss_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 17:54

Het is tog nog altijd hoofd ? Knipoog

Olandalove

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 17:55

ja idd de fout ligt bijna altijd bij de ruiter of wordt allesinds aangekweekt door de ruiter
paarden proberen soms ook wel eens uit maar dan is het aan de ruiter om rustig te blijven en dit op te lossen.
mijn mening.:d

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 17:57

Anya schreef:
Ja het paard waar ik het over had, was ook niet mis in de kop. Die was mis in de kop geworden en had iets gevonden om er voor haar nog te doen mee om te gaan. Wij noemen dat dan wel heel makkelijk mis in de kop.

Ik denk idd dat "een moeilijk paard" te vaak een stempel krijgt van "mis in de kop".
Meestal een onbegrepen paard....
Degene die echt wat missen of bijv een tumor hebben in hun hoofd...zijn er volgens mij niet zo veel Knipoog

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 17:58

kiss_lotte schreef:
Het is tog nog altijd hoofd ? Knipoog

Als die niet wijs is, dan niet meer Clown

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 18:02

Lieve KissLotte. Voor mij hebben paarden koppen en poten. Want ik geloof niet zo in het 'edel dier'-principe. Koeien zijn net zo leuk. Varkens ook. Dus of ze hebben allemaal benen en een hoofd.. of ze hebben allemaal poten Haha!
Het maakt het paard zelf niet uit hoor.. hoe je hun lichaamsdelen noemt. Als je maar leuk tegen ze doet. Ja Haha!

tamorka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 18:26

Pff, kop of hoofd. Ik spreek bij mensen ook vaak van koppen hoor. DUs dat maakt mij niets uit.

MAAR: hoofd bij paarden komt niet doordat ze edele dieren zijn (het komt daar wel uit voort) maar het is NIET correct nederlands om van kop te spreken bij een paard. Het is dus een stijlregel in de taal die ons dit oplegt. Niet een reden. Maar de regel komt wel van de reden af.

Mis in de kop kan ook bij paarden, afgezien van tumoren. Net zo goed als bij mensen en andere dieren.

Birgit_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 18:28

De fout ligt altijd bij de ruiter. Zelden bij het paard zelf.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 06:14

Citaat:
Je zegt het zelf al. Iets "mis" in de kop. Mis = fout. En als het paard nergens toe in staat is vanwege bepaalde oorzaken, dan is het niet goed. Dan zit er echt een foutje. En je moet realistisch zijn, niet alle fouten zijn op te lossen. M.a.w. voor sommige fouten is de beste ruiter niet goed genoeg.

het gaat ook niet om de "beste" ruiter Lachen het gaat om een "andere" ruiter, en die kan best wel eens minder kunnen rijden, maar wel "anders" rijden waardoor er meer klik is met dit paard Lachen

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 07:48

Wij hebben ook wel een paard gehad die door goede ruiters moeilijk te rijden was... Die ging naar een zogenaamde 'mindere' ruiter, en zonder druk ging het veel beter met dat paard.
(dus, was die ruiter dan ook echt 'minder'? Knipoog )

Wij willen persé dat alle paarden geschikt zijn voor de sport. Als ik zie hoe mensen met ze omgaan vind ik het wonderbaarlijk dat de meerderheid van de paarden gewoon altijd maar doet wat er gezegd wordt.
Ik verwacht ook prestaties van paarden, maar als er een paard tussenzit die daar anders over denkt zal ik em dat niet aanrekenen..

tamorka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 09:15

Paarden zijn over het algemeen niet dieren die je houdt "voor erbij". Daar zijn ze te duur voor in onderhoud. Zeker omdat de meeste mensen ze ook nog eens niet aan huis kunnen stallen en op pensionstalling aangewezen zijn, wat het nog duurder maakt. Dus de paarden moeten inderdaad geschikt zijn voor het doel waarmee ze worden aangekocht, en in de meeste gevallen is dat dus sport of recreatie.

En het kwpn zou het karakter van paarden zwaarder mee moeten tellen in de fokkerij. Er worden te veel toppers gefokt en we hebben te weinig topruiters, zo is het nu eenmaal. Liever paarden met wat minder kwaliteit maar met fijn karakter.
Ik verwacht bepaalde prestaties van mijn paarden (hoewel momenteel helemaal niet overigens) en ik zal het ze aanrekenen als ze er anders over denken: ze worden dan verkocht. Heel simpel. Kan hier geen dure klaplopers gebruiken.

Daar staat tegenover dat ik ze een thuis geef waarin aan alle behoeftes die eigen zijn aan paarden voldaan wordt. En als ze oud zijn en voor mij hun best hebben gedaan, dan gaan ze ook niet meer weg.

ChristinaW

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 10:29

Cer schreef:
Wij hebben ook wel een paard gehad die door goede ruiters moeilijk te rijden was... Die ging naar een zogenaamde 'mindere' ruiter, en zonder druk ging het veel beter met dat paard.
(dus, was die ruiter dan ook echt 'minder'? Knipoog )

Daarom is het idd belangrijk dat een ruiter zich aanpast aan het paard en niet dat het paard zich moet aanpassen aan de ruiter. Als je dat eenmaal doet/kunt, kun je in principe wel op elk paard weg rijden..

tamorka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 11:43

ChristinaW schreef:
Als je dat eenmaal doet/kunt, kun je in principe wel op elk paard weg rijden..

Nu spreek je de rest tegen: die beweren nu juist dat het moet klikken tussen ruiter en paard. Dat het aan de combinatie kan liggen als een paard niet voor de ruiter wil werken, en dat het paard mogelijk voor een andere ruiter dat wel wil.

IK heb mezelf heel veel aangepast aan mijn merrie toen. MAar zoals ik al zei, het was nooit genoeg. Het kwam niet van 2 kanten, alleen maar van mijn kant.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 11:59

tamorka schreef:
ChristinaW schreef:

Nu spreek je de rest tegen: die beweren nu juist dat het moet klikken tussen ruiter en paard. Dat het aan de combinatie kan liggen als een paard niet voor de ruiter wil werken, en dat het paard mogelijk voor een andere ruiter dat wel wil.

IK heb mezelf heel veel aangepast aan mijn merrie toen. MAar zoals ik al zei, het was nooit genoeg. Het kwam niet van 2 kanten, alleen maar van mijn kant.

Wanneer je je geheel aan het paard aan past wel hoor. Al hoeft er dan geen sprake te zijn van rijden...
En ja de klik is ook belangrijk, omdat je dan meer geduld, inlevingsvermogen en het gevoel heb bij dat paard

In jou geval blijft het belangrijk dat het paard voor de sport gebruikt kan worden. Dus geheel aanpassen noem ik dat niet.

Mijn paarden zijn huisdieren.....verkopen kan, maar wel in het voordeel van de paarden.....
Heb ooit wel eens een "koper" van m'n paard gehaald, tijdens een proefrit. Zij mócht 'm echt niet kopen.

tamorka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 12:01

Ik ben ietsjes zakelijker. Op een gegeven moment kon ik namelijk niet meer kieskeurig zijn wat kopers betreft. En ik wilde van dat paard af. Heb ik echter de mogelijkheid om te kiezen voor een nieuwe eigenaar in het welzijn van het paard, zal daar wel mijn voorkeur naar uit gaan ja.

De 2 paarden die ik nu heb zijn niet te koop. Die blijven hier voor de rest van hun leven. Mijn merrie mag in de toekomst nog wel door iemand uitgebracht worden in de sport, maar dat moet dan wel een gevoelige ruiter zijn die haar niet over de kling jaagt.

_Marjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 12:12

Als er bij mij iets fout gaat met rijden, dan ligt 9 van de 10 keer de fout echt bij mij en niet bij mijn paard.
Bij mijn pony had ik dan wel eens dat ik dan kwaad op haar werd, maar dat heb ik mezelf nu wel afgeleerd omdat ik degene ben die de fout maakt en dan niet mijn paard moet gaan straffen.

ChristinaW

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 12:17

tamorka schreef:
ChristinaW schreef:

Ik spreek ze heus niet tegen, want ik weet zelf ook dat er bij sommige misschien geen klik is en dan ze gewoon als combinatie niet bij elkaar passen. Maar in het algemeen bedoel ik te zeggen dat als de ruiter zich kan aanpassen aan het paard, kun je met veel paarden overweg, bijv. met verschillende karakters en verschil met het rijden en etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 12:20

Zelfs zonder klik is een paard goed te rijden.
Klik en betreffende paard goed rijden vind ik iets los van elkaar staan Knipoog

ChristinaW

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 12:27

runningkawa schreef:
Zelfs zonder klik is een paard goed te rijden.
Klik en betreffende paard goed rijden vind ik iets los van elkaar staan Knipoog

Is ook zo. Mijn vriend heeft ook vele paarden gereden vroeger bij een handelstal zonder dat het met een paard echt een klik had. Elk paard viel toen ook goed te rijden en ook omdat hij zich goed kon aanpassen aan het paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 12:27

Juist, dat bedoel ik idd Ja

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 12:28

fouten liggen bij de ruiter, niet bij het paard.

Goed als je dat door hebt. maar ook bij de mensen die het door hebben krijgt het paard nog wel eens op de schuld.

Als ik mijzelf betrap op ongeduld en alsnog het paard de schuld geef, stap ik daarom maar af...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 12:31

tamorka schreef:
ChristinaW schreef:

nee hoor want ze zegt IN PRINCIPE Lachen Lachen en ze heeft gewoon gelijk Lachen