Iemand die zijn paard rond instelt, weet niet wat dressuur is

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Re: Iemand die zijn paard rond instelt, weet niet wat dressuur is

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 22:40

Toch is dit wel wat de Glock heren doen, en sommige andere ruiters die 'op druk' rijden.

Tabbladen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 23:24

Als we het over rijden onder druk hebben. Ben (~10 jaar geleden) nogal gedesillusioneerd bij een teugeldrukmeter demonstratie vandaan gekomen op horse event. Was met een student van een bekende ruiter (ik weet alleen niet meer wie). Die druk meters gaan tot maximaal 20 kilo ongeveer. Ze zat vrijwel voortdurend aan de max en reed dus waarschijnlijk met meer druk alleen niet meer meetbaar. Op dat moment zag ik wel iets in het afschaffen van de wedstrijd sport.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 09:30

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-24 11:09

Elisa2 schreef:
Dat kan ik begrijpen, meer experimenteren met de teugeldrukmeter lijkt mij best een goede zaak.

Dit is best een interessant artikel:

https://www.bitmagazine.nl/nieuws/nieuw ... ldrukmeter

Interessant artikel en ik schrik hier echt van. Een kilo vind ik al best zwaar laat staan 5-7 kilo of meer. Het is zeker heel goed voor de bewustwording. Het heeft te maken met de rechtgerichtheid van het paard, of het op eigen benen kan lopen en of de ruiter een onafhankelijke zit heeft en de hand naar voor doet of juist terug werkt (de surfhouding). Dus eigenlijk is alles wat boven een kilo komt paardenmishandeling. Ik zou dan nog graag een sensor op de halsspier willen zien, want gewicht in de teugel gaat vaak gepaard met een te grote spierspanning in de hals/nek.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 11:11

Zeker interessant artikel Elisa!
Eerst een onderzoek met voer waaraan je kunt zien hoeveel druk het paard zelf nog wil nemen (max 1 kilo) is een mooi uitgangspunt.
Een groot verschil vind ik met de prof ruiter (Imke Schellekens Bartels) die een basiscontact van 500 gram heeft met af en toe een piek naar 5 of 6 kilo als er moet worden ingegrepen waarna het snel weer terug kan naar de basisdruk. Belangrijk ook, is de gelijke druk.
Vergeleken met de amateur ruiter die geen gelijke druk heeft en een losvast verbinding met hoge pieken met uitschieters naar 7 kg. .

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 11:20

manubres schreef:
Dus eigenlijk is alles wat boven een kilo komt paardenmishandeling. Ik zou dan nog graag een sensor op de halsspier willen zien, want gewicht in de teugel gaat vaak gepaard met een te grote spierspanning in de hals/nek.

Dat vertaal je verkeerd imo Manubres. Als het basiscontact 5-7 kilo zou zijn dan heb je gelijk. Maar dat is niet zo. In ieder geval niet bij de professionele ruiter.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 11:29

Babootje schreef:
Zeker interessant artikel Elisa!
Eerst een onderzoek met voer waaraan je kunt zien hoeveel druk het paard zelf nog wil nemen (max 1 kilo) is een mooi uitgangspunt.
Een groot verschil vind ik met de prof ruiter (Imke Schellekens Bartels) die een basiscontact van 500 gram heeft met af en toe een piek naar 5 of 6 kilo als er moet worden ingegrepen waarna het snel weer terug kan naar de basisdruk. Belangrijk ook, is de gelijke druk.
Vergeleken met de amateur ruiter die geen gelijke druk heeft en een losvast verbinding met hoge pieken met uitschieters naar 7 kg. .

Je streeft naar een elastische continue verbinding. Inderdaad geen los vast verbinding.
Ik snap ook niet hoe je met zoveel kilo’s kan/wil rijden. Ik heb weleens paarden nagereden die me gewoon uit het zadel trokken, zo sterk waren ze in de hand en ze waren het dus gewend om met zoveel gewicht te rijden. Deze waren meestal door mannen gereden. Ik wil gewoon niet zoveel kilo in mijn hand hebben, dat is geen rijden toch?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 11:30

Babootje schreef:
manubres schreef:
Dus eigenlijk is alles wat boven een kilo komt paardenmishandeling. Ik zou dan nog graag een sensor op de halsspier willen zien, want gewicht in de teugel gaat vaak gepaard met een te grote spierspanning in de hals/nek.

Dat vertaal je verkeerd imo Manubres. Als het basiscontact 5-7 kilo zou zijn dan heb je gelijk. Maar dat is niet zo. In ieder geval niet bij de professionele ruiter.

Niet?
Ik zou er toch op een paar geld durven in zetten van wel.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 11:42

Babootje schreef:
manubres schreef:

Ayasha schreef:
Niet?
Ik zou er toch op een paar geld durven in zetten van wel.

Met de professionele ruiter wordt hier Imke bedoeld :D
Maar ik denk dat dit voor een groot deel van de professionele ruiters wel geldt.
Wat belangrijk is - zoals SuzanneF ook zegt - is een stabiele (elastische) verbinding en een gelijke druk op 2 teugels. Een los/vast verbinding, een groot verschil in druk en een scheve verbinding (ene teugel hoger dan de andere) lijkt me voor een paard ook echt wel irritant en verstoort ook de communicatie met het paard.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 11:53

Aha. Da’s idd specifieker. :D
Ik was meer in het algemeen aan het denken en ik vrees dat er toch wel een aantal tussen zullen zitten.

Tabbladen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 11:59

Elisa2 schreef:
Dat kan ik begrijpen, meer experimenteren met de teugeldrukmeter lijkt mij best een goede zaak.

Dit is best een interessant artikel:

https://www.bitmagazine.nl/nieuws/nieuw ... ldrukmeter

Dit is zeker een interessant artikel. Zou interssant zijn om meer voorbeelden van te zien.
Zou ook super leerzaam zijn als je dit zelf uit zou kunnen proberen

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-24 12:25

Babootje schreef:
manubres schreef:

Wat vertaal ik verkeerd?

Tabbladen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 12:36

Ik ben even gaan googlen en vond een leuke onderzoeksgroep in Zweden die zich bezighoud met studies naar teugeldruk maar ook naar hoe biomechanica van ruiter en paard elkaar beïnvloeden. Mocht iemand dat interessant vinden, de naam van 1 van de onderzoekers is Agneta Egenvall. Dit is de link naar een overzicht van haar publicaties https://www.researchgate.net/profile/Agneta-Egenvall

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 12:38

Babootje schreef:
manubres schreef:

manubres schreef:
Wat vertaal ik verkeerd?

De stelling dat alles boven een druk van 1 kilo komt, neerkomt op paardenmishandeling.
Dat is niet zo. Dat wordt ook niet zo in het artikel gesteld. Dat is jouw interpretatie.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-24 13:26

@Babootje, die interpretatie is gebaseerd op de zin:
"Tot één kilo was de grens, daarboven ging de neus niet meer richting het voer en vertoonden de paarden veel stressgedrag. De basisdruk van de ruiter moet daar dus eigenlijk niet boven komen."

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 13:29

Tabbladen schreef:
Ik ben even gaan googlen en vond een leuke onderzoeksgroep in Zweden die zich bezighoud met studies naar teugeldruk maar ook naar hoe biomechanica van ruiter en paard elkaar beïnvloeden. Mocht iemand dat interessant vinden, de naam van 1 van de onderzoekers is Agneta Egenvall. Dit is de link naar een overzicht van haar publicaties https://www.researchgate.net/profile/Agneta-Egenvall

Interessant! Dank voor het delen

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 13:32

manubres schreef:
"Tot één kilo was de grens, daarboven ging de neus niet meer richting het voer en vertoonden de paarden veel stressgedrag. De basisdruk van de ruiter moet daar dus eigenlijk niet boven komen."

Omdat een paard het uit zichzelf niet doet betekent niet automatisch dat het mishandeling is als het wel gebeurd. Wederom veel te zwart-wit gedacht

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 13:46

manubres schreef:

Ik wil niet flauw doen, maar jij zei "alles" dus dat is waar ik even op aansloeg.
Verder sluit ik me aan bij 996981 dat - ook als de basisdruk hoger is dan die 1 kg - je niet automatisch kunt spreken van mishandeling, omdat paarden ook kunnen wennen aan een bepaalde druk. Het paard is dan in feite geconditioneerd op die druk, net zoals een paard went aan een onhandige ruiter.
Want anders zou je kunnen zeggen dat alle beginnende of half gevorderde ruiter dierenmishandelaars zijn.

Dus waar die grens ligt dat je echt kunt spreken over mishandeling ligt een stuk genuanceerder.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-24 13:46

Als je bewust een paard zoveel stress/pijn aandoet door meer dan een kilo aan de mond te hangen, dan vind ik dat je dat kunt scharen onder paardenmishandeling. Ja, heel zwart-wit maar mss moet je het beestje gewoon bij de naam noemen. Natuurlijk kan het eens voorkomen dat je jezelf moet redden, als je paard er vandoor gaat. Maar als dit structureel voorkomt tijdens het rijden en dat zie je toch regelmatig (surfende ruiters die in de teugels hangen om een paard 'verzameld' en 'bij elkaar' te houden), dan moet je je toch eens achter de oren krabben of dit verenigbaar is met paardenwelzijn.

Tabbladen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 15:51

Babootje schreef:
Verder sluit ik me aan bij 996981 dat - ook als de basisdruk hoger is dan die 1 kg - je niet automatisch kunt spreken van mishandeling, omdat paarden ook kunnen wennen aan een bepaalde druk. Het paard is dan in feite geconditioneerd op die druk, net zoals een paard went aan een onhandige ruiter.

Dit vinden jullie misschien ook interessant. Ik dacht dus ook dat paarden kunnen wennen aan druk en ongevoeliger worden in de mond. Blijkt niet zo te zijn. Ik lees net vandaag in een interview met Hilary Clayton - amerikaanse onderzoeker die onder andere onderzoek doet naar effecten van bitten en neusriemen - dat het gaan hangen op het bit geen gewenning is maar een manier om pijn/ongemak te kunnen handelen. Het hangen op het bit haalt namelijk druk van het gehemelte af.

https://equisearch.com/horsejournal/dr- ... bits-4841/

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 15:51

Ik denk dat dit het meeste voorkomt bij de los/vast contacten..dus de minder gevorderde ruiters.

Het is vaak ook zo dat hoe actiever een paard achter is en hoe meer deze zich draagt, hoe lichter deze is in de hand.

Het is ook interessant om te bekijken wat een paard zelf doet, sommige paarden pakken veel druk of gaan hangen op de hand. Hoe verhoudt dit zich dan tot paardenwelzijn? De teugeldrukmeter zou ook gebruikt kunnen worden bij bitloze hoofdstellen om te kijken hoe dat daar gaat.

Dat allemaal staat even los van "op druk" rijden, er zijn er inderdaad die druk houden aan de voorkant totdat het paard zich volledig overgeeft. Het buigen of barsten principe..tot het paard de weerstand op geeft. Dat is voor mij sowieso dierenmishandeling.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 15:58

Tabbladen schreef:
Babootje schreef:

Dit vinden jullie misschien ook interessant. Ik dacht dus ook dat paarden kunnen wennen aan druk en ongevoeliger worden in de mond. Blijkt niet zo te zijn. Ik lees net vandaag in een interview met Hilary Clayton - amerikaanse onderzoeker die onder andere onderzoek doet naar effecten van bitten en neusriemen - dat het gaan hangen op het bit geen gewenning is maar een manier om pijn/ongemak te kunnen handelen. Het hangen op het bit haalt namelijk druk van het gehemelte af.

https://equisearch.com/horsejournal/dr- ... bits-4841/

Zeker interessant, maar hoe verklaar je het dan dat een paard zelf gaat hangen en die druk opzoekt?

Want bij hangen bijvoorbeeld is mijn oplossing altijd de hand naar voren doen, zodat het paard niks heeft om op te hangen. Zorgen dat het paard niet teveel stuwt, want dan komt het gewicht ook in de hand. Dus zorgen voor balans tussen stuwen en dragen en zorgen dat het op eigen benen loopt. Toch zijn er dan paarden die liever steun zoeken op de hand dan dat ze op eigen benen lopen. Zouden ze dat doen als dat heel erg vervelend voor ze is in de mond? Ik denk het niet, want de oplossing van sommige ruiter is om er dan een scherper bit in te doen en dan doen ze het niet meer.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 16:07

Tabbladen schreef:
dat het gaan hangen op het bit geen gewenning is maar een manier om pijn/ongemak te kunnen handelen. Het hangen op het bit haalt namelijk druk van het gehemelte af.

En van het achterbeen en daar zit voor veel paarden een stuk motivatie zonder dat er pijn bij komt kijken.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 16:20

manubres schreef:
Als je bewust een paard zoveel stress/pijn aandoet door meer dan een kilo aan de mond te hangen, dan vind ik dat je dat kunt scharen onder paardenmishandeling. Ja, heel zwart-wit maar mss moet je het beestje gewoon bij de naam noemen. Natuurlijk kan het eens voorkomen dat je jezelf moet redden, als je paard er vandoor gaat. Maar als dit structureel voorkomt tijdens het rijden en dat zie je toch regelmatig (surfende ruiters die in de teugels hangen om een paard 'verzameld' en 'bij elkaar' te houden), dan moet je je toch eens achter de oren krabben of dit verenigbaar is met paardenwelzijn.

Maar over hoeveel stress of pijn hebben we het überhaupt?

Even hè; stress is niet goed voor de mens. Dat weet iedereen. Zowel fysiek als mentaal kun je er aan onderdoorgaan. Mishandeld mijn baas mij dan als ik toch stress ervaar door mijn werk? Of is een bepaalde mate van stress in ruil voor geld = veiligheid aanvaardbaar? Is voor een paard een bepaalde mate van stress aanvaardbaar omdat hij daarvoor ook wat krijgt? Beschutting tegen roofdieren, garantie op eten = veiligheid?

Hoe ver gaan we?

Tabbladen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 16:22

Elisa2 schreef:
Zeker interessant, maar hoe verklaar je het dan dat een paard zelf gaat hangen en die druk opzoekt?

Want bij hangen bijvoorbeeld is mijn oplossing altijd de hand naar voren doen, zodat het paard niks heeft om op te hangen. Zorgen dat het paard niet teveel stuwt, want dan komt het gewicht ook in de hand. Dus zorgen voor balans tussen stuwen en dragen en zorgen dat het op eigen benen loopt. Toch zijn er dan paarden die liever steun zoeken op de hand dan dat ze op eigen benen lopen. Zouden ze dat doen als dat heel erg vervelend voor ze is in de mond? Ik denk het niet, want de oplossing van sommige ruiter is om er dan een scherper bit in te doen en dan doen ze het niet meer.

Ja dat is een super relevante vraag maar wel een complexe om te onderzoeken denk ik. Dat scenario is moeilijker om gecontroleerd te kunnen bestuderen lijkt me.

Ik had vandaag haar publicatielijst bekeken. Staan echt veel interessante dingen tussen, bijvoorbeeld hoe het bit in de mond beweegt als je hulpen geeft, hoe teugeldruk veranderd tijdens verschillende reacties van het paard (hoofd omhoog, bit vast pakken, hangen etc), en ook over ruiter biomechanica en hoe het bewegingen van het paard beinvloed. Ben niet iets tegengekomen wat past bij het scenario wat je noemt dus ik denk dat dit gebasseerd is op een studie waarbij het paard niet in beweging is.

Maar dat is een aanname. Misschien is het wel onderzocht maar heb ik het niet gezien. Ze heeft bijna 400 publicaties en ze lezen niet echt lekker weg dus ik was er na een paar wel even klaar mee :=