Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Elisa2 schreef:Dat kan ik begrijpen, meer experimenteren met de teugeldrukmeter lijkt mij best een goede zaak.
Dit is best een interessant artikel:
https://www.bitmagazine.nl/nieuws/nieuw ... ldrukmeter
manubres schreef:Dus eigenlijk is alles wat boven een kilo komt paardenmishandeling. Ik zou dan nog graag een sensor op de halsspier willen zien, want gewicht in de teugel gaat vaak gepaard met een te grote spierspanning in de hals/nek.
Babootje schreef:Zeker interessant artikel Elisa!
Eerst een onderzoek met voer waaraan je kunt zien hoeveel druk het paard zelf nog wil nemen (max 1 kilo) is een mooi uitgangspunt.
Een groot verschil vind ik met de prof ruiter (Imke Schellekens Bartels) die een basiscontact van 500 gram heeft met af en toe een piek naar 5 of 6 kilo als er moet worden ingegrepen waarna het snel weer terug kan naar de basisdruk. Belangrijk ook, is de gelijke druk.
Vergeleken met de amateur ruiter die geen gelijke druk heeft en een losvast verbinding met hoge pieken met uitschieters naar 7 kg. .
Babootje schreef:manubres schreef:Dus eigenlijk is alles wat boven een kilo komt paardenmishandeling. Ik zou dan nog graag een sensor op de halsspier willen zien, want gewicht in de teugel gaat vaak gepaard met een te grote spierspanning in de hals/nek.
Dat vertaal je verkeerd imo Manubres. Als het basiscontact 5-7 kilo zou zijn dan heb je gelijk. Maar dat is niet zo. In ieder geval niet bij de professionele ruiter.
Babootje schreef:manubres schreef:Dus eigenlijk is alles wat boven een kilo komt paardenmishandeling. Ik zou dan nog graag een sensor op de halsspier willen zien, want gewicht in de teugel gaat vaak gepaard met een te grote spierspanning in de hals/nek.
Dat vertaal je verkeerd imo Manubres. Als het basiscontact 5-7 kilo zou zijn dan heb je gelijk. Maar dat is niet zo. In ieder geval niet bij de professionele ruiter.
Ayasha schreef:Niet?
Ik zou er toch op een paar geld durven in zetten van wel.
Elisa2 schreef:Dat kan ik begrijpen, meer experimenteren met de teugeldrukmeter lijkt mij best een goede zaak.
Dit is best een interessant artikel:
https://www.bitmagazine.nl/nieuws/nieuw ... ldrukmeter
manubres schreef:Wat vertaal ik verkeerd?
Tabbladen schreef:Ik ben even gaan googlen en vond een leuke onderzoeksgroep in Zweden die zich bezighoud met studies naar teugeldruk maar ook naar hoe biomechanica van ruiter en paard elkaar beïnvloeden. Mocht iemand dat interessant vinden, de naam van 1 van de onderzoekers is Agneta Egenvall. Dit is de link naar een overzicht van haar publicaties https://www.researchgate.net/profile/Agneta-Egenvall
manubres schreef:@Babootje, die interpretatie is gebaseerd op de zin:
"Tot één kilo was de grens, daarboven ging de neus niet meer richting het voer en vertoonden de paarden veel stressgedrag. De basisdruk van de ruiter moet daar dus eigenlijk niet boven komen."
manubres schreef:@Babootje, die interpretatie is gebaseerd op de zin:
"Tot één kilo was de grens, daarboven ging de neus niet meer richting het voer en vertoonden de paarden veel stressgedrag. De basisdruk van de ruiter moet daar dus eigenlijk niet boven komen."
Babootje schreef:Verder sluit ik me aan bij 996981 dat - ook als de basisdruk hoger is dan die 1 kg - je niet automatisch kunt spreken van mishandeling, omdat paarden ook kunnen wennen aan een bepaalde druk. Het paard is dan in feite geconditioneerd op die druk, net zoals een paard went aan een onhandige ruiter.
Tabbladen schreef:Babootje schreef:Verder sluit ik me aan bij 996981 dat - ook als de basisdruk hoger is dan die 1 kg - je niet automatisch kunt spreken van mishandeling, omdat paarden ook kunnen wennen aan een bepaalde druk. Het paard is dan in feite geconditioneerd op die druk, net zoals een paard went aan een onhandige ruiter.
Dit vinden jullie misschien ook interessant. Ik dacht dus ook dat paarden kunnen wennen aan druk en ongevoeliger worden in de mond. Blijkt niet zo te zijn. Ik lees net vandaag in een interview met Hilary Clayton - amerikaanse onderzoeker die onder andere onderzoek doet naar effecten van bitten en neusriemen - dat het gaan hangen op het bit geen gewenning is maar een manier om pijn/ongemak te kunnen handelen. Het hangen op het bit haalt namelijk druk van het gehemelte af.
https://equisearch.com/horsejournal/dr- ... bits-4841/
manubres schreef:Als je bewust een paard zoveel stress/pijn aandoet door meer dan een kilo aan de mond te hangen, dan vind ik dat je dat kunt scharen onder paardenmishandeling. Ja, heel zwart-wit maar mss moet je het beestje gewoon bij de naam noemen. Natuurlijk kan het eens voorkomen dat je jezelf moet redden, als je paard er vandoor gaat. Maar als dit structureel voorkomt tijdens het rijden en dat zie je toch regelmatig (surfende ruiters die in de teugels hangen om een paard 'verzameld' en 'bij elkaar' te houden), dan moet je je toch eens achter de oren krabben of dit verenigbaar is met paardenwelzijn.
Elisa2 schreef:Zeker interessant, maar hoe verklaar je het dan dat een paard zelf gaat hangen en die druk opzoekt?
Want bij hangen bijvoorbeeld is mijn oplossing altijd de hand naar voren doen, zodat het paard niks heeft om op te hangen. Zorgen dat het paard niet teveel stuwt, want dan komt het gewicht ook in de hand. Dus zorgen voor balans tussen stuwen en dragen en zorgen dat het op eigen benen loopt. Toch zijn er dan paarden die liever steun zoeken op de hand dan dat ze op eigen benen lopen. Zouden ze dat doen als dat heel erg vervelend voor ze is in de mond? Ik denk het niet, want de oplossing van sommige ruiter is om er dan een scherper bit in te doen en dan doen ze het niet meer.