Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Babootje schreef:liljebo schreef:Vind het argument, dat hier steeds weer terug komt, dat mensen de alternatieve weg kiezen omdat ze mislukken in de omgang met paarden, een erg slap, generaliserend en onnozel argument.
Dat kan je nu wel vinden, maar blijkbaar komt het vaak genoeg voor om te kunnen generaliseren.
Misschien heeft het ermee te maken dat ik in de stad woon, mijn paard op een manegebedrijf / pensionstal staat en ik dus veel, nee heel veel van dit soort voorbeelden ben tegengekomen. Het is zoals Jasmijn ook zegt, mensen die op de traditionele manier niet slagen, stappen vaak over naar het alternatieve circuit (en daar dan vervolgens ook niet te slagen). Maar dan wel met een vingertje wijzen naar de traditionele manier als paardonvriendelijk, want dan heb je in ieder geval nog iets...![]()
![]()
Ik vind dat trouwens ook heel erg "bokt" overigens.
). De ruiters die van zo'n instructrice les krijgen blijven hangen in het: voorwaarts rechtuit over de hoefslag, figuurtjes rijden, oefeningen rijden (zonder te weten waarom) en blijven aan die voorkant sleutelen omdat hetgeen ze doen in ieder geval niet als gevolg heeft dat het paard sterker en losser (dus gegymnastiseerd) wordt en daadwerkelijk na kan gaan geven. En uiteindelijk wordt er gegrepen naar allerhande hulpteugels. Zonde, want vaak is het rijtechnisch allemaal prima op te lossen. 
Babootje schreef:Dat kan je nu wel vinden, maar blijkbaar komt het vaak genoeg voor om te kunnen generaliseren.
Misschien heeft het ermee te maken dat ik in de stad woon, mijn paard op een manegebedrijf / pensionstal staat en ik dus veel, nee heel veel van dit soort voorbeelden ben tegengekomen. Het is zoals Jasmijn ook zegt, mensen die op de traditionele manier niet slagen, stappen vaak over naar het alternatieve circuit (en daar dan vervolgens ook niet te slagen). Maar dan wel met een vingertje wijzen naar de traditionele manier als paardonvriendelijk, want dan heb je in ieder geval nog iets...![]()
![]()
sanne83 schreef:Ik kom het juist vaak andersom tegen. Ik denk dat iedereen generaliseert naar je eigen overtuiging toe![]()
Als ik even heel erg generaliseer zie ik allemaal mensen die "sport" rijden en jaren op dezelfde manier blijven door freubelen en nooit eens verder kijken dan hun neus lang is. Alles wordt "opgelost" met nog een hulpteugel of iets met dwang, want een andere oplossing is er niet. Gedragsproblemen zijn zo normaal als maar zijn kan. De z2 ruiter die elke keer haar paard de binnenbak in moet slaan, de grandprix ruiter die haar paard niet normaal kan handelen op de grond (daar zijn er echt bizar veel van), paarden die gesedeerd moeten worden om te scheren, niet onder de waterslang kunnen, die alleen in de binnenbak gereden kunnen worden, die alleen met een slofteugel enigszins normaal gereden kunnen worden, moet ik nog even doorgaan??
Als je al dat soort dingen voor lief neemt, dan red je het wel![]()
Ik denk dat het begint met een knagend gevoel over paardvriendelijkheid en dan doorgaat naar een ander methode zoeken, net als de TS aangeeft. Ze wil graag anders, maar weet nog niet hoe. Het is helemaal geen vingertje wijzen, mensen zoals TS wijzen volgens mij vooral naar zichzelf.
Natuurlijk gaan er ook andere mensen op zoek, bijv. bange mensen. Of mensen met een paard met een specifiek probleem, of gewoon voor de lol, of uit interesse. Ik vind deze generalisaties dus echt weinig bijdragen. Want naast alle dingen die ik heb gezien en die ik allemaal heel makkelijk kan afschuiven op de sportwereld, ken ik ook andere mensen binnen de sport, die ontzettend begaan zijn met hun dier. Dat zijn wel vaak mensen die geïnteresseerd zijn, ipv neerbuigend tegen andere mensen.
Babootje schreef:Je geeft met je antwoord duidelijk aan dat je niet begrijpt wat ik bedoel.
Natuurlijk is die andere kant er ook: mensen die op de traditionele manier er niet in slagen om goed met hun paard om te gaan. Maar ik had het hier over de mensen die traditioneel er niet in slagen goed met hun paard om te gaan en vervolgens denken dat het aan de methode ligt dat dat niet lukt. En dat waag ik dus te betwijfelen.

Citaat:="sanne83
Als ik even heel erg generaliseer zie ik allemaal mensen die "sport" rijden en jaren op dezelfde manier blijven door freubelen en nooit eens verder kijken dan hun neus lang is. Alles wordt "opgelost" met nog een hulpteugel of iets met dwang, want een andere oplossing is er niet. Gedragsproblemen zijn zo normaal als maar zijn kan. De z2 ruiter die elke keer haar paard de binnenbak in moet slaan, de grandprix ruiter die haar paard niet normaal kan handelen op de grond (daar zijn er echt bizar veel van), paarden die gesedeerd moeten worden om te scheren, niet onder de waterslang kunnen, die alleen in de binnenbak gereden kunnen worden, die alleen met een slofteugel enigszins normaal gereden kunnen worden, moet ik nog even doorgaan??
Ik denk dat het begint met een knagend gevoel over paardvriendelijkheid en dan doorgaat naar een ander methode zoeken, net als de TS aangeeft. Ze wil graag anders, maar weet nog niet hoe. Het is helemaal geen vingertje wijzen, mensen zoals TS wijzen volgens mij vooral naar zichzelf.
thembi schreef:Citaat:="sanne83
En dit soort mensen zijn dus niet succesvol in de reguliere sport en hier hebben we het dus ook niet over.![]()
Een Z2 ruiter die zijn paard de ring in slaat; in de Z2 mag je niet met een zweep rijden, dus dit lijkt me sterk![]()
Mensen die altijd met een slof rijden zullen echt wel door de mand vallen tijdens een dressuurproef en dus nooit verder komen dan de B.
thembi schreef:Citaat:="sanne83
En dit soort mensen zijn dus niet succesvol in de reguliere sport en hier hebben we het dus ook niet over.![]()
Een Z2 ruiter die zijn paard de ring in slaat; in de Z2 mag je niet met een zweep rijden, dus dit lijkt me sterk![]()
Mensen die altijd met een slof rijden zullen echt wel door de mand vallen tijdens een dressuurproef en dus nooit verder komen dan de B.
sanne83 schreef:Denk je dat echt? Hoe meer van dit soort dingen, hoe succesvoller, is mijn ervaring. De dingen die ik beschrijf waren uitsluitend succesvolle ruiters, dus Z2 of hoger.
Standaard uitrusting is slof en S&T. Ik schreef trouwens binnenbak, niet ring.
Ik zou zelf ook graag willen dat mijn ervaring anders was hoor, begrijp me niet verkeerd![]()
Dat zijn uiteindelijk ook de instructeurs, die weer les gaan geven en dit soort dingen aanraden en dan vraag je je af waarom die mensen hun heil ergens ander staan zoeken
sanne83 schreef:je paard in de wei gooien?![]()
Je hebt gelijk hoor, een meetlat is natuurlijk heel mooi![]()
Ik vind de huidige meetlat alleen geen enkel effect hebben. Het is een competitieve meetlat, geen dierwelzijnsmeetlat.
Citaat:Met dat laatste kan je er wel eens heel ver naast zitten![]()
Velen (op hoog niveau) gebruiken de slofteugel om los te rijden.
Weet je wat ik niet zo goed begrijp over dat LDR. Swaab heeft het over 'de rug omhoog rijden'. Als je op een goede manier vw-nw rijdt, dwz. paard met neus naar voren waardoor de gehele rugspier kan stretchen en het achterbeen ruimte krijgt om onder te zwaaien om tot draagkracht te komen, dan bereik je op die manier toch al prima dat 'de rug omhoog komt'? Het lijkt mij onnodig om dat op een manier te vragen door het paard met hoofd tussen de knieën te rijden. Waarbij ik me ook nog eens af vraag of het anatomisch überhaupt nog mogelijk is om dan het achterbeen goed dragend onder te brengen, volgens mij breek je alle lijnen af (biomechanisch gezien). Daarnaast zie je dat het hoofd vervolgens weer omhoog gevraagd wordt in absolute oprichting, waardoor je het zgn. zelfgecreëerde effect van de rug omhoog rijden weer helemaal teniet doet.
sanne83 schreef:Denk je dat echt? Hoe meer van dit soort dingen, hoe succesvoller, is mijn ervaring. De dingen die ik beschrijf waren uitsluitend succesvolle ruiters, dus Z2 of hoger. Standaard uitrusting is slof en S&T. Ik schreef trouwens binnenbak, niet ring.
Ik zou zelf ook graag willen dat mijn ervaring anders was hoor, begrijp me niet verkeerd![]()
Dat zijn uiteindelijk ook de instructeurs, die weer les gaan geven en dit soort dingen aanraden en dan vraag je je af waarom die mensen hun heil ergens ander staan zoeken![]()
En nee, paardrijden is per definitie niet diervriendelijk, maar je kan het zo leuk en zo ellendig maken voor je paard als je zelf wilt
jasmijn78 schreef:[Ik heb ook boeken van Monty Roberts in de kast staan. Die ik dan wel weer een stuk interessanter vind. Behalve de 'join up', dat is het enige wat mij niet zo aanspreekt. En zo heb ik nog wel meer boeken over gedrag van het paard in de kast staan van verschillende wetenschappers. Als je op een gegeven moment een bepaalde basis hebt, dan hoef je niet iedere nieuwe methode tot in detail uit te voeren om er iets van te kunnen vinden. Voor mijn werk maak ik ook eerst een selectie dmv 'diagonaal screenen' om te bepalen of ik er iets mee moet of niet. Als je jezelf wilt ontwikkelen moet je beïnvloedbaar genoeg zijn om relevante ontwikkelingen op te pikken en eigenwijs genoeg om je eigen pad te blijven volgen.
Maar andersom is het wel zo dat als je gevoel, inzicht en aanleg hebt om met paarden om te gaan, dat je dan met de traditionele methode ook prima uit de voeten kan.
Daarin verschillen wij niet hoor. Ook ik heb zo mijn penny-momenten![]()
Join up vind ik tien keer niets.
maar daarover zijn we dan toch een soortgelijke mening over toegedaan, begrijp ik.
Babootje schreef:liljebo schreef:Vind het argument, dat hier steeds weer terug komt, dat mensen de alternatieve weg kiezen omdat ze mislukken in de omgang met paarden, een erg slap, generaliserend en onnozel argument.
Dat kan je nu wel vinden, maar blijkbaar komt het vaak genoeg voor om te kunnen generaliseren.
Misschien had ik het de vier mogelijkheden die je ter beschikking hebt, als je traint, moeten noemen. Neg en pos bekrachtiging bij iets aanleren, neg en pos bekrachtiging bij iets afleren.Simpelman schreef:Ik ga nu heel erg in het onzichtbare, maar het fascineert me.
Ik heb de vage indruk dat paarden dingen kunnen leren doordat ze begrijpen "zien" waar we naar toe willen, alsof ze onze wens spiegelen. Ze hebben hier (misschien nagenoeg) geen prikkels voor nodig.