Bodyprotector verplichten?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MISTRAL94

Re: Bodyprotector verplichten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 11:53

Ik ben zeer zeker ook nalatig dat ik nog niets aangeschaft heb dat zeker. Maar zoals ik ook omschreven heb ben ik een alleen staande moeder met 2 paarden. Ik klop dat geld niet even uit mijn mouw om zoiets aan te schaffen. Daarbij wil ik zeker achter mijn keus staan voordat ik iets aanschaf. Dus of een bp of een airbagvest.

En ik heb toch geschreven als mijn merrie schrikt en het is verplicht om beschermende kleding te dragen dat ik de gevolgen daarvan zal dragen. Ik bedoel het is verplicht doe je het niet dan weet je wat de gevolgen daarvan kunnen zijn (hetzelfde met het dragen van een gordel die draag ik ook altijd) Nu is het nog niet verplicht maar ik zit dus wel in dubio wat ik aan zal schaffen en nee ik overhaast mijn aankoop niet.

Maar dat valt me wel vaker op bokt op in discussies mensen willen zo graag hun gelijk halen. Dus bij deze ik ben hypocriet omdat ik nog geen bescherming aangeschaft hebt Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 11:56

Ik vind het fijn dat t nog niet verplicht is!
Als je valt is je bewegelijkheid een groot voordeel. Hoe leniger iemand is, hoe beter deze zal kunnen vallen. Ik denk dus dat een bp in sommige gevallen je val zal benadelen..

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 11:57

MISTRAL94 schreef:
En ik heb toch geschreven als mijn merrie schrikt en het is verplicht om beschermende kleding te dragen dat ik de gevolgen daarvan zal dragen. Ik bedoel het is verplicht doe je het niet dan weet je wat de gevolgen daarvan kunnen zijn (hetzelfde met het dragen van een gordel die draag ik ook altijd) Nu is het nog niet verplicht maar ik zit dus wel in dubio wat ik aan zal schaffen en nee ik overhaast mijn aankoop niet.

maar zo lang het niet verplicht is, draag je die gevolgen dus niet?
Ik snap heel goed dat je dat niet zomaar koopt, en nogmaals, van mij hoef je niet.

Citaat:
Maar dat valt me wel vaker op bokt op in discussies mensen willen zo graag hun gelijk halen. Dus bij deze ik ben hypocriet omdat ik nog geen bescherming aangeschaft hebt Clown

wat jij wil. Maar dat heb ik dus niet gezegd Knipoog Ik heb gezegd dat als je consequent bent, je zelf opdraait voor eventuele kosten als gevolg van een val zonder adequate bescherming, of dat nu wel of niet verplicht is. Want dat was jouw belangrijkste argument waarom je de verplichting snapt. Maar hierboven geef je aan aan dat je pas doet als het verplicht is om bescherming te dragen.

het feit dat iemand het niet met je eens is, betekent nog niet dat die per se gelijk wil hebben Knipoog Maar ik zie een zwak punt in jouw argumentatie, en die haal ik boven water.

/add
ik ben met en zonder BP gevallen. In sommige vallen heeft een BP me voor een hoop ellende behoed, andere keren heeft het weinig uigtemaakt. En ik ben ook gevallen dat ik dacht (al tijdens de val) "waarom heb ik mijn BP nu niet aan".
Maar de laatste nare val resulteerde 'alleen maar' in een gebroken arm (met een hoop ellende), waar de fysio niet wilde geloven dat ik mijn ribben niet gekneusd of gebroken had.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 12:02

Lielle schreef:
trouwens wel grappig. Ik heb een BP en gebruik die regelmatig, maar ik ben tegenstander van verplichting. Jij hebt en gebruikt er nu geen (overweegt het wel) en kun je wel vinden in verplichting.

Niet rot bedoeld, gewoon een observatei.

Dat is ook zo. Nog even een kleine toevoeging op het bovenstaande.
Waar ik ook nog wat mee zit is dat in na de zwangerschap behoorlijk aan gekomen ben en ik bang ben dat ik wanneer ik nu iets aanschaf dat straks te groot zal zijn omdat ik nu weer heel langzaam aan aan het afvallen ben.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 12:04

Nee ik wacht niet tot het verplicht is met aanschaffen dat heb ik ook niet geschreven. De redenen waarom ik nog niets aangeschaft heb staat al omschreven.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 12:06

MISTRAL94 schreef:
Nee ik wacht niet tot het verplicht is met aanschaffen dat heb ik ook niet geschreven. De redenen waarom ik nog niets aangeschaft heb staat al omschreven.

weet ik maar dat zei ik ook niet. Ik snap heel goed waarom je bepaalde keuzes maakt, maar ik geef alleen aan wat dan volgens mij de consequentie zou zijn als je nu zou vallen.

ItaLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 12:09

ik vind het gewoon normaal dat het bij cross verplicht is maar
bij andere takken zoals dressuur of western is niet fijn rijden!
ik vind wel dat ze het bij springen kunnen veplichten! Haha!

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 12:09

Uiteraard ga ik daar nu niet voor betalen. Ik betaal behoorlijk wat premie en dan maak ik er gebruik van ook. Maar het zou wel voor een verlaging van de zorgkosten kunnen zorgen om mensen verantwoordelijk te houden voor dingen die ze doen. Al zijn dit speculaties omdat ik er geen onderzoek naar gedaan heb natuurlijk

Maar hierboven geef je aan aan dat je pas doet als het verplicht is om bescherming te dragen
Niet om mijn gelijk te halen maar dit zijn wel jou woorden Knipoog

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 12:12

MISTRAL94 schreef:
Uiteraard ga ik daar nu niet voor betalen. Ik betaal behoorlijk wat premie en dan maak ik er gebruik van ook. Maar het zou wel voor een verlaging van de zorgkosten kunnen zorgen om mensen verantwoordelijk te houden voor dingen die ze doen. Al zijn dit speculaties omdat ik er geen onderzoek naar gedaan heb natuurlijk

waarom uiteraard? Dat is dus het dubbele (is wat aardiger dan hypocriet) dat ik bedoel. Als je er echt zo principieel in bent, zou dat nl wel de consequentie zijn. Ik zou het ook niet doen hoor, daar niet van.
Want die verantwoordelijkheid gaat nu ook voor jou op. Je hebt duidelijke redenen om het niet te doen, maar uiteindelijk zijn vrijwel uitsluitend financieel.
Citaat:
Maar hierboven geef je aan aan dat je pas doet als het verplicht is om bescherming te dragen
Niet om mijn gelijk te halen maar dit zijn wel jou woorden Knipoog

dat zijn mijn woorden maar ik bedoel met "dat" dus het betalen van de kosten na een val en niet het dragen van een BP Knipoog Misverstand dus.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 12:18

Misschien is dat dubbel maar ik ga de overheid niet meer spekken. Dat doe ik al genoeg Vork Maar wat ik geschreven heb, ik vind het prima als ze het verplichten, maar ook prima als ze het niet doen. Ik kies straks wel voor dat stukje extra veiligheid als een ander dat niet doet dan niet.
Ik voel het niet als ze hersenletsel hebben of andere verwondingen. Ik kan wel uit ervaring vertellen dat je door een hel gaat als je gebroken en gekneusde ribben hebt, een klaplong een gekneusde long en lever. Kortom ik kan het niemand aanraden.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 12:19

gelukkig heb ik daar geen ervaring mee, ik vind mijn gebroken arm al vervelend genoeg.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 12:23

Daar heb ik dan geen ervaring mee gelukkig Haha! Maar ik was van plan om het wel bij deze ene ervaring te laten Huilen van het lachen

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 12:29

Toen ik een klap van een paard kreeg wenste ik ook dat ik mijn BP aangehad had. Had gelukkig alleen de ribben gekneusd en zag alleen bont en blauw. Toen mijn cap kapot geslagen werd was ik ook heel blij dat ik hem op had. Alleen zat ik beide gevallen niet op paard maar was ernaast bezig. In mijn geval veel gevaarlijker. Clown

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 19:45

Wat ik me afvraag wie het dragen van een bp dan wil gaan verplichten? Als ik de beginpost bekijk dan zou het dus gaan om de cross en eventing en verder niet.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 19:50

en daar is dat al lang zo.

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 09:12

Ik vind het wel een stuk veiliger, maar aan de andere kant... stel je voor je valt wel van je paard. Je bent net zo'n michelin poppetje dan. Het lijkt me trouwens ook niet fijn rijden met zo'n ding.
Je kan eigenlijk beter niet rijden Tong uitsteken Maarja, dan kun je zoveel dingen niet doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 09:25

Zo stijf is zo'n ding nou ook weer niet, hoor. Ik vind dat in ieder geval erg meevallen. In het begin had ik ook het idee dat ik een soort harnas aanhad waarin ik me nauwelijks kon bewegen, maar mijn bodyprotector werd na een aantal keer rijden al veel soepeler. Nu heb ik er helemaal geen last van. Lachen Ik val regelmatig van een paard af en ik ben dan blij dat ik hem aanheb. Ze zijn helaas niet goedkoop en vooral in de zomer zweet ik me te pletter, maar liever dat dan een gebroken rib of erger. Toch vind ik niet dat ze bodyprotectors zouden moeten verplichten, ik vind dat dat je eigen keuze moet zijn.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 11:23

loveshadow schreef:
Zo stijf is zo'n ding nou ook weer niet, hoor. Ik vind dat in ieder geval erg meevallen. In het begin had ik ook het idee dat ik een soort harnas aanhad waarin ik me nauwelijks kon bewegen, maar mijn bodyprotector werd na een aantal keer rijden al veel soepeler. Nu heb ik er helemaal geen last van. Lachen Ik val regelmatig van een paard af en ik ben dan blij dat ik hem aanheb. Ze zijn helaas niet goedkoop en vooral in de zomer zweet ik me te pletter, maar liever dat dan een gebroken rib of erger. Toch vind ik niet dat ze bodyprotectors zouden moeten verplichten, ik vind dat dat je eigen keuze moet zijn.

Waarom val je regelmatig van een paard? Ik zou me dan toch gaan afvragen of ik niet ergens iets fout zou doen. Verward
De keren die ik in de afgelopen 20 jaar van een paard ben gevallen kan ik tellen op de vingers van 1 hand en dan houd ik nog vingers over......
In de bijna 20 jaar daarvoor ben ik er gemiddeld een keer of 3 per jaar vanaf gestort, overigens altijd zonder schade (gedeukt ego daargelaten Bloos )

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 11:27

Waratje: Wat wil je hiermee nu bereiken vraag ik me af? Het komt een beetje over alsof jij jezelf geweldig vind en dat jij de sterren van de hemel kunt rijden. Topruiters vallen er zelfs nog af dus ik snap eigenlijk niet wat je hiermee bereiken wilt?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 11:37

Waratje schreef:
Waarom val je regelmatig van een paard? Ik zou me dan toch gaan afvragen of ik niet ergens iets fout zou doen. Verward

Één vorm van leren gaat via vallen en opstaan.
Regelmatig vallen is op zich niets verkeerds, mits je ervan leert en elke vólgende stuiter om een ándere reden valt. Het is daarbij de bedoeling dat je steeds minder, naderend tot nul valt.
Vervolgens wordt bíjna vallen steeds minder en via via via, ga je leren van balansverstoring.

Vallen is prima, mits je er van leert. Als je voor het weer opstaan een bp nodig denkt te hebben, trek die dan gerust aan.
De crux van de ts echter is verplíchting. Waarom zou een ánder zo'n ding aanmoeten omdat iemand het voor zichzélf veilig vindt??? Dat heet betutteling. Wellicht rijden er veel tutten paard Cool

hc

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 11:40

MISTRAL94 schreef:
Waratje: Wat wil je hiermee nu bereiken vraag ik me af? Het komt een beetje over alsof jij jezelf geweldig vind en dat jij de sterren van de hemel kunt rijden. Topruiters vallen er zelfs nog af dus ik snap eigenlijk niet wat je hiermee bereiken wilt?

Ik wil graag weten waarom iemand met regelmaat van een paard stort en daar gewoon mee door gaat.
En nee, ik vind niet dat ik geweldig ben en die sterren blijven gerust hangen als ik rij Clown
Waar het mij om gaat is dat mensen kennelijk weinig nadenken over waar ze mee bezig zijn. Een paard waar je met regelmaat vanaf zou storten, daar stap ik gewoon niet eens op. Dat zijn ook keuzes die je kunt maken voor je eigen veiligheid. Topruiters vallen wel eens van een paard, dat klopt, maar dat doen ze over het algemeen niet "met regelmaat" en bovendien zijn die paarden ook wat explosiever dan ik handig vind. Ook daar een eigen keuze op welk paard je stapt en wat de risico's daarvan zijn. Als je geen ambities hebt om aan de OS mee te doen, hoef je niet op zo'n bom te gaan zitten om leuk te kunnen rijden.
Paardrijden zou een stuk veiliger worden als mensen hun eigen kennis/kundeniveau wat beter leerden kennen en de keuze van hun paarden daar op afstemmen. Maar ja, dan moet je dus gaan toegeven dat sommige zaken boven je mogelijkheden uitgaan en dat willen veel mensen dan weer niet toegeven. Dus kopen ze maar een bp en doen dingen die ze eigenlijk niet kunnen, best jammer. Verdrietig

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 11:44

MISTRAL94 schreef:
Het komt een beetje over alsof jij jezelf geweldig vind en dat jij de sterren van de hemel kunt rijden.

Dat lees ik niet. Ik lees dat Waratje op basis van haar ervaring concludeert dat voor haar kans x gevolg geen aanleiding geeft om een bp aan te trekken. Zij wil daartoe niet verplicht worden.

Ik persoonlijk zou er ook niet toe verplicht willen worden onder de omstandigheden waaronder ik er nu vrijwillig gebruik van maak.
Ik zet ook een goede helm met kinbeugel op dan. Ík vind dat gezond verstand doch moet dat verplicht worden? Ík vind van niet. Vind het wel erg kortzichtig dat ruiters zich met (niet erg beste) helm en (onvoldoende) bp veilig voelen.
Ik wil evenmin anderen verplichten géén cap/bp te drgaen wanneer dat zinvoller is.
Veiligheid zit in vaardigheid, niet in spullen.
Daar doelt Waratje terecht op.

Nogmaals, trek jij gerust aan wat jij voor jou noidg acht. Laat een ander die afweging ook maken.

Dat er verschil, gróót verschil, tussen kennis, kunden, vaardigheid van ruiters zit is een feit.
Gelijke monniken, gelijke cappen = ongelijke monniken, óngelijke cappen (bb).
Laat iedereen dat zelf afwegen.

hc

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 11:46

Waratje schreef:
Dus kopen ze maar een bp en doen dingen die ze eigenlijk niet kunnen, best jammer. Verdrietig

Dat is een andere verwoording van mijn Relativiveiligheidstheorie Knipoog

hc

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 11:49

Ik heb niet alle pagina's door gelezen dus reageer op de beginpost.

Ik vind niet dat een BP verplicht moet worden, mensen die een verhoogd risico lopen met een wilder paard of minder goed kunnen rijden zouden zelf zo wijs moeten zijn om er een aan te doen.

Ik vind het zacht gezegd heel onprettig zitten en ben dan ook mijn balans een beetje kwijt.

MJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 11:53

Ik ben het met HC eens, ik vind ook niet dat het verplicht moet worden.

Zelf heb ik altijd mijn BP om met crossen (logisch, dat moet, maar anders zou ik dat ook wel blijven doen). Met springen heb ik hem nooit om, eigenlijk helemaal geen behoefte aan. Ik beslis dat graag zelf!

Een ander die meer zelfvertrouwen krijgt door altijd met BP te rijden moet dat zeker doen, alleen daar ligt al een grote bijdrage aan de veiligheid, dat stukje zelfverzekerdheid.