6 jarig paard die Z2 loopt

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

detour

Re: 6 jarig paard die Z2 loopt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 10:39

Tuurlijk, uitzonderingen daargelaten..

Toch wel boeiend, ben na deze discussie iets minder sceptisch mbt de mogelijkheden op dit gebeid, maar dat heeft meer met praktijkervaringen in mijn directe omgeving te maken...

En mijn enige "maar" is..

" Proef je spanning bij je dier of bij jezelf, fysiek dan wel mentaal.. gas terug! het paard kan ook prima Z2 lopen op zijn of haar achtste; druk en haast vind ik naar het paard nl absoluut unfair!

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 10:41

Ik heb al veel vaker gezegd, het absoluut onfair om een paard 'naar het Z2 te schoppen' en dat zelfs ongeacht de leeftijd.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 10:43

Nou, dan zijn we het met elkaar eens, LDRD!
Kijken of er andre bokkers zijn die iets kunnen aanvullen..

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 10:57

Heb zo het idee dat we pas op deze pagina écht naar elkaar aan het luisteren zijn, betrap mezelf er in ieder geval op Tong uitsteken .

max_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 11:25

Mij lijkt het dat het eene paard dat beter oppakt dan het andere. Bij mij op stal staat ook een paard die is 7 en ik dacht dat hij iets in de ZZ liep (kan ook heel goed dat het Z was hoor) Haha!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 12:02

kan me prima vinden in het rijtje en ook absoluut met de laatste twee posts van Detour en Ldrd.........

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 19:59

LDRD schreef:
Goeiemorgen!
Is dan hier niet de conclusie na alle reacties: Z2 is qua belasting niet zwaar mits:
- Het paard fysiek gezond is een absolute voorwaarde
- Het paard maximaal 4 x getraind wordt 'wat' meer heb ik geen bezwaar tegen, mits de trainingen beperkt blijven tot max 45 minuten (inclusief opwarming, cooling down)
- Het paard afwisseling krijgt afwisseling en dus mentale gezondheid is eveneens een voorwaarde
- Zowel het paard als ruiter mentaal als fysiek beide capabel zijn helemaal eens
- Het dan mogelijk is om op 6-jarige leeftjid dit nivo te lopen? ja, dat is absoluut mogelijk

Helemaal mee eens! Potver, nu hebben we helemaal niks meer om de discussieren als we zo eensgezind blijven Haha!

Heb trouwens vandaag een springzadel gekocht voor mijn jonge paard. Als ligt mijn hart bij dressuur, springen is goed voor hem. Voor de afwisseling, hij vindt het leuk, kan het goed EN gaat er beter van galopperen. 3 vliegen in 1 klap dus Haha! Na een hele harde val jaren geleden was ik niet meer zo van het springen, maar ik heb besloten mijzelf daarover heen te gaan zetten Knipoog

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 15:15

Ja, het wordt nu stil hier Haha! .

Jasmijn, leuk joh om het springen mee te nemen.
De mijne laten we perse niet springen, want ik vrees dat we hem daarna misschien niet meer binnen de heining kunnen houden. Aangezien ik het erg belangrijk vindt dat hij gewoon ook buiten komt laten we hem dus maar niet zien hoe je gemakkelijk bij de merries kan komen Haha! . Wel mag hij neuzen met de ruinen die ernaast lopen Ja .

miekelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-08 17:58

ik las op internet een 5/6 jarig paard heeft dan net een compleet gebit. is dat dan niet schadelijk met 2 bitten in zijn mond.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 18:00

waarom?

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 18:45

Lijkt me so ie so niet fijn 2 bitjes in je mond.
Vind het eigenl;ijk ook jammer dat een paardje niet lekker van zijn jong zijn mag genieten, ik ben langzaam aan met een bijna 4 jarige bezig , maar merk in zoveel dingen dat ze nog jong is en als je dan b.v op een 9 jarige rijd , merk je gewoon dat die veel meer af zijn.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 19:19

midgie schreef:
Vind het eigenl;ijk ook jammer dat een paardje niet lekker van zijn jong zijn mag genieten

Waaruit concloncludeer jij dat een jong paard niet kan genieten? Heb je het nu over een specifieke situatie? Of over een 6 jarig paard met S&T in zijn mond. Ik begrijp niet zo goed op welke post deze opmerking op moet slaan gezien de laatse paar posts?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 19:24

jasmijn............. laat Lachen referentiekaderprobleem Lachen

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 19:26

KiWiKo schreef:
jasmijn............. laat referentiekaderprobleem

je hebt gelijk Lips are sealed Knipoog

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 20:24

jasmijn78 schreef:
midgie schreef:
Vind het eigenl;ijk ook jammer dat een paardje niet lekker van zijn jong zijn mag genieten

Waaruit concloncludeer jij dat een jong paard niet kan genieten? Heb je het nu over een specifieke situatie? Of over een 6 jarig paard met S&T in zijn mond. Ik begrijp niet zo goed op welke post deze opmerking op moet slaan gezien de laatse paar posts?

Waar gaat dit Topic eigenlijk nog over ??

Ik reageer zeker op de laatste posts , vroeg me af of 2 bitjes wel fijn is en ik zie daar trouwens het nut niet van in,maar dat is weer een andere discussie denk ik .
Ik ben eigenlijk nog met dat 6 jarige paard bezig , wat idd nog niet volgroeit is en zeker vaak te vroeg mee begonnen word en vaak te zware training krijgt, uiteraard iedereen van jullie is verantwoordd aan het trainen, dus voel je niet aangevallen, maar ik zit nog steeds een beetje met , hoe kan het dan dat er zoveel paardjes al zo jong grote blesures heeft en de gemiddelde leeftijd zo laag is ?
Maar geloof dat iedereen het al met mekaar eens was , dus ja dan word het 1 tegen 100 toch ( bij wijze van spreken)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 20:32

op Bokt is de gemiddelde leeftijd nog altijd 14 Lachen van 0 tot 24 genomen......... dus dat valt best wel mee Lachen

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 20:48

Ik denk eerder dat die blessures voornamelijk komen door verkeerde overbelasting. Zie namelijk ook op lagere niveau´s zo ongeveer evenveel blessures voorkomen als paarden op hogere niveau´s. En niet zozeer alleen maar door overbelasting...
En ik neem aan dat paard 2 bitten niet erg vervelend vind, anders zou die wel continu met open mond lopen, omdat het pijn doet in de mond...

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 22:15

midgie schreef:
Vind het eigenl;ijk ook jammer dat een paardje niet lekker van zijn jong zijn mag genieten, ik ben langzaam aan met een bijna 4 jarige bezig , maar merk in zoveel dingen dat ze nog jong is en als je dan b.v op een 9 jarige rijd , merk je gewoon dat die veel meer af zijn.

een Z proef kan prima op een trens, en het is niet verplicht om met S&T te starten, dus dat hoeft geen probleem te zijn

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 23:01

United van mij is 6, Z2 met winst en toch pas met ruim 3 jaar met werken begonnen. Wel met een ontzettend goede ruiter, maar hij pakte het gewoon heel makkelijk op. Daarbij toont hij ook mooi, en 4 winst per wedstrijd was meer standaard dan een buitenkansje Knipoog
Het is gewoon een onwijs leergierig en werkwillig paard... hij wil altijd werken en leren, onder het zadel maar ook daarbuiten.
Bijvoorbeeld het werken aan de dubbele lijnen had die na 1x voordoen door hoek hij draaien moet... verder houd de leergierigheid ook in dat hij binnen een paar seconde weet hoe een knoop losgaat of een staldeur open moet Huilen van het lachen

De Z2 liep hij trouwens ook vaak genoeg op een enkel trensje Knipoog Zag dat dat net ook werd aangehaald Clown
Waarom zou het voor een 6 jarige vervelend zijn en voor bv een 12 jarige niet?

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 09:09

Waarom zou het voor een 6 jarige vervelend zijn en voor bv een 12 jarige niet?

Daar heb je een interessant puint, c_alsemgeest! Knipoog

Dan kom je toch weer bij het rijtje criteria uit; die zouden imo eveneens kunnen gelden voor 12 jarigen!
al heeft een paard van 12 natuurlijk wel meer tijd gehad. Voor de heel getalenteerde paarden en tuiers zou het wel te lang kunnen duren in dat geval; of misschien zijn er paarden die zowel op spring-als dressuurnivo hoog dienen te lopen en dan duurt het waarschijnlijk langer.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 17:53

Zeker, ze hebben meer de tijd gehad voor het werk e.d.
Maar de eerste keer S&T blijft de eerste keer Knipoog Ook al is het dier wat ouder Lachen

Daarbij zie ik liever een paard van 6 á 7 die door een goede ruiter, op eerlijke wijze, geheel naar het Z2 is opgeleerd. Dan een paard van 12 die met veel getrek en gepluk ooit eens in de Z terecht komt Knipoog
Maarja er zijn bij ons ook genoeg oudere dieren die op goede wijze pas later dit niveau bereiken... die zijn vaak wat minder leergierig en 'slim' dan de anderen Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 18:33

Juist, dat is het hem...maar daarom kun je niet van de stelling maken, Z2 voor een 6 jarige is slecht.

Dat kan...net zo als dat L soms ook slecht kan zijn Lachen

Maar het hoeft niet slecht te zijn

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 22:02

Precies dat bedoel ik... als het paard maar op de goede manier wordt bereden en als het paard in zijn waarde gelaten wordt lijkt mij er niets mis mee Lachen
Denk dat United gek was geworden als alles op rustig tempo werd gedaan... hij verveelt zich nogal snel en wil altijd wat nieuws leren, ben jij niet degene die hem wat nieuws leert... zoekt die zelf wat uit om te leren (meestal minder prettige zaken Clown )

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 09:30

Een S&T is op zich niet belastend voor een paard mits hij op de juiste manier gebruikt wordt natuurlijk... Lachen
Met een zacht bitje kun je ook heel veel schade aanrichten door rukken en plukken inderdaad.

Nancyy_F

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 21:34

Als ze paard het gewoon makkelijk aan kan zou ik vooral zo doorgaan:D!