aan de wandel met m`n paardjes (bitloos)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

muiske07

Re: aan de wandel met m`n paardjes (bitloos)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 22:47

stef, ik heb het niet helemaal uitgekeken, zie ook het nut er niet van in.
je ziet meer tekst, rodeo en paarden die geslacht worden.

wat heeft dit met bit te maken?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 22:49

dan moet je de tekst lezen, de kwaliteit is niet geweldig, heb m af en toe stil moeten zetten om de tekst te kunnen lezen, maar wat er in de tekst gezegt wordt (en vervolgens met foto's geillustreerd wordt) vind ik heel erg waar

bispax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-07 07:14

hey wat super dat m`n toppic weer verder gaat Haha!

we zijn dus nog niet uit wat betreft wel of geen bit of het nu verantwoord is of niet ..

wat heb heb gedaan is het uiterste ...maar men kan altijd een bitloos hoofdstel nemen ....

men kan niet van te voren zeggen bij m`n paard lukt het niet , hij is te hevig etc etc ....eerst uit proberen in een gesloten rijbak en dan pas oordelen ...bij de meeste gevallen zijn de paarden rustiger na enkele min .

dus m`n vraag is ..probeer het eerst uit ...oordeel zelf en kies dan voor bit of bitloos ...maar niet aan de kant schreeuwen dat het onverantwoord is ...dat zou jammer zijn voor diegene die het wel willen doen .

ik heb je filmpje gezien muiske ..eerste gedachte was ...wat moet het geven die paardjes met 2 bitten in de mond ...

heb effe willigkeurige foto genomen bij google
Afbeelding

is dit nou echt nodig ? daar zie ik het nut niet van in ...kan daar iemand een goed antwoord op geven waarom er 2 in zitten ...

een paard is nooit te oud om over te stappen naar bitloos
wij zijn nooit te oud om te leren
dus wat let je !!! Haha!

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 08:50

Oh dus we zijn nu niet alleen onvoorzichtig maar ook nog eens beter dan een ander.

Denken dat je een paard een plezier doet door er alleen geen bit in te hangen is nogal een kortzichtige gedachte. Dit soort mensen trainen dagelijks véle uren om rust en controle in hun lijf te krijgen en jij denkt dat je met een uurtje per dag door alleen bitloos te rijden vriendelijker inwerkt?

Vergelijk maar eens hoe deze man op zijn paard zit met hoe jij erop zit. Welke inwerking denk je dat prettiger, vriendelijker, rustiger en zachter is op het paardenlijf?

Vind je jouw paarden verzameld of over de rug gaan en vind je dat belangrijk voor het dragen van een ruiter en gezond voor het paard?

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 09:24

Mij maak je niet wijs dat het paard het prettiger zou vinden om stang en trens in te hebben dan bitloos gereden te worden! Natuurlijk went hij aan stang en trens, maar fijn is dat natuurlijk niet, stel je het zelf maar eens voor: een mond vol ijzer ....
Ook ik merk dat mijn merrie het veel fijner vindt om bitloos gereden te worden dan met bit (ik rijd western). Ze geeft ook bitloos prima na en loopt ontspannen en over de rug, daar heb je echt geen stang en trens voor nodig!!!!!
Het is je eigen keuze en je bent niet beter of slechter als je met of zonder bit rijdt, maar het lijkt me vrij duidelijk dat als je je paard goed rijdt, dit zonder bit altijd fijner is voor je paard. Als je hem alleen nageeflijk kunt rijden met bit doe je toch echt iets verkeerd!!!

Ik vind sowieso dat het eigenlijk vreemd is dat hoe beter je rijdt (in dressuur), des te meer hulpmiddelen je gaat gebruiken (stang en trens, sporen). Dat is dan bedoeld om je hulpen te kunnen verfijnen, maar een paard is toch zo gevoelig dat dat ook zonder dit zou moeten kunnen!!

Ik denk dat veel mensen die bitloos rijden op een andere manier met hun paard bezig zijn en rijden dan de doorsnee-dressuurruiter, waarbij ik me realiseer dat ik nu wel generaliseer. Als je bitloos rijdt speelt ook een gevoel van vrijheid en zo natuurlijk mogelijk met je paard omgaan een grote rol. Ik vind ook dat het prima past in de manier van grondwerk doen met je paard, aan de hand werken etc, waarbij je je paard wel wilt trainen en gehoorzaam maken/houden, maar dit met zo min mogelijk beperkingen voor je paard wilt doen en zonder te veel hulpmiddelen.
Ik wil dat mijn merrie onder het zadel en als ik met haar werk absoluut gehoorzaam is, ze moet luisteren en netjes nageven en halt is ook echt halt, en als ik een hulp geef moet ze direct reageren, maar ik gun haar wel de vrijheid van geen ijzer in de mond. Het bitloos rijden maakt onderdeel uit van je manier van omgaan met en trainen van je paard (dat is denk wat bispax ook bedoelt). Je doet dat niet zomaar even, maar daar gaat training en vertrouwen opbouwen aan vooraf!

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 09:29

Tja, als jouw paard het fijner vindt om zonder bit gereden te worden... misschien heeft dat dan alles met jouw bitgebruik te maken? En nu wil ik ook niet generaliseren, maar als ik sommige westernruiters zie... Verdrietig

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 09:37

SuperPepeijn schreef:
Tja, als jouw paard het fijner vindt om zonder bit gereden te worden... misschien heeft dat dan alles met jouw bitgebruik te maken?

Yeh right !!!

Dat zou wel een erg makkelijke conclusie zijn, en nee, dat is niet zo want ik rijd juist met een heel zachte hand en bovendien western, hetgeen inhoudt dat ik sowieso zonder constante druk rijd. Met bit loopt ze op zich ook netjes en doet niet vervelend, maar bitloos zie je dat ze meer ontspant en lekker loopt te likken en kauwen onder het rijden, soms gaat zelf dat onderlipje een beetje hangen van ontspanning; dat zie je met bit in toch echt niet!

Nee het heeft te maken met de inwerking: als je iets vraagt met bit, oefen je door het bit druk uit op de lagen van de mond (bijv als je een ophouding maakt), terwijl je bij een bitloos hoofdstel druk geeft op de neus (door de neusriem). Dat voelt - blijkbaar - prettiger aan en daar kan ik me wel iets bij voorstellen.
Als jij het idee hebt dat je paard fijner loopt met bit dan zonder, moet je vooral je bit er in houden!

Ik zou zeggen: probeer zelf eens een tijdje bitloos (als je dat al niet gedaan hebt) en kijk dan of je verschil merkt en wat prettiger is voor je paard. Dan kun je echt een gefundeerd oordeel geven. En daarbij zal het per paard verschillen, sommige zijn waarschijnlijk zo gewend aan een bit dat ze wellicht helemaal niet goed (meer) reageren zonder en dan kost het veel meer tijd om te wennen aan bitloos.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 09:40

Simodi, om zulke achterlijke opmerkingen zoals die van Superpepeijn lach ik maar heel hard. Haha!
Die weet niet wat ze zegt....... Tong uitsteken

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 09:42

Nadya schreef:
Simodi, om zulke achterlijke opmerkingen zoals die van Superpepeijn lach ik maar heel hard. Haha!
Die weet niet wat ze zegt....... Tong uitsteken

Dat kan natuurlijk ook ... maar ik heb toch maar geprobeerd om het uit te leggen, misschien is het aanleiding om zich er in te verdiepen of eens te proberen Knipoog Bloos .

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 09:44

Ik vind het wel knap van je Lachen , maar vandaag kan ik het niet meer opbrengen om het aan mensen met zulke kortzichtige meningen uit te leggen. Haha!
Dan denk ik 'laaaaaaaat maaaaaaaaar'......... Knipoog

Ik ga zo maar eens naar mijn paard en hem bitloos mijn vreselijke rijstijl aandoen. Clown

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 09:55

superpepijn weet wel degelijk wat HIJ zegt. Ook in de western wordt er geragd, net als in de dressuur, het springen, whatever. Overal zitten rotte alles tussen. Ik heb ook mensen totaal verkeerd bitloos zien rijden. Bosal te hoog, sidepull te laag, crossrope te strak, etc etc.
Het enige wat ik wil zeggen is dat bitloos niet heilig is, en dat ik zonder ook maar iets van het erf afgaan onverantwoord vind, aangezien je dan niet meer alleen van jezelf afhankelijk bent.
Heb overigens met trens gereden, met shank, met sidepull en met niks, dus kom niet aan met dat ik nergens voor open sta zoals sommige hier beweren

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 09:59

Mijn paard is net zo makkelijk nageeflijk met als zonder bit en net zo onstpannen met als zonder. Toch kies ik voor een bit. Ik vind dat je als ruiter de plicht hebt hiermee om te leren gaan en pas als je dat volledig beheerst, controle over je lichaam hebt en je paard volledig afgericht is, je pas aan bitloos kan wagen. Eerst leren lopen, dan vliegen. En dan ben je tientallen jaren dag in dag uit urenlang trainen verder.

Toegegeven, elk paard is anders en een enkele zal een bepaalde optoming niet accepteren. Maar dat zijn echt uitzonderingen en de ruiter is hiervan eerder de oorzaak. Ik denk dat we hierover allemaal wel eens kunnen zijn. Het is maar de vraag of we dat paard dan nog wel moeten inzetten als rijpaard, maar dat is een andere discussie.

Verder, ik denk dat bitloos paardrijden zeker kan, maar heb tot nu toe nog niemand hier op bokt daartoe in staat geacht. Sterker nog, ik heb hier nog niet één paard op bokt gezien die bitloos over de rug liep. En dat is het éérste vereiste voor een paard om op een gezonde manier zijn ruiter te dragen. Het doel van vriendelijkheid en zachtheid bij bitloos rijden op bokt wordt dus totaal gemist.

Dat terwijl -hypocriet genoeg- juist die groep de ruiters die met bit rijden van mishandeling beschuldigen Frusty Mensen die zo de plank misslaan vertrouw ik dus ook niet als ze zeggen "ik heb mijn paard bitloos volledig onder controle".
Laatst bijgewerkt door SuperPepeijn op 11-12-07 10:03, in het totaal 2 keer bewerkt

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 10:00

Bispax of de stang en trens nodig is, is een ja en nee kwestie. De stang is om fijnere oefeningen uit te voeren. Maar door de verandering van academische naar de rijkunst die we nu kennen word er veel meer op handen gereden. En kan het als een verkeerd tuig gebruikt worden. Maar omdat het verkeerd gebruikt word, maakt het niet slecht. Je mag het hardste bit in de mond steken, een ruiter die met de zit rijd zal hier het paard niet storen. In tegenstelling tot veel trensjes en zelfs bitloos hoofdstellen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 10:03

precies katiavl.. Je kan een paard bij wijze van spreke prikkeldraad in de mond hangen, als je er maar "vanaf blijft"
Ik heb van de week les gehad op een voormalig ZZ licht paard. Is per S&T gereden, ik reed op een dubbelgebroken trensje. Ik heb nog nooit een paard gereden wat zo fijn licht in de mond was! (wat wellicht weer uitgelegd gaat worden als dat ie dan wel pijn zou hebben of angst voor het bit of weet ik veel)

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 10:04

SuperPepeijn schreef:
Verder, ik denk dat bitloos paardrijden zeker kan, maar heb tot nu toe nog niemand hier op bokt daartoe in staat geacht. Sterker nog, ik heb hier nog niet één paard op bokt gezien die bitloos over de rug liep. En dat is het éérste vereiste voor een paard om op een gezonde manier zijn ruiter te dragen. Het doel van vriendelijkheid en zachtheid bij bitloos rijden op bokt wordt dus totaal gemist. ".

Daar heb je een punt, ik mis bij vele bitloos ruiters het rechtrichten, waardoor er een grotere druk komt op het voorbeen.
Het heeft weldegelijk meer nut dan het plaatje Lachen

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 10:16

SuperPepeijn schreef:
Oh dus we zijn nu niet alleen onvoorzichtig maar ook nog eens beter dan een ander.

Vergelijk maar eens hoe deze man op zijn paard zit met hoe jij erop zit. Welke inwerking denk je dat prettiger, vriendelijker, rustiger en zachter is op het paardenlijf?

Hier sluit ik me helemaal bij aan.
Als ik naar de houding van TS kijk denk ik dat het absoluut niet nodig is om zo hoog van de toren te blazen, wel hoognodig om eens wat zitlessen te gaan nemen in plaats van zo'n arrogante betweterige houding aan te nemen.

Zoals al eerder gezegd heb ik op de Duitse tv Isabell Werth een GP proef zien rijden: ongezadeld en het paard had alleen een halster om. Daar heb ik bewondering voor en daar heb ik respect voor en kan ik vreselijk jaloers op zijn.

Als TS hier foto's zou plaatsen van een paard wat lekker door zijn lichaam swingt en waar jij het paard niet hindert zou ik daar ook bewondering voor hebben, wat dat betreft vind ik de foto van de schimmel heel wat prettiger om naar te kijken. En dan bedoel ik de schimmel op een van de eerste pagina's hier die ook bitloos wordt gereden. Knipoog

Verder heb ik niets tegen bitloos, mijn paarden liepen ook precies hetzelfde met bit als zonder bit en ik (en vele met mij) vonden dat de normaalste zaak van de wereld.

Nogmaals wil ik je er op wijzen dat er in de Wet staat dat je je huisdier onder appel moet hebben.
Als je ooit een ongeluk veroorzaakt terwijl je paard totaal zonder optoming rondhobbelt kan dit je duur komen te staan, probeer maar eens aan te tonen bij je verzekering dat je 'met vertrouwen' je paard onder appel kunt houden.
En probeer maar eens uit te leggen aan je dochter waarom je de rest van je leven moet betalen omdat je zo stoer zonder optoming buiten je eigen terrein wilde rijden.

Of probeer maar eens uit te leggen aan je paard waarom mensen zo'n moeite hadden om hem te vangen nadat jij eraf stuiterde.
Maar dat laatste doe jij natuurlijk nooit, dat doen alleen die vreselijke mensen die met bit rijden.

bispax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-07 10:21

ik heb van begin gezegt dat ik niet tegen het bit ben ...maar ik mag wel aan iedereen laten weten dat men voorzichtig moet zijn met zoiets in de mond ...

en ja je heb gelijk m`n houding is niet super ...en daar ben ik helemaal mee eens ...
daarom plaats ik m`n foto`s zodat iemand mij kan zeggen wat ik fout doe en wat goed is ...meestal zie je eigen fouten niet meer en zolang we van fouten leren zijn we goed bezig ....en niet koppig blijven dat heeft geen zin ..
kritiek kun je negeren of van leren ...ik leer elke dag bij Haha!

zelf heb ik ook een bitje van leer ...dat gebruik ik heel af en toe en een boomzadel ..dus ik ben niet geheel bitloos of zadelloos

katiavl bedankt voor je uitleg van 2 bitten

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 10:26

bispax schreef:

Als je nog uitleg moet krijgen over het gebruik van 2 bitten denk ik dat je snel wat gas terug moet nemen in je berichtgeving en vooral goed les moet gaan nemen.
Of dat met of zonder bit is maakt niet uit.

Sta eens echt open voor je paard en leer hoe belangrijk het is dat je hem rechtricht en over zijn rug rijdt en hoeveel rug- en andere problemen je hiermee kunt voorkomen. En hoe belangrijk een onafhankelijke zit is.
Zeker weten dat er dan veel meer mensen respect voor je krijgen.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 10:31

stef schreef:
superpepijn weet wel degelijk wat HIJ zegt. Ook in de western wordt er geragd, net als in de dressuur, het springen, whatever. Overal zitten rotte alles tussen. Ik heb ook mensen totaal verkeerd bitloos zien rijden. Bosal te hoog, sidepull te laag, crossrope te strak, etc etc.
Het enige wat ik wil zeggen is dat bitloos niet heilig is, en dat ik zonder ook maar iets van het erf afgaan onverantwoord vind, aangezien je dan niet meer alleen van jezelf afhankelijk bent.
Heb overigens met trens gereden, met shank, met sidepull en met niks, dus kom niet aan met dat ik nergens voor open sta zoals sommige hier beweren

Dat heb ik al helemaal niet beweerd hoor (ik ken je niet)!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 10:33

en waar zeg ik dat jij dat beweerd?
Wie de schoen past zou ik zeggen...

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 10:40

SuperPepeijn schreef:
Mijn paard is net zo makkelijk nageeflijk met als zonder bit en net zo onstpannen met als zonder. Toch kies ik voor een bit. Ik vind dat je als ruiter de plicht hebt hiermee om te leren gaan en pas als je dat volledig beheerst, controle over je lichaam hebt en je paard volledig afgericht is, je pas aan bitloos kan wagen. Eerst leren lopen, dan vliegen. En dan ben je tientallen jaren dag in dag uit urenlang trainen verder.

Toegegeven, elk paard is anders en een enkele zal een bepaalde optoming niet accepteren. Maar dat zijn echt uitzonderingen en de ruiter is hiervan eerder de oorzaak. Ik denk dat we hierover allemaal wel eens kunnen zijn. Het is maar de vraag of we dat paard dan nog wel moeten inzetten als rijpaard, maar dat is een andere discussie.

Verder, ik denk dat bitloos paardrijden zeker kan, maar heb tot nu toe nog niemand hier op bokt daartoe in staat geacht. Sterker nog, ik heb hier nog niet één paard op bokt gezien die bitloos over de rug liep. En dat is het éérste vereiste voor een paard om op een gezonde manier zijn ruiter te dragen. Het doel van vriendelijkheid en zachtheid bij bitloos rijden op bokt wordt dus totaal gemist.

Dat terwijl -hypocriet genoeg- juist die groep de ruiters die met bit rijden van mishandeling beschuldigen Frusty Mensen die zo de plank misslaan vertrouw ik dus ook niet als ze zeggen "ik heb mijn paard bitloos volledig onder controle".

He hallo, ik beschuldig niemand ergens van en al helemaal niet van mishandeling!!!!!! Dus niet allemaal over 1 kam scheren a.u.b.!
Overigens heb ik al wel fotos in verschillende profielen gezien van mensen die keurig nageeflijk rijden zonder bit, als ik weer bedenk wie hoor je dat nog wel, dus wat jij zegt klopt gewoon niet op dat punt. (zie ook de opmerking over Isabell Werth hierboven)Bovendien neem ik mezelf hierbij ook mee Knipoog ! Ik vind je op dit punt wel erg kortzichtig! Als jij alleen met bit een paard over de rug kunt rijden ...

Die ruzietoon en welles-nietes lijkt me niet nodig, het gaat erom dat je je paard goed ontspannen over de rug rijdt, rechtgericht en fijn nageeflijk, of je dat mou met of zonder bit doet. Een harde hand is veel erger!
Laatst bijgewerkt door simodi op 11-12-07 10:43, in het totaal 1 keer bewerkt

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 10:41

simondi: Wat zegt pepeijn in zijn eerste zin van je quote?

bispax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-07 10:56

ThePast03 schreef:
bispax schreef:

Als je nog uitleg moet krijgen over het gebruik van 2 bitten denk ik dat je snel wat gas terug moet nemen in je berichtgeving en vooral goed les moet gaan nemen.
Of dat met of zonder bit is maakt niet uit.

Sta eens echt open voor je paard en leer hoe belangrijk het is dat je hem rechtricht en over zijn rug rijdt en hoeveel rug- en andere problemen je hiermee kunt voorkomen. En hoe belangrijk een onafhankelijke zit is.
Zeker weten dat er dan veel meer mensen respect voor je krijgen.

was het dan een rare vraag dan ...als ik vraag waarom 2 bitten ...
voor mij bestaan geen domme vragen alleen domme antwoorden ..nou hier is weer een voorbeeld ervan ...

gedeelte van m`n houding daar heb je 100% gelijk in ..daar gaan we ook aan werken ...

respect voor mensen krijgen ???? ...denk je dat ik dat nodig heb ? ik ben al tevrede als ik respect voor m`n paarden krijg ..daar zal ik het wel voor doen en 100% aan werken , maar toch niet voor de mensen ...

muiske07

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 10:59

stef schreef:

ik sluit me deels aan bij stef Vork

zoals ze zegt er zitten overal rotte tussen.
zowel in dressuur, springen, western, bitloos...
overlaatst nog eens gelezen van een westernruiter die zijn paardje op 1.5jarige leeftijd zadelmak maakte (wel met stang)
en op 2.5jaar eerste reining wedstrijd moest lopen, het paardje zat er zo onderdoor dat hij na de slidingstop op zijn kont bleef zitten. de ruiter moest afstappen en hem rechtschoppen. het paardje had enorm veel pijn, veel hoop voor de toekomst is er niet, op zijn vijf jaar zal hij stokoud zijn en niets meer kunnen...

maar zulke zie je in alle delen van de paardensport, overal zijn er goeie en slechte.

als je met een touwhalster net hetzelfde doet als bij een bit dan boor je die koord in de neus als een bit tegen het gehemelte en tot het ergste, brokkelen er tanden af.

toch blijf ik erbij dat zonder iets rijden wel kan,
ik doe het zelf ook dus weet hoe het voelt.
pas als je volledig leider bent over je paard en alle comando's die vroeger bit of teugels waren hebt kunnen vervangen door iets anders, dan loop je geen enkel gevaar.
mijn paarden volgen me op de voet, als we in een rengalop zitten en ik zeg stop dan is dat stop en niet ff uitbollen in een drafje maar direct stilstaan.
en uiteraard zo rijden gaat niet van vandaag op morgen, vraagt enorm veel geduld.
ben er toch wel een dik jaar intensief met bezig geweest om zo buiten te kunnen gaan.

nu ja elk zijn mening uiteraard.
een bit vind ik persoonlijk zinloos.
de paardenmond is al heel klein en dan nog een ijzerwinkel instoppen.

ahja, elk zijn keuze van rijden Knipoog

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 11:01

Ik kan lezen hoor Knipoog !