Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

SuperPepeijn schreef:Tja, als jouw paard het fijner vindt om zonder bit gereden te worden... misschien heeft dat dan alles met jouw bitgebruik te maken?

Nadya schreef:Simodi, om zulke achterlijke opmerkingen zoals die van Superpepeijn lach ik maar heel hard.
Die weet niet wat ze zegt.......
.
, maar vandaag kan ik het niet meer opbrengen om het aan mensen met zulke kortzichtige meningen uit te leggen.
Mensen die zo de plank misslaan vertrouw ik dus ook niet als ze zeggen "ik heb mijn paard bitloos volledig onder controle". SuperPepeijn schreef:Verder, ik denk dat bitloos paardrijden zeker kan, maar heb tot nu toe nog niemand hier op bokt daartoe in staat geacht. Sterker nog, ik heb hier nog niet één paard op bokt gezien die bitloos over de rug liep. En dat is het éérste vereiste voor een paard om op een gezonde manier zijn ruiter te dragen. Het doel van vriendelijkheid en zachtheid bij bitloos rijden op bokt wordt dus totaal gemist. ".
SuperPepeijn schreef:Oh dus we zijn nu niet alleen onvoorzichtig maar ook nog eens beter dan een ander.
Vergelijk maar eens hoe deze man op zijn paard zit met hoe jij erop zit. Welke inwerking denk je dat prettiger, vriendelijker, rustiger en zachter is op het paardenlijf?

bispax schreef:katiavl bedankt voor je uitleg van 2 bitten
stef schreef:superpepijn weet wel degelijk wat HIJ zegt. Ook in de western wordt er geragd, net als in de dressuur, het springen, whatever. Overal zitten rotte alles tussen. Ik heb ook mensen totaal verkeerd bitloos zien rijden. Bosal te hoog, sidepull te laag, crossrope te strak, etc etc.
Het enige wat ik wil zeggen is dat bitloos niet heilig is, en dat ik zonder ook maar iets van het erf afgaan onverantwoord vind, aangezien je dan niet meer alleen van jezelf afhankelijk bent.
Heb overigens met trens gereden, met shank, met sidepull en met niks, dus kom niet aan met dat ik nergens voor open sta zoals sommige hier beweren
SuperPepeijn schreef:Mijn paard is net zo makkelijk nageeflijk met als zonder bit en net zo onstpannen met als zonder. Toch kies ik voor een bit. Ik vind dat je als ruiter de plicht hebt hiermee om te leren gaan en pas als je dat volledig beheerst, controle over je lichaam hebt en je paard volledig afgericht is, je pas aan bitloos kan wagen. Eerst leren lopen, dan vliegen. En dan ben je tientallen jaren dag in dag uit urenlang trainen verder.
Toegegeven, elk paard is anders en een enkele zal een bepaalde optoming niet accepteren. Maar dat zijn echt uitzonderingen en de ruiter is hiervan eerder de oorzaak. Ik denk dat we hierover allemaal wel eens kunnen zijn. Het is maar de vraag of we dat paard dan nog wel moeten inzetten als rijpaard, maar dat is een andere discussie.
Verder, ik denk dat bitloos paardrijden zeker kan, maar heb tot nu toe nog niemand hier op bokt daartoe in staat geacht. Sterker nog, ik heb hier nog niet één paard op bokt gezien die bitloos over de rug liep. En dat is het éérste vereiste voor een paard om op een gezonde manier zijn ruiter te dragen. Het doel van vriendelijkheid en zachtheid bij bitloos rijden op bokt wordt dus totaal gemist.
Dat terwijl -hypocriet genoeg- juist die groep de ruiters die met bit rijden van mishandeling beschuldigenMensen die zo de plank misslaan vertrouw ik dus ook niet als ze zeggen "ik heb mijn paard bitloos volledig onder controle".
! Ik vind je op dit punt wel erg kortzichtig! Als jij alleen met bit een paard over de rug kunt rijden ...ThePast03 schreef:bispax schreef:katiavl bedankt voor je uitleg van 2 bitten
Als je nog uitleg moet krijgen over het gebruik van 2 bitten denk ik dat je snel wat gas terug moet nemen in je berichtgeving en vooral goed les moet gaan nemen.
Of dat met of zonder bit is maakt niet uit.
Sta eens echt open voor je paard en leer hoe belangrijk het is dat je hem rechtricht en over zijn rug rijdt en hoeveel rug- en andere problemen je hiermee kunt voorkomen. En hoe belangrijk een onafhankelijke zit is.
Zeker weten dat er dan veel meer mensen respect voor je krijgen.
stef schreef:superpepijn weet wel degelijk wat HIJ zegt. Ook in de western wordt er geragd, net als in de dressuur, het springen, whatever. Overal zitten rotte alles tussen. Ik heb ook mensen totaal verkeerd bitloos zien rijden. Bosal te hoog, sidepull te laag, crossrope te strak, etc etc.
Het enige wat ik wil zeggen is dat bitloos niet heilig is, en dat ik zonder ook maar iets van het erf afgaan onverantwoord vind, aangezien je dan niet meer alleen van jezelf afhankelijk bent.
Heb overigens met trens gereden, met shank, met sidepull en met niks, dus kom niet aan met dat ik nergens voor open sta zoals sommige hier beweren
!