@Senzafine
Mooi fjordje zeg.. lekker wakker ding
. Ik heb ook even in je profiel zitten spieken en van de foto is zeker Diana? Praat makkelijker dan hij/zij hem/haar
. Als eerste wil ik dat je eens kijkt naar het laatste paardje in je profiel (Gyara) en Diana. Het is wel grappig in hoeverre die paardjes van elkaar verschillen kwa bouw. Gyara heeft een veel lagere halsaanzet in vergelijking met Diana. Ik denk dat Gyara ook heel anders te rijden is dan Diana (de tijd zal het leren
) Ik denk dat het voor Gyara veel moeite gaat kosten om hem fijn bovenin te krijgen (maarja, we trainen natuurlijk niet voor niks
) Okee nu op naar Diana. Ik denk dat Diana wel gemakkelijk wat hoger kan lopen. Daarmee is het volgens mij wel lastig om haar fijn door dr rug te rijden (of niet?). Je moet opletten dat Diana niet te strak in haar lijf wordt (dus rug recht en gespannen) en in haar eigen houding gaat lopen. Als je haar aan het rijden ben moet je goed bezig blijven met overganen en schijnovergangen. Daarmee activeer je Diana goed van achter, echter niet te hard rijden. Als je te hard rijd dan rijd je haar juist van het achterbeen af en het is juist de bedoeling om haar op het achterbeen te krijgen. Als ze haar rug goed gaat gebruiken en ze fijn vanachter vandaan loopt dan kan je haar vwnw gaan vragen. Let erop, omdat ze een vrij kort en rond nekje heeft, dat ze haar neusje naar voren brengt in plaats van te diep te gaan lopen. Hierbij moet je haar vanachteruit blijven prikkelen zodat ze niet op de voorhand kukelt.
Kortom: steek veel tijd in de lossigheid in het lijf van Diana en dat kan je verkrijgen door actief eraan te rijden zonder te gehaast te worden. Daarna vwnw aanpakken, zonder dat Diana te diep komt en op de voorhand valt.
Overigens vind ik Diana er echt keurig uitzien qua bespiering enzo. Dus volgens mij ben je gewoon heel goed bezig
Ik vond het ook erg lastig iets te 'zien' aan Diana 
@Nienke
Dit mooie weer is volgens mij uitermate geschikt om wat lichtere foto's te maken en bewegingsfoto's te maken
. Hint hint. Ik vind de donkere foto's lastig te beoordelen
en ook het filmpje vind ik lastig om te beoordelen aangezien het veulen volgens mij het filmmodel is
Dus kan je misschien zorgen voor wat lichtere foto's?
@Alina
Wat een prachtbeest! Ook bij jouw paardje vind ik het lastig om dingen 'te zien', maar ik ga een poging doen.
De halslijn ziet er keurig uit zeg! Daar kan je IMO veel aan afleiden hoe een paard gereden wordt en wat zijn problemen zijn. Bij jouw paardje zie toch wel punten voor verbetering in de halslijn. De lijn is nu nog vrij recht en ik denk dat je er in de loop van de training steeds meer ronding in kan vragen. Het is daarmee heel belangrijk om de hals vanuit de schoft omhoog te krijgen. Dit is overigens ook lastig, maar kan je verkrijgen door hem steeds fijner te kunnen schakelen en steeds sneller. Hoe meer je je paard van achter kan activeren hoe meer je dat resultaat aan de voorkant kan zien en voelen.
Op het moment dat je paardje van voren wat omhoog gaat komen met zijn hals (in combinatie natuurlijk met het zakken van achter) dan zal zijn voorbeen nog meer ruimte kunnen krijgen en kun je nog meer verzamelen.
Ik denk dat je paardje makkelijk vwnw gaat en daarbij makkelijk wat dieper wil komen. Of niet?
. Blijf goed opletten dat je paard bij het vwnw de ronding in zijn hals blijft houden. Dat betekent dat je naar voren/naar beneden moet denken en niet alleen maar rond en naar beneden. Daarin zou ik veel schakelen zodat hij ook in die lage lijn zijn hals vanuit de schoft wat omhoog kan drukken en daar achteraan kan lopen (of daarnaartoe
). Volgens mij loopt je paard ook echt op zijn eigen benen hè.. super!
Kortom: Ga zo door

@Sjorsie
Ik kan er nog niet veel mee
Alleen op de bewogen beweegfoto (wat een woordenspel
) valt iets te zien. Maargoed, aan de hand van die foto zal ik een poging wagen (al kan die foto een zeer vertekent beeld geven
) Het lijkt erop alsof je paardje makkelijk omhoog komt van voor en zijn achterhand gemakkelijk mee kan brengen en er goed onder kan plaatsen.
Dus het is denk ik voor jou een taak om je paardje fijn vwnw te rijden. Goed actief van achter en vandaaruit je paardje laten zakken. Let erop dat je paard ook in het voorwaarts neerwaarts zijn achterbeentjes erbij houd en niet gaat rennen en op de voorhand valt. In het vwnw is het denk ik goed om veel te schakelen zonder dat je paard gaat rennen.
Bovenin moet je erop letten dat hij los blijft in zijn rug. Dus daarin ontspannen rijden, desnoods ietsjes dieper zodat hij zijn hals echt rond maakt. Niet te lang, maar even om te 'controleren' en vandaaruit de ronding behouden en het neusje er weer uit rijden. Let op lossigheid in de rug wat je weer kan verbeteren met veel schakelwerk, pasje opzij, buigen.
Kortom: bovenin een ronding bewaren en lossigheid. Vwnw er vaak bijnemen!
Het kan zijn dat ik er helemaal naast zit, maar de foto's blijven niet heel fijn, sorry.
@Julie
Sorry
.. Ik ga nog eens goed naar je paardje kijken, wordt niet vandaag

De volgende zullen zijn:
Randie
Marchador
en daarna de rest (kuchkuch
) 
.. Ze heeft erg wilderige manen, heeft iemand een idee om dit netjes te krijgen? 

dat opent hij niet bij mij. Ik zal het proberen aan de hand van de twee foto's!