superwoman schreef:paarden die super getalenteerd, kunnen wel eens iets "mis" hebben in de kop.
dan spreek ik ook niet over een fout. Als het paard zó overdreven angstig kan reageren, vind ik anders dan
"normale" werkweigering.
Dan ook is het weer aan de ruiter, om met het paard te werken, wat het beste past bij het paard.
Past werken niet, dan idd een fokmerrie of zelfs grasmaaier.
Past de combinatie niet is het ook aan de ruiter om het paard te verkopen aan iemand die beter bij het paard past.
In alle gevallen moet de ruiter kijken hoe en welk werk hij kan doen met het paard. Kan het paard het niet, ligt het aan de ruiter dat hij bijv "overvraagt"
Je zegt het zelf al. Iets "mis" in de kop. Mis = fout. En als het paard nergens toe in staat is vanwege bepaalde oorzaken, dan is het niet goed. Dan zit er echt een foutje. En je moet realistisch zijn, niet alle fouten zijn op te lossen. M.a.w. voor sommige fouten is de beste ruiter niet goed genoeg.
Anya schreef:Ik zal je nog een voorbeeld geven. Wij hebben een paard dat op zijn zachtst gezegd vreemd is ingereden. Hard.
Haar reactie op druk is heel lang geweest dat ze zich terugtrok. In enen. Op de rem en volkomen niet meer bereikbaar. Wat je ook deed. Dan moest je eraf en haar omduwen / zetje geven. Dan was ze er weer.
En soms was maar heel weinig druk (bijvoorbeeld extra been in galop omdat ze zo'n langzaam hupje deed soms) al genoeg extra druk om dat op te roepen. Samen hebben we geleerd waar de grens lag. Samen hebben we ook geleerd om die grens van wat voor haar 'teveel druk' was op te schuiven. En inmiddels kan zij net zoveel druk aan als een 'gewoon' paard. Dit paard was niet gek... Dit paard had een verdedigingsmechanisme ontwikkeld: als ik er niet ben, dan is het er ook niet. Triest. Maar wel oplosbaar. En misschien met een betere ruiter (lees in dit geval een meer gevoelige ruiter, niet een technisch goede 'beul', was dit proces nog wel sneller gegaan. Wij hebben het met vallen en opstaan geleerd.
Anya, ik heb met dat paard ook veel "samen" geleerd. En ik heb ook heel veel op haar geleerd. MAar wat ik ook leerde, het was nooit genoeg. En het zou ook nooit genoeg zijn.
Een paard dat verkeerd is ingereden is een ander verhaal. Die heb ik ook een hier staan, maar wel met een super instelling. WAt haar overigens niet gemakkelijker maakt om te rijden.