fout bij de ruiter of bij het paard??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

tamorka

Re: fout bij de ruiter of bij het paard??

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 12:37

Anya schreef:
Ik niet.. het betekent dat je de hulpen nog lichter moet maken. Als ze een vlieg voelen, dan ook jouw heel lichte hulpen wel.

Ik vind het bijna jammer dat ik haar verkocht heb. Ik had jullie graag eens op haar laten rijden, eens kijken hoe je dat gevonden had.

Als ze wilde, dan liep ze gelijk de sterren van de hemel en was ze voor mij de beste van de wereld. Want ze kón het hoor! Maar ze wilde 98% van de tijd niet. Het karakter deugde echt niet, in die zin van niet fijn om mee te werken. En dat is een fout van het paard, niet van de ruiter. WAnt dat karakter was van het paard, niet van mij. Ik heb haar niet voor niets verkocht.
En als zelfs ervaren mensen die gewend zijn met getraumatiseerde of onbeleerde of moeilijke paarden gewend zijn te werken mij vertellen dat de merrie geen fijn coöperatief karakter had, dan zal dat zeker ook wel zo zijn. En deze mensen gaan toch altijd van het paard uit, doen alles op paardvriendelijke manier.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 12:40

nee Tamorka, JIJ was waarschijnlijk net niet de goede ruiter voor DIT paard.............. zeg ik niet mee dat jij niet kan rijden ofzo hoor.... maar dat de combinatie jullie twee gewoon niet goed was

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 12:44

Maar een karakter kan toch nooit een fout zijn??
Dan is het aan de mens om daarmee te leren omgaan, of idd een andere combinatie te zoeken.

Ik zeg tegen iemand die mij niet zo ligt toch ook niet 'ik ben goed en jij bent fout'.

tamorka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 12:48

KiWiKo schreef:
nee Tamorka, JIJ was waarschijnlijk net niet de goede ruiter voor DIT paard.............. zeg ik niet mee dat jij niet kan rijden ofzo hoor.... maar dat de combinatie jullie twee gewoon niet goed was

Ik kreeg haar bijna niet verkocht omdat bijna niemand er zo mee weg kon rijden. Dit paard vereiste zo'n super ervaren en handige ruiter met zoveel gevoel, dat heeft slechts 98% van de ruiter. Dus voor dat zelfde percentage deugde ze niet.

Ik heb zeer goede momenten met haar gehad waaruit bleek dat zij heel veel kon maar waar ik haar ook kon rijden. Maar ze moest wél willen.

Mensen waar niemand mee overweg kan, worden door andere mensen ook beschouwd als "moeilijk" of "vervelend".

Een karakter kan fout zijn en je kunt een karakterfout hebben. Mijn merrie had een karakterfout die opbrak bij het rijden. Maar ze had geen fout karakter, ze was nooit gemeen en in de omgang vertrouwde ik haar volledig.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 12:50

Maar is moeilijk een fout, ligt het dan aan het paard.... en ook moeilijke mensen hebben mensen die WEL met hun om kunnen gaan Lachen

Dat zij een lastig karakter heeft kan zij niks aan doen............. en het is aan het wezen mens om daar mee om te gaan, en als dat niet klikt dan is het dus toch echt weer een menselijk falen........... het paard doet alleen maar instinctief en naar karakter reageren.

tamorka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 12:52

Zal best maar het resultaat is er niet anders om. Het paard draait er voorop. Niet de mens. Ze is verkocht. Ik weet helaas niet hoe het met haar gaat, ik zou het heel graag willen weten. Ze is ergens in Denemarken. Opluchting voor mij om te weten is dat als het rijden niet lukt om de een of andere reden (ze is overigens röntgenologisch goedgekeurd) ze ingezet wordt voor de fokkerij. Ze zal zomaar niet naar de slacht gaan of op de paardenmarkt eindigen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 12:52

tamorka schreef:
[Ik kreeg haar bijna niet verkocht omdat bijna niemand er zo mee weg kon rijden. Dit paard vereiste zo'n super ervaren en handige ruiter met zoveel gevoel, dat heeft slechts 98% van de ruiter. Dus voor dat zelfde percentage deugde ze niet.

Ik heb zeer goede momenten met haar gehad waaruit bleek dat zij heel veel kon maar waar ik haar ook kon rijden. Maar ze moest wél willen.

Mensen waar niemand mee overweg kan, worden door andere mensen ook beschouwd als "moeilijk" of "vervelend".

Wanneer er een vreemde ruiter komt, zal die ook tijd moeten nemen voor het paard.
Je rijdt niet zomaar weg op een paard met karakter en vanaf dan is en blijft het goed.
Vind het dus ook niet gek als de eigenaar moeite heeft met het paard dat de verkoop niet makkelijk gaat.
Als koper neem je meer risico. Want of het aan het karakter ligt of dat er toch iets lichamelijks is, is moeilijk vast te stellen.

Blijf erbij dat het aan de ruiter ligt.

tamorka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 12:54

Ik heb meerdere paarden verkocht hoor, zij is niet de enige. Ik heb paarden gehad voor de handel. Zij was daar oorspronkelijk zowiezo wel voor bedoeld, alleen is ze toch ruim 7 jaar gebleven. De andere paarden kreeg ik zo verkocht. Haar kreeg ik helemaal niet verkocht, ze heeft meerdere malen te koop gestaan.
Het lag niet aan de ruiter. Het lag aan het paard.
Op de andere paarden kwamen ook vreemde ruiters, en die konden er tenminste iets mee.
Laatst bijgewerkt door tamorka op 11-10-07 12:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 12:54

Hoe kan karakter nu fout zijn?
Je kan er mee omgaan of niet...dat is wat anders Lachen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 12:55

dus ligt het aan de ruiter Lachen Lachen

Karakter is geen fout Lachen

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 12:56

Dat is inderdaad een zakelijke instelling.. Ik vind zo'n zakelijke instelling moeilijk te rijmen met het werken met dieren en hun individuele karakters.
Van een motorfiets kan je wel zeggen dat er een productiefout in zit, om datzelfde te zeggen van een levend wezen krijg ik een nare smaak van...

tamorka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 12:56

runningkawa schreef:

Als veruit de meesten er niet mee om kunnen gaan, is het de fout van het paard (of mens).

Cer schreef:
Van een motorfiets kan je wel zeggen dat er een productiefout in zit, om datzelfde te zeggen van een levend wezen krijg ik een nare smaak van...

Och, er zijn ergere dingen.

Zoals levende paarden "rommel" noemen omdat ze minder geschikt zijn voor de sport. Dat lees ik heel vaak hier op bokt. En daar stoor ik me nu weer aan.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 12:58

tamorka schreef:
runningkawa schreef:

Als veruit de meesten er niet mee om kunnen gaan, is het de fout van het paard (of mens).

whaha, denk toch echt dat het da aan de meeste mensen igt hoor.
De meeste zijn zo kundig en geduldig niet Lips are sealed

Dat andere paarden makkelijker zijn meer mazzel Tong uitsteken Bloos
Als ik zie wat sommige paarden accepteren.... Verdrietig
Laatst bijgewerkt door superwoman op 11-10-07 13:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 13:00

Fout van de mens
Want ik durf te wedden dat er op dat potje ook een dekseltje heeft gepast Ja

dat er paarden zijn met het karakter manegeknol waar je elke trekker op kunt zetten, maar dat er zo ook paarden zijn die zeggen...geen polonaise aan mijn lijf....dan is het paard daarmee nog niet fout Lachen

(ff overdreven uitgedrukt)

Vido

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 13:00

Even een hart onder je riem Tamorka, ik snap je helemaal. Je bent blijkbaar nuchter genoeg om te bedenken dat er misschien wel iemand is die met dit paard overweg zou kunnen, maar daar heb jij eigenlijk geen boodschap aan. Kan en wil je zelf met zo'n dier aan de slag en belangrijker nog: is dat verantwoord??

Zelf had ik supergetalenteerde (??) Jazz-merrie. Onder het zadel geweldig dier, reed er zo op weg. Na 7 weken sprong ze in het hek, haar achterbenen lagen open tot op het bot. Reden? Er werden koeien los gelaten in het weiland naast ons... Na een operatie en 4 maanden (!) stalrust, kon ik weer aan de slag. In no-time leerde ze de changementen, de piaffe en wat passage. Maar... nog een klein probleempje...ze ging liever dood dan in de trailer.. Denk niet: ow een trailerlaadprobleempje, lees dan nog eens de vorige zin.

Na een thuiswedstrijd in het Z1 waar ze 214 liep, besloot ik toch dat we beiden beter af waren als ik haar als fokmerrie verkocht. Au! Doodvallen kan je toch maar 1x doen, stel dat de complete blinde paniek die had voor de koeien, zich voordoet als ik er op zit....??!!

Nikkaaai

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 13:07

De fout ligt bij de ruiter, deze bestuurt het paard en laat het paard zijn werk doen.
Tuurlijk maakt het paard wel eens een fout, maar dat hoeft niet bewust te zijn..
Iedereen maakt een fout, maar als het paard niet doet wat de ruiter vraagt- is het niet de fout van het paard.
Misschien geeft de ruiter de hulp wel niet goed aan?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 13:49

Vido schreef:
Even een hart onder je riem Tamorka, ik snap je helemaal. Je bent blijkbaar nuchter genoeg om te bedenken dat er misschien wel iemand is die met dit paard overweg zou kunnen, maar daar heb jij eigenlijk geen boodschap aan. Kan en wil je zelf met zo'n dier aan de slag en belangrijker nog: is dat verantwoord??

Zelf had ik supergetalenteerde (??) Jazz-merrie. Onder het zadel geweldig dier, reed er zo op weg. Na 7 weken sprong ze in het hek, haar achterbenen lagen open tot op het bot. Reden? Er werden koeien los gelaten in het weiland naast ons... Na een operatie en 4 maanden (!) stalrust, kon ik weer aan de slag. In no-time leerde ze de changementen, de piaffe en wat passage. Maar... nog een klein probleempje...ze ging liever dood dan in de trailer.. Denk niet: ow een trailerlaadprobleempje, lees dan nog eens de vorige zin.

Na een thuiswedstrijd in het Z1 waar ze 214 liep, besloot ik toch dat we beiden beter af waren als ik haar als fokmerrie verkocht. Au! Doodvallen kan je toch maar 1x doen, stel dat de complete blinde paniek die had voor de koeien, zich voordoet als ik er op zit....??!!

paarden die super getalenteerd, kunnen wel eens iets "mis" hebben in de kop.
dan spreek ik ook niet over een fout. Als het paard zó overdreven angstig kan reageren, vind ik anders dan
"normale" werkweigering.
Dan ook is het weer aan de ruiter, om met het paard te werken, wat het beste past bij het paard.
Past werken niet, dan idd een fokmerrie of zelfs grasmaaier.
Past de combinatie niet is het ook aan de ruiter om het paard te verkopen aan iemand die beter bij het paard past.
In alle gevallen moet de ruiter kijken hoe en welk werk hij kan doen met het paard. Kan het paard het niet, ligt het aan de ruiter dat hij bijv "overvraagt"

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 15:07

precies Lachen

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 15:15

tamorka schreef:
Als veruit de meesten er niet mee om kunnen gaan, is het de fout van het paard

Dan nog kan je imo niet spreken van een 'fout'. Wij kiezen ervoor om erop te gaan zitten of er andersoortige dingen mee te doen. Zij moeten zich maar schikken. Als die enkeling zich niet schikt, is die dan fout, of juist heel goed?

Als een paard niet te hanteren is, dan hanteer je em niet. Dan nog is het geen fout...

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 15:17

Tamorka, waarom wil jij graag bewijzen dat dat paard moeilijk is door mij erop te zetten. Kan best dat ik helemaal niet klik met dát paard. Ik heb zelf idd bewust een paard met veel kakakter gekocht en soms wordt ik daar ook wel eens gek van. Maar ultiem zou ik haar niet anders willen hebben. Omdat ze nooit saai is. Maar ik schreef het al eerder.. er zijn hele goede ruiters die het heel moeilijk kunnen hebben met Lan, en er zijn absolute beginners die zo met haar wegrijden. Dus beter klikken met haar.

Mijn moet je bijvoorbeeld niet op een 'renner' zetten. Is gewoon niet mijn type paard. En alhoewel ik niet veel anders rij, is het precies genoeg om zo'n paard dat te laten voelen. Kortom ruiterfout Ja In mijn geval dan. Want ik ben minder goed met renners. jij kunt er wel zo op wegrijdenl

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 15:45

Ik zal je nog een voorbeeld geven. Wij hebben een paard dat op zijn zachtst gezegd vreemd is ingereden. Hard.
Haar reactie op druk is heel lang geweest dat ze zich terugtrok. In enen. Op de rem en volkomen niet meer bereikbaar. Wat je ook deed. Dan moest je eraf en haar omduwen / zetje geven. Dan was ze er weer.

En soms was maar heel weinig druk (bijvoorbeeld extra been in galop omdat ze zo'n langzaam hupje deed soms) al genoeg extra druk om dat op te roepen. Samen hebben we geleerd waar de grens lag. Samen hebben we ook geleerd om die grens van wat voor haar 'teveel druk' was op te schuiven. En inmiddels kan zij net zoveel druk aan als een 'gewoon' paard. Dit paard was niet gek... Dit paard had een verdedigingsmechanisme ontwikkeld: als ik er niet ben, dan is het er ook niet. Triest. Maar wel oplosbaar. En misschien met een betere ruiter (lees in dit geval een meer gevoelige ruiter, niet een technisch goede 'beul', was dit proces nog wel sneller gegaan. Wij hebben het met vallen en opstaan geleerd.

Smallheal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 15:50

Marilyn_ schreef:
KiWiKo schreef:
nee fout ligt altijd bij de ruiter Lachen Lachen ook al is een paard zo naar, en zo vervelend........... dat betekend niks meer en minder dan dat de ruiter die erop zit het niet goed doet ergens Lachen

Mee eens Lachen Er was ook ergens een topic, over 'over de hindernis slaan '.
Dat weigeren is een goed voorbeeld dat het aan de mens ligt. Tenminste, dat vind ik Lachen Een paard zal of bang zijn, of niet goed uitkomen, of de ruiter geeft de verkeerde hulpen. Ik vind het ook altijd flauwe kul als mensen zeggen; 'Ja me paard doet dit en dat om me te pesten.'
Of ben ik de enige die dat vind?

Ik denk wel soms van doet ze dat nou om me te pesten? ;=
Maar ik dnek wel tot 9 van de 10 keer het an de ruiter ligt.

Vido

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 16:07

Nogmaals: je paard is je spiegel, het heeft geen zin om boos te worden op je spiegel als het beeld je niet aanstaat.
Maar...soms blijken problemen die je tegenkomt gecompliceerder. Mijn ervaring:
1. Probeer je rijtechnische probleem nuchter te benaderen, zet bijv. een paar stappen terug
2. Helpt 1 niet, onderzoek of er een (medische) beperking te vinden is en los dit indien mogelijk op
3. Realiseer je dat misschien niet alle paarden geschikt zijn voor het werk wat wij van ze verlangen

Dat kan betekenen dat een karaktereigenschap zo ver beperkt dat het paard voor de sport ongeschikt is a. van nature...zie mijn verhaal hiervoor over mijn Jazz-merrie of b. doordat zijn ervaringen een eigenschap hebben blootgelegd die hij van nature heeft...enorm dominant zijn bijvoorbeeld

Soms moet je dan de conclusie trekken dat het niet verder verantwoord is door te gaan met een dier! Veiligheid (voor paard en ruiter) boven alles!

Waar het probleem vandaan komt is bijna nooit interessant. Wie het moet oplossen weet ik wel: de ruiter (en stel daarbij je grenzen!).

tamorka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 17:37

superwoman schreef:

whaha, denk toch echt dat het da aan de meeste mensen igt hoor.
De meeste zijn zo kundig en geduldig niet Lips are sealed [/quote]
Nee, ik stel wat dat betreft dezelfde regels voor paarden als voor mensen.
superwoman schreef:
Dat andere paarden makkelijker zijn meer mazzel Tong uitsteken Bloos
Als ik zie wat sommige paarden accepteren.... Verdrietig

Dat is een ander verhaal. Ik zal ook niet de eerste zijn die zegt dat het gros van de slachtpaarden en naartoe gereden zijn.

tamorka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 17:39

superwoman schreef:
paarden die super getalenteerd, kunnen wel eens iets "mis" hebben in de kop.
dan spreek ik ook niet over een fout. Als het paard zó overdreven angstig kan reageren, vind ik anders dan
"normale" werkweigering.
Dan ook is het weer aan de ruiter, om met het paard te werken, wat het beste past bij het paard.
Past werken niet, dan idd een fokmerrie of zelfs grasmaaier.
Past de combinatie niet is het ook aan de ruiter om het paard te verkopen aan iemand die beter bij het paard past.
In alle gevallen moet de ruiter kijken hoe en welk werk hij kan doen met het paard. Kan het paard het niet, ligt het aan de ruiter dat hij bijv "overvraagt"

Je zegt het zelf al. Iets "mis" in de kop. Mis = fout. En als het paard nergens toe in staat is vanwege bepaalde oorzaken, dan is het niet goed. Dan zit er echt een foutje. En je moet realistisch zijn, niet alle fouten zijn op te lossen. M.a.w. voor sommige fouten is de beste ruiter niet goed genoeg.

Anya schreef:
Ik zal je nog een voorbeeld geven. Wij hebben een paard dat op zijn zachtst gezegd vreemd is ingereden. Hard.
Haar reactie op druk is heel lang geweest dat ze zich terugtrok. In enen. Op de rem en volkomen niet meer bereikbaar. Wat je ook deed. Dan moest je eraf en haar omduwen / zetje geven. Dan was ze er weer.

En soms was maar heel weinig druk (bijvoorbeeld extra been in galop omdat ze zo'n langzaam hupje deed soms) al genoeg extra druk om dat op te roepen. Samen hebben we geleerd waar de grens lag. Samen hebben we ook geleerd om die grens van wat voor haar 'teveel druk' was op te schuiven. En inmiddels kan zij net zoveel druk aan als een 'gewoon' paard. Dit paard was niet gek... Dit paard had een verdedigingsmechanisme ontwikkeld: als ik er niet ben, dan is het er ook niet. Triest. Maar wel oplosbaar. En misschien met een betere ruiter (lees in dit geval een meer gevoelige ruiter, niet een technisch goede 'beul', was dit proces nog wel sneller gegaan. Wij hebben het met vallen en opstaan geleerd.

Anya, ik heb met dat paard ook veel "samen" geleerd. En ik heb ook heel veel op haar geleerd. MAar wat ik ook leerde, het was nooit genoeg. En het zou ook nooit genoeg zijn.

Een paard dat verkeerd is ingereden is een ander verhaal. Die heb ik ook een hier staan, maar wel met een super instelling. WAt haar overigens niet gemakkelijker maakt om te rijden.