Paard inrijden zonder cap

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sjolvir

Re: Paard inrijden zonder cap

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 20:12

ehh. ik ben fanatiek cap drager, maar ben echt niet bang, en stap zeker van welke kant dan ook (links of rechts..) op mijn paard!

Vallen ik ben echt niet bang... Erger nog ik ben zo'n dwaas die aan paarden voetbal, vlagge rachen en andere hobby dingen doet met zijn paard... Oh en er ook mee buiten rijdt..
er letterlijk soms achterste voren opzit, voor de behendigheid...
en a passant.. Z1 rijdt met haar paard... Wat nou zeker van
jezelf..

Ga jij het aan je ouders, broer, zus, of kinderen uitleggen als je hersenletsel oploopt? nee, dat kan dan namelijk niet meer..

Ik ben gewoon zuinig op mijn hersen cellen en probeer ze zo lang
mogelijk te behouden voor onnodig verval..... Ik heb namelijk
de slachtoffers gezien die zonder cap zijn gevallen en het echt niet tof hadden!!!
Heel vervelend voor jezelf en je omgeving als je 1/2 jaar of langer moet revalideren,
terwijl het eenvoudig te voorkomen was geweest... (of minder erg)

Bovendien stoot ik altijd mijn hoofd aan het deurtje van het hok waar mijn spullen liggen als ik mijn cap niet op heb..
van de week ook weer, weer gat in mijn hoofd.. zucht..toch maar cap op dan.. zeker met
het opruimen van mijn spullen...

_ruthje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 20:25

ik vind het zeker niet verstandig,
maar ja je moet het zelf weten. vooral met jongen paarden: na een tijdje gaan ze kijken hoever ze kunnen gaan dus ja je weet maar nooit wat er dan kan je beuren , en ik kan het weten ben er een paar weken geleden zelf ook af gevallen (een pas ingereden paard) gelukkig had ik een cap op want ik viel behoorlijk hard Bloos .

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 20:30

KsVrPy schreef:
loveballa schreef:
ik rij altijd zonder cap want ik rijdt Z1 ..

Dus omdat je Z1 rijd hoef je geen cap op? Verward

Idd vind ik ook een vreemde reactie.
Ik draag altijd een cap bij het inrijden, zelfs bodyprotector. Ik ben een paar keer serieus gevallen en ik weet hoe belangrijk die dingen zijn. Zelfs op paarden die jaren ingereden zijn draag ik ze nog.

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 21:00

Sjolvir schreef:
ehh. ik ben fanatiek cap drager, maar ben echt niet bang, en stap zeker van welke kant dan ook (links of rechts..) op mijn paard!

Vallen ik ben echt niet bang... Erger nog ik ben zo'n dwaas die aan paarden voetbal, vlagge rachen en andere hobby dingen doet met zijn paard... Oh en er ook mee buiten rijdt..
er letterlijk soms achterste voren opzit, voor de behendigheid...
en a passant.. Z1 rijdt met haar paard... Wat nou zeker van
jezelf..

Ga jij het aan je ouders, broer, zus, of kinderen uitleggen als je hersenletsel oploopt? nee, dat kan dan namelijk niet meer..

Ik ben gewoon zuinig op mijn hersen cellen en probeer ze zo lang
mogelijk te behouden voor onnodig verval..... Ik heb namelijk
de slachtoffers gezien die zonder cap zijn gevallen en het echt niet tof hadden!!!
Heel vervelend voor jezelf en je omgeving als je 1/2 jaar of langer moet revalideren,
terwijl het eenvoudig te voorkomen was geweest... (of minder erg)

Bovendien stoot ik altijd mijn hoofd aan het deurtje van het hok waar mijn spullen liggen als ik mijn cap niet op heb..
van de week ook weer, weer gat in mijn hoofd.. zucht..toch maar cap op dan.. zeker met
het opruimen van mijn spullen...

Je zegt het zelf al dus je bent bang geworden doordat je mensen hebt zien vallen die geen cap op hadden en daardoor ben jezelf onzeker geworden en volgens mij moet je een cap op van je ouders omdat die bang zijn dat je valt en je bent al bang om je hoofd te stoten aan de deur van je kastje dus zet je je cap op,dus vanaf het moment dat je op stal komt ben je dus al bang om je hoofd te bezeren,nou dan moet je inderdaad je cap op zetten!!Dat je hem snachts niet op zet je kunt ook je hoofd stoten tegen de muur en uit bed vallen,weet je wat zet hem lekker heel de dag op wie weet waar je je hoofd allemaal nog meer aan kan bezeren of stel dat er een dode duif uit de lucht valt boven op je hoofd.

Athiinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 21:04

maline schreef:
Steeds vaker zie je op HAW mensen die een paard inrijden zonder cap.
En dan zeggen ze erbij cap is eigen keuze. Er valt niet met ze te discussieren over dat onderwerp, wie er iets van zegt moet zich er niet mee bemoeien en is een zeur.
Wat vinden jullie hiervan? Ik vind het echt totaal onverantwoord, en ik vind dat mensen die zonder cap een paard inrijden weinig verstand hebben van paarden, want échte ervaren paardenmensen hebben het allemaal wel minstens één keer mis zien gaan en die denken wel even langer na.

Ik vind het niet verstandig om zonder cap te gaan inrijden of gewoon te rijden.. Het is voor je eigen bestwil.
Maar die mensen moeten het gewoon lekker zelf weten. Een cap is voor bescherming dus ik zal hem maar gaan dragen.. Ik bemoei me er verder niet mee..

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 21:17

Jonge paarden inrijden zonder cap is gewoon stom. Je kent die paarden en hun bewegingen nog niet, dus de kans op vallen is groter.
Ik voel me 100% veilig op m'n paard, maar toch rijd ik altijd met cap. Je kunt je paard nog zo goed kennen, maar hij kan altijd ergens van schrikken, zelfs bij het uitstappen. Ik bescherm gewoon graag mijn hoofd.
En met die nieuwe caps hoeft het ook allemaal niet meer saai zwart of donkerblauw, alles wat je maar wilt is mogelijk.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 21:24

De meeste ongelukken gebeuren op een paard dat je kent en vertrouwt. Als je op een vreemd paard rijdt of een paard inrijdt, of een paard corrigeert dan zit je er toch wat anders op. Een ongeluk zit in een klein hoekje, het gebeurt altijd onverwacht. Of je Z1 rijdt zegt weinig over je rijkwaliteiten in de situaties waarin een ongeluk gebeurt. Dat het meestal in de binnenbak gebeurt is logisch en zegt ook iets over de kwaliteit van de ruiters. Ik ken heel wat GP ruiters die een paard dat op tilt gaat, niet bij zich kunnen houden.... die zijn heel blij met een omheining.

Als je een manege bedrijf hebt, dan kan je als manegehouder aansprakelijk worden gesteld voor de gevolgen van een val. Er zijn tal van bedrijven die niet verzekerd zijn of als ze verzekerd zijn als eis hanteren dat de ruiter op het manegepaard een veiligheidscap moet dragen. Je wordt wel geholpen als je een klap maakt, maar de ziektekosten verzekering probeert de kosten te verhalen. Helaas ken ik een aantal goede ruiters in termen van wat ze in de dressuur gereden hebben. Daar heeft een aantal een ongeluk van gehad, met als gevolg levenslange invaliditeit of dood. Je hoeft daar niet getraumatiseerd door te worden. Het geeft wel aan dat paardrijden een risiko sport is, die wat risiko's betreft hoger op de ladder scoort dan tal van andere sporten. Eigenlijk hebben de risiko's niets met sport te maken, maar met situaties waarin je als ruiter kan belanden, waarbij je de controle over het paard verliest. Als dat per ongeluk goed af loopt, is dat meestal geen verdienste van bekwaam kunnen rijden, maar een geluk bij een ongeluk. Er zijn tal van situaties die regelmatig voorkomen en waarop de ruiter niet wordt getraind. Een autobestuurder gaat niet anders rijden als ze een paard op de weg zien, erger ze geven gas, gaan toeteren, lawaai maken met alle risiko's van dien. De meeste ellende gebeurt gewoon in een rijbaan...... Dat zegt iets over onze rijkwaliteiten. Ik zet altijd een veiligheidscap op, of het nu niet lekker zit, te warm zit, slecht ventileert, veiligheid gaat voor. Met die maatregel bederf je niet je plezier in paardrijden. Je bent alleen verstandig en dat is een groot goed.

__Matt__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 23:30

Goofy44
De meeste ongelukken gebeuren op een paard dat je kent en vertrouwt.

Helemaal mee eens.. Bij een vreemd paard ben je gewoon al veel allerter..

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 23:32

PERENBOOMPIE schreef:
Sjolvir schreef:

Je zegt het zelf al dus je bent bang geworden doordat je mensen hebt zien vallen die geen cap op hadden en daardoor ben jezelf onzeker geworden en volgens mij moet je een cap op van je ouders omdat die bang zijn dat je valt en je bent al bang om je hoofd te stoten aan de deur van je kastje dus zet je je cap op,dus vanaf het moment dat je op stal komt ben je dus al bang om je hoofd te bezeren,nou dan moet je inderdaad je cap op zetten!!Dat je hem snachts niet op zet je kunt ook je hoofd stoten tegen de muur en uit bed vallen,weet je wat zet hem lekker heel de dag op wie weet waar je je hoofd allemaal nog meer aan kan bezeren of stel dat er een dode duif uit de lucht valt boven op je hoofd.

Je wilt het niet snappen denk ik.. Haha!

Mijn pappie en mammie hebben hier weinig mee van doen lijkt me..
Ik ben pas gaan rijden op mijn 18 e toen ik zelf het geld had....
En dat is al even geleden, kan ik je vertellen.... Cool

Bovendien rij ik al fanatiek met cap sinds ik rijd! Ook zonder
vallende sterren Cool te hebben gezien die het ziekenhuis in gingen..
Waren overigens goede ruiters, die vonden dat ze nooit zouden
kunnen vallen.. Bij de een viel het paard zomaar om... en de ander
koos het luchtruim, na een ferme bok partij.. Slapen

Als jij 1.84 lang zou zijn en promt elke keer als je je spullen opruimt
met je kop tegen het ongeschuurde hout van het kozijn zou knallen
(het is namelijk niet het kastje maar een precies niet hoog genoege deur..
boink Huilen )
dan zou jij ook je cap ophouden tot je je rommel op hebt geruimd.
Geeft namelijk nogal wat rommel zo'n gat in je hoofd.. (heb nu al 5 x gat
in mijn hoofd gehad van dat rot kozijn!!!)
Is dus een plezierige bijkomstigheid, dat je dan je muts nog op hebt!!!

Kom beste mensen! Laten we het simpel houden, als bestuurslid van een
rijvereniging heb ik deze discussie ook al 3000 x aangehoord.
en we hebben simpel weg besloten !!! Ach gut
op het terrein cap op!!! Als je de straat op gaat zoek je het lekker zelf
maar uit. Pling
Op het terrein val je onder de verantwoording van het bestuur, want die
zijn dan weer aansprakelijk.. En als je buiten het terrein dat ding af wilt
zetten prima... Maar niet komen zeuren als het au doet...

Eigen schuld dikke bult... Volgens mij hebben ze ook ooit om de reden
dat mensen niet in staat zijn om zichzelf te beschermen besloten
tot het verplichten van het rijden met een autogordel.. enzo..

Lautjexvinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 23:34

Als je m1/m2 bent en je hebt veel ervaring vanaf daar kan je wel zonder cap maar als je een pony in gaat rijden?
EGT GEVAARLIJK willen die mensen zijn hoofd breken ofzo?
er zijn wel heel veel mensen die zonder cap rijden maarree..
die zijn hooguit ervaren enz.. die hebben de pony(s) onder controle..
die durven zonder cap te rijden en ze rijden boven de M1!
dan is het wel logies als die zonder cap rijden

x lautje
hoefjes vinny

mriinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 23:37

Op de stal waar ik rijd, rijden ze ook erg veel paarden in, en ook bijna allemaal zonder cap. Okee, ze kunnen wel goed rijden, maar het kan altijd fout gaan. Ikzelf zou het echt nooit doen!

Athiinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 14:01

Ik draag ook een bodyprotector omdat ik wel eens hard terecht ben gekomen.. Nog gelukkig nks gebroken maar wel gekneusd ezn.

Ik vind het gewoon verstandiger..

Athiinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 14:02

Indd. Mensen die een hoog niveau rijden kunnen wel zeggen dat ze zonder cap rijden maar het kan altijd fout gaan.. Dat hebben ze dan misschien niet door.

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 17:40

Hey Sjolvir. Bloos
Ben het helemaal met je eens en ja er zijn sommige mensen die het niet willen snappen.(P.) Boos!
Laat die mensen hun eigen keuze maken, word je veel te moe van om hun over te halen.
Ze komen er ooit wel een keer op terug..........
Net zoals jij en ik er achter zijn gekomen.
Heb het nu ook nog wel eens. Heb ik het paard opgezadelt en wil ik opstijgen, mis ik m'n cap!
Maar ik ben zo verstandig om die toch nog wel even op te halen.
En ik ben nog nooit van een paard gevallen. En ik ben ook niet bang. Nee echt niet.
Heb heel veel rare paarden ja echt scheitbokken onder de kont gehad, kan gewoon goed uitzitten! Haha!
... Pling

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 18:58

Lautjexvinny schreef:
Als je m1/m2 bent en je hebt veel ervaring vanaf daar kan je wel zonder cap maar als je een pony in gaat rijden?
EGT GEVAARLIJK willen die mensen zijn hoofd breken ofzo?
er zijn wel heel veel mensen die zonder cap rijden maarree..
die zijn hooguit ervaren enz.. die hebben de pony(s) onder controle..
die durven zonder cap te rijden en ze rijden boven de M1!
dan is het wel logies als die zonder cap rijden

x lautje
hoefjes vinny

*LOL*
Ik rij niet eens F9 ofzo. Hoogste wat ik ooit heb gehaald is F8 tijdens een ponykamp. Maar ik rij dan wel zonder cap.
Toen ik eens cap op moest van iemand omdat ik haar paard hielp inrijden voelde ik me serieus onzekerder met cap dan zonder.
Misschien had dat ook te maken met de factoren maar ik heb op ergere paarden gereden dan de paard waar het nu over gaat.

Like_peres

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 23:11

zonder cap is IDD erg riskant, maarja het blijven hun eige keus, ze zijn allemaal zo eigenwijs.

iemand op stal had cap op en was gevallen cap was helemaal uit elkaar,
Dus het zijn niet echt allemaal super cap's .

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 00:32

@kaatje77 het is schijtbokken en niet scheitbokken!Of bedoel je een kruising tussen een geit en een bok die moet schijten?
@like_peres het is schat en geen sgat!!

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 00:39

PERENBOOMPIE schreef:
@kaatje77 het is schijtbokken en niet scheitbokken!Of bedoel je een kruising tussen een geit en een bok die moet schijten?
@like_peres het is schat en geen sgat!!

Oh sorry. Gaan we een beetje ontopic doen?

sandradeboer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 13:23

maline schreef:
Steeds vaker zie je op HAW mensen die een paard inrijden zonder cap.
En dan zeggen ze erbij cap is eigen keuze. Er valt niet met ze te discussieren over dat onderwerp, wie er iets van zegt moet zich er niet mee bemoeien en is een zeur.
Wat vinden jullie hiervan? Ik vind het echt totaal onverantwoord, en ik vind dat mensen die zonder cap een paard inrijden weinig verstand hebben van paarden, want échte ervaren paardenmensen hebben het allemaal wel minstens één keer mis zien gaan en die denken wel even langer na.

Ik zou zeggen, bel eens met Tineke Bartels....

Is een échte paardenvrouw!!!

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 16:15

Of je nu ZZ rijd of prof. met paarden bezig bent, voor het eerst op een paard zit het KAN altijd mis gaan!
Het is mijn inziens dus ook ieder zijn of haar keuze of je met cap/helm op rijd of niet.
Het heeft niks met ervaring of wat dan ook te maken, het paard kan nog zo braaf en te vertrouwen zijn, een samenloop van omstandigheden kan een hoop leed veroorzaken.

Ik rijd daarom ook altijd met valhelm, zowel op mn 23 jarige rustige kwpn-er als net ingereden drukke haflinger! en nee ik ben nog nooit op mn hoofd gevallen, maar het zal me toch niet gebeuren dat ik wel een keer op mn koppie terrecht kom of de bakrand van heel dichtbij mag bekijken? dan toch liever met helmpie!

aliceO

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 14:47

Met cap is gewoon het veiligst denk ik. Het zit misschien niet altijd even lekker, als het warm is en zo. Maar jaah je veiligheid is belangrijker en zeker met een jong paard!

UpDate_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 14:50

als je een paard gaat inrijden zonder cap ben je knap dom!!!!

angela_mij

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 11:01

cissie schreef:
Of je nu ZZ rijd of prof. met paarden bezig bent, voor het eerst op een paard zit het KAN altijd mis gaan!
Het is mijn inziens dus ook ieder zijn of haar keuze of je met cap/helm op rijd of niet.
Het heeft niks met ervaring of wat dan ook te maken, het paard kan nog zo braaf en te vertrouwen zijn, een samenloop van omstandigheden kan een hoop leed veroorzaken.

Idd, het heeft niets met ervaring te maken, i.m.o
Ik heb al vaak genoeg gezien dat de cap eigenlijk een levensmiddel is. Mensen die van paarden af zijn gevallen, tegen een hek of paal o.i.d, hadden mazzel dat ze door hun cap 'alleen maar' een hersenschuddig hadden (ja erg rare zin, maar waar waren ze geweest zonder cap?)
Dus stel je stapt voor de eerste keer op een paard, wat voor dat paard ook de eerste keer is, en hij gaat ervandoor,bokken stijgeren etc.. dan denk ik dat met cap nog het veiligst is! Het beschermt dan wel niet je hele lichaam, maar als je ziet dat het voor sommigen een redding is geweest, zou ik heb zeker dragen!

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 19:22

Ik denk dat Anky het ook wel benauwd had toen Salinero in Aken aan de kletter ging en ze alleen maar een hoedje op had..

Misschien een stom voorbeeld, maar net zo stom als de opmerkingen: Als M/Z rijdt kun je wel zonder cap!!!!

Dribbel_24

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 19:22

Onverantwoord, maar ja het blijft toch ieder zijn eigen keus