Het voordeel van extreem achter de LL rijden uitleg graag

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Aimee

Re: Het voordeel van extreem achter de LL rijden uitleg graa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 10:39

Mireille komt erachter waarom andere LDR-voorstanders wijzelijk hun "mond" houden.... Haha!

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 10:43

Ja, jammer dat het zo moet... Wij twijfelen toch ook niet aan de anderen???

Hadden ze sommigen maar een heeele lange pinokkioneus gegeven, dan hadden ze verder durven kijken.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 10:44

Je zal wel verder moeten kijken als je langs die neus moet!

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 10:44

benangelique schreef:
Je zal wel verder moeten kijken als je langs die neus moet!

Dat bedoel ik... Knipoog

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 10:46

Haha! Haha! Haha!

Waarschijnlijk vinden ze het gewoon makkelijker om niet verder te kijken dan hun neus lang is en wanneer ze een pinokkio-neus hadden gehad, zouden ze niet eens zo ver durven te kijken als hun neus lang is..... Clown

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 10:47

Hahahahahaha je onderschrift is ook leuk...

friemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 10:50

Er is geen enkel voordeel genoemd van extreem diep behalve onderwerping en verzwakking. "anders-kan-ik-hem-niet-houwe" is rijkunstig niet recht te breien.

Oh en onderwerpje sluiten of gaan gillen dat iemand zijn mond moet houden is idem easy.

Als je de confrontatie met jezelf niet aandurft, kijk dan niet Vork

Lottew

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 10:54

Sorry Friemel, maar ik heb hier ook geen voorstanders gezien van extreem-diep rijden zoals op sommige foto's te zien was. Ik kan me aansluiten bij conclusie van Kafue op pag. 18, er zijn diverse goede argumenten genoemd voor LDR . Extreem wordt nooit goed gepraat, zoals Tyrza al eerder zei: overal waar TE voor staat is slecht. Daar kunnen we het nu toch wel over eens zijn?
Laatst bijgewerkt door Lottew op 12-05-05 10:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 10:54

Ik kijk juist graag. Maar er is als voordeel genoemd dat een heleboel met name oudere paarden er baat bij hebben en soepeler in het lijf blijken te worden en het werk langer uithouden (zich jonger en fitter voelen weer, zoals die van Tyrza)...

Er is als voordeel genoemd dat het prettiger voor je paard is omdat er constant minder teugeldruk is en dus minder aangezeten hoeft te worden.

Er is als voordeel genoemd dat ze er scherper van worden (dus als voordeel dat je ze niet constant hoeft te vragen naar voren te gaan omdat ze constant voorwaarts zijn en dus minder door ruiter hoeven te worden gestimuleerd).

etc etc

Op minder hulpen rijden, is altijd prettiger voor je paard toch?

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 10:55

Lottew schreef:
Sorry Friemel, maar ik heb hier ook geen voorstanders gezien van extreem-diep rijden zoals op sommige foto's te zien was. Ik kan me aansluiten bij conclusie van Kafue op pag. 18, er zijn diverse goede argumenten genoemd voor LDR . Extreem wordt nooit goed gepraat, zoals Tyrza al eerder zei: overal waar TE voor staat is slecht.

Helemaal met je eens...

TE is niet goed... TE LDR niet, TE traag niet, TE snel niet, TE VW niet EN TE VWNW ook niet...

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 10:57

friemel schreef:
Er is geen enkel voordeel genoemd van extreem diep behalve onderwerping en verzwakking. "anders-kan-ik-hem-niet-houwe" is rijkunstig niet recht te breien.

Als je de confrontatie met jezelf niet aandurft, kijk dan niet Vork

Ik durf de confrontatie met mezelf en nog beter met mijn paard, heel goed aan. Je hebt echt over het trainen van de rug heen gelezen he? Misschien is het handig als je even terugleest naar de stukjes van Tyrza, Wouter en mij. Clown

amagun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 10:59

friemel schreef:

*Meer souplesse
*Meer "veer" en kracht in de beweging.
*Hulpen kunnen kleiner en lichter
*Betere lengtebuiging
*enz enz....

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 11:04

friemel schreef:
Er is geen enkel voordeel genoemd van extreem diep behalve onderwerping en verzwakking.

Haha! Haha! Haha!
Er is geen enkele LDR-voorstander die deze punten als voordelen heeft genoemd, onderwerping en verzwakking is enkel ter sprake gekomen omdat friemel het noemde als voordelen..... Clown

Jasmijn76

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 11:05

..ik heb nu heel deze discussie gevolgd en ik snak naar een clinic waar je dit kan zien met daarbij de nodige uitleg...ik rij zelf op een ouder dressuurkannonetje en ik zou het met alle liefde nog soepeler willen krijgen..en aangezien je nooit te oud ben om te leren...GEEF MIJ EEN CLINIC!!!!!(wil niet zeggen dat ik er wat mee doet maar is altijd voor te leggen aan mn lesgeefmens)

en voor de rest alle bedankt voor de uitleg, voor en tegen!..was erg verhelderend en goed om een eigen conclussie uit te halen..

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 11:07

Aimee schreef:
friemel schreef:
Er is geen enkel voordeel genoemd van extreem diep behalve onderwerping en verzwakking.

Haha! Haha! Haha!
Er is geen enkele LDR-voorstander die deze punten als voordelen heeft genoemd, onderwerping en verzwakking is enkel ter sprake gekomen omdat friemel het noemde als voordelen..... Clown

Precies hahahahaha....

friemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 11:16

Citaat:
Precies hahahahaha....

Ehhhh dat was Wouter....

Hoe dan ook, je maakt mij niet wijs dat je souplesse, scherpte, voorwaarts denken, afdruk, draagkracht, wat dan ook, met je handen realiseert.

En anders moet je het mij met mijn houten kop nog maar eens goed uitleggen Clown

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 11:18

LDR wordt niet enkel met de handen gerealiseerd. Maar die kop van jou bestaat waarschijnlijk uit HARDhout, want er is werkelijk niets aan bij te schaven.

Lottew

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 11:21

Friemel, dat was niet wouter, jij schreef dat onderwerping en verzwakking voordelen zijn. Blijkbaar snap je de grap niet Clown

amagun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 11:22

benangelique schreef:
HARDhout, want er is werkelijk niets aan bij te schaven.

Grebbenhouten Friemel Ja Clown

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-05 11:25

Er stond overigens wel dat het gewicht van het paard tijdelijk van achter meer op de voorhand over werd gebracht.

En die snap ik maar hoe krijg je hem nou zo diep er achter is dat uit zichzelf bied hij dat aan of rijd je hem daar met parades of sluiten of hoe doe je dat/

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 11:28

Nobi biedt het vaak uit zichzelf aan. Dit is wel na lang trainen. Als hij erg stijf is en moeilijk los kan of wil laten, rij ik er naar toe met sluiten. Steeds een halve ophouding, been erbij. Desnoods stilzetten, bijtikken achter (zodat hij zijn achterhand er onder zet), voorzichtig inbuigen links en rechts. Staat hij dit toe dan knabbelt hij af en zoekt zelf de teugel op. Staat hij dit niet toe, stap ik weg en probeer ik het opnieuw.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-05 11:34

benangelique schreef:
Nobi biedt het vaak uit zichzelf aan. Dit is wel na lang trainen. Als hij erg stijf is en moeilijk los kan of wil laten, rij ik er naar toe met sluiten. Steeds een halve ophouding, been erbij. Desnoods stilzetten, bijtikken achter (zodat hij zijn achterhand er onder zet), voorzichtig inbuigen links en rechts. Staat hij dit toe dan knabbelt hij af en zoekt zelf de teugel op. Staat hij dit niet toe, stap ik weg en probeer ik het opnieuw.

Ahaa. Dus de achterhand activeren doen jullie ook wel met de zweep. Mijn instructeur vind dat ik dat maar met het been en de zit moet bewerkstelligen. Maar na drie weken goede arbeid van mijn ruintje is het nu even klieren hij wil achter niet meer meewerken. Hij is dus enorm geschrokken in de hal omdat de bliksem insloeg. Nu is het echt bagger en daar wil ik graag doorheen.
Vandaag komt er bij mij ook maar even een zweepje bij geloof ik.

Zo en nu moet ik gaan hond moet eruit en dan naar stal.
Tot laterssssssssss Doei! Doei!

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 11:39

Je doet het niet met je handen!

De druk komt van achter uit. Hetzelfde als bij andere methoden. Op het moment dat de druk naar voren opbouwt houden wij LDR ruiters alleen vast met een stille hand tot er wordt losgelaten, op dat moment laten wij ook los en rijden met ontspannen hand verder. Pas als het paard dan zelf de neus te ver eruit wil duwen staan we weer stil met de hand, laat hij dan los laten wij ook meteen los en ontspannen en belonen hem met teugel en al op de hals door de hand voorwaarts te brengen. Hetzelfde in geval van buiging. Hand naar binnen (nooit omhoog)

Hippique

friemel schreef:
Citaat:
Precies hahahahaha....

Ehhhh dat was Wouter....

Hoe dan ook, je maakt mij niet wijs dat je souplesse, scherpte, voorwaarts denken, afdruk, draagkracht, wat dan ook, met je handen realiseert.

En anders moet je het mij met mijn houten kop nog maar eens goed uitleggen Clown

NIet goed gelezen, of niet WILLEN lezen

Als je de uitleg van Tyrza nog eens terugleest, dan zie je dat zij niet met haar handen de training bewerkstelligt. \

Tjongejongejonge.... sommigen willen ook alleen maar lezen wat ze zelf willen... Boos!

Apple

Nou ik zet een slotje op dit topic. De laatste pagina's worden bijna alleen maar gebruikt voor het maken van persoonlijke opmerkingen naar elkaar.

Blijkbaar is het niet mogelijk om hier een 'achter de LL' discussie te voeren.