Iemand die zijn paard rond instelt, weet niet wat dressuur is

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ziezoziezo22

Re: Iemand die zijn paard rond instelt, weet niet wat dressuur is

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 09:38

Ergens in het topic zag ik ook een plaatje van piaffe passage of in 1 vd filmpjes.
Je ziet dan een Spaans type paard vergeleken word met ern kwpn type.
Een Spaans type is juist heel goed in verzameling die kunnen veel meer zitten .
Een kwpn die heel lang is en wat hoger in het kruis zal nooit het zelfde plaatje krijgen maar zit misschien voor zijn doen wel net zo veel.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 09:50

ziezoziezo22 schreef:
Ergens in het topic zag ik ook een plaatje van piaffe passage of in 1 vd filmpjes.
Een kwpn die heel lang is en wat hoger in het kruis zal nooit het zelfde plaatje krijgen maar zit misschien voor zijn doen wel net zo veel.

Oefeningen waar de kpwn’ers beter in zijn, appuyementen bijvoorbeeld, worden nooit op die manier vergeleken door die groep. Bijzonder is dat :)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 09:51

Veronica2 schreef:
Er komt hier en daar langs dat een paard zijn voorbeen niet naar voren kan bewegen als hij te rond is ingesteld en dit doet me steeds denken aan een foto van Anky die aan het losrijden is op een OS of ander groot kampioenschap en op die foto is goed te zien dat het wel samen kan gaan op dat moment met die amazone en dat paard. Het is me niet gelukt om de foto te vinden en dat vind ik jammer.

Manubres, mij is een beetje bijgebleven dat jij dus vindt dat je een paard op lengte moet rijden. Maar hoe vind jij dan dat je naar verzameling moet werken? Je kan immers niet eeuwig op lengte blijvenf in een lage lijn.

Afbeelding

Zoiets?

Ziezo: Inderdaad, die vergelijking wordt vaker gemaakt en gaat nogal mank. Zo is de klassieke dressuur doen met een Iberisch paard een stuk makkelijker dan met een warmbloed. Omdat de Iberieer zelf al makkelijk in verzameling komt en zich draagt met een mooi front. Daar kun je pas zien of zo'n paard echt goed gereden wordt als deze ook kan verlengen en verruimen in het frame. Voor die paarden is vw/nw lopen moeilijker dan een piaffe uit de hoed toveren.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 12:50

**

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 13:07

996981 schreef:
ziezoziezo22 schreef:

Oefeningen waar de kpwn’ers beter in zijn, appuyementen bijvoorbeeld, worden nooit op die manier vergeleken door die groep. Bijzonder is dat :)

996981,ziezoziezo, dank je wel voor deze aanvullende leerzame informatie,

Geeft maar weer eens aan dat ik als ruiter/instructie goed moet kijken of een achterhand kan wat ik vraag en wat in aanleg aanwezig is
wel /of niet aanwezig bepaald mede of ik mijn doel moet bijstellen,

als ik weet dat niet elke achterhand geschikt voor P&P ga ik het ook niet van een paard (ongeacht ras) vragen, dat voorkomt veel leed en frustratie,

de achterhand gelijkmatig ontwikkelen wel, want dat is voor elk paard (ongeacht ras) noodzakelijk,

Ben wel blij met de nodige basis kennis die helpt mij het paard in de basis te ontwikkelen, zodat - als het er van zou komen - wel een piaffe of passage mogelijk kan maken.

DE ACHTERHAND GELIJKMATIG ONTWIKKELEN

De achterbenen kennen het verschil in stuwen en dragen. Het ene achterbeen heeft een voorkeur tot stuwen en is meestal steiler en het andere, vaak buigzamere achterbeen, kan makkelijker gewicht dragen.
Ook de achterbenen moeten leren in balans te komen wat het stuwen en dragen betreft. De buigzaamheid van beide achterbenen moet zich gelijkmatig ontwikkelen door middel van de rechtrichtende buigingsoefeningen.

Afbeelding

De achterhand bestaat uit 7 gewrichten, rode lijntjes zijn de spieren om tot een goede balans/dragen te kunnen komen, uiteraart mede in en goede samenwerking met de voorhand

A. Het SI-gewricht;
B. Het heupgewricht;
C. Het kniegewricht;
D. Het spronggewricht;
E. Het kootgewricht;
F. Het kroongewricht;werking met voorhand
G. Het hoefgewricht.

https://www.klassiekpaardrijden.nl/233/ ... 20inbuigen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 13:59

Waarom zou dat leed en frustratie voorkomen?

Je vraagt toch ook lengtebuiging van kortere paarden? Dat ze iets moeilijker vinden wil niet automatisch zeggen dat ze het niet kunnen uitvoeren. Het ziet er alleen anders uit..maar om het daarom nu maar over te gaan slaan..

De meeste paarden die niet geschikt zijn voor Pi/Pa zijn de grootlopers die de hoeken niet goed kunnen verkleinen in het achterbeen. Die worden dan ook meestal verkocht als lichte tour leerpaarden.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 14:09

[quote="Elisa2"]Waarom zou dat leed en frustratie voorkomen?

Je vraagt toch ook lengtebuiging van kortere paarden? Dat ze iets moeilijker vinden wil niet automatisch zeggen dat ze het niet kunnen uitvoeren. Het ziet er alleen anders uit..maar om het daarom nu maar over te gaan slaan..

De meeste paarden die niet geschikt zijn voor Pi/Pa zijn de grootlopers die de hoeken niet goed kunnen verkleinen in het achterbeen. Die worden dan ook meestal verkocht als lichte tour leerpaarden.[/quote]

Dat kan toch al je doelen bijstellen zijn!!!!

lees even wat ik schrijf!!!!
de achterhand gelijkmatig ontwikkelen wel, want dat is voor elk paard (ongeacht ras) noodzakelijk,

Maar ik geef je graag het gelijk, ik haak af.

Tabbladen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 15:01

Misschien een beetje off topic maar ik ben nieuwsgierig naar hoe jullie de hulpen combineren bij een (halve)ophouding. Ik hoor namelijk verschillende dingen van verschillende trainers. Soms hoor ik, geen teugelhulp en drijvende beenhulpen tegelijk want dat is verwarrend voor het paard. Eerst achterhand activeren met drijven en dan een teugelhulp. Anderen drijven juist wel tegelijkertijd met de teugelhulp (paard in een stilstaande hand drijven). Wat doen jullie en/of verschild het per situatie?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 15:48

Nee je koppelt de hulpen los van elkaar. Dat is voor het paard het duidelijkste.
Ik heb het ook ooit anders geleerd gekregen hoor: Het aantreden, dus het paard tegen een "staande" hand aan rijden. Maar dat is voor een paard dus minder duidelijk.
Het paard moet altijd onvoorwaardelijk voorwaarts kunnen. Dus de hulpen voor voorwaarts (zit en been) is voorwaarts en de hulpen voor terug (zit en hand). Door die snel achter elkaar te geven (schakelen) kun je het paard naar verzameling brengen. Het paard moet daarvoor dus eerst goed aan de hulpen staan. Die moet hij eerst goed hebben geleerd/begrepen. En uiteindelijk wil je dat natuurlijk het liefst op zit kunnen bereiken. De hand blijft erbij voor het contact, maar deze moet 'open' dwz niet statisch zijn.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 19:33

Wat Babootje zegt, geen stilstaande of vasthoudende hand. Ophouding, altijd gelijk los en hand naar voren houden.

Mce, sorry hoor.. maar je schrijft soms zo verwarrend dat het moeilijk te achterhalen is wat je nu precies bedoeld.

Tabbladen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 00:30

Bedankt voor het delen Babootje en Elisa2. Leerzaam. Dat klinkt ook het meest duidelijk voor het paard.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 19:51

Elisa, dat is Anky niet he;).

Maar ik bedoel meer zoals dit:
Afbeelding

Of dit:
Afbeelding

Overigens vind ik niet dat je zo moet rijden, maar ik snap wel waarom ze dat deed met dit paard.

Wat betreft piaffe vergelijken met piaffe vind ik dat dat op een mooie manier is weergegeven in het boek van Van Baalen waar ze Inspekteur laten zien in verschillende fases van africhting.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 20:24

Nee, dat is Totilas ;-)

Ging me alleen om het voorbeen nav wat je zei.

Ik vind alle rollkur er gruwelijk uit zien.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 21:09

Whaha waarom heeft Sjef een zwarte balk? Moet ie onherkenbaar zijn?

Vind deze discussie wel boeiend.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 21:32

Anky is wel van het hand zonder been -been zonder hand principe; de eerste in mijn herinnering die het zo uitlegde op een clinic.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 22:58

Ladygiroc schreef:
Whaha waarom heeft Sjef een zwarte balk? Moet ie onherkenbaar zijn?

Vind deze discussie wel boeiend.

Omdat het een crimineel is :+ :D

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 23:00

Heeft hij dat normaal niet dan? Grapje!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 23:03

Babootje schreef:
Anky is wel van het hand zonder been -been zonder hand principe; de eerste in mijn herinnering die het zo uitlegde op een clinic.

Ja dat heb ik nooit begrepen. Ik kon daar niks mee voor mezelf. Ik snapte dat gewoon niet en dat druiste in tegen alles wat ik ooit geleerd had.

Halve ophouding is trouwens voor mij een combi van hulpen waarvan de zithulp het grootst is, het is een soort ‘aantrekken van het kruis’ en ik sluit mijn hand even kort. Been blijft aangesloten als ondersteuning, niet drijvend maar onderhoudend.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 09:54

Op zich is het idee er achter wel goed, simpel houden voor het paard. Niet remmen en gas geven tegelijk.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 09:54

Het principe is dat je geen drijvende hulp geeft tegelijk met een hulp waarop het paard moet terugkomen. Maar na elkaar. *edit* wat Elisa al zegt.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 19:50

Wat een leuk topic, waarom ontdek ik deze nu pas...

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 21:04

Babootje schreef:
Het principe is dat je geen drijvende hulp geeft tegelijk met een hulp waarop het paard moet terugkomen. Maar na elkaar. *edit* wat Elisa al zegt.

Hm ja maar hulpen werken samen. Ik rijd/reed met verschillende soorten beenhulpen. Net als er verschillende soorten zithulpen en teugelhulpen zijn. Echt drijven en dan tegenhouden is niet oké natuurlijk en heel verwarrend voor het paard. Dat is nooit goed. Maar bij het opvangen wil je het achterbeen actief houden. Dan heb ik niet mijn been eraf maar aangesloten. Niet drijvend maar wel onderhoudend. Ik vang op met mijn zit, been aangesloten houden en dan hand kort sluiten.

Tabbladen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 21:11

Suzanne F. schreef:
Babootje schreef:

Hm ja maar hulpen werken samen. Ik rijd/reed met verschillende soorten beenhulpen. Net als er verschillende soorten zithulpen en teugelhulpen zijn. Echt drijven en dan tegenhouden is niet oké natuurlijk en heel verwarrend voor het paard. Dat is nooit goed. Maar bij het opvangen wil je het achterbeen actief houden. Dan heb ik niet mijn been eraf maar aangesloten. Niet drijvend maar wel onderhoudend. Ik vang op met mijn zit, been aangesloten houden en dan hand kort sluiten.

Bedoel je met been aangesloten dat je ze wat aanknijpt? Beetje druk geeft dus?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 21:13

Ik heb eigenlijk geen idee wat ik doe. Ik denk dat ik mijn been eraan houd. Dus niet drijven maar tegen de buik houden. Het is voor mij een onderhoudende hulp. Een soort: ik wil dat je de activiteit behoudt die je hebt ook al rijd ik terug.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 21:27

Suzanne F. schreef:
Babootje schreef:

Ja daar ben ik het mee eens. Zo doen wij dat ook. Maar niet drijven en tegenhouden tegelijk.