houding Topic.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Jessica_R

Re: houding Topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 15:23

hier ook gevalletje scoliose!

Mijn linkerbeen in korter dan m'n rechter als logisch gevolg een scheeftstand in m'n heupen en daarbij heb ik ook nog is een behoorlijk holle rug en een verdraaide ruggengraat (ribben rechts steken verder naar dan links) Niet echt praktisch met paardrijden dus..

Heb al eens mensendieck therapie gevolgd, maar dit haalde niks uit voor mij.. Ik ben nu wel weer aan het rondkijken want begin er met rijden steeds meer last van te krijgen. Niet zozeer pijn, maar ik zit heel gespannen en knik in. Dus wie nog een goede behandeling, fysio o.i.d. weet die de spanning problemen een beetje zou kunnen verlichten, roep maar!

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 15:46

zoo jammer dat ik geen foto's heb van mijn rijden, ik zou het echt leuk vinden om van jullie te horen wat je vind!
Heb net mijn hele pc doorgespit, kom alleen vage foto's tegen van 2011, enneh, daar reed ik nog zó slecht dat ik daar geen commentaar meer op hoef xD
Ik ga regelen dat er binnenkort iemand foto's komt maken!

haikegek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 13:19

Ik meld mij ook maar even.

Ik zit prachtig in stap hoor...tot we gaan draven..

Afbeelding

Paardlief is hier wel wat gespannen maar voor mijn houding maakt dat weinig uit.

Ooit zat ik...

Afbeelding

het stoort mij. mijn benen, handen, schouder, rug...

Ik kan ook sinds een harde val 3 jaar terug niet pijn vrij rijden. Dan doen mijn liezen, heupen en rug zeer. Ook ben ik blij gemaakt met een scoliose al mijn hele leven. Sowieso loop ik ook naar voren vallend kont naar achter en probeer er om te denken. Met rijden probeer ik mijn bekken te kantelen, buikspieren aan te spannen, bedenk het touwtje idee aan je hoofd gedoe. Maar als ik daar niet om denk rij ik zo. Vreselijk!

Alle tips zijn welkom hoor! Kan altijd alles proberen. Dit is wel even een overduidelijke foto. Soms gaat het beter. ligt ook aan hoe mijn pijn is op het moment.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 15:25

Handen rechtop en tenen naar binnen.
Je zegt het zelf al van de holle rug, je kan als oefening thuis ook een paar keer je bekken kantelen.
Dat heeft bij mij heel erg geholpen. Maar als je je holle rug wegdenkt, zit je heel netjes.

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 15:31

Is je zadel niet wat te klein voor je, dat je daarom niet goed in evenwicht kunt zitten?
Verder denk ik dat je met het verkeerde punt van je lichaam op het zadel zit zegmaar, ik weet niet goed hoe ik dat uit moet leggen :+
En verder je schouders meer ontspannen, en dan is het goed!

haikegek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 19:07

Arc en ciel... mijn zadel is groot genoeg maar dat punt, dat kan best kloppen.ik moet mijn bekken meer kantelen en dan meer op het goede punt in mijn zadel gaan zitten denk ik.bedoel je dat?

ik probeer in het dagelijks leven mijn bekken meer te kantelen.idd met zitten, staan, lopen. Maar alle oefenen zijn welkom.

Mijn tenen naar binnen moet helemaal vanuit mijn heup.(knieen moeten ook meer draaien)helaas kan dat nog echt niet. Dat doet zoveel pijn.

ben opzich wel blij met jullie reactie. Ik brand mezelf zo erg af als ik mezelf zie. Fijn dat jullie best positief zijn hah

jilinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 19:22

Die 2de foto is wel netjes, op de eerste foto rijdt je met een holle rug en moet meer op je kont gaan zitten. Ik denk dat je je handen dan

Mijn vriendin reed ook met een holle rug, zij moest van mijn instructrice in "stoelzit" (klik zoals de rechter ;) ) tegen de muur gaan staan en dan haar rug helemaal plat tegen de muur duwen en dan probeerde haar moeder om het te controleren een hand ertussen te doen.
Ik geloof dat ze dat 1 of 2 keer per dag deed (het is al weer anderhalf jaar geleden), maar het heeft wel echt geholpen.

haikegek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 19:25

Super tip jilinda! Ik ga dat proberen!

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 15:36

Heeft er iemand nog tips voor mij?

Jolien93

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 13:48

Kimmie: Sowieso probeer je benen wat stiller te houden (dit kan waarschijnlijk alleen door je paard scherper aan de hulpen te maken). En ik vind dat je nogal diep in het zadel land elke keer bij het lichtzijden, misschien je beugels wat langer maken?

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 14:45

Jolien, dank je, helaas is Sjors niet mijn eigen paard, maar een manegepaard. Dus dat scherper aan de hulpen maken is best lastig. Ik zal mijn beugels de volgende keer ook een gaatje langer doen.

saddledancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 16:30

idd wat door jolien ook al gezegd is, je benen bewegen erg veel en het lichtrijden gaat erg scherp, maar kan dit er misschien mee te maken hebben dat je het meer uit je knieen en je voeten doet (dus echt gaan 'staan' - 'zit') ipv de natuurlijke beweging te volgen en je dus gewoon een beetje op laat wippen uit het zadel? je gaat naar mijn idee namelijk ook erg ver omhoog :)

saddledancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 16:34

Dit is niet bepaald mijn beste foto, (was aan t kletsen en tis een paardje wat ik van iemand geleend had dus toch anders dan je eigen knollie) maar ben toch wel benieuwd naar comentaar :)
Afbeelding

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 17:11

Een iets meer knikje in je elleboog zou mooier tonen, maar verder vind ik het heel netjes.

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 18:27

Afbeelding

Afbeelding

volgens sommige mensen heb ik een hele nette rechte houding

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 18:29

Kimmie, ik ga niet mee met de rest. Ik zou juist je beugels minstens twee gaten korter doen, waardoor het voor jou makkelijker wordt om in de juiste positie te zitten (oren-schouders-heupen-hielen). Je zou meer stevigheid mogen hebben in je core. Daardoor zal het bewegen met je benen ook afnemen. Je beugels verlengen zal het probleem alleen maar verergeren.
Kom ook eens in ons ride with your mind topic kijken, daar praten we ook over het verbeteren van de ruiterhouding a.d.h.v. de rwym theorie.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 19:18

Ankem, oh, dan ga ik dat proberen, ik ga eens een kijkje nemen.
Lianne, 1e foto: Armen iets meer in een knikje, dat geeft een mooier beeld en ik neem aan dat je ging afwenden?
2e foto: Tenen naar binnen, armen idem en handen recht naast elkaar.

CrazyIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 17:53

Ik heb ook nog enkele foto's. Vooral het doorzitten lukt op hem nog écht niet... Gooit mij echt de lucht in. En in de galop zet ik mij teveel vast met mijn benen.
Stap
Afbeelding
Draf
Afbeelding
Afbeelding
Galop (teugels moesten eens los ;) )
Afbeelding
Afbeelding

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 17:57

1e: Handen ietsje hoger, verder netjes.
2e: Handen idem.
3e: Naar voren kijken, ik denk dat je net ging afwenden.
4e: Tenen naar binnen, verder netjes.
5e: Weer tenen naar binnen, en probeer ietsje verder naar voor in het zadel te zitten.

CrazyIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 21:35

Bedankt!