als het rijden niet gaat... ruiterfout of niet???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

niet te rijden... ruiterfout of niet

ja
207 (75%)
nee
13 (4%)
weet niet
16 (5%)
anders nl
40 (14%)

Totaal aantal stemmen: 276

Dirkje25

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 20:21

Dirkje25 schreef:
suleilitha schreef:
Dirkje, ik denk meer aan getraumatiseerde dieren die hoe dan ook vervoerd moeten worden. (denk aan gewonde paarden o.i.d.) Verder vind ik het not done om een paard om commerciele redenen plat te spuiten, zoals al gezegd gaat het me niet om geld, en ik distancieer me van dat soort praktijken. Ik denk dat je heel goed weet wat ik bedoel ;)

die van het staatsgevaarlijke dier wat op Bea af komt hou ik erin, briljant!

Maar dan heb je het dus over dieren die vtv al een dusdanig slechte ervaring hebben dat het met geduld en tijd niet meer op te lossen is omdat er simpelweg op dat moment geen tijd voor is.
PAARD MOET NU NAAR UTRECHT WANT ZIJN HOOFD STAAT ACHTERSTEVOREN MAAR HIJ WIL DE TRAILER NIET IN.

Ik had even het idee dat je dit als een soort van routine bedoelde en daar dus nogal wat ervaring mee had. Je moet immers ook goed doseren anders dondert hij onderweg nog om of doet ie een :Z

Heee suleilithaaaaaaa of zo, oliebol wat een naam om na te typen. :D

Heb ik jou zo dan goed begrepen of is dat niet wat je bedoeld met een noodgeval.

Anoniem

Re: als het rijden niet gaat... ruiterfout of niet???

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 20:22

Heeeeeeeeeeeeee Dirkje, ja dat klopt, kan ook een been zijn wat er binnenstebuiten achterstevoren aanzit trouwens :D

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 20:26

suleilitha schreef:
Je hebt inderdaad niet alles in de hand. En achteraf heb ik me slap gelachen om die actie van mijn eigen paard. Die is nogal expliciet in het uiten van zijn voorkeuren.

Dat is wat ik je ongeveer 3033000000 blz. probeer uit te leggen! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 20:27

Blijkbaar spreek je een andere taal dan ik, Mambobeach :D :D :D

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-09 20:28

maar dan alsnog is het een ruiterfout :D :D :D :D

dan moet de ruiter gewoon afstappen en onderkennen dat dit niet gaat werken :) :)

geen schande hoor, heb ik ook regelmatig gedaan........ IK schiet dan tekort, niet het paard ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 20:30

Klopt, heeft deze ruiter ook gedaan, hoewel je het geen afstappen kon noemen :D

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 20:43

KiWiKo schreef:
maar dan alsnog is het een ruiterfout :D :D :D :D

Ja, nog even... :roll:

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-09 21:07

ja echt :) :) is het misschien het paard zijn fout??????? dachut nie :)

wij stappen op, dier zit er niks op te wachten hoor :) :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 21:12

Nou nee hoor, zeker niet de fout van het paard!!!!!
Mijn knol vertikt het om door jan en alleman te worden gereden, niks mis mee. Heeft verder niks met africhting etc, te maken ook. Het is puur dat hij zijn voorkeuren aangeeft en van mij mag hij dat.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 27-05-09 21:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Femke16

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 21:14

In veel van deze gevallen die naar voren worden gebracht, vind ik alsnog dat geen fout zit. Als je op een hengst stapt die toch wel erg schrikkerig is, is dat het paard zijn natuur en jouw hobby/passie en zou je het zou nog een keer doen. Omdat je waarschijnlijk dan het paard wil trainen/band op bouwen/ blabla noem maar op. En ik geloof neit dat als je een fout maakt je dat met opzet weer wilt gaan doen. Daar zou ik niet bij kunnen. Ik zeg niet dat het zo IS, zo voel ik het. En veel praten hier sowieso van 'zijn' alsof het een feit is. Maar dat zal in geen geval het geval zijn :)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-09 21:15

dan gaan we even nadenken.......... je hebt factor 1 de ruiter........ en factor 2 het paard.......

als het niet factor 1 is, dan is het dus factor 2........... en als het niet factor 2 is, dan is het factor 1........ toch?? :)

en ik ben van mening dat het nooit het paard zijn schuld is :)

dan blijft er imo nog maar 1 partij over in deze ;) :D

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 21:20

KiWiKo schreef:
ja echt :) :) is het misschien het paard zijn fout??????? dachut nie :)

wij stappen op, dier zit er niks op te wachten hoor :) :)

_O- _O- _O-

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 21:20

suleilitha schreef:
Nou nee hoor, zeker niet de fout van het paard!!!!!
Mijn knol vertikt het om door jan en alleman te worden gereden, niks mis mee. Heeft verder niks met africhting etc, te maken ook. Het is puur dat hij zijn voorkeuren aangeeft en van mij mag hij dat.

:')

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 21:21

Jullie zijn nu echt niet geloofwaardig meer! Haha!

Maar geeft niet, ik heb mijn punt duidelijk gemaakt!
Een prettige discussie nog verder! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 21:24

Niet geloofwaardig? Kun je je even nader uitleggen?

Femke16

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 21:25

Nee, ik geloof niet dat dat op gaat. In veel van de situaties die hier beschreven zijn hoeft gewoon niet onderstreept te worden met fout. Dat bedoel ik eigenlijk eerder te zeggen. op een te sterk schrikkerig paard stappen is een bewust keuze die je maakt, er dan vervolgens afdonderen is een gevolg van jouw keuze en hoeft dan niet met fout worden bestempeld. Het is, dat vind ik zelf, zowel niet de fout van de ruiter als van het paard. Ik ben het er wel ZEKER mee eens dat het nooit het fout van het paard is. Wij vragen iets van ze waar ze eerst de betekenis van moeten leren kennen en daarna ook nog eens de kracht en elasticiteit voor moeten hebben en dat neemt zo zijn tijd en het paard mag het 'niet snappen' en 'niet kunnen' dat is logisch en hoort erbij. Het blijft ons vragen en wij kunnen er inderdaad ook alleen fouten in maken. Maar ook in die gevallen dat een oefening niet lukt en het paard zoiets dus niet kan bv door gebrek aan kracht(spieren) dan is het aan de ruiter die kracht langzaam op te bouwen en dus die oefening langzaam maar zeker beter te laten gaan. De eerste keer gaat dit dus waarschijnlijk niet 100%, dan vind ik eht geen ruiter fout.
Mijn probleem is dus neit met jouw mening, die is vrijwel hetzelfde, het gaat me meer om de voorbeelden die hier worden gegeven waar jveel hun mening mee onderbouwer.... en na mijn mening niet klopt...

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 21:29

KiWiKo schreef:
dan gaan we even nadenken.......... je hebt factor 1 de ruiter........ en factor 2 het paard.......

als het niet factor 1 is, dan is het dus factor 2........... en als het niet factor 2 is, dan is het factor 1........ toch?? :)

Conclusie: we jagen de paarden maar beter weer de steppe op (lekker natural }> ) en we blijven er in het vervolg ver vandaan. Want zodra we opstappen en er gebeurt iets buiten onze macht om, paard schrikt of weet ik veel wat, dan hebben wij een FOUT gemaakt. Als die dieren idd bij elke beweging die ze maken een fout van de ruiter moeten incasseren dan zijn ze beter af zonder ons. :+

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-09 21:36

huh niet geloofwaardig............... tja zal :) wellicht ben jij iemand die het paard de schuld geeft als het niet gaat....... dat kan :) :)

dat iets niet 100% gaat geeft niet, dat het helemaal niet gaat geeft niet....... dat het helemaal in het honderd loopt geeft niet.......

het is alleen nooit het paard zn fout, dus ligt de fout altijd bij de mens :D :D

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-09 21:38

maikeltje schreef:
KiWiKo schreef:

Conclusie: we jagen de paarden maar beter weer de steppe op (lekker natural }> ) en we blijven er in het vervolg ver vandaan. Want zodra we opstappen en er gebeurt iets buiten onze macht om, paard schrikt of weet ik veel wat, dan hebben wij een FOUT gemaakt. Als die dieren idd bij elke beweging die ze maken een fout van de ruiter moeten incasseren dan zijn ze beter af zonder ons. :+

als je factor a en factor b hebt.......... dan moet je een van die factoren de "schuld" geven als het niet gaat........

een paard kan schrikken natuurlijk geen raar iets...... maar de consequenties uit dat schrikken worden opgelost door de ruiter :) :) en als de ruiter niet met een schrikkerig dier om kan gaan, dan moet die ruiter niet op dat paard gaan zitten :) :)

Femke16

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 21:41

KiWiKo schreef:
huh niet geloofwaardig............... tja zal :) wellicht ben jij iemand die het paard de schuld geeft als het niet gaat....... dat kan :) :)

dat iets niet 100% gaat geeft niet, dat het helemaal niet gaat geeft niet....... dat het helemaal in het honderd loopt geeft niet.......

het is alleen nooit het paard zn fout, dus ligt de fout altijd bij de mens :D :D

Oké dan zitten wij op één lijn ;) Zoals ik al zei,alleen even voor de duidelijkheid, vind ik natuurlijk dat het de mens zijn fout is aangezien wij alles voor de paarden bedenken en alleen wij in onze 'uitleg' fout kunnen zitten. Dat is altijd zo. Het paard wordt door ons geschoold en anderszijds de instructeur de ruiter die op het paard zit les geeft, nog steeds een mens.
Maar, sommige voorbeelden hier zijn gewoon niet als een fout te beschouwen, terwijl ze dat wel voor het argument moeten ondersteunen.
Maar, ik snap ook niet helemaal hoe iemand het er nou serieus niet mee eens kan zijn dat het nooit paard zijn fout is.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 21:45

Nou Kiwiko, dat zeg ik toch. Die paarden de steppe op want ieder paard kan schrikken, zelfs de grootste sul. Dus iedereen weet dat, als je er niet wil afdonderen, je maar niet op moet stappen want alles is de schuld van de ruiter, toch? Dat er factoren van buitenaf een oorzaak kunnen zijn, dus buiten paard en ruiter, dat doet hier niet ter zake. Dit is het topic van OF het zwart OF het wit. Als iemand met z'n paard overreden wordt door een trekkercombinatie en de ruiter laat daarbij het leven, dan is dat eigen schuld dikke bult! Want de ruiter had kunnen weten dat er onvoorziene dingen gebeuren waardoor ie kon verongelukken, dan had ie maar niet op moeten stappen!

Deleted

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 21:47

Helemaal mee eens!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-09 21:49

maikeltje schreef:
Nou Kiwiko, dat zeg ik toch. Die paarden de steppe op want ieder paard kan schrikken, zelfs de grootste sul. Dus iedereen weet dat, als je er niet wil afdonderen, je maar niet op moet stappen want alles is de schuld van de ruiter, toch? Dat er factoren van buitenaf een oorzaak kunnen zijn, dus buiten paard en ruiter, dat doet hier niet ter zake. Dit is het topic van OF het zwart OF het wit. Als iemand met z'n paard overreden wordt door een trekkercombinatie en de ruiter laat daarbij het leven, dan is dat eigen schuld dikke bult! Want de ruiter had kunnen weten dat er onvoorziene dingen gebeuren waardoor ie kon verongelukken, dan had ie maar niet op moeten stappen!

de ruiter had niet op pad moeten gaan met een paard dat ie niet onder controle heeft..........

dingen gebeuren, absoluut......... maar je kan het op niks en niemand anders afschuiven dan diegene die op dat moment de leiding heeft, en das de ruiter

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 21:52

KiWiKo schreef:
maikeltje schreef:

de ruiter had niet op pad moeten gaan met een paard dat ie niet onder controle heeft..........

dingen gebeuren, absoluut......... maar je kan het op niks en niemand anders afschuiven dan diegene die op dat moment de leiding heeft, en das de ruiter

Niemand heeft zijn paard in alle situaties onder controle, dus dan kan iedereen beter thuis blijven met twee voeten op de grond.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-09 21:53

ja :D als de kans erin zit dat er brokken gebeuren, dan moet je inderdaad thuisblijven :)