aan de wandel met m`n paardjes (bitloos)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Safiera

Re: aan de wandel met m`n paardjes (bitloos)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 20:15

Maar met een stel touwtjes en een stuk metaal kun je een paard wel veel pijn doen hoor Eleandra (of hij dan stopt is een andere vraag...) Dus "houden" kan in zekere zin wél. Maar of je paard daar blij mee is?
Nee, ik vind het super vertrouwd en gecontroleerd uitzien, geen extra risico lijkt me. (Alleen zonder cap is een risico, of je je paard nou volhangt of niet.)
Ik zou dolgraag ook zo met de pony's kunnen omgaan! Nouja, de eerste stap is gezet; ik ga zaterdag meteen mijn bitloos hoofdstel uitproberen!

_likepink_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 20:56

Ik zie liever dit dan iemand lekker geruist met het bit staat te rammen.

Duncan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 22:36

Wow!

Gaat het nou nou nog steeds over of het wel of niet verantwoord is? Afgod

bispax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-07 22:54

nee hoor zijn nog meer nuttige tips voor bij gekomen

bedankt voor de leuke reacties

muiske07

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 12:18

ik wou nog even een filmpje plaatsen die mss van toepassing kan zijn ivm wel of niet rijden met het bit.

je moet eens zeer goed kijken naar dit filmpje,
ongeveer iets over de helft krijg je binnenkant van de paardenmond te zien met bit in en wat de hand van de ruiter doet.

ik zou zeggen kijk zeer aandachtig, het is leergierig.

http://www.youtube.com/watch?v=lkxOp_xfVEg

en of mensen nu zeggen dat ze zo iets niet of wel doen maakt niet uit, het gebeurt zeer veel om maar te zwijgen dat het veel te veel gebeurd.

Stendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 13:47

Jemig

ja het zagen en trekken is nooit goed maar dit had ik nog nooit gezien.
je kunt natuurlijk ook gelijk zien dat der uiters een stelletje musten zijn, want als je zo op westrijd gaat ben je beetje dom bezig.....

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 13:58

Je kiest ook wel gelijk het meest extreme filmpje uit he...

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 14:38

Helaas zie ik zoveel ruiters zo rijden. Ik kan vaak bijna niet meer naar de gemiddelde ruiter kijken, zonder medelijden te hebben met het paard. Clown
Maar hier op bokt schijn je dan ineens een penny te zijn, al ben ik daar iets te oud voor inmiddels. Clown

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 16:14

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 16:37

Ik ben absoluut een voorstander van cap... Maar goed, verder vind ik het fantastisch wat je doet!

Ik denk niet dat mensen die niets met naturel horsemanship hebben kunnen begrijpen dat er écht wél een mogelijkheid is dit verantwoord te doen!
Zoiets doe je alleen als je 100% overtuigd ben dat het kan. En zoiets voel je gewoon, je weet het... Tsja, blijft moeilijk uitleggen, moet je zelf ervaren...

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 16:38

Nadya schreef:
Helaas zie ik zoveel ruiters zo rijden. Ik kan vaak bijna niet meer naar de gemiddelde ruiter kijken, zonder medelijden te hebben met het paard. Clown
Maar hier op bokt schijn je dan ineens een penny te zijn, al ben ik daar iets te oud voor inmiddels. Clown

Ojeeh! Dan ben ik dus ook zo'n verschrikkelijke penny!!! Huilen Knipoog

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 16:43

Stipje (want mijn eten verbrand) Bloos

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 16:45

Dani62 schreef:
Ik denk niet dat mensen die niets met naturel horsemanship hebben kunnen begrijpen dat er écht wél een mogelijkheid is dit verantwoord te doen!
Zoiets doe je alleen als je 100% overtuigd ben dat het kan. En zoiets voel je gewoon, je weet het... Tsja, blijft moeilijk uitleggen, moet je zelf ervaren...

Ik denk dat kundig natural horsemanship en daadwerkelijk gevoel voor je paard (of paarden) hebben (en je paard voor jou Knipoog ) je tot ongekende hoogtes kan brengen, ja. Dat geloof ik absoluut!! Ja
Maar ja, niet iedereen bereikt ooit dat niveau natuurlijk. Ik hoop het met mijn eigen paard wel te bereiken op eigen terrein (ik zie mezelf nog niet zo in de bossen hier rijden).

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 16:49

Zelf ben ik er ook (nog) te schijterig voor helaas...

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 16:51

Hahaha, ik rij mijn paard nu pas in, dus zover zijn wij nog lang niet. Maar ik ga er wel naar streven, al kost het me jaaaaaaaren........ Als ik zie hoe we de laatste anderhalf jaar naar elkaar toe gegroeid zijn, dan ben ik heel benieuwd hoe het over een paar jaar zal zijn........ Maar ik geef eerlijk toe, dat ik geen held ben. Daar ben ik ook al te oud voor. Haha!
Vroegah was ik een stuk heldhaftiger. Knipoog

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 17:10

Vroegah was alles beterrr! Cool

Vroegah kon ik ook vanzelfsprekend lezen en schrijven met een knol. Zomaar zonder na te denken lukte alles gewoon...

Nu is het allemaal niet meer zo vanzelfsprekend. Ik heb té veel boeken gelezen en denk te veel na denk ik. Tong uitsteken

Toch blijft het ook mijn streven. Misschien moeten we het gewoon maar eens DOEN! Lijkt me geweldig, ik als niet held... One big step for me, one small step for natural horsemanship! Pling

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 17:14

ik verzorgde vroeger een pony bij een boer, die man kon letterlijk lezen en schrijven (met de pony dus). Zette m zonder halster buiten, haalde m zonder halster weer binnen, hij hoefde maar te wijzen of ze ging opzij. Zwepen had ie niet. Sporen had ie wel, verroeste dingen uit het leger die voor de sier aan de muur hingen. Zelfde gold voor een zeer oud zadel (man in kwestie was ook niet meer in staat om te rijden, dus had ie toch niet nodig Knipoog )
Toen was de term NH volgens mij nog niet eens bedacht. IIG niet op de commerciele wijze zoals we hem tegenwoordig kennen.
Misschien is NH toch niet veel meer dan "boeren verstand?"

[edit]zin even kloppend gemaakt [/edit]
Laatst bijgewerkt door LadyMadonna op 10-12-07 17:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Achmeddie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 17:17

stef schreef:
ik verzorgde vroeger een pony bij een boer, die man kon letterlijk lezen en schrijven. Zette m zonder halster buiten, haalde m zonder halster weer binnen, hij hoefde maar te wijzen of ze ging opzij. Zwepen had ie niet. Sporen had ie wel, verroeste dingen uit het leger die voor de sier aan de muur hingen. Zelfde gold voor een zeer oud zadel (man in kwestie was ook niet meer in staat om te rijden, dus had ie toch niet nodig Knipoog )
Toen was de term NH volgens mij nog niet eens bedacht. IIG niet op de commerciele wijze zoals we hem tegenwoordig kennen.
Misschien is NH toch niet veel meer dan "boeren verstand?"

Niet meer NH maar BV. Lachen

Wel een mooi 'verhaal'.

Had al een keer gereageerd, dus commentaar op de foto's is niet nodig. Lachen

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 18:45

Wat een verschrikkelijke film muiske07 en toch goed dat je hem plaatst OK dan! .

En @stef denk inderdaad dat je gelijk hebt met je prachtige verhaal van vroeger.
Mensen zijn een beetje machines geworden, dit merken we met alles.
Denk dat de mensen die nog dicht bij de natuur staan sowieso anders met dieren/paarden omgaan.

Nadya schreef:
Hahaha, ik rij mijn paard nu pas in, dus zover zijn wij nog lang niet. Maar ik ga er wel naar streven, al kost het me jaaaaaaaren........ Als ik zie hoe we de laatste anderhalf jaar naar elkaar toe gegroeid zijn, dan ben ik heel benieuwd hoe het over een paar jaar zal zijn........ Maar ik geef eerlijk toe, dat ik geen held ben. Daar ben ik ook al te oud voor. Haha!
Vroegah was ik een stuk heldhaftiger. Knipoog

Ik heb hetzelfde, maar dat geeft toch niet zolang je er lol en plezier in hebt doen wij het gewoon wat rustiger aan Haha! .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 20:52

muiske07 schreef:
ik wou nog even een filmpje plaatsen die mss van toepassing kan zijn ivm wel of niet rijden met het bit.

ongeveer iets over de helft krijg je binnenkant van de paardenmond te zien met bit in en wat de hand van de ruiter doet.

en of mensen nu zeggen dat ze zo iets niet of wel doen maakt niet uit, het gebeurt zeer veel om maar te zwijgen dat het veel te veel gebeurd.

Het is te huiveringwekkend voor woorden...! Maar helaas de dagelijkse praktijk. Verdrietig
Goed dat je 'm geplaatst hebt, dat opent wellicht weer een paar ogen.

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 21:09

dat filmpje zo zielig!!

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 21:11

muiske07 schreef:

Ik vind dit filmpje qua beeldmateriaal (de bewegende springfilmpjes) eigenlijk weinig met het effect van het bit te maken hebben. Ik zie mensen die niet kunnen rijden, hun paard niet onder controle hebben en er toch een parcour mee willen rijden. Ik zie geen bit dat verkeerd gebruikt wordt, nee, alles wordt verkeerd gebruikt. Deze mensen horen niet op een paard thuis, ook niet zónder bit! Een bitloze optoming (als is het maar een touw om de hals) zou bij dit soort mensen misschien wel net zoveel schade aan kunnen richten. Ik moet ook zeggen dat de eerste ruiter die ik zo zie rijden bij mij in de buurt zal ook zéker te horen krijgen dat ik dit niet op prijs stel. Heb dit dan ook nog zelden langs zien komen zulke lompe acties. (hoewel ik wel moest lachen om de vrouw die wat té fanatiek aan het slaan was en er daardoor afdonderde Clown eigen schuld)
Dat van de tanden breken en het gehemelte en het tandvlees van het paard beschadigen (waar jij het over hebt, dat stukje waar je in de paardenmond kijkt) wist ik al, maar zou idd misschien wél ogen openen. Daar komt bij dat mensen vaak niet merken hoeveel gewicht ze op een bit brengen wanneer ze een ophouding maken.

verder kan een filmpje niet leergierig zijn want dit is een menselijke eigenschap. Jij bent het misschien, maar het filmpje zeker niet! Het filmpje is eerder interessant of leerzaam te noemen

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 21:23

Ik vind wel dat het eerste filmpje wel meer onderbouwd is dan het 2e..

het 2e is eigenlijk niet meer dan iemands ongenuanceerde mening....

muiske07

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 22:35

het was me in dat eerste filmpje ook niet om de ruiters omdoen maar om de mond van het paard en wat er binnenin gebeurt.

je mag nog zo zacht zijn in de mond, onbewust zet je wel een druk tegen het gehemelte.

uiteraard is er een verschil met mensen die niet kunnen rijden en alles misbruiken zoals annetje zegt.

hier in de manege worden er ook jumpings gehouden en ik moet dikwijls mijn ogen dicht doen als ik mensen zie springen en wil het paard of pony niet direct sporen erin zweep erop en in mond trekken.

vraag me de logica toch af, je trekt en hangt in je paard zijn mond en tergelijkertijd smijt je sporen in zijn buik en zweep erop.

het tweede filmpje dat stef plaatst snap ik niet zo goed, het heeft weinig met het topic te maken wel of geen bit?
ze heeft wel een punt, het zijn gruwelijke beelden...

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 22:39

muiske, het heeft alles te maken met wel of geen bit, dan heb je het filmpje niet goed bekeken of begrepen