Praten tegen je paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SFCAP

Re: Praten tegen je paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 16:17

Ik praat ook tegen mijn paard en vin dat juist goed. Soms lijkt het wel of hij mij verstaat. Praten doe ik niet alleen met mijn stem, maar ook met mijn lichaam.
Als ik alleen met hem op wandel ben, zing ik bijna de hele tijd, omdat ik weet dat hij het aangenamer vindt als de doodse stilte.

Ik snap niet dat mensen niet tegen hun paard kunnen praten, voor mij is mijn schat soya mijn trouwste en liefste vriend waar ik alles aan kan vertellen (buiten aan mijn verloofde dan...) als ik alleen ben en verdrietig, ga ik naar hen toe, ik vertel mijn verhaal, ik weet dat ze me niet verstaan, maar ze luisteren en dat doet deugt, en met hun lichaamstaal en stemgeluid spreken ze tegen mij.

Bijna iedere keer ik naar soya ga, hinnikt hij of laat hij een diep huhum geluid horen, je kan echt niet geloven hoe blij hij me dan maak!

Als je de paarden gewoon eens op de wei observeert leer je al heel veel, vb, hoe maken ze elkander duidelijk wie de baas is, het wegjagen uit de groep is helemaal niet leuk voor het verstoten paard. De join up is hierop gebaseerd, en hoe meer je naar je paarden kijkt hoe meer je hun signalen begrijpt en kunt proberen om ook signalen uit te zenden die zij begrijpen.

Ik zou zeggen, praat met je paard, maar vergeet vooral ook niet te luisteren en hem aan te voelen.

Probeer je paard te kennen, als hij opeens niet in zijn haak is, aan wat ligt dat dan, enz.

Het zijn niet alleen zij die van ons moeten leren, maar wij ook van hen!

ibouma

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 16:20

ik praat met alle dieren. zelfs met koeien en schapen in de wei of als er een hondje vastgebonden zit vooraan bij de supermarkt... hahaha, heb het niet eens meer door!
vanochtend werd ik nog betrapt toen liep ik langs een wei en zei: hallo paardje!wat ben jij mooi!! en toen fietste er een oude man achter mij, whahahahahaaa

SFCAP

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 16:30

Ksnap echt niet waarom die man moest lachen...
Enfin , ik ben ook zo iemand die tegen alle dieren praat, zelfs tegen een varken, vogel, ... Alles wa ge maar wilt (enfin niet tegen insecten zoals mieren en spinnen) Knipoog

D_Desteny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 18:02

Ik praat ook heel veel tegen mijn paard hoor Lachen
Als hij met rijden goed zijn best doet dan zeg ik heel vaak
gewoon, Ja goedzo, super! en dat soort dingen
En als hij een beetje stout is dan zeg ik DES!
Of NEE! en dan schreeuw ik niet maar verhef
me stem wel een beetje en laat merken dat dit
niet kan wat hij nu weer doet.
En met VD praat ik ook tegen hem.

Gipsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 17:21

Ik sla ook wel is een boze toon aan, van Nou ophouden hoor. Kijk het paard verstaat me niet maar ze snapt me wel.
En als ik der beloon weet ze het ook heel goed. Schreeuwen vind ik ook niks hoor! Ik praat ook tegen me huisdieren hoor, doe ik gewoon uit mezelf Vingers aflikken !

Uphill

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 20:42

Door rustig te praten met een paard of welk dier dan ook geef je een stukje vertrouwen.

Een dier zal eerder geneigt zijn zich over b.v. stress te zetten als wanneer er niet wordt gepraat.

Let wel, de tonatie moet wel vertrouwen gegeven.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 20:54

Ik praat heel veel tegen mijn hackney tuiger.
ze wordt er kalm van en doet dan gewoon normaal.
want ze kan zo opgevokt zijn.
ik vind dat praten er bij hoort.
maar natuurlijk wel op een normaale marnier

TouchAndGo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 15:29

K praat ook met mijn paard. Als ie het goed doet dan laat ik hem dat weten. Dan zeg ik iets van: 'Goedzoo', 'Brave vent'. En als ie loopt te kloten dan verhef ik mijn stem. En reken maar dat ie me wel begrijpt hoor!

Maar goed: van die mensen die tegen hun paarden lopen te schreeuwen en snauwen dat vindk ook irritant.

groompie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 23:37

Wij praten ook tegen onze paarden en rekenmaar dat ze in de toon van je stem weten of iets goed of slecht is. Schreeuwen is niet nodig al moet ik zeggen Bloos dat als die jonge dartels weer eens op de poetsplaats staan te emmeren terwijl ik bezig ben de spullen te pakken en ik een brul geef in de trent ophouden of ik..... nou ze staan meestal gelijk weer stil. Ze weten echt wel waneer ik het zat ben hoor Haha! .

xMika

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 18:01

Als ik even boos of verdrietig ben, ga ik altijd even bij me Shetlanders zitten.
Dat helpt altijd! Even praten, knuffelen, aaien.
Ik word er zelf rustig van, en die pony's.. Die vinden het heerlijk al die aandacht! Dromen
x !

Ansofie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 22:31

runningkawa schreef:
Ik praat juist wel tegen mijn paard, want ja hij begrijpt me wel.
Natuurlijk niet de woorden, maar wel de toon.

Maar ik ga niet zitten schreeuwen, dat is irritant, maar ik zit er ook niet muisstil op.
Ik vind het juist erg belangrijk dat het paard weet dat ik blij ben als hij iets doet en dat laat ik hem weten door hem te belonen met de hand, maar op momenten dat dat niet kan met de stem.

Maar als hij ergens op loopt te emmeren, een bakkabouter zeg ik ook van , hey pas op...

Idd Ja
De toon begrijpen ze, en als een oefening goed ging beloon ik ze ook regelmatig met mijn stem.
Moest ik dat telkens doen met een schouderklopje zou ik heel de tijd aan haar schouder hangen Knipoog

Tutti_Frutti

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 22:37

Ik praat ook tegen mijn paard, maar niet hele zinnen ( iig niet onder het rijden). gewoon korte klanken of woordjes als braaf, goedzo etc. Of uhuh op een boos klankje bijv. soms met uitstappen praat ik wel allemaal banketstaaf tegen Sonja Clown

Mandy_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 15:57

Ik praat ook veel met hem, als bij bijvoorbeeld ergens van schrikt, wordt hij veel sneller rustig als ik dan kalmerende woordjes tegen hem zeg.

Vind ook dat tegen je paard praten in veel opzichten fijn is, op de 1 of andere manier begrijpen ze je dan beter

Oneofus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 16:19

'k zou niet weten wat er mis is om tegen je paard te praten?
Ik praat vaak tegen mn paard, ookal weet ik wel dat hij me niet echt begrijpt als ik 'goed zo' zeg, maar hij kent de toon wel.
En als het minder gaat in het rijden fluister ik soms van 'laat me niet in de steekt, 't lukt ons wel', en dan begrijpt hij het wel .. alé ja zijn manier van begrijpen dan. Ofwel ligt het gewoon aan mij, door dit te zeggen spoor ik mezelf ook een beetje aan.
Ik praat trouwens ook tegen andere dieren, dernet nog tegen een kikker. Cool

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 13:18

Tijdens het rijden praat ik ook wel maar dat is vaak meer voor mezelf, een soort van hardop denken (schijnt vroegtijdig teken van dementie te zijn). Als we langs iets moeten lopen wat hij eng vindt loods ik hem er wel langs door goedzo ed tegen hem te zeggen.
Tijdens het poetsen ed praat ik niet zoveel zou ook niet weten of mijn paard daar op zit te wachten, maar geef altijd wel aan als ik er aankom lopen zodat hij niet van me schrikt of zo.

itsinmygenes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 13:24

Tijdens het rijden zeg ik wel tegen mijn pony als het goed doet, maar ik word nooit echt boos met mijn stem.. als ik boos word word mijn pony vaak nog vervelender.. en als ik weer ontspannen ga rijden ontspant zei ook sneller Lachen

suus27

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 16:59

Ik praat ook tegen mijn paard. Zeker als hij het goed doet. Dan zeg ik tegen hem dat hij het goed doet en braaf. Maar ook als het effe niet goed gaat. Dan schreeuw ik niet maar zeg kort eheh.

Biene

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 12:16

Schreeuwen tegen een paard helpt niet veel , je wordt er alleen maar bozer van, maar gewoon rustig tegen een paard praten dat is niet raar.. paard begrijpt de toon wel denk ik

xlovelifex

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 13:21

runningkawa schreef:
Ik praat juist wel tegen mijn paard, want ja hij begrijpt me wel.
Natuurlijk niet de woorden, maar wel de toon.

Maar ik ga niet zitten schreeuwen, dat is irritant, maar ik zit er ook niet muisstil op.
Ik vind het juist erg belangrijk dat het paard weet dat ik blij ben als hij iets doet en dat laat ik hem weten door hem te belonen met de hand, maar op momenten dat dat niet kan met de stem.

Maar als hij ergens op loopt te emmeren, een bakkabouter zeg ik ook van , hey pas op...

heb ik ook hoor ik praat altijd tegen mijn paard Bloos hij snapt ook als ik het goed vind want dan zeg ik super paard en zie je de oortjes naar voren en gaat hij zich helemaal showen Vingers aflikken en een ander paard die ik kende dan zij je ga dan en dan ging hij heel hard rennen. ik vind dat je best tegen een paard mag praten

_Marjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 13:24

Ik praat ook tegen mijn paard!
Ik denk dat zij aan de toon waarop je iets zegt wel kunnen merken of je boos bent of dat ze het juist goed doen.
Schreeuwen doe ik niet, maar gewoon zachtjes wat zeggen enzo wel! Lachen

esra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 20:13

ik praat ook altijd tog wel zo'n idee dat ze me begrijpen aan de toon:P Tong uitsteken

Rowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 07:38

Ik praat eigelijk heel veel tegen m'n paard vooral om 'm te belonen tijdens het rijden. Dat vind ik heel belangerijk en ze zullen me niet letterlijk verstaan maar aan de toon merken ze wel of ze iets goed doen of niet!

OoappeloO

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 19:09

Als mn zvpaard voor de 10e keer schrikt in een hoek waar niets is en waar ze als ze stil staat niets ziet.. dan krijgt ze gerust op boze toon te horen dat ze moet kappen en niet moet kl.oten!! Maar ik spreek 'er ook gerust stellend toe van goed zoooooo, netjes hoor. Maar k zorg ervoor dat míjn paard t hoord en zijn bakgenoten niet (of miss een beetje maar niet storend). K heb ook iemand in de les die roepend 'er paard aanspoort om in de galop 'te vallen', door te gaan, en er niet uit te vallen, erg vermoeiden is dat, Lorna in meteen 'vanslag' en heeft geen aandacht voor mij meer Ach gut

Diane_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 09:39

Ik praat ook vaak tegen een pony als ik er op zit.. Ze begrijpen het inderdaad wel. Lachen

x_Mliss

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 21:20

Onder het rijden niet dan ben ik zo geconsentreerd dan kan je echt een bom naast me af steken en hoor ik het nog niet.
Heb we eens gehad dat iemand in de hoek van de bak stond met der paard vroeg ik wat er was gebeurd was ze der af gevallen had ik niet eens door. Nagelbijten / Gniffelen
Maar goed ik praat alleen tegen ze als ik ze wat aan probeer te leren en hij doet het met belonen dan wel maar het is niet dat ik hem heel me levens verhaal zit te vertelle ofzo. Clown
Meestal wel onder het poetsen maar niet schreeuwend.