Iemand die zijn paard rond instelt, weet niet wat dressuur is

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 14:09

manubres schreef:
996981 schreef:
Ojaaa we gaan weer driehoekjes en lijntjes trekken ondanks dat al heel vaak aan je uitgelegd is dat dit incorrect is. Zeker op het moment dat er een andere gang dan arbeiddraf wordt gevraagd.

Maar you do you. Niemand snapt het behalve jij en een handjevol mensen die zelf ook niks representatiefs kunnen laten zien :j

Oooooooooooooooooooooooooooooo, ik dacht dat je weg bleef :x
Ik heb het niet over lijntjes, maar kijken wat je ziet. En een oog kan in beweging niet alles waarnemen. daarom zou je eens wat vaker het beeld in slow motion moeten zetten of stil zetten, dat geeft veel informatie. Maar ik weet allaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaang dat ik jou toch niet kan overtuigen.

Maar even hè. Op basis waarvan moet ik aannemen dat jij er verstand van hebt?

Heb je diploma’s op gebied van bewegingsleer? Op het paard toegespitste medische diploma’s van andere aard? Heb je jarenlange ervaring in het opleiden van paarden tot het hoogste niveau?

Wat maakt dat men moet geloven dat jij er verstand van hebt. Dat jij in tegenstelling tot al die anderen wél snapt hoe het werkt?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 14:11

Manubres, ten eerste..niet iedere topruiter is hetzelfde (gelukkig!) ze hebben allemaal een eigen manier van rijden. Je kunt kijken naar wat je wel aanspreekt..in mijn geval is dat bijvoorbeeld Jessica von bredow.

Ten tweede denk ik dat er een grote denkfout gemaakt wordt dat een paard in oprichting dus met kortere teugels automatisch vastgehouden wordt. Dat is niet zo, dan zouden alle top dressuur ruiters arm spierballen moeten hebben van hier tot Tokyo. Juist een paard die zichzelf draagt is licht aan de voorkant. Om de energie opwaarts te krijgen ipv voorwaarts begrens je het even en laat direct weer los.

En ja, er zijn ruiters die vast blijven houden..komt vooral voor bij een bepaalde rijstijl. (op druk rijden) Dat zijn ook de ruiters waar je volgens mij voornamelijk tegen ageert en dat begrijp ik. Die paarden gaan in drie stukken lopen.

Voor mij blijft er een heel groot verschil zitten tussen..losrijden ->over de rug rijden -> iets achter de LL maar wel met het streven..neusje er uit. mits paard het aan kan. Of achter de LL getrokken door kin op de borst en op druk rijden.

Met een kanttekening dat ik helaas ook teveel paarden ken die keurig op of voor de loodlijn lopen maar met een valse knik en ik denk dat die heel erg nekpijn hebben.

Electra63

Re: Iemand die zijn paard rond instelt, weet niet wat dressuur is

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 14:17

Ik zal eerder een tip van 969798 of Elise aannemen.
Omdat zij niet vooringenomen zijn, begrijpen dat ieder paard in iedere situatie anders reageert, dat meerdere wegen naar Rome leiden en omdat zij beiden fijne filmpjes hebben geplaatst.

Ik ben het zelden eens met beide bokkers op bijvoorbeeld politiek gebied, wij zijn absoluut geen vrienden, maar van beiden heb ik wel een hoge pet op, op het gebied van paarden.
Ik lees altijd fijne berichten op paardengebied.
Niet negatief, goed onderbouwd en met kennis van zaken.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-24 14:24

@Electra63 Jij mag doen wat jou goed lijkt.

Ik deel dit filmpje nog even voor de 'evidence based' en mss kunnen zij ook geen deuk in een pakje boter rijden, maar om kennis van zaken te hebben heb je dat niet nodig. Het begin lijkt door AI gedaan, maar vanaf 6 minuten praten ze zelf. In het voorstukje staat wel wat hun achtergrond is en kan je de voordelen van achter de loodlijn ook lezen.

https://www.youtube.com/watch?v=xIFK2DQZJpc

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 14:29

mce schreef:
Ik denk dat verreweg de meeste mensen toch echt gaan luisteren naar degene die zelf heeft bewezen dat het echt werkt[/quoteDorine92]

dan zal het zoeken geblazen zijn, ;(

haak af anders krijg ik weer de opmerking dat ik m'n gelijk wil halen.

Maar dat is toch raar dat iets dat zo overduidelijk juist is zo moeilijk te bewijzen zou zijn?

Het hele lijntjes verhaal ben ik ook een beetje zat gezien eigenlijk… en dat ik het al meerdere keren eens ben met 996981 verontrust me stilaan. _O-

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 14:34

Dankjewel Electra.

Op politiek gebied ben ik ook weleens te kort door de bocht. :o

Ik wil graag dit artikel en deze video delen Manubres:

https://ruitergevoel.com/een-deuk-voor- ... anleuning/

Het lijkt me goed om het e.a van verschillende kanten te bekijken en ik vind persoonlijk de valse knik erger en meer pijnlijker voor een paard dan als deze wat achter de LL loopt maar niet gedwongen wordt in die houding.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-24 14:35

Ayasha schreef:
mce schreef:
Ik denk dat verreweg de meeste mensen toch echt gaan luisteren naar degene die zelf heeft bewezen dat het echt werkt[/quoteDorine92]

Maar dat is toch raar dat iets dat zo overduidelijk juist is zo moeilijk te bewijzen zou zijn?

Het hele lijntjes verhaal ben ik ook een beetje zat gezien eigenlijk… en dat ik het al meerdere keren eens ben met 996981 verontrust me stilaan. _O-

Dit is het laatste wat ik vandaag hier plaats en dan ga ik weer wat nuttigs doen. Het gaat niet over lijntjes, maar over takt, beenzetting, beweging. Dat staat vast als 1+1 twee is. En dat kan je prima zien, maar een bewegend beeld gaat vaak zo snel dat je oog het niet waarneemt, daarom is slow motion of stilzetten soms duidelijker. Dressuur gaat over takt, balans en beenzetting. Maar als je dat niet wil zien, dan mag dat. Iedereen een prettige dag!

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 14:35

manubres schreef:
@Electra63 Jij mag doen wat jou goed lijkt.

Ik deel dit filmpje nog even voor de 'evidence based' en mss kunnen zij ook geen deuk in een pakje boter rijden, maar om kennis van zaken te hebben heb je dat niet nodig. Het begin lijkt door AI gedaan, maar vanaf 6 minuten praten ze zelf. In het voorstukje staat wel wat hun achtergrond is en kan je de voordelen van achter de loodlijn ook lezen.

https://www.youtube.com/watch?v=xIFK2DQZJpc

Het is een beetje een herhaling van mijn eerdere reactie op een link van jou.
Maar Dr. Thiel van hippocampus valt bij mij ook onder de mensen die het mooi weten te vertellen maar bij beeld komt er niks van terrecht.
Zij is op dit forum al weleens voorbij gekomen, vooral de foto's van hun eigen socials op de haf, volledig op de voorhand en ver terug werkende binnenhand. Op datzelfde 4 Luik ook 2 andere paarden die echt niet oké lopen.

Waarschijnlijk zegt het ook alles over hoe verdomd lastig het is... maar dan wederom ga dan niet een mooi verhaaltje op het internet gooien als je het zelf of je stalruiter bij lange na niet in de praktijk kan brengen.
Of de kunde of het gevoel wordt gemist, of de theorie is niet kloppend. Evidence based in theorie, maar dus niet in praktijk.
Dus niet overtuigend.

ziezoziezo22

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 15:18

De beelden van babootje haar dochter vind ik ook heel vriendelijk en fijn er uit zien.(kort stukje gekeken )
De video waar hyperflexie word gereden zie je duidelijk wat manubres bedoelt.
Het kruis gaat omhoog en het achterbeen komt er niet onder.
Maar ik mag toch hopen dat zo niemand meer rijd.
Ik krijg altijd de kriebels van tekeningen, want elk paard is anders gebouwd .
We moeten allemaal niet naar 1 lichaamsdeel van een paard kijken maar het totale beeld.
Vind jammer hoe het tegenwoordig in de paardensport gaat ,niemand durft zo meer beeldmateriaal te deler omdat je veel negatieve reacties kan krijgen.
Paardrijden is gewoon lastig.
Weet precies hoe ik het qua beeld graag zou willen hebben .
Over de rug los door zijn lijf met neusje eruit.
Maar ja op het paard is het toch heel lastig, aan de longe al weer makkelijk maar dan heeft hij mij als stoorzender niet op zijn rug.
Zolang we allemaal maar op een vriendelijke manier rijden en de rest van de dag ook zorgen dat ze een plezierig leven hebben , zouden die 3 uurtjes in de week dat ik op zijn rug aan het stuiteren ben en dat mijn hand wat onrustig is vast niet zo erg zijn .
Ik werk er hard aan maar helaas lukt het beeld niet aan bepaalde voorwaarden wat sommige willen zien

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 15:27

Ayasha schreef:
mce schreef:

Bewijzen niet, vinden wel

Dit is geen lijntjes verhaal maar de basis/fundament van het paard - elke atleet - om te kunnen ontwikkelen.

Wetende dat spieren en spiergoepen samen moet werken - geen spier werk soltitair - en het dus belangrijk is dat alles goed los/doorbloed is om te kunnen samenwerken, weten hoe je spieren opbouwd en sterk maakt,

Lees op blz 7 nog maar eens hoe belangrijk de tongbeentjes zijn voor b.v. de oprichting

en dan wetende dat:
Tongproblemen blokkades veroorzaken verderop in het paard, maar ook kunnen
blokkades elders in het lijf van het paard, tongproblemen veroorzaken

is het wel belangrijk om te weten hoe je oorzaak en gevolg - zou kunnen- kan voorkomen en dan kan enige kunnis van zaken helpen.

mijn ervaring dat het een enorme rijkdom is als je iemand naast je hebt op de werkvloer die je daar bij helpt MET kennis en kunde/verstand van zaken

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 16:27

Heb het gelezen en het is zeker interessant dat stuk over tongbeentjes. Nu zie ik dat graag vertaald naar de praktijk.

Voor een paard is het belangrijk als het echt goed nageeflijk is, dat deze het kaakgewricht los laat. Het tongbeen ligt tussen de kaak. Ik ga er dus vanuit dat als het de kaak los laat, wat alleen kan als het volledig nageeflijk EN ontspannen is dat het tongbeen dan ook ontspannen is. Klinkt logisch dat dit een voorwaarde is voor oprichting. Immers ontstaat oprichting vanuit het lijf/ de achterhand en is dat niet iets wat afgedwongen moet worden door de hand om deze in een houding te zetten.

Daarnaast zijn er natuurlijk een heel aantal problemen die kunnen ontstaan met de tong en het bit. Van tong optrekken, tot tong over het bit, uit de mond etc. Kunnen verschillende oorzaken aan ten grondslag liggen.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 16:44

Is dat rond instellen / invloed op het achterbeen niet een kip-ei verhaal? Zoals Elisa ook een beetje beschrijft?

Ik kan me wel voorstellen dat het 2 problemen zijn die vaak samen tevoorschijn komen bijvoorbeeld.
Een ruiter werkt té veel tegen met de hand om het paard rond te dwingen en het paard gaat zijn lijf vast houden waardoor het achterbeen minder fijn meekomt.
Of het paard heeft achter moeite en krult daardoor op omdat hij niet de kracht heeft om die hals dan mooi daarvoor te dragen.

En omgekeerd: als het paard de rug mooi ontspannen laat deinen, de hals laat vallen met aangespannen buikspieren loopt ie sowieso zo fijn dat het achterbeen optimaal gebruikt wordt.

Maar het omgekeerde: dat als de hals (op een ongedwongen manier) ronder is, het achterbeen niet naar voren kán. Dat daar een lineaire verband is, Dat stuk snap ik nog steeds niet.
Ook de versimpelde weergave in die afbeelding helpt me dan niet echt verder. (tenzij je die pees daar zo ver afknijpt dat het pijnlijk wordt of er op een andere manier sprake is van pijn.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 17:01

Elisa2 schreef:
Heb het gelezen en het is zeker interessant dat stuk over tongbeentjes. Nu zie ik dat graag vertaald naar de praktijk.

Voor een paard is het belangrijk als het echt goed nageeflijk is, dat deze het kaakgewricht los laat. Het tongbeen ligt tussen de kaak. Ik ga er dus vanuit dat als het de kaak los laat, wat alleen kan als het volledig nageeflijk EN ontspannen is dat het tongbeen dan ook ontspannen is. Klinkt logisch dat dit een voorwaarde is voor oprichting. Immers ontstaat oprichting vanuit het lijf/ de achterhand en is dat niet iets wat afgedwongen moet worden door de hand om deze in een houding te zetten.

Daarnaast zijn er natuurlijk een heel aantal problemen die kunnen ontstaan met de tong en het bit. Van tong optrekken, tot tong over het bit, uit de mond etc. Kunnen verschillende oorzaken aan ten grondslag liggen.

en dat Elisa maakt het zo lastig, ooraak en gevolg is zo per paard verschillend, daar kun je alleen in de praktijd met je instructie, peuten en paten - per paard- naar zoeken om de oplossing te vinden.

Nageeflijk en ontspanneing is voor mij niet anders dan juist gebruik van het lichaam, fysiek en mentaal in balans afgestemd op leeftijd en opleiding, en daar spelen ruiter/instructie een grote rol.

Ben er van overtuig dat als je een jong paard /ruiter de goede basis/fundering/tijd mee geeft de ontwikkeling makkelijkerr is - zeker externe invloeden hebben we niet in de hand - maar als je een goede basis kennis hebt helpt dat zeker bij de ontwikkeling van ruiter en paard.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 17:14

mce schreef:
Elisa2 schreef:

en dat Elisa maakt het zo lastig, ooraak en gevolg is zo per paard verschillend, daar kun je alleen in de praktijk met je instructie, peuten en paten - per paard- naar zoeken om de oplossing te vinden
mij heeft deze basiskennis/ informatie veel geholpen

Tabbladen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 17:50

pol013 schreef:
Maar het omgekeerde: dat als de hals (op een ongedwongen manier) ronder is, het achterbeen niet naar voren kán. Dat daar een lineaire verband is, Dat stuk snap ik nog steeds niet.
Ook de versimpelde weergave in die afbeelding helpt me dan niet echt verder. (tenzij je die pees daar zo ver afknijpt dat het pijnlijk wordt of er op een andere manier sprake is van pijn.

Snap ik :j . Zo'n tekeningetje isoleert een factor en geeft nooit een volledig beeld. Maar voor mij helpen plaatjes vaak wel om een beeld te vormen.

Je hebt een punt hoor. Het is wel interessant dat er in de wetenschap ook nog geen consensus over het effect van achter de loodlijn lopen op de lengte van de passen. Sommige studies vinden een effect, andere niet. Het lijkt erop dat hyperflexie in stap een verkorten van de passen veroorzaakt maar niet zozeer in draf. Lastige met wetenschap is dat de studies vaak allemaal net iets anders doen. Paarden lopen op een loopband, wat ook anders is dan anders en zo kan je nog even doorgaan.

Maar wat ik eigenlijk wou zeggen is dat het verband dat er is dus sowieso niet lineair is.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 18:08

In het filmpje van Bianca gaat het paard ook de passen verkorten en de rug wegdrukken zodra het met de hand in een houding op de LL gedwongen wordt. Zou het niet zitten in het afdwingen/ forceren met de hand? Versus het van achter naar voren rijden zonder het hoofd in een houding te forceren?

Dus eigenlijk, rijdt iemand van voor naar achter? Of van achter naar voor?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 18:22

Dorine92 schreef:
Ik denk dat verreweg de meeste mensen toch echt gaan luisteren naar degene die zelf heeft bewezen dat het echt werkt

Absoluut.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 18:35

Elisa2 schreef:
In het filmpje van Bianca gaat het paard ook de passen verkorten en de rug wegdrukken zodra het met de hand in een houding op de LL gedwongen wordt. Zou het niet zitten in het afdwingen/ forceren met de hand? Versus het van achter naar voren rijden zonder het hoofd in een houding te forceren?

Dus eigenlijk, rijdt iemand van voor naar achter? Of van achter naar voor?

Dat is eigenlijk wel de basis. Als je van achteren naar voren rijdt, komt het paard (mits het voldoende kracht heeft) vanzelf in de juiste positie v.w.b. de loodlijn.
Maar de weg ernaar toe kan soms ook betekenen dat je je paard ronder instelt om het paard zn rug beter te laten gebruiken. Dat is dan niet het gewenste eindplaatje maar de weg ernaar toe.
Als je paarden traint dan train je ze - hopelijk bewust - om bepaalde spiergroepen aan te spreken.
Dat betekent dat je per trainingsdag een apart schema hebt. Na de wedstrijd vooral op ontspanning en naar een wedstrijd toe vooral weer wat meer op scherpte. Maar die afwisseling maakt een paard dus ook beter.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 18:41

Dachten we dat het topic was doodgebloed, dus dacht ik goh ik plaats wat filmpjes. _O-
Een stukje inrijden een jaar geleden en een stukje deze zomer op wedstrijd niveau. Dat heeft wel een jaar geduurd en dat heeft een paard meestal ook wel nodig. Maar deze zeker.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 19:16

Babootje schreef:
Dachten we dat het topic was doodgebloed, dus dacht ik goh ik plaats wat filmpjes. _O-
Een stukje inrijden een jaar geleden en een stukje deze zomer op wedstrijd niveau. Dat heeft wel een jaar geduurd en dat heeft een paard meestal ook wel nodig. Maar deze zeker.

Heel fijn paard! Lijkt alsof ze de nijging heeft er met haar been af te blijven omdat hij zoveel go heeft. Daardoor krijgt ze een te grote reactie als ze wel been geeft. Bij zo een moet je echt proberen er met je been aan te blijven. Niets vragen, maar wel er zijn :) op het moment dat hij meer aan het been, ipv voor het been uit komt kun je ook gaan werken aan de aanleuning. Het is nu een beetje “doe jij mij niets, doe ik jou niets”. Dat ombuigen kan bij een sensibele met veel go laaaaaaaang duren :D op het moment dat je er met been meer aankan kun je ook gaan werken aan lengte buiging en lossigheid achter de kaak. Dan wordt de aanleuning ook smakelijker

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 19:23

996981 schreef:
Babootje schreef:

Heel fijn paard! Lijkt alsof ze de nijging heeft er met haar been af te blijven omdat hij zoveel go heeft. Daardoor krijgt ze een te grote reactie als ze wel been geeft. Bij zo een moet je echt proberen er met je been aan te blijven. Niets vragen, maar wel er zijn :) op het moment dat hij meer aan het been, ipv voor het been uit komt kun je ook gaan werken aan de aanleuning. Het is nu een beetje “doe jij mij niets, doe ik jou niets”. Dat ombuigen kan bij een sensibele met veel go laaaaaaaang duren :D op het moment dat je er met been meer aankan kun je ook gaan werken aan lengte buiging en lossigheid achter de kaak. Dan wordt de aanleuning ook smakelijker

Ja, dat besef is er wel hoor. Nu op L niveau kan ze er eindelijk wat aanzitten; dat heeft best even geduurd. Hij ging alleen maar heel hard. We hebben zoals Elisa ook al zei vaak heel kleine stukjes moeten doen. Het is continu voelen, waar wordt hij beter van. Met dat hard gaan kan hij je echt buitenspel zetten. Maar nu kunnen we er wel aan zitten. Wijken doet hij heel makkelijk. In de aanleuning mist hij nog balans. Work in progress is het

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 19:31

Babootje schreef:
996981 schreef:

Ja, dat besef is er wel hoor. Nu op L niveau kan ze er eindelijk wat aanzitten; dat heeft best even geduurd. Hij ging alleen maar heel hard. We hebben zoals Elisa ook al zei vaak heel kleine stukjes moeten doen. Het is continu voelen, waar wordt hij beter van. Met dat hard gaan kan hij je echt buitenspel zetten. Maar nu kunnen we er wel aan zitten. Wijken doet hij heel makkelijk. In de aanleuning mist hij nog balans. Work in progress is het

Gaat ook goedkomen :j ze heeft genoeg gevoel. Dit is typisch een paard dat alles heel makkelijk gaat doen eens je door het lastige begin heen bent. Aanleg om een beter dressuurpaard te worden is er zeker weten!

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 19:33

Ayasha schreef:
mce schreef:

:') Hier moest is even om lachen :D

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 19:48

Er komt hier en daar langs dat een paard zijn voorbeen niet naar voren kan bewegen als hij te rond is ingesteld en dit doet me steeds denken aan een foto van Anky die aan het losrijden is op een OS of ander groot kampioenschap en op die foto is goed te zien dat het wel samen kan gaan op dat moment met die amazone en dat paard. Het is me niet gelukt om de foto te vinden en dat vind ik jammer.

Manubres, mij is een beetje bijgebleven dat jij dus vindt dat je een paard op lengte moet rijden. Maar hoe vind jij dan dat je naar verzameling moet werken? Je kan immers niet eeuwig op lengte blijvenf in een lage lijn.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 19:51

996981 schreef:
Ayasha schreef:

:') Hier moest is even om lachen :D

:D ik weet dat jij het wel kan hebben. :D