maar goed, hij heeft heel, heel veel hengstenstreken....... brutaal, wil je niet weten
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Lusitana schreef:Het woordje "ervaren" moet er dan echt wel voor. En "prof" kan dan ook vervangen door "persoon".
Maar goed, off topic, maar ik vind het belangrijk dat mensen niet denken dat amateurs (die er dus niet van kunnen leven) meteen hetzelfde als leken zijn....
, maar meer of ik wel een goed plekje voor hem kan vinden waar hij lekker in een groepje kan staan.
Klara16 schreef:Joepju: wat is dan jouw motivatie om voor een hengst te kiezen?
Lusitana schreef:Wellicht heeft hij nog een bal in de buikholte?
Klophengsten blijven op hezelfde niveau van testeron, is pas onderzocht, grootschalig, met controlegroep, in Brazilië. Het maakte niet uit of het een half gecastreerde was (dus die normale hengst was en waarvan maar een bal weggehaald) of een werkelijke klophengst (dus bal niet ingedaald).
take_one schreef:Nou opzich hoeft een hengst niet veel meer problemen te geven dan een ruin of merrie..
Saar4 schreef:Lusitana schreef:Wellicht heeft hij nog een bal in de buikholte?
Klophengsten blijven op hezelfde niveau van testeron, is pas onderzocht, grootschalig, met controlegroep, in Brazilië. Het maakte niet uit of het een half gecastreerde was (dus die normale hengst was en waarvan maar een bal weggehaald) of een werkelijke klophengst (dus bal niet ingedaald).
Daar heb ik ook nog een apart verhaal over. De klophengst die ik rij is twee keer door de veearts gecontroleerd op zijn testosteronniveau. Hij was verkocht als ruin en bij de eerste keer in de wei heeft hij direct de schoft van een paard gebroken en hij was soms agressief naar ruinen en mensen die bij zijn merries in de buurt kwamen. Hij is toen gecontroleerd door de veearts en bleek nog een bal te hebben in de buik. Zijn testosteron niveau bleek vele malen hoger te liggen dan bij normale hengsten.
Een tijdje terug is hij weer getest maar toen bleek dat het niveau enorm gedaald was en hij nu relatief weinig testosteron aanmaakt. Zijn gedrag is ook enorm veranderd. In de omgang was hij altijd wel lief maar nu is hij vooral in het land supermak geworden. Hij verzamelt ook helemaal geen merries meer.
Hij heeft dus een nogal wispelturige bal. Ben benieuwd wat de wetenschappers daar over te zeggen hebben.
Needje schreef:Lusitano denk jij dat een hengst bij een slechte baas gevaarlijker is als een merrie of ruin?
Citaat:Een houder van een hengst heeft extra verantwoordelijkheid, de eigenaar hoort die te nemen. De eigenaar hoort alert te zijn op het paard en op zijn hormonale reacties. En als het paard hierdoor een probleem op levert voor de veiligheid van andere paarden of anderen dan hoort de eigenaar onmiddellijk zijn/haar verantwoordelijkheid te nemen. Dit geldt overigens ook voor een ruinen en merries eigenaars.
er bestaat typisch hengstengedrag. Als dit binnen de perken blijft is er weinig aan de hand. wel hoort de hengst te weten wat acceptabel en onacceptabel gedrag is.