wel of geen hengst ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

KiWiKo

Re: wel of geen hengst ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 16:36

2de bezichtigingshengst........... denk het niet Haha! Haha! Haha!

maar goed, hij heeft heel, heel veel hengstenstreken....... brutaal, wil je niet weten Haha! Haha!

Joepju

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 16:59

Lusitana schreef:
Het woordje "ervaren" moet er dan echt wel voor. En "prof" kan dan ook vervangen door "persoon".
Maar goed, off topic, maar ik vind het belangrijk dat mensen niet denken dat amateurs (die er dus niet van kunnen leven) meteen hetzelfde als leken zijn....

Ben je nou alweer offtopic bezig Lusitana?? foeiii...Nors opkijken Knipoog
Ik zit er zelf heel sterk aan te denken om met een half jaartje een hengst te gaan kopen, dus ik zit met hetzelfde dilemma. En dan word het waarschijnlijk een jonge Lusitano. Ik ben niet zo bang voor de opvoeding, dat lukt mij als amateurtje wel Rolleyes Knipoog , maar meer of ik wel een goed plekje voor hem kan vinden waar hij lekker in een groepje kan staan.
@Lusitana; kun jij als lusitano kenner misschien vertellen of het karakter van een Lusitano erg gevoelig is? Ik hoor namelijk ook dat sommige een beetje sullig kunnen zijn, klopt dat? (een PM kan ook als je misschien wilt?)
Ik zoek namelijk een gevoelig en werkwillig typje; en ik weet dat Lusitano's erg werkwillig zijn, maar zijn ze bv ook gevoelig voor lichaamstaal (grondwerk)? Alvast bedankt! Haha!

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 19:27

Joepju: wat is dan jouw motivatie om voor een hengst te kiezen?

Joepju

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 20:03

Klara16 schreef:
Joepju: wat is dan jouw motivatie om voor een hengst te kiezen?

Mijn motivatie om voor een hengst te gaan, is omdat ik geloof dat als je een hengst eerlijk en consequent opvoed, je er een paard aan overhoud met een sterk karakter die voor je door het vuur gaat. En hiermee wil ik naturlijk niet zeggen dat een ruin of merrie geen sterk karakter kan hebben, maar een hengst heeft vaak nèt een beetje meer trots en zelfvertrouwen in zich naar mijn mening.
En verder is het heel simpel; als ik merk dat het nadelige gevolgen voor het paard heeft om hem hengst te laten (b.v. qua gedrag waardoor hij niet normaal meer in de groep gezet kan worden), gaan gewoon de balletjes d'r af. Ja
Maar ik ben het aan het overwegen hoor, ik ben me nu vooral aan het oriënteren wat de mogelijkheden zijn, en wat het beste bij me past. Ik ben pas van plan met een half jaartje een paard aan te gaan schaffen.

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 13:21

Lusitana schreef:
Wellicht heeft hij nog een bal in de buikholte?
Klophengsten blijven op hezelfde niveau van testeron, is pas onderzocht, grootschalig, met controlegroep, in Brazilië. Het maakte niet uit of het een half gecastreerde was (dus die normale hengst was en waarvan maar een bal weggehaald) of een werkelijke klophengst (dus bal niet ingedaald).

Daar heb ik ook nog een apart verhaal over. De klophengst die ik rij is twee keer door de veearts gecontroleerd op zijn testosteronniveau. Hij was verkocht als ruin en bij de eerste keer in de wei heeft hij direct de schoft van een paard gebroken en hij was soms agressief naar ruinen en mensen die bij zijn merries in de buurt kwamen. Hij is toen gecontroleerd door de veearts en bleek nog een bal te hebben in de buik. Zijn testosteron niveau bleek vele malen hoger te liggen dan bij normale hengsten.

Een tijdje terug is hij weer getest maar toen bleek dat het niveau enorm gedaald was en hij nu relatief weinig testosteron aanmaakt. Zijn gedrag is ook enorm veranderd. In de omgang was hij altijd wel lief maar nu is hij vooral in het land supermak geworden. Hij verzamelt ook helemaal geen merries meer.

Hij heeft dus een nogal wispelturige bal. Ben benieuwd wat de wetenschappers daar over te zeggen hebben.

xannemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 14:27

take_one schreef:
Nou opzich hoeft een hengst niet veel meer problemen te geven dan een ruin of merrie..

inderdaad

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 15:46

Saar4 schreef:
Lusitana schreef:
Wellicht heeft hij nog een bal in de buikholte?
Klophengsten blijven op hezelfde niveau van testeron, is pas onderzocht, grootschalig, met controlegroep, in Brazilië. Het maakte niet uit of het een half gecastreerde was (dus die normale hengst was en waarvan maar een bal weggehaald) of een werkelijke klophengst (dus bal niet ingedaald).

Daar heb ik ook nog een apart verhaal over. De klophengst die ik rij is twee keer door de veearts gecontroleerd op zijn testosteronniveau. Hij was verkocht als ruin en bij de eerste keer in de wei heeft hij direct de schoft van een paard gebroken en hij was soms agressief naar ruinen en mensen die bij zijn merries in de buurt kwamen. Hij is toen gecontroleerd door de veearts en bleek nog een bal te hebben in de buik. Zijn testosteron niveau bleek vele malen hoger te liggen dan bij normale hengsten.

Een tijdje terug is hij weer getest maar toen bleek dat het niveau enorm gedaald was en hij nu relatief weinig testosteron aanmaakt. Zijn gedrag is ook enorm veranderd. In de omgang was hij altijd wel lief maar nu is hij vooral in het land supermak geworden. Hij verzamelt ook helemaal geen merries meer.

Hij heeft dus een nogal wispelturige bal. Ben benieuwd wat de wetenschappers daar over te zeggen hebben.

Ik ben wel geen wetenschapper, maar een logische verklaring zou kunnen zijn dat ballen in een omgeving met een lagere temperatuur beter functioneren, daarom hangen ze ook buiten het lichaam. Als zo'n niet ingedaalde bal zich in het lichaam bevindt, kan daardoor de functie verminderen, dus de testosteronspiegel en het bijbehorende gedrag ook.
Het is wel gevaarlijk want de kans op kanker schijnt veel groter te zijn bij ballen die in het lichaam achterblijven. Vandaar dat ze vaak toch verwijdert worden, ook al is het dier braaf.

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 17:10

Inderdaad horseyfries.

Een bal die binnen in het lichaam zit zit eigenlijk te warm en werkt niet goed.

Let wel op: een bal in de buikholte kan ontaarden in teelbalkanker. Die kans is zelfs vrij groot. Dus als die bal nu ineens stopt met werken moet je toch eens goed laten nakijken of er niet zoiets aan de hand is!

sjakyrolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 17:11

ja dat klopt kiwiko Knipoog

Royal_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 15:38

Needje schreef:
Lusitano denk jij dat een hengst bij een slechte baas gevaarlijker is als een merrie of ruin?

Ik ben dan wel niet Lusitana, maar kan je wel bevestigen dat een hengst bij een "slechte" baas véél gevaarlijker is dan een merrie of een ruin. Ik geloof dat de manier waarop een hengst gehouden wordt een grote invloed heeft op zijn gedrag. Bijvoorbeeld: komt hij enkel de stal uit als er gedekt moet worden? Staat hij buiten met uitzicht op of tussen andere paarden of staat hij de hele dag op stal? Wordt hij bereden? Rijd je ermee tussen de andere paarden? Heeft hij al gedekt? Hoe wordt ermee om gegaan? Etc. Al deze factoren spelen naast het karakter van het paard een rol.

Hier in Spanje zie je, integendeel tot bijvoorbeeld in Nederland, nauwelijks een merrie op straat. Veruit de meeste merries zijn alleen voor de fok en komen hun hele leven niet van het land af. Dat is op zich al een reden waarom je hier in Spanje redelijk veilig met een hengst op pad kunt. Verder is men hier in Spanje zeer consequent in de omgang met hengsten. Ben je niet consequent dan loopt een hengst binnen de kortste keren finaal over je heen. Bij zo'n eigenaar kan zelfs de braafste hengst echt levensgevaarlijk worden. Hoewel ik zelf PRE-hengsten verkoop en nog geen werkelijk gevaarlijke ben tegen gekomen, kan ik me niet helemaal vinden in de veel gehoorde motivatie dat de spaanse PRE hierop een uitzondering is.

Ben je er niet heel zeker van dat je het aankunt kun je een hengst beter laten castreren of jezelf eerst bijscholen voordat je eraan begint. Een hengst? Prima, maar je moet er eerst van overtuigd zijn dat je goed weet waar je mee bezig bent en dan is het een uitstekende keus.

Rebeccatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 22:48

weten jullie trouwens dat alle mannelijke dieren tostesteron aanmaken? Dus niet alleen paarden. Zullen nu alle (zonder het paard gezien te hebben) voorstanders van onmiddellijke castratie als het mannelijke dier niet mag dekken dit nu ook van andere dieren vinden. Een hond die niet mag dekken moet dan toch ook heel zielig en gefrustreerd gevonden worden? Een reu die losbreekt rent ook op teefjes af en trapt andere reutjes aan flarden. Wordt er niet te vaak in vooroordelen gedacht?
Een hengst die niet hanteerbaar is moet gecastreerd worden. maar ruinen of merries die niet te hanteren zijn? Hengsten die door problemen met de hormonen niet te hanteren zijn of te dominant worden moet gecastreerd worden, anders zijn ze levensgevaarlijk door hun kracht. Bij hengsten die niet te hanteren zijn door ander gedrag of een slechte opvoeding, heeft castratie echt geen zin. Ze blijven namelijk vervelende onopgevoede dieren. En levensgevaarlijk door hun kracht. Net as ruinen en merries.Wat mij het meest stoort is dat bij sommige mensen een hengst het altijd gedaan heeft omdat hij hengst is. Als hij een keer iets vervelend doet is het namelijk omdat het een hengst is, niet omdat het een paard is.
hengstenhouders moeten rekening houden met andere eigenaren, dat is terecht. Maar er dient ook rekening gehouden te worden met die hengst. Als ze dat namelijk niet doen, worden ze zelf ook onderdeel van het probleem. En dat wil geen enkele paardeneigenaar. Hengsten hebben net zoveel recht als andere paarden op stal, dus zeker dat er rekening mee gehouden wordt. En denk niet teveel in voordelen, laat je niet gek maken. Heb je een hengst op stal staan en heb je er last van, bespreek het met de eigenaar. Ben je bang voor hengsten, praat met de eigenaar. Probeer je erin te verdiepen, kijk naar het paard. Wees realistisch. Wees eerlijk. Luister niet naar opgeklopte verhalen, naar onwaarheden. Kijk naar de situatie en trek je conclusie. elkaar op voorhand in een hoek drukken, zowel de hengst, zowel de merrie heeft geen zin.
Verhalen rond vertellen, zonder dat je ooit een hengst gezien hebt of meegemaakt, is fout. Ontkennen van typisch hengstengedrag bij een hengst is ook fout.
Een houder van een hengst heeft extra verantwoordelijkheid, de eigenaar hoort die te nemen. De eigenaar hoort alert te zijn op het paard en op zijn hormonale reacties. En als het paard hierdoor een probleem op levert voor de veiligheid van andere paarden of anderen dan hoort de eigenaar onmiddellijk zijn/haar verantwoordelijkheid te nemen. Dit geldt overigens ook voor een ruinen en merries eigenaars.
er bestaat typisch hengstengedrag. Als dit binnen de perken blijft is er weinig aan de hand. wel hoort de hengst te weten wat acceptabel en onacceptabel gedrag is.
er zijn nadelen aan een hengst, en voordelen. Dit blijkt ook uit de reacties. Ieder mens heeft het recht de afweging te maken of de voordelen opwegen tegen te nadelen, of niet.
Een hengst is bovenal een paard. En je zou ze tekort doen als je ze alleen maar ziet als zaadgevers die alleen mogen dekken en op pensionstallen levensgevaarlijk zijn.
niet alleen in portugal maar in heel veel (zelfs europese! landen) blijven niet dekkende hengsten, altijd hengsten. Probleemloos. Ze zouden ongetwijfeld vol verbijstering dit topic lezen.
Ook de aanname dat iemand een hengst neemt omdat hij/zij dat stoer vindt is een hardnekkig vooroordeel. Let op wat je rondbazuint, want je kunt hier zowel de eigenaar als de hengst flink tekort mee doen. Eigenlijk is het gewoon een domme vooringenomen opmerking. Als je het antwoord echt wilt weten vraag het aan de persoon!

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 07:31

Citaat:
Een houder van een hengst heeft extra verantwoordelijkheid, de eigenaar hoort die te nemen. De eigenaar hoort alert te zijn op het paard en op zijn hormonale reacties. En als het paard hierdoor een probleem op levert voor de veiligheid van andere paarden of anderen dan hoort de eigenaar onmiddellijk zijn/haar verantwoordelijkheid te nemen. Dit geldt overigens ook voor een ruinen en merries eigenaars.
er bestaat typisch hengstengedrag. Als dit binnen de perken blijft is er weinig aan de hand. wel hoort de hengst te weten wat acceptabel en onacceptabel gedrag is.

Dit is ook waar het juist fout gaat.