Wannabe-welsh-hengst Pharaon ook!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Hinke

Re: Wannabe-welsh-hengst Pharaon ook!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 17:57

Ik zou mijn pony ook eens moeten filmen als hij wat moeilijk doet of bokt, dan krijg ik misschien ook wel 16! pagina's reacties Frusty

Lise81 schreef:
Volgens mij is er weinig echt rijtechnisch te beoordelen bij dit topic - de momenten dat hij gewoon loopt loopt ie wel aardig volgens mij - maar niet mooi over zijn rug, achterhand wordt er niet ondergebracht en zijn keelgang is gesloten (neus is ook steeds net wat achter de loodlijn).

Ik zie liever een paard/pony aan het werk waarbij er prettiger aan de basis wordt gewerkt en ronder over de rug loopt.

Wil je daarmee zeggen dat TS rijtechnisch verantwoord dressuur moet proberen te rijden met haar welsh ponytje van 1 meter hoog?

Ik vind het wel grappig, een pony met een eigen karakter!
Het kan natuurlijk altijd dat deze pony ergens last van heeft maar dat kun je iig uit de filmpjes niet afleiden.

Maudm

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 17:59

haay Haha!
jah het is best moeilijk voor een paard / pony die vroeger mishandeld is . dat heb ik ook gehad met mijn welsh;) die vroegere verzorgen ging er ruig mee om was eerst met haar een heel geklooi racen stijgeren. maar als ik jouw was zal ik het niet toe laten dat ze mag stijgeren of bokken ook al hoe lollig het vind maar hoe aud is die ? en ben je hem nog aan het beleren ? doet ie dit al eeen hele tijd?
`maar ik denk dat dit wel goed komt tussen jouw en je pony suc6 er mee Knipoog! maaruh rij je daar met zadel of dekje ? groetjes maud

ReJo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 18:20

pharagirlke schreef:
ReJo omdat het nergens uit de hand gelopen is op 1 bokker na die meteen is opgehouden na een mod aanwijzing. Waarom moet het op slot? Er word nog gediscusieert over het filmpje enz Lachen Zou het ook zonde vinden eerlijk gezegd.

ja maarja, heb 't idee dat er elke x dezelfde reacties komen Lachen

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 18:29

Hinke schreef:
Lise81 schreef:
Volgens mij is er weinig echt rijtechnisch te beoordelen bij dit topic - de momenten dat hij gewoon loopt loopt ie wel aardig volgens mij - maar niet mooi over zijn rug, achterhand wordt er niet ondergebracht en zijn keelgang is gesloten (neus is ook steeds net wat achter de loodlijn).

Ik zie liever een paard/pony aan het werk waarbij er prettiger aan de basis wordt gewerkt en ronder over de rug loopt.

Wil je daarmee zeggen dat TS rijtechnisch verantwoord dressuur moet proberen te rijden met haar welsh ponytje van 1 meter hoog?

Nee, dat zeg ik niet - anders had ik dat wel opgeschreven Knipoog
Dat is gewoon mijn rijtechnische beoordeling. Het ging eerder over een mogelijk rugprobleem en het hoog dragen van de staart, wat in dit geval een uiting is van spanning.
Ik wou er mee aangeven dat als de pony anders zou lopen je al een heel ander beeld zou krijgen. Waardoor dit anders lopen niet mogelijk is kan iedereen alleen naar gissen, maar de TS geeft duidelijk aan dat de pony dressuren niet leuk vindt.
Mijn mening is, als je pony het niet leuk vindt (of de oorzaak nou pijn of saai is) - dwing hem daar niet op alle mogelijke manier toe. En normaal doet TS dat ook niet zegt ze, prima dus.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-08 18:34

lise81; ik zeg dat bokt een stel zwartkijkers is niet jij specifiek, als je je aangesproken voelt...Wie het schoentje past trekke het aan. Hoe weet je of dit van spanning is? Het hoog dragen hoort bij het ras, dat staat op wiki en op vrijwel elke betrouwbare site over de Welsh. Er zit redelijk veel arabisch bloed in een welsh. Hoe verklaar je dat mijn perfect ontspannen lopende welsh B in mijn profiel zijn staart óók zo draagt dan?

pannylivurd; lees aub het topic een keer? Knipoog 11 jaar, 12 jaar oud, met dekje, van 4 beleerd, en ik weet heel goed wat ik hem toe laat en wat niet, blijft binnen mijn grenzen. Voor meer info: 17 pagina's vol Knipoog

Hinke: *LOL* Meer kan ik niet zeggen eigenlijk Clown

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 18:44

Nou, misschien spanning - ik zie in het filmpje geen momenten van echte ontspanning - dus ik kan het idd eigelijk niet weten. Ik ging er idd vanuit dat hij als hij gewoon ontspannen is niet met zijn staart zo loopt - maar hem gewoon een beetje laat hangen, hoewel elk paard hem natuurlijk wel wat hoort te dragen - beetje tonus.
*edit* maar niet veel hoger dan in het verloop van zijn sacrum/wervelkolom.
*edit* de term zwartkijker kwam na mijn opmerking over een zwiepende staart...waarom zou je het er anders neerzetten?

Helina0611

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 18:50

Citaat:
Nee, dat zeg ik niet - anders had ik dat wel opgeschreven Knipoog
Dat is gewoon mijn rijtechnische beoordeling. Het ging eerder over een mogelijk rugprobleem en het hoog dragen van de staart, wat in dit geval een uiting is van spanning.
Ik wou er mee aangeven dat als de pony anders zou lopen je al een heel ander beeld zou krijgen. Waardoor dit anders lopen niet mogelijk is kan iedereen alleen naar gissen, maar de TS geeft duidelijk aan dat de pony dressuren niet leuk vindt.
Mijn mening is, als je pony het niet leuk vindt (of de oorzaak nou pijn of saai is) - dwing hem daar niet op alle mogelijke manier toe. En normaal doet TS dat ook niet zegt ze, prima dus.

mijn KWPN paard droeg haar staart ook altijd zo, zowel voor de kar als met zadel. dit hoeft helemaal niet te betekenen dat het dier pijn heeft oid. Mijn paard deed het altijd, Meerdere DA geweest ivm andere probroblematiek ook wel eens dit voorgelegt maar waren geen afwijkingen.

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 22:24

2n toch blijft Bokt kenner van àlle paarden zonder enig weten vooraf, en op foto alleen een heuse beoordeling. DA moesten het kunnen dan ging de dierkunde nogal een stap vooruit. Knipoog

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-08 23:05

nope normale paarden niet, maar een arabier heeft toch ook geen rugproblemen, en die draagt zijn staart nog een pak hoger Knipoog

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 23:33

Op de filmpjes zie ik hele stukken die echt wel goed gaan, en ineens krijg het paard de kolder in de kop. Als er echt problemen zijn met zijn rug zou het protest heviger zijn. Het meest opvallende vind ik het feit dat de eerste reactie van de pony op een aanwijzing van de ruiter lijkt te zijn: nee, doe ik niet. Zit het dan tussen de oren of zit het in de rug?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-08 23:43

Wat bedoel je precies met deze reactie Cassidy? Lachen (sorry, ik snap even niet waar je heen wil Lachen )

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 00:00

Dat het niet in de rug zit, wat de laatste pagina's besproken is (staart hoog e.d)
Wat jij ook al van 4 dierenartsen hebt gehoord, maar wat mensen op grond van een filmpje denken anders te kunnen beoordelen

(en stiekum help ik je topic zo ook naar de 18.de pagina toe Haha! )

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 07:56

helemaal met Cassidy eens Lachen Lachen Je ziet duidelijk dat dit een vorm is van "dikke neus!!" "NU EVEN NIET"

Ik heb er over nagedacht, ding heeft gewoon ADHD Lachen Lachen Lachen

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 08:55

Cassidy schreef:
Op de filmpjes zie ik hele stukken die echt wel goed gaan, en ineens krijg het paard de kolder in de kop. Als er echt problemen zijn met zijn rug zou het protest heviger zijn. Het meest opvallende vind ik het feit dat de eerste reactie van de pony op een aanwijzing van de ruiter lijkt te zijn: nee, doe ik niet. Zit het dan tussen de oren of zit het in de rug?

Idd en dan zou hij ook niet met stukken goed lopen denk ik.

KiWiKo schreef:
helemaal met Cassidy eens Lachen Lachen Je ziet duidelijk dat dit een vorm is van "dikke neus!!" "NU EVEN NIET"

Ik heb er over nagedacht, ding heeft gewoon ADHD Lachen Lachen Lachen

Diagnose gesteld: ADHD Clown Duivel Tong uitsteken

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 11:47

Opvoedingsprobleem. Het is net een dwars kind wat uiteindelijk gewoon zijn zin krijgt

Abaigeal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 15:06

Wat een ontzettend leuke pony Haha!
Volgens mij zou deze, als je hem eenmaal voor ja kan laten werken echt super goed zijn.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-08 16:22

Hij ís al super goed Lachen Maar dan wel naar zijn normen ! Knipoog

napie: geen opvoedingsprobleem, maak je maar geen zorgen Clown

cassidy: dankje! *LOL*

zitake en Kim: *LOL* dat zou nog eens best kunnen, testen ze paarden daar op? *LOL*

nikilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 16:32

niet dat ik me hiermee wil bemoeien,maar wij hebben ook een pony iop de manege,die gewoon normaal loopt en dan opeens keihard gaat rennen en bokken...is ook helemaal niks mis mee en mijn draver kan af entoe ook ineens wegschieten en gaan bokken,en toch is er een fysio geweest en er was nimks met zijn rug...ik denk dat de pony niks mankeert hoor,misschien kan het wel dominantie zijn?

Ukster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 21:06

daarom lol met je knol kan echt wel. ik heb het al paar pagina's terug geschreven.

ik reed vroeger altijd op mijn lieve shetlandertje...
die was ook zo eigewijs en maakte overal een lolletje van, maar als ik 1 keer een duidelijke hulp gaf en boos woordje dan liep ze wel.
maar als ik keihard moest lachen ging ze steeds gekker doen, dat voelen die paardjes echt wel.

en ga mij nou niet vertellen dat iedereen die het hier denkt beter te weten dat alle paardjes die braaf hun rondjes lopen met jan en alleman dat die nooit op de flikker gekregen hebben, als ze iets fout deden.

en proberen jullie maar is normaal te zitten op een pony die jolig is. nou je handjes houd je dan niet zo stil meer hor als dat hoofd van links naar rechts gegooit wordt.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 21:07

hahaha ik had vroegah ook zo een sjetje..... was toen een jaar of 11 Lachen Lachen geweldig, vond ik dat toen........ ding bokte je er elke 3 passen af Lachen

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-08 21:10

KiWiKo schreef:
hahaha ik had vroegah ook zo een sjetje..... was toen een jaar of 11 Lachen Lachen geweldig, vond ik dat toen........ ding bokte je er elke 3 passen af Lachen

Zo heb ik een D pony gereden Nors opkijken 3x in vijf minuten tijd Rolleyes Dat was opstappen, gaan zitten en op de grond liggen Nors opkijken Vreselijk bokken kon dat beest maar zo afgrijselijk goed springen als hij kon.

Ukster: handjes stilhouden is idd moeilijk als je van hot naar haar gegooit wordt Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 21:11

*LOL* Jeetje, best grappig. 17 pagina's vol met hetzelfde berichtje. En dat terwijl de TS al verschillende keren duidelijk heeft gemaakt dat de DA er naar gekeken heeft en al. Maar goed.
Ik vind het een leuke pony, en hij kan evengoed prima lopen in het begin van dat dressuurpoefje zeg maar. En erg gespannen loopt hij ook niet?? Echt een geweldig beestje, jammer van het steigeren. Misschien kun je hulp zoeken van iemand om het af te leren? Wel knap dat hij al rustiger is geworden sinds dat hij mishandeld is. Misschien kun je eventueel hulp inroepen van iemand die NH doet, of zelf Parelli doen om de band nog meer te kunnen verbeteren. Maar je moet het zelf weten als je NH wil gaan doen, want dat is een keuze die jij moet maken Knipoog Maar wel echt een leuke pony!

EDIT: Wél vind ik het onverantwoord dat je op zo'n pony rijdt zonder cap Lachen En ik vind je toch wel iets te groot worden.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 21:40

pharagirlke schreef:
KiWiKo schreef:

Zo heb ik een D pony gereden Nors opkijken 3x in vijf minuten tijd Rolleyes Dat was opstappen, gaan zitten en op de grond liggen Nors opkijken Vreselijk bokken kon dat beest maar zo afgrijselijk goed springen als hij kon.

Hier net hetzelfde. Een e-pony, ik lag er gemiddeld 10x in een les af. Maar je leert er wel van Haha!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-08 21:58

bizzybijtje schreef:
*LOL* Jeetje, best grappig. 17 pagina's vol met hetzelfde berichtje. En dat terwijl de TS al verschillende keren duidelijk heeft gemaakt dat de DA er naar gekeken heeft en al. Maar goed.
Ik vind het een leuke pony, en hij kan evengoed prima lopen in het begin van dat dressuurpoefje zeg maar. En erg gespannen loopt hij ook niet?? Echt een geweldig beestje, jammer van het steigeren. Misschien kun je hulp zoeken van iemand om het af te leren? Wel knap dat hij al rustiger is geworden sinds dat hij mishandeld is. Misschien kun je eventueel hulp inroepen van iemand die NH doet, of zelf Parelli doen om de band nog meer te kunnen verbeteren. Maar je moet het zelf weten als je NH wil gaan doen, want dat is een keuze die jij moet maken Knipoog Maar wel echt een leuke pony!

EDIT: Wél vind ik het onverantwoord dat je op zo'n pony rijdt zonder cap Lachen En ik vind je toch wel iets te groot worden.

Zo goed heb je zelf kennelijk ook niet gelezen want er hebben al talrijke NH-ers naar gekeken, NH-ers met goede naam Knipoog Cap blijft eigen keuze! Knipoog Denk je dat een kleiner en nog lichter iemand (ik weeg max 45 kg. Dan hebk veel gegeten Clown) deze pony aan zou kunnen?

zitake; daar leer je idd veel van!

X__Trees

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 23:12

Weet niet echt wat te denken...
Welshen zijn er inderdaad met veel karakter, weet ik zelf ook.
En als je DA zegt dat ie gezond is OK..

Maar hier zo een lolletje van maken? Weet ik niet. Dat doe ik toch niet als de mijne hem recht zet. Dan weet ik: Of ik doe iets verkeerd Of er scheelt iets met hem.
De keren dat hij het dan deed, was het mijn fout...

Als deze pony hier zo heftig op reageerd, en dat weet je, pak hem dan niet opeens van stal: Laten we eens tonen wat je doet!
Daar heeft hij geen enkele baat bij. Ofwel verhelp je zijn probleem, want hieraan te zien heeft hij dat degelijk of je doet alleen dingen waar hij dit niet doet... Maak van hem geen object om mee "te gaan pronken- kvind niet meteen het juiste woord- maar zoiets dus"