aan de wandel met m`n paardjes (bitloos)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: aan de wandel met m`n paardjes (bitloos)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 10:20

In het bos zijn wandelaars en fietsers Knipoog
Maar goed, ik zou het gewoon zover laten komen Knipoog

bispax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-07 10:39

nuttig om te weten allemaal en hoe zit het als een paard de wei uitbreekt ...heb m`n paarden nooit een halster om in de wei ...weet iemand daar wat over toevallig ?

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 10:56

Dan ben je gewoon 100% verzekert, mijn paard staat ook kaal Haha! op de wei mocht ze uitbreken dan ben ik verzekert staat in de polis.
Hoe het is zonder bit, en/of zonder optoming buiten rijden geen idee staat niets over in, in mijn polis staat recreatief jou vorm van paardrijden is ook recreatief.
Volgens mij ben je ten alle tijden verzekert.
Een buurman van mij laat zijn 8 ezels en jonge hengt zonder wat over de straat naar een andere wei (met stokken slaan ze de beestjes vooruit erzelf met 4 man achteraan rennend).
Hij is ten alle tijden gedekt als er iets mocht gebeuren persoonlijk vind ik dit veel gevaarlijker omdat ze dit doen langs een weg waar veel wandelaars lopen maar ook veel verkeer rijd.

bispax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-07 11:04

fijn om te horen Knipoog

maar goed voorlopig gaan we toch niet de straat op ...is weer vuurwerk tijd ..of je nu met optoming rijd of zonder , kijk uit voor die knallers Knipoog

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 11:23

Wat een ellende hé dat vuurwerk (hebben we hier gelukkig geen last van) op de manege waar ik in Nederland mijn paard had staan was een vrouw die met haar paard op oudejaarsmiddag altijd een rondje ging maken.
Zij had ook zo´n fantastische vertrouwensband met haar paard.
Blijf het helemaal geweldig vinden, misschien moet je je paarden ook langzaam aan laten wennen aan vuurwerk.
Zodat dat in de toekomst ook geen problemen geeft.

bispax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-07 11:46

klinkt super ...maar goed ik ben misschien onverantwoord voor de meeste ...maar ga geen gevaar opzoeken ..ze zijn niet indirect bang ervoor maar het is meestal het onverwachte wanneer en waar de knal komt ....gelukkig steken ze niet zo veel vuurwerk af bij m`n paardjes ...

maar voor de paarden die in stresss raken er geeft een natuur produkt voor zodat de dieren rustig oud en nieuwjaar door komen

Martine_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 11:49

langemans schreef:
Iwant mijn vader zit bij de brandweer".

Nee mijn vriend Tong uitsteken

Ik vind het echt geweldig dat je dit voor elkaar krijgt met je paarden! Persoonlijk lijkt het mij best eng... maar ik denk dat als jij je paarden zo goed voor elkaar hebt dat het best een fijn gevoel is en dat je daar van wilt genieten.
Zelf ben ik het wel eens met wat andere hier zeggen, een paard is een vluchtdier.. en hoe lief het beesje ook is... het blijft een beest en zal nooit voor 100% te vertrouwen zijn! Dieren "denken" niet zoals mensen... ze zijn gericht op gevoel dus vanuit dat standpunt kan ik jou manier van twee kanten bekijken..
1) je hebt het vertrouwen van je paarden gewonnen en het lijkt als of ze alles voor je willen doen. Je bent heel erg bezig met het luisteren naar je paard en dus hun gevoel, ook dat vind ik super!
2) zoals al gezecht een paard blijft een paard, zal inderdaad (zoals hier boven of op de vorige pagina) niet denken, 'ohw, jou vind ik lief dus gooi ik niet van mijn rug af'. Eng idee hier aan vind ik ook dat je 3 kinderen hebt... stel dat je paard schrikt en een weg op rent in paniek? dan kun je inderdaad met een bit ook niet alles doen maar toch heb je dan meer controlle lijkt me... Ik vraag me af hoe je in deze situatie zal reageren... en of je er echt zeker van bent of je paard in een paniek situatie naar je zal luisteren.. heb je daar misschien een antwoord op? Niet om je te verantwoorden maar gewoon even uit interesse...

iniedergeval heel veel suc6 en plezier nog met je paardjes!

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 12:54

bispax schreef:
klinkt super ...maar goed ik ben misschien onverantwoord voor de meeste ...maar ga geen gevaar opzoeken ..ze zijn niet indirect bang ervoor maar het is meestal het onverwachte wanneer en waar de knal komt ....gelukkig steken ze niet zo veel vuurwerk af bij m`n paardjes ...

Heel verstandig van je Haha! .
Ik heb één vraag voor je misschien een domme zoals wel vaker gebeurt.
Ik neem aan dat jouw paarden heel goed op jouw beenaanwijzigen lopen.
Zoals ook halthouden en sturen zonder optoming.
Hoeveel tijd heb je hier over gedaan ongeveer?
En reageert het paard ook alleen op de beenhulpen of altijd in combinatie met de stem.

bispax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-07 13:07

hmm ik ben niet z`n weltmeister met benen rijden ...ik rij hoofdzakelijk met stem en zit en klein beetje de benen (vind ook best jammer ..maar het lukt me gewoon niet zo ...muiske daar tegen is daar heel goed in )

enne domme vragen bestaan niet alleen domme antwoorden Tong uitsteken

bispax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-07 13:20

Martine_m schreef:
langemans schreef:
Iwant mijn vader zit bij de brandweer".

Nee mijn vriend Tong uitsteken

Ik vind het echt geweldig dat je dit voor elkaar krijgt met je paarden! Persoonlijk lijkt het mij best eng... maar ik denk dat als jij je paarden zo goed voor elkaar hebt dat het best een fijn gevoel is en dat je daar van wilt genieten.
Zelf ben ik het wel eens met wat andere hier zeggen, een paard is een vluchtdier.. en hoe lief het beesje ook is... het blijft een beest en zal nooit voor 100% te vertrouwen zijn! Dieren "denken" niet zoals mensen... ze zijn gericht op gevoel dus vanuit dat standpunt kan ik jou manier van twee kanten bekijken..
1) je hebt het vertrouwen van je paarden gewonnen en het lijkt als of ze alles voor je willen doen. Je bent heel erg bezig met het luisteren naar je paard en dus hun gevoel, ook dat vind ik super!
2) zoals al gezecht een paard blijft een paard, zal inderdaad (zoals hier boven of op de vorige pagina) niet denken, 'ohw, jou vind ik lief dus gooi ik niet van mijn rug af'. Eng idee hier aan vind ik ook dat je 3 kinderen hebt... stel dat je paard schrikt en een weg op rent in paniek? dan kun je inderdaad met een bit ook niet alles doen maar toch heb je dan meer controlle lijkt me... Ik vraag me af hoe je in deze situatie zal reageren... en of je er echt zeker van bent of je paard in een paniek situatie naar je zal luisteren.. heb je daar misschien een antwoord op? Niet om je te verantwoorden maar gewoon even uit interesse...

iniedergeval heel veel suc6 en plezier nog met je paardjes!

intresante vragen ...om eerlijk te zijn we hebben nog niet mee hoeven te maken ..ik rij al 3 jaar alleen met een neck-rope ...op de foto`s zonder iets was een eenmalige aktie van ons om te kijken hoe ver kan men gaan ..en was ook de kroon van ons werk .(waar ik natuurlijk trots op ben)..zal heus nog eens voor herhaling vatbaar zijn ...mits het kan natuurlijk .ik doe dit niet zo maar effe om "stoer te doen" Cool

dus om eerlijk te zijn zou ik het niet weten ...mocht het gebeuren ...algemeen als axel schrik bleef hij netjes bij me...

maar goed schrikken of paniek raken zijn 2 verschillende situaties

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 13:24

Dank je wel voor je antwoord.
Ik vraag me dit af omdat ik bij mijn paard ook meer mijn stem gebruik en zou gewoon ook wat meer met lichaamstaal te werk gaan.
Ben dus flink aan het oefenen, maar volgens mij leer je eerst de lichaamstaal dan stemgebruik kan het zijn dat we er daardoor meer problemen mee hebben.
Ik rijd voorlopig alleen maar bitloos, maar wens in de toekomst toch ook een stapje verder te gaan vandaar mijn vraag.

Martine_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 13:25

Het was ook niet de bedoeling dat je het zou opvatten dat ik dacht dat je "stoer" wil doen hoor! Mijn vragen komen echt voort uit interesse! Ik hoop natuurlijk ook dat je het nooit mee gaat maken, maar sta je daar wel eens bij stil? En ik snap echt dat je trots bent dat je dit met je paard kan! Zou ik ook zijn!

bispax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-07 13:37

nee ik weet best dat jij het niet zo bedoelde hoor Knipoog (dacht zet het maar voor de zekerheid erbij)

maarre tuurlijk denk ik daar aan ..zodra ik op m`n paard stap ben ik voor 100% bewust van en concentreer ik me op m`n paard en omgeving ...tuurlijk af en toe effe genieten we van de natuur , moet kunnen maar dan blijf ik alert ...dit kan ook omdat ik alleen ben ...ga je met een groep dan ben je bezig met praten en dergelijke en dan is de kans groot dat je niet zo alert bent in je omgeving..of onderling stoer doen als ze gaan galoperen (niet allen doen dit hoor ...voor het geval ik reacties erop krijg Bloos )maar daar komen de meeste ongelukken door ...omdat paarden kudde paarden zijn en als de een op hol slaat , gaan meestal de andere ook mee ..

als ik dit verkeerd zie dan hoor ik het graag ...

dus kort samen gevat ..ik denk dat ik bewuste op m`n paard stap dan een gemiddelde ruiter Knipoog

Martine_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 13:44

OKay Haha! dat is dan duidelijk!
Nog maals nog veel plezier met je paarden!

Eleandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 18:28

Nou Lydia, lekker bezig zie ik? Haha!
Prachtig wat je allemaal met Axel (en ook Spirit niet te vergeten) hebt bereikt. Het is misschien niet allemaal even veilig, maar paardrijden op zich is sowieso niet veilig, net als autorijden of zwemmen of turnen, er kan altijd wel wat gebeuren. Ik blijf het top vinden, ga zo door, al twijfel ik er niet aan dat je dat zult doen!

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 19:20

Gipsylover schreef:
immaculate schreef:
Sorry hoor ...maar waaar ben je mee bezig ? Verward
Ben erg blij dat ik niet altijd in de stress hoef te zitten omdat mijn moeder weer eens op pad is !
Nooit bij still gestaan dat een paard nog altijd een vluchtdier is ?Hoeveel hij je ook vertrouwd als het bang is is het bang ,net als jij
Maar goed zal heel bokt wel weer over me heen krijgen .
En dat je geen cap dragt moet je idd zelf weten Sigaar

Helemaal mee eens, ik vind dat het kan in een bak, of iets met omheining en met geen medeweggebruikers. Maar het is je eige keuze! Verder vind het het wel super om te zien! Knipoog

Ooit bedacht dat een paard wat op hol slaat met bit of wat dan ook toch niet te stoppen valt?

@tser
Wauw.. echt super dat je dit doet (en kan!)
Ik wil bitloos gaan rijden, we werken er heel langzaam naartoe! Haha!

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 19:23

Ook wil ik nog even reageren op het feit dat een paard een vluchtdier is.

Een paard is ook een kudde dier en zal dus altijd de kuddeleider volgen ookal vinden ze iets eng!
Zodra je paard jou ziet als leider zie ik nu niet meer problemen dan een paard met een gewoon hoofdstel met bitje in.

bispax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-07 06:26

Eleandra schreef:
Nou Lydia, lekker bezig zie ik? Haha!
Prachtig wat je allemaal met Axel (en ook Spirit niet te vergeten) hebt bereikt. Het is misschien niet allemaal even veilig, maar paardrijden op zich is sowieso niet veilig, net als autorijden of zwemmen of turnen, er kan altijd wel wat gebeuren. Ik blijf het top vinden, ga zo door, al twijfel ik er niet aan dat je dat zult doen!

hey hallo lang niks meer van je gehoord ...hoe issie? Haha! (nog wat van babs gehoord?)

tja ik ben nog steeds bezig ja ... Haha!
wat is wijsheis ...net wat je zegt overal kunnen ongelukken bij gebeuren , zolang ik er bewust mee bezig ben en niet roekeloos word kan in m`n ogen geen kwaad ..(ok ongelukje zit meestal in een klein hoekje )

enne we doen dit ook niet dagelijks en uren zo rijden helemaal niets om hem heen Knipoog

maarre als je nog iets hoort doe haar de groetjes Doei!

Whitney01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 07:21

Ziet er super uit! Heerlijk zo zonder dwangmiddelen en juist gebaseerd op respect en vertrouwen! En waarom met als t ook zonder kan kun je je ook afvragen. Heel leuk te zien dat er meer mensen zo paardvriendelijk mogelijk bezig zijn Go jij! Go jij!
Heel veel succes en geniet ervan Lachen

Rashja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 07:50

Een woord geweldig ! vind het echt super hoe julie rijden.
Mijn paard word straks ook bitloos gereden.
En het liefst straks met niets.
Hij is nu 2,8 en loop nu al met me los over straat.
Hij heeft wel een halster om en een halster touw.
Halster touw hang gewoon los over hem heen.
Stel dat hij nog ergens van schrik kan ik zo in grijpen.
Maar zeker het laaste jaar is dat helemaal niet meer nodig.
Hij volgt me overal ook al is het nieuw voor hem.
Met de instelling van als mijn baasje het doe zat het wel goed zijn.
Echt zo lief Haha! .
Hij loopt nooit voor me uit of achter me altijd naaste me.
Stop ik stopt hij ren ik rent hij.

En over dat gevaarlijk een paard met bit stop je ook niet als het echt vandoor wilt.
Heb dat 2 keer mee gemaakt dat een paard het bit tussen zijn kiezen pakt en dan kun je echt niets meer.
En ik denk zelf als je bitloos rijd heb je een hele ander band met je paard.
En ik denk zelf dat een paard dan eerder geneigt is om naar je te luister dan als je altijd maar in zijn mond trekt ( zeg niet dat, dat zo is maar even als voorbeeld).
Maar ja dat is mijn mening.

eva2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 10:06

Heel mooi om te zien!

Toen ik een puber was, en nog geen gevaar zag, heb ik dit ook een aantal jaren gedaan. Het was heerlijk, fijn voor het paard, geweldig.

Toch zou ik het nu ik volwassen ben niet meer doen. Ik ben op mijn 18e heel erg gevallen door een simpele zijsprong van mijn paard, en heb daar een ernstige rugblessure aan overgehouden. Natuurlijk kan dit ook gebeuren met hoofdstel,bit of zadel, maar ik denk dat je zonder al die dingen toch wat meer kans maakt op een klapper. En ik heb nu de verantwoordelijkheid voor 2 kids, dus wil de risico's graag beperken.

Voor wat betreft de verzekering: ik zou daar maar niet zo zeker van zijn! Iedere verzekering probeert onder uitkeringen uit te komen waar mogelijk!

JorisDy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 19:09

Wauw wat mooie en een fijn beeld geeft dit zeg.
Ik zou het zelf niet durven denk ik Huilen van het lachen.
Maar toch knap dat jij zo met je paarden omgaat.

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 19:16

vind het er wel spectaculair uitzien, hoewel. het blijft een vluchtdier, en je bent een moeder van 3 kinderen. sorry ik vind dat dat niet verantwoordelijk is. kun je doen alsj e 20 bent. maar niet als er 3 kinderen thuis zitten te wachten. het blijft een dier die rare dingen kan doen!

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 19:19

ook als je 20 bent vind ik dat je dit niet kunt doen...er zijn altijd mensen die thuis op je wachten!

Eleandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 19:25

Zoals al eerder gezegd is door iemand anders, ik wacht geruster thuis op een moeder die zonder tuig haar paard geweldig onder controle kan houden en op buitenrit gaat, dan op iemand die met bit moet rukken en plukken om het paard 'rustig' te houden. Je kunt overal wel gevaar achter zoeken, maar dat is gewoon zinloos. Wat de ts doet vind ik niet onverantwoordelijk, ze is ook gewoon geen onverantwoordelijk persoon voor zover ik haar ken (met 3 kinderen zal ze heus wel 3x denken voor ze iets gevaarlijks doet), al is dit niet erg goed. Misschien is het wel veiliger om een hoofdstel om te doen op buitenrit, maar wat moet je in godsnaam met een hoofdstel als je paard ervandoor gaat, met een stel touwtjes kun je echt geen 500 kilo terug houden.