3 jarig paard teveel beweging?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Carmen

Re: 3 jarig paard teveel beweging?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 21:22

Heb ik ook gedaan, kan prima..
(Heb het topic niet gelezen, alleen begin Clown )

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 09:55

dan zou ik dat cker nog even doen...

Arabendu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 15:11

Ik heb nu een 3-jarige onder het zadel en die rij ik 3x in de week dressuurmatig max. een half uur. Ik rij nooit 2 dagen achter elkaar. De andere dagen staat hij of op de wei, of als het weer zo is als nu dan gaat ie los in de paddock of wordt ie een half uurtje gelongeerd. Het hart en de spieren zijn niet het grootste gevaar voor jonge paarden, dat zijn de gewrichten, pezen en banden, die moeten langzaam sterk worden gemaakt en bij die opbouw moet je aan jaren denken. Vooral de herstelperiode na arbeid is belangrijk en dus moet vooral een jong paard de kans krijgen om zijn belasting en training lichamelijk te verwerken door veel rust tussendoor.

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 09:30

Milouhorses schreef:
ik heb weleens pony´s ingereden. je moet dat eigenlijk een week elke dag doen dan zijn ze wel erg aan jou gewend en dan moet je eerst gewoon rustig conditie van je paard of pony opbouwen. en niet meteen alles willen. het belangrijkste is goed belonen als ze het goed doen. Afstraffen als ze het fout doen. je moet heel consequent zijn

Hetgene wat ze fout doen, doen ze niet expres. Je kunt het foute gedrag beter negeren ipv afstraffen en het goede belonen. Is een fijner leerproces voor je paard.

aartlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 10:06

Ik heb een 3 jarige en rijd 1 keer per week of soms vaker. Maar dat ligt totaal aan het weer. Ik zou hem wel 3 keer willen rijden omdat hij het echt leuk vind en hij heel sterk is Lachen maar binnekort gaat de zon weer schijnen en dan gaan we weer aan het werk Lachen 5 keer per week rijden kan best maar ligt aan je paard. als hij sterk is kan het best maar doe het niet zo lang dan als je 3 keer per week rijd.

JennxMano

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 10:12

Kijk wat je paard kan.

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 10:29

Een driejarige is in principe nog een kleuter. Als je ermee aan het werk wilt doe het dan met mate! Als mijn tweejarige volgend jaar ingereden wordt, zal ik een keer of 3 per week met haar werken: 1x dressuurles (half uurtje), 1 keer het bos in, lange stukken stappen om coordinatie en spieren en pezen te trainen, en 1 keer wat werk aan de longe, een keer een pessoa eraan, in de lange lijnen, dat werk. De overige dagen lekker tutten en wat vd/grondwerk, en lekker paard laten wezen Lachen

Als je iedere dag wilt rijden en intensief wil werken, moet je een ouder paard aanschaffen. Het lichamelijke verhaal is 1 kant, maar ook geestelijk krijgt zo'n jonkie veel voor de kiezen,het is een totale verandering van zijn/haar leven. Dat heeft tijd nodig om te bezinken, en af en toe zul je dan ook een stapje terug moeten doen. Niks gaan forceren als ze zo jong zijn, schiet je niks mee op. Als ze 4 is ga ik er eens wat meer aan rijden, als ze in dat eerste jaar ontspannen in alle drie de gangen te rijden is, is dat meer als voldoende Lachen

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 11:49

Ik rijd mijn pony (van 3) ongeveer 3x in de week.
Ik rijd dan voornamelijk buiten dus dat is niet zo belastend en hij vindt het prachtig Haha! Als ik hem aan het werk zet in de wei (heb geen bak) dan is dat voor max. 30 min vanaf op tot afstappen.
Ik doe dan met name veel stap, veel wendingen rijden (want dat is buiten zo lastig) en wat overgangen.
Hij is nu een week of 6 onder het zadel maar ik ben niet van plan om dit schema al te veranderen. Ik ga er naar toewerken om aan het einde van de zomer ongeveer 4x per week max. 45 minuten te werken. Longewerk doe ik veeeel korter en ik ga nu beginnen aan de longe ook wat meer te vragen.

5x per week vind ik echt ongehoord.
Je paard is hier geestelijk én lichamelijk niet klaar voor.

Cookiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 21:53

Je kan het beter opbouwen
ook al wil die het graag
je overbelast hem al snel dan Knipoog

Xnorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 21:55

Cookiee schreef:
Je kan het beter opbouwen
ook al wil die het graag
je overbelast hem al snel dan Knipoog

mee eens Ja

Pollux

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 00:01

Ik vind ook dat je met een drie jarig paard, ook al geeft hij zelf aan meer te willen met beleid en geduld moet omgaan. Mijn vierjarige (+/- drie maanden onder het zadel) rijd ik drie keer per week 20/25 minuten en dan nog rustig aan en nog eens een dagje longeren (max. half uurtje met veel stappen). Voor de rest lekker in de kudde op het land, tutten en af en toe een wandelingtje. Ik kijk goed naar mijn paardje, ze wil ook graag, maar het is de kunst van de ruiter om zich te beheersen. Dat is mijn mening...

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 08:12

[quote="Pollux"] het is de kunst van de ruiter om zich te beheersen. quote]

Dat heb je hier mooi geformuleerd Pollux, helemaal mee eens!

wennie19

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 10:30

ik zou em maar drie keer per week pakken omdat ze nog groeien en geen goeie conditie en bespiering hebben je vraagt een kleuter toch ook geen 10 kilometer te rennen

rowan17

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 10:36

Wij rijden de 3 jarigen hoogstens 3x in de week,en dan hooguit n halfuur. Of we gaan n keer met ze over de weg, voor de afwisseling. Maar meer ook echt niet

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 10:39

het probleem van de TS is niet teveel beweging, maar teveel belaste beweging. Een paard van drie is nog niet volgroeid. Veel beweging is wel goed, maar belaste beweging (met een ruiter dus) niet. Ga dus ook lekker vaak fietsen met je paard aan de hand Ja

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 10:46

Heb niet het hele topic gelezen, alleen de eerste paar pagina's. Ik heb zelf ook een friese merrie, is vorige maand drie geworden. Ben net begonnen met longeren, 2x in de week ongeveer10 minuutjes en 1x in de week doenwe nog wat ander grondwerk (en het zadel op ed). Gaat hardstikke fijn, maar ik merk nog wel dat het echt een kleuter is. We bouwen dan ook heel rustig op, je hebt toch geen haast? 3x wat doen is voor een 3jarige echt zat (vind ik) en beweging krijgt ze verder genoeg, want ze staat de hele dag in de wei.