Het voordeel van extreem achter de LL rijden uitleg graag

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

benangelique

Re: Het voordeel van extreem achter de LL rijden uitleg graa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 23:46

@Friemel, zeg nou maar gewoon wat je te zeggen hebt.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 23:49

Als easy de nieuwe definitie is voor het rijden met hulpteugels en LDR (ongeacht of het goed of slecht is).....dan komt het oude spreekwoord " Daar waar de rijkunst ophoudt te bestaan, beginnen de hulpteugels" toch meteen weer als paal boven water naar boven?

Vanuit mijn ogen: het gaat er nu even niet om of het goed of slecht is....maar of men de easy way kiest of de meer confronterende moeilijke weg? Naar mijn idee wordt er dus meer aandacht besteedt aan hoe haal ik mijn doel als aan het middel waarop je dat wil bereiken.

Jippie, ik heb geen problemen dat weet je toch zo langzamerhand wel eens! Maar misschien moet je er zelf maar eens gaan kijken! Maar ik ben met je eens je bent nooit uitgeleerd en inderdaad misschien steek ik er wel wat op....misschien negatief misschien positief!

LDR is niet toegestaan.

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 23:52

LDR niet toegestaan? Qoute eens even dat stukje waar dat in de reglementen staat... Verward

En ik had het niet over LDR toen ik 'easy' zei. Daarmee bedoel ik het nep-LDR, het "trekken van de kop tussen de knieen zonder ook maar enige ontspanning en nuttige inspanning te krijgen".

masja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 23:54

benangelique schreef:
masja schreef:
Mega intressant topic! Ik heb alles gelezen. Ik ben pas L1, dus ik praat niet mee, maar ben wel van mening dat als je met beleid met je paard omgaat, je hem niet zo snel sloopt.

Waarom zou je niet mee mogen praten als je 'pas' L1 bent? Nobi traint op Z niveau, maar door zijn rug heb ik nog geen B-proefje met hem gelopen! (ohoh, nu krijg ik vast een hoop mensen over me heen!)

Tja, ik kom net kijken. Ben zelf erg aan het zoeken geweest wat een goede methode voor mij en mijn paard is. Met mijn huidige instructrice ben ik erg blij. Ik moet Tiara ook wel dieper en vooral ronder instellen, maar nog lang niet zo extreem als op de foto's. Toch vind ik het er niet eens zo heel gruwelijk uit zien....

Maar goed, ik ga dit topic eens goed volgen. Is erg leerzaam voor mij Lachen

friemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 23:57

Friemel heeft niks meer te zeggen.
Friemel wou dat hij geleerd had voor paardendokter
en een hip cabriootje kon kopen van alle LRD patienten.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 23:59

friemel schreef:

verstandig! Hou je daar dan ook maar aan... Extreme duivel

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 00:00

Ik zie geen LDR op wedstrijden. En ik zie Anky ook nooit zo rijden op wedstrijden terwijl zij haar paarden wel zo traint....

Volgens mij bestaat er geen nep LDR, we hebben het over het rijden achter de LL en daar valt LDR ook onder, overigens ook dat wat jij beschrijft.

Kom op Friemel, ik ben ook geen paardendokter maar ik kan toch een lekkere boterham verdien aan paarden die oa ook LDR getraind zijn! (let op ik zeg oa!)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 00:01

patsur schreef:
Jippie schreef:
Maak je jezelf eigenlijk niet een beetje belachelijk als je als amateur/recreant hier in een forum de top van de dressuur de les gaat lezen over het correcte dressuurrijden.

Bepaalt je wedstrijdniveau je kennis? Sorry, mijn instructeur rijd zelf geen paard meer en heeft ook niet veel wedstrijden gereden, toch sluiten zijn ideeën aan op de visie van Tyrza..

Er zit nog wel kilometers verschil tussen de kennis en kunde van de top en de discussie leden. [En laten ik als top dan eens de mensen nemen die in de GP >70% weten te scoren.] Ik lees met verbazing dat er hier mensen zijn die menen het beter te weten en daarbij de ander graag in de grond trappen. Als het allemaal zo makkelijk en simpel was dan reden we allemaal wel GP Haha! Het gaat mij allemaal een beetje te ver om te gaan spreken in termen van goed/fout.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 00:04

De houding die op wedstrijden gevraagd wordt hoeft niet overeen te stemmen met de houding waarin geoefend wordt.

De training is er imo op gebaseerd om te houding op wedstrijden te kunnen bereiken. VWNW wordt bijvoorbeeld ook niet gevraagd op wedstrijden, maar wel gebruikt in de training. Net zoals het in de training nuttig kan zijn om een paard met meer stelling te rijden, lager in te stellen, misschien ipv te laten wijken even te laten overschenkelen etc. etc. etc.. LDR is een trainingsmethode en dus niet te vergelijken met de wedstrijdhouding.

Ook ruiters die niet LDR trainen zullen niet tijdens hun gewone trainingssessies hun paard continue in wedstrijdhouding laten lopen.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 00:08

Apple schreef:
De houding die op wedstrijden gevraagd wordt hoeft niet overeen te stemmen met de houding waarin geoefend wordt.

De training is er imo op gebaseerd om te houding op wedstrijden te kunnen bereiken. VWNW wordt bijvoorbeeld ook niet gevraagd op wedstrijden, maar wel gebruikt in de training. Net zoals het in de training nuttig kan zijn om een paard met meer stelling te rijden, lager in te stellen, misschien ipv te laten wijken even te laten overschenkelen etc. etc. etc.. LDR is een trainingsmethode en dus niet te vergelijken met de wedstrijdhouding.

Ook ruiters die niet LDR trainen zullen niet tijdens hun gewone trainingssessies hun paard continue in wedstrijdhouding laten lopen.

En daar is nou waar dit hele topic om draait!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 00:11

Aqua8horse schreef:
Jippie, ik heb geen problemen dat weet je toch zo langzamerhand wel eens! Maar misschien moet je er zelf maar eens gaan kijken! Maar ik ben met je eens je bent nooit uitgeleerd en inderdaad misschien steek ik er wel wat op....misschien negatief misschien positief!

Problemen, heb jij een probleem dan? Wie zegt dat jij een probleem hebt? Al vanaf 1987 bezoek ik trouw het NK. Welke grote dressuur wedstrijd heb jij voorhet laatst bezocht?

Aqua8horse schreef:
LDR is niet toegestaan.

Waar haal jij jouw wijsheid vandaan?

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 00:17

friemel schreef:

Dan houdt die van mij het nog anders aardig uit voor op zijn leeftijd...

Die heeft al jaren geen dokter meer gezien....

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 00:19

Aqua8horse schreef:
Ik zie geen LDR op wedstrijden. En ik zie Anky ook nooit zo rijden op wedstrijden terwijl zij haar paarden wel zo traint....

Heb jij wel eens een topvoetballer zien trainen? Op het veld heb ik ze nog nooit zien huppelen hoor...
Citaat:
Volgens mij bestaat er geen nep LDR, we hebben het over het rijden achter de LL en daar valt LDR ook onder, overigens ook dat wat jij beschrijft.

Ach hou op, ik wist niet dat je zo kortzichtig kon zijn!
Citaat:
Kom op Friemel, ik ben ook geen paardendokter maar ik kan toch een lekkere boterham verdien aan paarden die oa ook LDR getraind zijn! (let op ik zeg oa!)

Iedereen kan van brandhout lucifers maken....

friemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 00:25

Hals strekken is toch wel een oefening? Opkrullen niet, meen ik.

In de klassieke rijkunst was het ‘laten strekken van de hals’ het eerste onderdeel van de opleiding van het paard. Je moest kunnen laten zien dat je het paard in alle omstandigheden tot deze ontspanningsoefening kon brengen. Het werd toen ‘over de schouder rijden’ genoemd en had tot doel om behalve de psychische ontspanning ook de vering van de voorhand en de rug te bevorderen. Het werd hoofdzakelijk in draf en galop gevraagd. Het gewicht van het paard komt hierbij meer op de voorbenen en het paard zal de voorbenen moeten spreiden om met de neus aan de grond te kunnen komen. Deze houding heeft, zeker als de ruiter hem ondersteunt in het behoud van het zweefmoment, een gymnastische waarde voor schouder, boeg en kootgewricht. Doordat het paard met de hals zo laag loopt. trekt het in feite met behulp van de monnikskapspieren zijn voorste rugwervels over de schoft omhoog, waardoor de rug mee gaat deinen. Hier komt dus ook de term ‘over de rug heen rijden’ vandaan. Met het gebruik maken van cavaletti kan de ruiter een paard tot nog hogere vering dwingen, hetgeen voor hem in deze houding een vrij intensieve oefening wordt, zeker als het in galop wordt gevraagd. Een paard die deze looptechniek gewend is, gaat dit ook enigszins nadoen, als de hals horizontaal is. Een bijkomend voordeel van een lange rechte horizontale hals is dat het voorbeen eerder geneigd is een grotere pas te maken; om het gewicht van hoofd en hals te ondersteunen.
De rugspieren zijn bij deze halshouding in een natuurlijke houding en zorgen alleen voor de verbinding van de voor- en achterhand. Tijdens deze houding hebben de achterbenen vrijwel geen functie ten opzichte van de rug. Dit begint pas als de achterbenen in actie komen. Hij doet dit op twee verschillende manieren:
* stuwend oftewel duwend: rechte rug.
* dragend: door meer actie van de achterbenen tilt hij het zwaartepunt, mede door het aantrekken van de rugspieren, omhoog.

Stuwend
In een stuwende beweging gaat de actie van de achterbenen recht tegen de rug aan. Het paard fixeert zich in de lendenen- en rugspieren om de stuwende kracht door te geven aan de voorhand. Deze houding is zichtbaar bij een paard dat in een borsttuig duwt. Indien de ruiter op zo’n paard zit zonder zadel, kan hij goed voelen dat hij zijn rug vastzet. Stuwing heeft geen rijkunstig voordeel. Een paard dat stuwt, is verkeerd afgericht of heeft één of meerdere fouten in zijn bouw. Het paard loopt meestal ‘vlak’ en heeft geen ‘afdruk’. Hij houdt zijn bekken recht. Een paard dat stuwt, is praktisch altijd een slechte springer.

Dragend
Indien de actie van het achterbeen bij een paard onder de massa wordt gezet en de voorhand hierdoor helpt dragen, spreekt men van een dragend achterbeen Een paard dat zijn achterbenen onder de massa zet en de voorhand niet helpt dragen loopt ‘gesloten’ (voor het oog). Indien bij een paard gevraagd wordt om met de achterbenen de voorhand te gaan helpen dragen, zal hij een mindere lange pas willen gaan maken, hetgeen hem dus makkelijker uitkomt. De ruiter kan dus in dit stadium een paard rijden dat minder groot beweegt. In een later stadium, wanneer de achterbenen zo sterk zijn, dat hij het hele paard verlegt, krijgt de ruiter de ruimte van de gang weer terug, maar dan op basis van een verhoogd zweefmoment. Er zijn paarden die vanuit natuurlijke aanleg zo’n zweefmoment hebben. Dat wil niet altijd zeggen dat de achterbenen het paard helpen verzamelen, maar heeft meer te maken met de totale kwaliteit van het paard.

Paardrijden volgens Deurne: "Het spel van de ledematen" (mrt. 2003) www.dehoefslag.nl

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 00:26

Aqua8horse schreef:
Jippie, ik heb geen problemen dat weet je toch zo langzamerhand wel eens! Maar misschien moet je er zelf maar eens gaan kijken!

Haha!

Dat heeft Jippie dus gedaan, ik meen me daar nog een erg gedetailleerd verslag van te herinneren...

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 00:28

@ Friemel

Ik denk niet dat je me helemaal begrijpt... Jij ziet het plaatje en een paard met een krul in de hals. Dat is niet per definitie opkrullen. Maar ja, daar komt dus ook een stukje gevoel bij en dat haal je niet uit een boek....

Ik quote mijzelf nog maar eens een keer.... (helemaal uit het blote hoofd, jawel!)

Citaat:
Eerst behoort er een gecontroleerde gang te zijn, laten we zeggen de draf. Deze draf wordt in feite geheel gecontroleerd door zit en been. Dwz dat er een constant ritme, aktiviteit en drang naar voren is, waar dan ook in de bak. Door de stuwing van achter naar voren ontstaat er een bepaalde balans, waarbij ik voor mijn gevoel 2/3 van mijn paard van achter uit voel pushen en 1/3 aan de voorkant bezig is.

Het gevoel van "het voor het been blijven"

Dit is uiteraard een basis die bij elk paard bevestigd behoort te zijn.

Terwijl ik dit met mijn zit controleer en stimuleer (ik kan bv de passen iets gaan verklein of vergroten), zorg ik ervoor dat het paard in de lagere lijn gaat geven.

Dit omdat het paard hierdoor de rug gaat bollen, het achterbeen meer onder gaat treden en dus vlugger wordt, en last but not least: het paard reageert flitsender voor het been.

Hierdoor krijg ik het effect dat het paard mijn hand door de drang en elasticiteit naar voren wil opzoeken. Op dat moment kan ik hem overal plaatsen, zonder dat er meer druk op mijn hand komt. Tevens kan ik op dat moment mijn hand naar voren doen, zonder verlies van nageeflijkheid, durchlassigkeit en drang naar voren.

Als het paard een bepaalde blokkade geeft in de vorm van kaak vastzetten, traag lopen, wegvalt, dan is het zaak het paard zo te sluiten, zodat er weer drang naar voren kan ontstaan.

Om dit te verkrijgen is het maken van overgangen esentieel. Dit kan in de vorm van stap/draf overgangen, maar ook het verkleinen van de passen.

Dit laatste noemen wij het "wachten" van het paard. Dit alles gebeurd puur en alleen op de zit, de handhulp laat het paard onderstussen het bit afkauwen.

Zodra het paard verkleint, en dus sluit, wordt er mbv de beenhulp het effect gegeven dat het paard vanuit de rug naar de hand toeloopt, met behoud en stimulering van de aktiviteit en ritme. Op dat moment kan de hand ontspannen worden.

De reden van het lage diepe, is het ultieme gymnastiseren vanuit de rug. Doot deze trainingswijze is het voor de combi met Tolstoi n.m. belangrijk dat ik een ONMIDDELIJKE reactie krijg voor het been.

Hier heeft Tol moeite mee, wat zich dus goed uit in de overgangen pa/pi/pa. Met name vanuit de piaffe naar de passage, waarbij het achterbeen vlugger en de rug meer moet dragen, is het voor Tol extra moeilijk.

En toch, ondanks zijn beperkingen, zit er toch steeds weer vooruitgang in. Hij wordt er beter in, losser en soepel. En zeker voor een paard op zijn leeftijd is dat voor mij een teken dat dit alles behalve slecht is...

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 00:30

En wat betreft Deurne...

Ik kreeg zondag een prachtcompliment van 1 van mijn leraren van Deurne, Marion Schreuder. Iemand die niet erg van de LDR methode is. Maar wel eerlijk is en zegt wat ze ziet.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 00:38

Aqua8horse schreef:
Even on topic....als er nu volgens een aantal mensen hier zoveel voordelen zijn (dat het paard er beter doorkomt en soepeler is) waarom is het dan verboden op wedstrijden?

LDR is niet verboden op wedstrijden, het wordt enkel niet gevraagd in de proeven. Waarom niet? omdat het geen trainingsdoel is, maar een wijze om dat doel te bereiken.

friemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 00:40

Alle oefeningen die wel gevraagd worden zijn geen trainingsdoelen Aimee.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 00:41

Mireille1970 schreef:
Ohhhhhhhhh maar dat MAG je geen LDR noemen, dat zijn klunzen die in plaats van te willen dammen willen rijden...

Schijnheilig

Haha! Haha! Haha! Haha! Haha! Haha! Haha! Haha! Haha!

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 00:42

Tyrza schreef:
En wat betreft Deurne...

Ik kreeg zondag een prachtcompliment van 1 van mijn leraren van Deurne, Marion Schreuder. Iemand die niet erg van de LDR methode is. Maar wel eerlijk is en zegt wat ze ziet.

Ga je ook verraden wat dat compliment was?

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 00:42

Citaat:

Lijkt mij van wel. Wijken kan bv prima gebruikt worden in de aanloop van schouderbinnenwaarts.

Tevens kan ik wijken ook in galop gebruiken. Travers is een mooie oefening in de aanloop van een keertwending, appuyement of pirouette etc etc

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 00:43

Aimee schreef:
Tyrza schreef:
En wat betreft Deurne...

Ga je ook verraden wat dat compliment was?

O.a. dat ie er zoveel beter aan stond dan vorig jaar, de pi/pa beter was en de aanleuning stiller was.

iets waar we zo hard voor hebben gewerkt Lachen

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 00:46

friemel schreef:

Wat is dan wel het trainingsdoel?

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 00:48

Tyrza schreef:
O.a. dat ie er zoveel beter aan stond dan vorig jaar, de pi/pa beter was en de aanleuning stiller was.

iets waar we zo hard voor hebben gewerkt Lachen

Goed zeg! OK dan! Was zeker leuk om te horen?!

Ben ook wel benieuwd om je weer te zien met Tol, is al weer een hele tijd geleden.