Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

benangelique schreef:masja schreef:Mega intressant topic! Ik heb alles gelezen. Ik ben pas L1, dus ik praat niet mee, maar ben wel van mening dat als je met beleid met je paard omgaat, je hem niet zo snel sloopt.
Waarom zou je niet mee mogen praten als je 'pas' L1 bent? Nobi traint op Z niveau, maar door zijn rug heb ik nog geen B-proefje met hem gelopen! (ohoh, nu krijg ik vast een hoop mensen over me heen!)
friemel schreef:Friemel heeft niks meer te zeggen.
Friemel wou dat hij geleerd had voor paardendokter
en een hip cabriootje kon kopen van alle LRD patienten.
patsur schreef:Jippie schreef:Maak je jezelf eigenlijk niet een beetje belachelijk als je als amateur/recreant hier in een forum de top van de dressuur de les gaat lezen over het correcte dressuurrijden.
Bepaalt je wedstrijdniveau je kennis? Sorry, mijn instructeur rijd zelf geen paard meer en heeft ook niet veel wedstrijden gereden, toch sluiten zijn ideeën aan op de visie van Tyrza..
Het gaat mij allemaal een beetje te ver om te gaan spreken in termen van goed/fout. Apple schreef:De houding die op wedstrijden gevraagd wordt hoeft niet overeen te stemmen met de houding waarin geoefend wordt.
De training is er imo op gebaseerd om te houding op wedstrijden te kunnen bereiken. VWNW wordt bijvoorbeeld ook niet gevraagd op wedstrijden, maar wel gebruikt in de training. Net zoals het in de training nuttig kan zijn om een paard met meer stelling te rijden, lager in te stellen, misschien ipv te laten wijken even te laten overschenkelen etc. etc. etc.. LDR is een trainingsmethode en dus niet te vergelijken met de wedstrijdhouding.
Ook ruiters die niet LDR trainen zullen niet tijdens hun gewone trainingssessies hun paard continue in wedstrijdhouding laten lopen.
Aqua8horse schreef:Jippie, ik heb geen problemen dat weet je toch zo langzamerhand wel eens! Maar misschien moet je er zelf maar eens gaan kijken! Maar ik ben met je eens je bent nooit uitgeleerd en inderdaad misschien steek ik er wel wat op....misschien negatief misschien positief!
Aqua8horse schreef:LDR is niet toegestaan.
friemel schreef:Friemel heeft niks meer te zeggen.
Friemel wou dat hij geleerd had voor paardendokter
en een hip cabriootje kon kopen van alle LRD patienten.
Aqua8horse schreef:Ik zie geen LDR op wedstrijden. En ik zie Anky ook nooit zo rijden op wedstrijden terwijl zij haar paarden wel zo traint....
Citaat:Volgens mij bestaat er geen nep LDR, we hebben het over het rijden achter de LL en daar valt LDR ook onder, overigens ook dat wat jij beschrijft.
Citaat:Kom op Friemel, ik ben ook geen paardendokter maar ik kan toch een lekkere boterham verdien aan paarden die oa ook LDR getraind zijn! (let op ik zeg oa!)
Aqua8horse schreef:Jippie, ik heb geen problemen dat weet je toch zo langzamerhand wel eens! Maar misschien moet je er zelf maar eens gaan kijken!

Citaat:Eerst behoort er een gecontroleerde gang te zijn, laten we zeggen de draf. Deze draf wordt in feite geheel gecontroleerd door zit en been. Dwz dat er een constant ritme, aktiviteit en drang naar voren is, waar dan ook in de bak. Door de stuwing van achter naar voren ontstaat er een bepaalde balans, waarbij ik voor mijn gevoel 2/3 van mijn paard van achter uit voel pushen en 1/3 aan de voorkant bezig is.
Het gevoel van "het voor het been blijven"
Dit is uiteraard een basis die bij elk paard bevestigd behoort te zijn.
Terwijl ik dit met mijn zit controleer en stimuleer (ik kan bv de passen iets gaan verklein of vergroten), zorg ik ervoor dat het paard in de lagere lijn gaat geven.
Dit omdat het paard hierdoor de rug gaat bollen, het achterbeen meer onder gaat treden en dus vlugger wordt, en last but not least: het paard reageert flitsender voor het been.
Hierdoor krijg ik het effect dat het paard mijn hand door de drang en elasticiteit naar voren wil opzoeken. Op dat moment kan ik hem overal plaatsen, zonder dat er meer druk op mijn hand komt. Tevens kan ik op dat moment mijn hand naar voren doen, zonder verlies van nageeflijkheid, durchlassigkeit en drang naar voren.
Als het paard een bepaalde blokkade geeft in de vorm van kaak vastzetten, traag lopen, wegvalt, dan is het zaak het paard zo te sluiten, zodat er weer drang naar voren kan ontstaan.
Om dit te verkrijgen is het maken van overgangen esentieel. Dit kan in de vorm van stap/draf overgangen, maar ook het verkleinen van de passen.
Dit laatste noemen wij het "wachten" van het paard. Dit alles gebeurd puur en alleen op de zit, de handhulp laat het paard onderstussen het bit afkauwen.
Zodra het paard verkleint, en dus sluit, wordt er mbv de beenhulp het effect gegeven dat het paard vanuit de rug naar de hand toeloopt, met behoud en stimulering van de aktiviteit en ritme. Op dat moment kan de hand ontspannen worden.
De reden van het lage diepe, is het ultieme gymnastiseren vanuit de rug. Doot deze trainingswijze is het voor de combi met Tolstoi n.m. belangrijk dat ik een ONMIDDELIJKE reactie krijg voor het been.
Hier heeft Tol moeite mee, wat zich dus goed uit in de overgangen pa/pi/pa. Met name vanuit de piaffe naar de passage, waarbij het achterbeen vlugger en de rug meer moet dragen, is het voor Tol extra moeilijk.
En toch, ondanks zijn beperkingen, zit er toch steeds weer vooruitgang in. Hij wordt er beter in, losser en soepel. En zeker voor een paard op zijn leeftijd is dat voor mij een teken dat dit alles behalve slecht is...
Aqua8horse schreef:Even on topic....als er nu volgens een aantal mensen hier zoveel voordelen zijn (dat het paard er beter doorkomt en soepeler is) waarom is het dan verboden op wedstrijden?
Mireille1970 schreef:Ohhhhhhhhh maar dat MAG je geen LDR noemen, dat zijn klunzen die in plaats van te willen dammen willen rijden...
Tyrza schreef:En wat betreft Deurne...
Ik kreeg zondag een prachtcompliment van 1 van mijn leraren van Deurne, Marion Schreuder. Iemand die niet erg van de LDR methode is. Maar wel eerlijk is en zegt wat ze ziet.
Citaat:Alle oefeningen die wel gevraagd worden zijn geen trainingsdoelen Aimee.
Aimee schreef:Tyrza schreef:En wat betreft Deurne...
Ik kreeg zondag een prachtcompliment van 1 van mijn leraren van Deurne, Marion Schreuder. Iemand die niet erg van de LDR methode is. Maar wel eerlijk is en zegt wat ze ziet.
Ga je ook verraden wat dat compliment was?
friemel schreef:Alle oefeningen die wel gevraagd worden zijn geen trainingsdoelen Aimee.
Tyrza schreef:O.a. dat ie er zoveel beter aan stond dan vorig jaar, de pi/pa beter was en de aanleuning stiller was.
iets waar we zo hard voor hebben gewerkt