Zijgangen: alle oefeningen die ik ken.
- wijken ( het vele toegepaste wijken vanaf de middellijn naar de zijkant laat ik meestal links liggen, het bemoeilijkt mijn midellijn) in vele variaties en in alle gangen. Dikwijls wel van na de hoek naar de middellijn , of de hele diagonaal.
- schouderbinnenwaarts. Meestal op 4 sporen, dan heb ik wat reserve voor op wedstrijd. Ik oefen iets meer op de linkerkant omdat hij in alle werk de tendens heeft om te snel zijn linkerachtervoet naast zijn lichaam te zetten.
- travers, iets meer op de rechterkant, om dezelfde reden. Travers is nu ons aandachtspunt. Ik wil het soepeler, ruimer, kunnen schakelen en er gecontroleerder uitrijden.
- renvers, oefen ik af en toe. Ik vind het wel moeilijk naar timing en plaatsing.
- Appuyeren, idem als travers.
Verder ook
- keertwendingen in stap.
- ubertreten in stap
- travers en renvers stukken op de volte, (gecombineerd met volte vergroten en verkleinen) alle gangen.
Van mijn groepsdressuurlesgeefster moet ik dikwijls in galop op de volte buitenstelling rijden. Maar ik snap de oefening eigenlijk nog steeds niet. Niet het nut en niet de precieze plaatsing van de schouders, achterhand, buiging in de romp ...
Ze heeft het me al proberen uit te leggen, maar ik snap het nog steeds niet. Wie het hier eens tot in de details kan uitleggen, mag gerust proberen.
Wie nog ideeën heeft, laat maar komen.
Oh ja, nog een laatste, wij ( mijn paard en ik) rijden de zijgangen ook heel graag op de bospaden. Daar lijkt het nog best van al te gaan