Wie is er nog meer aan het puzzelen met de wissels?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Audesta

Re: Wie is er nog meer aan het puzzelen met de wissels?

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:42

Wat een herkenbare posts allemaal.

Ik heb zelf de neiging om nogal hard te stappen omdat mijn pensionada echt een heeeele voorwaartse is en ik dat gevoel altijd een beetje nastreef, ten onrechte.
Dus daar ligt voor mij heel veel focus: voorwaarts en actief stappen zonder te haasten en ruimte in het lijf en de passen.

De cruzado laatste maand wat meer focus op de wissel gehad, van rechts naar links gaat eigenlijk heel goed, andersom vind ze moeilijker. Maar we kwamen een beetje op het punt dat zodra we wat begonnen te verzamelen mevrouw zelf begon om te springen, heel of half :+ dus we laten ze weer even liggen.

koend

Re: Wie is er nog meer aan het puzzelen met de wissels?

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:55

Audesta, ik denk dat dit wijs is. Een tijdje aan de wissels werken en dan weer een tijdje niet.
Ik heb dat zo een heel jaar gedaan. Ik oefende telkens de wissels tot er een wedstrijd z1 aankwam, de paar weken vooraf stonden er dan weer geen vlkegende op het menu. Bij ons werkte dat prima.

Is jouw paard rechtsgebogen?
Ik merk bij heel wat paarden dat omspringen van holle, gemakkelijke kant naar de bolle kant gemakkelijker gaat dan andersom. De mijne is bijvoorbeeld links en omspringen naar rechts gaat het gemakkelijkst.

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 11:21

Fijne reactie inderdaad.

en ik blijf dat vermoeden ook nog even vasthouden :D
Als ik merk hoeveel je door ander werk goed voor elkaar te hebben, kunt sleutelen aan de gangen dan kán het bijna alleen maar effect gaan hebben ooit op de wissel.
Wij zetten nu vooral even in op heeeeel goed instappen met aandacht voor heel precieze buiging door het hele lijf. Ze is meer dan vlot en actief zat. Dus daar hoef ik juist niet aan te werken. Wél aan onderbrengen achterbenen met behoud van lengtebuiging en ontspanning.
Als ik daarna aandraaf en galoppeer heb ik een ander paard.

Al gaat de vooruitgang op dat vlak iets minder strak omdat we dan tussendoor ook nog gaan springen, crossen, galoptraining etc. en dan sneeuwt en vriest het ook nog eens tussendoor. Echt soms.....

Maar dan lijkt je even op een dood punt te zitten. En blijk je júist met de goede dingen bezig geweest. En voelde het dáárom zo méh. En rij de de volgende keer ineens de rit van je leven.

Dus ik hou hoop :7[/quote]

Lekker veelzijdig bezig dus! En het is dus bij elk paard anders maar, mijns inziens, wat bij elk paard wel hetzelfde is, is dat het werken aan de voorwaarden de sleutel zijn tot een goede wissel.
En wat je zegt, ineens valt er een kwartje en dan merk je resultaat van dat puzzelen aan je stap of een zijgang of een middengalop.

Ik heb best getwijfeld soms, zeker over dat niet mee- of na springen.... Maar het heeft mij juist doen werken aan echt goed sb rijden en bewust dat rechter achterbeen eronder rijden in een travers.
En dan lijkt het alsof hij ineens die wissel doorspringt :)

Dus zeker hoop houden!

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 11:26

koend schreef:
Zijgangen: alle oefeningen die ik ken.
- wijken ( het vele toegepaste wijken vanaf de middellijn naar de zijkant laat ik meestal links liggen, het bemoeilijkt mijn midellijn) in vele variaties en in alle gangen. Dikwijls wel van na de hoek naar de middellijn , of de hele diagonaal.
- schouderbinnenwaarts. Meestal op 4 sporen, dan heb ik wat reserve voor op wedstrijd. Ik oefen iets meer op de linkerkant omdat hij in alle werk de tendens heeft om te snel zijn linkerachtervoet naast zijn lichaam te zetten.
- travers, iets meer op de rechterkant, om dezelfde reden. Travers is nu ons aandachtspunt. Ik wil het soepeler, ruimer, kunnen schakelen en er gecontroleerder uitrijden.
- renvers, oefen ik af en toe. Ik vind het wel moeilijk naar timing en plaatsing.
- Appuyeren, idem als travers.
Verder ook
- keertwendingen in stap.
- ubertreten in stap
- travers en renvers stukken op de volte, (gecombineerd met volte vergroten en verkleinen) alle gangen.

Van mijn groepsdressuurlesgeefster moet ik dikwijls in galop op de volte buitenstelling rijden. Maar ik snap de oefening eigenlijk nog steeds niet. Niet het nut en niet de precieze plaatsing van de schouders, achterhand, buiging in de romp ...
Ze heeft het me al proberen uit te leggen, maar ik snap het nog steeds niet. Wie het hier eens tot in de details kan uitleggen, mag gerust proberen.

Wie nog ideeën heeft, laat maar komen.

Oh ja, nog een laatste, wij ( mijn paard en ik) rijden de zijgangen ook heel graag op de bospaden. Daar lijkt het nog best van al te gaan :)

Wat betreft die stelling naar buiten in galop: wat ik me kan voorstellen is dat als je paard teveel stelling naar binnen neemt, het kan helpen om te denken aan stelling naar buiten om de hals zo weer recht voor je te krijgen en het gewicht van die buiten schouder afgaat. Echt stelling naar buiten rijden doe ik niet meer (heb dat vroeger ook wel geleerd) maar naar mijn mening heeft het geen zin om de hals te verbuigen, naar welke kant dan ook.

En over de bospaden: dat idee heb ik vorig jaar van je overgenomen en dat heeft ons veel gebracht! :j

Mijn paard springt de wissel naar de holle kant juist weer makkelijker dus dat verschilt ook weer per paard.

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 11:31

Audesta schreef:
Wat een herkenbare posts allemaal.

Ik heb zelf de neiging om nogal hard te stappen omdat mijn pensionada echt een heeeele voorwaartse is en ik dat gevoel altijd een beetje nastreef, ten onrechte.
Dus daar ligt voor mij heel veel focus: voorwaarts en actief stappen zonder te haasten en ruimte in het lijf en de passen.

De cruzado laatste maand wat meer focus op de wissel gehad, van rechts naar links gaat eigenlijk heel goed, andersom vind ze moeilijker. Maar we kwamen een beetje op het punt dat zodra we wat begonnen te verzamelen mevrouw zelf begon om te springen, heel of half :+ dus we laten ze weer even liggen.

Pauzes nemen is altijd heel verstandig al zie ik het zelf als iets positiefs zodra je van die cadeau wissels krijgt. Dan snapt 'ie in elk geval wat de bedoeling is en als het spannende daarvan af is, komt het steeds meer op de hulp. Als het goed is hihi ;)

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:57

lletam schreef:
En over de bospaden: dat idee heb ik vorig jaar van je overgenomen en dat heeft ons veel gebracht! :j

Mijn paard springt de wissel naar de holle kant juist weer makkelijker dus dat verschilt ook weer per paard.

Ook nu weer blijkt een paard dus een individu, telkens weer leert de praktijk ons die les.
De instructeurs ( ik schreef bijna goeroes) die het op internet zo goed kunnen uitleggen moet je dus alleen maar ter inspiratie nemen, niet als absolute waarheid.