Iemand die zijn paard rond instelt, weet niet wat dressuur is

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 13:05

mce schreef:
Dorine92 schreef:
Er valt genoeg te zeggen maar het probleem is dat het vaak niet helder is wat mensen nastreven en wat expres en wat per ongeluk is, waardoor mensen maar ongelimiteerd afgebrand worden.
Grofweg heb je 3 kampen:
1) kamp ik wil mijn paard pertinent altijd voor de loodlijn hebben
2) ik streef naar een situatie waarin ik idealiter mijn paard altijd voor de loodlijn kan krijgen wanneer ik dat wil, maar ik durf best eens ofwel per ongeluk, ofwel expres achter de loodlijn te gaan omdat dit niet per se mijn einddoel in de weg ligt
3) ik vind het prima als mijn paard achter de loodlijn loopt, zolang ik maar punten en prijzen rij

Volgens mij hebben wij hier in dit topic met zijn allen gemeen dat wij allemaal tegen kamp 3 zijn. Dit is tevens de meest problematische groep wb paardenwelzijn.

Waar wij nu over praten is kamp 1 en kamp 2, en dan met name de onkunde/onmacht binnen kamp 1 en 2. Want zowel kamp 1 als 2 streven een mooie aanleuning na die licht en gelijk is, met een recht en gedragen paard, en een open frame. Kamp 1 gelooft niet dat dit middels de manier van trainen van kamp 2 kan, kamp 2 gelooft dat het wel middels de manier van trainen van kamp 1 kan, maar dat hun eigen manier wat meer ruimte biedt.
En zowel kamp 1 als 2 ziet vooral de fouten van het andere kamp. Dus kamp 1 zijn, in de ogen van kamp 2, soms mensen die hun paard niet helemaal over de rug en door het lijf hebben. En kamp 2 zijn, in de ogen van kamp 1, mensen die hun paard niet voor de loodlijn kunnen houden of andere fouten erin rijden.
Hoe dan ook, uiteindelijk zijn mensen elkaar aan het afkraken op de dingen die niet expres gaan, maar gewoon het gevolg zijn van onkunde en blinde vlekken. Want niemand is perfect. Die onkunde zie je dus in beide kampen, en het heeft beide gevolgen voor het paard. Maar we doen dit NIET EXPRES.
Het enige waar we elkaar op kunnen aanspreken, zijn elkaars blinde vlekken. Verder hebben we nog altijd hetzelfde doel voor ogen, en zijn we samen tegen kamp 3.

Het gevaar is dat, wanneer je iemand lekker vanaf je laptopje online wilt afbranden, je niet altijd zeker weet of je te maken hebt met iemand van kamp 2 icm onkunde, of iemand van kamp 3. Diegene van kamp 2 die gewoon vastloopt, kan beter hulp gebruiken, dan massaal de grond in geboord te worden. Anders gaat diegene namelijk steun vinden in kamp 3, waar diegene wel wordt geaccepteerd met zijn onkunde zolang hij punten blijft scoren. En zo glijden we af

Diegene van kamp 2 die gewoon vastloopt, kan beter hulp gebruiken, dan massaal de grond in geboord te worden.

maar als je dan oplossingen aandraagt die mogelijk kunnen helpen oorzaak en gevolg op te lossen is er ook geen interesse,

"Je".. wie is dat? Bepje de moraalridder vanachter haar laptopscherm? Of iemand die zelf weet hoe je tot het punt komt waar de ruiter in kwestie vastloopt? Die zelf weet tegen welke moeilijkheden je aanloopt onderweg daar naartoe, en daar waar je nu bent? Die weet op welke manieren je dat kunt oplossen? En die dan ook weet hoe dit het beste aanpakt zonder in te leveren op andere vlakken? En die dan ook weet waar je dan vervolgens weer tegenaan gaat lopen en hoe je dat oplost? Die wellicht zelfs afwegingen kan maken om eens tijdelijk op 1 vlak wat in te leveren om iets anders beter te krijgen, om dit vervolgens weer recht te trekken?
Nope. Meestal is het dus Bepje de moraalridder die helemaal geen idee heeft en het vooral zelf erg goed weet, maar nog niks gepresteerd heeft. Wat uiteraard niet komt door een gebrek aan talent :+

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-24 13:05

@Electra63 Nee, dat gebeurt vooral achter de schermen...al doet Werth het ook nog in het openbaar hoor. Had jij geacht dat Charlotte paarden tot moes slaat om ze goed te krijgen? Nee, dat zag je ook niet, maar dat deed ze wel.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 13:10

manubres schreef:
Een paard dat achter de loodlijn loopt, wordt altijd geremd in het achterbeen naar voren zetten. Of je moet een hele temperamentvolle hebben die ondanks het remmen erdoorheen kan lopen, maar die voelt dan enorm veel spanning in zijn halsspier.

Kun je uitleggen hoe dit werkt?
Wat gebeurt er dan waar in het lijf wat invloed heeft op het voorbeen? En is dit voor elk paard hetzelfde?

Ik moet hierbij altijd denken aan die uitleg die er ooit veelvuldig was . Dat je zelf ook niet je hoofd zus en zo kon bewegen als je rug zo en zo bewoog. Als ik dat dan uitprobeerde bleek ik mijn hoofd volledig onafhankelijk van mijn rug te kunnen bewegen. Rug bol, hoofd achterover. Rug hol, hoofd voorover en mijn benen doen al helemaal niet mee aan dat circus.

Nu ben ik geen paard maar een mens. Dus misschien zit het in het geval van een paard anders?

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 13:10

mce schreef:
Dorine92 schreef:

Er valt genoeg te zeggen maar het probleem is dat het vaak niet helder is wat mensen nastreven en wat expres en wat per ongeluk is, waardoor mensen maar ongelimiteerd afgebrand worden.
Grofweg heb je 3 kampen:
1) kamp ik wil mijn paard pertinent altijd voor de loodlijn hebben
2) ik streef naar een situatie waarin ik idealiter mijn paard altijd voor de loodlijn kan krijgen wanneer ik dat wil, maar ik durf best eens ofwel per ongeluk, ofwel expres achter de loodlijn te gaan omdat dit niet per se mijn einddoel in de weg ligt
3) ik vind het prima als mijn paard achter de loodlijn loopt, zolang ik maar punten en prijzen rij

Volgens mij hebben wij hier in dit topic met zijn allen gemeen dat wij allemaal tegen kamp 3 zijn. Dit is tevens de meest problematische groep wb paardenwelzijn.

Waar wij nu over praten is kamp 1 en kamp 2, en dan met name de onkunde/onmacht binnen kamp 1 en 2. Want zowel kamp 1 als 2 streven een mooie aanleuning na die licht en gelijk is, met een recht en gedragen paard, en een open frame. Kamp 1 gelooft niet dat dit middels de manier van trainen van kamp 2 kan, kamp 2 gelooft dat het wel middels de manier van trainen van kamp 1 kan, maar dat hun eigen manier wat meer ruimte biedt.
En zowel kamp 1 als 2 ziet vooral de fouten van het andere kamp. Dus kamp 1 zijn, in de ogen van kamp 2, soms mensen die hun paard niet helemaal over de rug en door het lijf hebben. En kamp 2 zijn, in de ogen van kamp 1, mensen die hun paard niet voor de loodlijn kunnen houden of andere fouten erin rijden.
Hoe dan ook, uiteindelijk zijn mensen elkaar aan het afkraken op de dingen die niet expres gaan, maar gewoon het gevolg zijn van onkunde en blinde vlekken. Want niemand is perfect. Die onkunde zie je dus in beide kampen, en het heeft beide gevolgen voor het paard. Maar we doen dit NIET EXPRES.
Het enige waar we elkaar op kunnen aanspreken, zijn elkaars blinde vlekken. Verder hebben we nog altijd hetzelfde doel voor ogen, en zijn we samen tegen kamp 3.

Het gevaar is dat, wanneer je iemand lekker vanaf je laptopje online wilt afbranden, je niet altijd zeker weet of je te maken hebt met iemand van kamp 2 icm onkunde, of iemand van kamp 3. Diegene van kamp 2 die gewoon vastloopt, kan beter hulp gebruiken, dan massaal de grond in geboord te worden. Anders gaat diegene namelijk steun vinden in kamp 3, waar diegene wel wordt geaccepteerd met zijn onkunde zolang hij punten blijft scoren. En zo glijden we af

Diegene van kamp 2 die gewoon vastloopt, kan beter hulp gebruiken, dan massaal de grond in geboord te worden.

maar als je dan oplossingen aandraagt die mogelijk kunnen helpen oorzaak en gevolg op te lossen is er ook geen interesse,

zitten we dan in je oipmerking: maar gewoon het gevolg zijn van onkunde en blinde vlekken. Want niemand is perfect

zeker niemand is perfect, en je kunt ook niet "äfkijken" hoe zij het doen, want elk paard is verschillend je moet proberen te filteren wat voor jou kan helpen

en iemand helpen is geen schande ben enorm blij met alle hulp die ik gehad heb - en dat mensen bereid waren kennis te delen -

Oh je hebt er nog wat bij getypt. Ja, soms zitten we dan inderdaad in het vlak van de onkunde of blinde vlekken. En dan gaan allemaal mensen dingen roepen, want ze weten het allemaal beter. Hoezo moeten ze dan naar Bepje de moraalridder luisteren? Want misschien maakt die het wel erger.
Je moet iemand hebben die zichtbaar resultaten heeft geboekt. Ofwel door zelf op dat niveau iedereen zoek te rijden, ofwel door de ene na de andere lesklant af te leveren die iedereen zoek rijdt

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 13:14

manubres schreef:
@Dorine92 Ik ben het met je eens dat op of voor de loodlijn niet altijd heilig is, omdat het uitmaakt of dit met een ontspannen halsspier en meegevende hand is.

Maar ik weet niet of jij het ziet, ik zie op Insta en TikTok elke dag filmpjes voorbij komen en daarvan zie ik bij dressuur gereden paarden zo'n 90% in elkaar getrokken en vaak achter de loodlijn lopende paarden. Dan denk ik dat het nodig is eens zwart-wit te zeggen: achter de loodlijn heeft geen meerwaarde voor een dressuurafrichting. Daarna zou je het absoluut verder kunnen nuanceren.

Ik zie zulke filmpjes ja, maar je denkt toch niet dat die mensen ineens wel kunnen paardrijden als ze voor de loodlijn moeten blijven? Dan doen ze wel weer andere dingen fout, zoals voor de loodlijn met weggedrukte rug. Dus nee, ik ben niet voor zwart-wit. Ik ben voor keiharde jurering zodat alleen de ruiters van de goede instructeurs doorstromen naar hogere niveaus

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-24 13:17

pol013 schreef:
manubres schreef:
Een paard dat achter de loodlijn loopt, wordt altijd geremd in het achterbeen naar voren zetten. Of je moet een hele temperamentvolle hebben die ondanks het remmen erdoorheen kan lopen, maar die voelt dan enorm veel spanning in zijn halsspier.

Wat gebeurt er dan waar in het lijf wat invloed heeft op het voorbeen? En is dit voor elk paard hetzelfde?

Ik moet hierbij altijd denken aan die uitleg die er ooit veelvuldig was . Dat je zelf ook niet je hoofd zus en zo kon bewegen als je rug zo en zo bewoog. Als ik dat dan uitprobeerde bleek ik mijn hoofd volledig onafhankelijk van mijn rug te kunnen bewegen. Rug bol, hoofd achterover. Rug hol, hoofd voorover en mijn benen doen al helemaal niet mee aan dat circus.

Nu ben ik geen paard maar een mens. Dus misschien zit het in het geval van een paard anders?

Dat zit biomechanisch zo in elkaar. Met de neus achter de loodlijn breek je de beweging naar de lange rugspier af. Maar ga gewoon eens wat filmpjes kijken in slow motion en regelmatig even op stil zetten: wat gebeurt er met de zuivere takt, hoe is de beenzetting, hoever komt het achterbeen onder de massa, hoeveel spanning staat er op de halsspier. Als jij continu je nekspier heb aangespannen, weet je vast wel hoe dat voelt als je verzurig krijgt.

En ik weet niet hoe jouw lichaam in elkaar zit. Maar als ik mijn rug hol maak, kunnen mijn benen moeilijker naar voren komen. Doe ik mijn kin op de borst kan ik moeilijker mijn benen omhoog en naar voren brengen. Als ik dit wel doe voel ik spanning in mijn nek. Doe ik mijn neus naar voor of zelfs wat omhoog dan voel ik geen spanning in de nek en kan ik mijn benen hoog en ver naar voren brengen.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-24 13:19

Dorine92 schreef:
manubres schreef:
@Dorine92 Ik ben het met je eens dat op of voor de loodlijn niet altijd heilig is, omdat het uitmaakt of dit met een ontspannen halsspier en meegevende hand is.

Maar ik weet niet of jij het ziet, ik zie op Insta en TikTok elke dag filmpjes voorbij komen en daarvan zie ik bij dressuur gereden paarden zo'n 90% in elkaar getrokken en vaak achter de loodlijn lopende paarden. Dan denk ik dat het nodig is eens zwart-wit te zeggen: achter de loodlijn heeft geen meerwaarde voor een dressuurafrichting. Daarna zou je het absoluut verder kunnen nuanceren.

Ik zie zulke filmpjes ja, maar je denkt toch niet dat die mensen ineens wel kunnen paardrijden als ze voor de loodlijn moeten blijven? Dan doen ze wel weer andere dingen fout, zoals voor de loodlijn met weggedrukte rug. Dus nee, ik ben niet voor zwart-wit. Ik ben voor keiharde jurering zodat alleen de ruiters van de goede instructeurs doorstromen naar hogere niveaus

Daar heb je zeker een punt. Het gaat ook niet alleen om die loodlijn. Maar als de basis al niet in orde is, zal de rest dat ook nooit zijn. Op een verkeerd fundament kan je niet bouwen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 13:20

manubres schreef:
pol013 schreef:

Dat zit biomechanisch zo in elkaar. Met de neus achter de loodlijn breek je de beweging naar de lange rugspier af. Maar ga gewoon eens wat filmpjes kijken in slow motion en regelmatig even op stil zetten: wat gebeurt er met de zuivere takt, hoe is de beenzetting, hoever komt het achterbeen onder de massa, hoeveel spanning staat er op de halsspier. Als jij continu je nekspier heb aangespannen, weet je vast wel hoe dat voelt als je verzurig krijgt.

En ik weet niet hoe jouw lichaam in elkaar zit. Maar als ik mijn rug hol maak, kunnen mijn benen moeilijker naar voren komen. Doe ik mijn kin op de borst kan ik moeilijker mijn benen omhoog en naar voren brengen. Als ik dit wel doe voel ik spanning in mijn nek. Doe ik mijn neus naar voor of zelfs wat omhoog dan voel ik geen spanning in de nek en kan ik mijn benen hoog en ver naar voren brengen.

Elke spier die je continu aan spant verzuurd. Daarom wisselen we in training veelal graag van hoofd en halshouding. Als jij constant naar boven kijkt ga je echt wel last krijgen. Want je hebt altijd meerdere spiergroepen die elkaar ‘ondersteunen/tegen werken’ om tot eender welke houding te komen, dus wat je ook doet. Er is altijd een spiergroep met hogere spanning.
Dat is hoe het ‘bio mechanisch’ werkt bij elk levend wezen.

Verder lopen wij op twee benen dus daar gaat de hele vergelijking al mis. Wanneer men gaat vergelijken met het menselijk lichaam is de discussie imo over.. :o

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 13:24

Nope. Meestal is het dus Bepje de moraalridder die helemaal geen idee heeft en het vooral zelf erg goed weet, maar nog niks gepresteerd heeft. Wat uiteraard niet komt door een gebrek aan talent :+

Dank je voor het complimt,

als je de oplossingen gezien/gelezen hebt - in de pots n.a.v. een vraag, in dit topic m.b.t. de grote zwarte - kan het een oplissing zijn voor DIE vraag, en dat is geen tip niet van een moraalridder

probeer het eens te filterern dan komen er best goede tips, ik zit hier niet om iemand afteschieten maar om hopenlijk voor een ieder afzonderlijk met bruikbare tips

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-24 13:26

@Ayasha Het is puur voor een stukje bewustwording. Natuurlijk is een mens anders dan een paard, maar toch werkt het wel zo bij een paard. Ga gewoon eens wat filmpjes kijken in slow motion en goed letten op de halshouding en het ondertredende achterbeen en voorgrijpende voorbeen. Hoever komen die als een neus achter de loodlijn is. En als het been wel naar voren komt, hoeveel spanning geeft dat op de halsspier.

En afwisselen met hoofdhalshouding is altijd goed, maar dan niet (bewust) achter de looldijn.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 13:29

manubres schreef:

Echt??

paradeert door kantoor.......
Daar heb ik nou echt helemaal geen last van. Ik kan mijn been in alle situaties even ver omhoog gooien.
Maar goed, ik ben nog steeds geen paard ondanks mijn imitatie van een uitgestrekte draf.
Laatst bijgewerkt door pol013 op 08-11-24 13:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 13:31

Pol: zit jij alleen op kantoor? :))

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 13:32

Ayasha schreef:
Pol: zit jij alleen op kantoor? :))

}:0 thuis werken gelukkig

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-24 13:32

pol013 schreef:
manubres schreef:

Echt??

Daar heb ik nou echt helemaal geen last van. Ik kan mijn been in alle situaties even ver omhoog gooien.
Maar goed, ik ben nog steeds geen paard ondanks mijn imitatie van een uitgestrekte draf.

Haha...dan ben je waarschijnlijk hypermobiel, net als Total US :D

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 13:36

mce schreef:

als je de oplossingen gezien/gelezen hebt - in de pots n.a.v. een vraag, in dit topic m.b.t. de grote zwarte - kan het een oplissing zijn voor DIE vraag, en dat is geen tip niet van een moraalridder

probeer het eens te filterern dan komen er best goede tips, ik zit hier niet om iemand afteschieten maar om hopenlijk voor een ieder afzonderlijk met bruikbare tips

Wat ik probeer te zeggen is dat je nog zo hard kunt roepen hoe goed de tips zijn .. het verandert niks. Als het niet opgepakt wordt landt het blijkbaar niet omdat:
A) het niet op de juiste manier gebracht wordt
B) het geen goede tip is
C) de omstandigheden niet juist zijn (= degenen die de tip niet opvolgen scoren hoger)
Dat C aangepakt moet worden is duidelijk, maar lijkt mij de beste oplossing voor A nog altijd dat mensen eerst eens even laten zien hoe je de Olympische Spelen wint, op zo'n manier dat zelfs de huidige jurering er niet omheen kan, en dan gaan vertellen hoe je dat het beste kunt bereiken.
Je kunt het ontkennen maar achter je toetsenbord ga je maar een select groepje bereiken. Meestal degenen die geen instructeur hebben en zelf maar wat aankloten. En dan dus je tip PROBEREN op te volgen maar er ondertussen weer 6 nieuwe problemen bij krijgen door de verandering van koers

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 13:37

manubres schreef:
Haha...dan ben je waarschijnlijk hypermobiel, net als Total US :D

Nee ik ben niet hypermobiel. Zo ver zit ik niet op die schaal van flexibiliteit.
Maar ik zit waarschijnlijk wel wat 'uit het midden' van die schaal. Zoals dat vaak werkt met gemiddelden. Je hebt mensen die er links naast zitten en mensen die er rechts naast zitten.

En dat herken ik dus ook bij mijn paarden. Dat elk lichaam anders is en een andere voorkeur heeft en daarmee een andere bewerkingsvorm (aka dressuur rijden) die goed werkt voor dat dier om optimaler te gaan bewegen.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 13:37

Buiten het feit dat ik het met je eens ben dat het geen gewenste houding is en het op den duur voor verzuring en andere blessures zal zorgen.

Hoe verklaren we vanuit deze theorie achter ll=voorbeen beperkt dan de immer hoog scorende benen zwaaiers in de ring. Op druk, achter ll met weggedrukte rug en voorbenen tot aan de neus. Dat zou dan niet mogelijk moeten zijn toch?

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 13:42

Dorine92 schreef:
mce schreef:

Wat ik probeer te zeggen is dat je nog zo hard kunt roepen hoe goed de tips zijn .. het verandert niks. Als het niet opgepakt wordt landt het blijkbaar niet omdat:
B) het geen goede tip is
C) de omstandigheden niet juist zijn (= degenen die de tip niet opvolgen scoren hoger)
Dat C aangepakt moet worden is duidelijk, maar lijkt mij de beste oplossing voor A nog altijd dat mensen eerst eens even laten zien hoe je de Olympische Spelen wint, op zo'n manier dat zelfs de huidige jurering er niet omheen kan, en dan gaan vertellen hoe je dat het beste kunt bereiken.
Je kunt het ontkennen maar achter je toetsenbord ga je maar een select groepje bereiken. Meestal degenen die geen instructeur hebben en zelf maar wat aankloten. En dan dus je tip PROBEREN op te volgen maar er ondertussen weer 6 nieuwe problemen bij krijgen door de verandering van koers

Dan is het trieste resultaat dus: er is geen goede instructie (goede niet te na gesproken) die ervoor voor kan zorgen dat er een goede baisis/fundament is.

Dus ook de instructie hier op bokt doet niets met tips! Zijn niet altijd van moraalridders.

Dan haak ik af

even als afsluiter - imo - happy atleet, kracht, souplesse, blij, charmant, fijn voorgesteld door Daniel Bachman Andersen,
(met en zonder fouten maakt men meestal niets, ook hier zullen punten ter verbetering zijn)

https://www.youtube.com/watch?v=DW-LNxf74W0
Laatst bijgewerkt door mce op 08-11-24 13:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 13:49

mce schreef:
Dorine92 schreef:

B) het geen goede tip is

Dan is het trieste resultaat dus: er geen goede instructie die ervoor voor kan zorgen dat er een goede baisis/fundament is.
Dus ook de instructie hier op bokt doet niets met tips!

Dan haak ik af.

"de instructie" en "tips" zijn nogal ruime begrippen.
Er zijn superveel instructeurs op bokt, en er zijn al helemaal superveel tips (en niet per se alleen maar goede :') )
Een heel groot deel hier op bokt denkt de wijsheid in pacht te hebben. Ze roepen allemaal om het hardst en haken af als niemand naar hun geschreeuw luistert.
Hoe ga je hier onderscheid in maken? Ik denk dat verreweg de meeste mensen toch echt gaan luisteren naar degene die zelf heeft bewezen dat het echt werkt

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-24 13:52

c_alsemgeest schreef:
Buiten het feit dat ik het met je eens ben dat het geen gewenste houding is en het op den duur voor verzuring en andere blessures zal zorgen.

Hoe verklaren we vanuit deze theorie achter ll=voorbeen beperkt dan de immer hoog scorende benen zwaaiers in de ring. Op druk, achter ll met weggedrukte rug en voorbenen tot aan de neus. Dat zou dan niet mogelijk moeten zijn toch?

Ik zeg al, sommige paarden zijn zulke grote bewegers die kunnen die benen omhoog wapperen maar wel met enorm veel spanning in de spieren en op de nek en hals. Ik heb zelf een paard gekocht dat toch wel in het rijtje toppaarden hoort. Dat paard is goedgekeurd maar zat lichamelijk volledig vast in het lichaam, zelfs de dierenarts zag dat niet. Die paarden compenseren het met benengewapper. Toen ik haar thuis had vroeg iemand mij: hoe beweegt ze. Ik zei: ik weet het niet goed, ze lijkt goed te bewegen maar er beweegt geen lichaamsdeel mee in de beweging. Later bleek dat haar lichaam totaal geblokkeerd was, haar spieren hard, de fascia hard en nog bewoog ze voor het oog 'goed'.

Maar ga de proeven van de toppaarden maar eens analyseren puur op takt van de beweging, de balans (voor de juiste balans hoort het diagonale beenpaar even hoog te komen), de verbinding van voor met de achterhand (bij een valse knik in de hals is de verbinding met de lange rugspier weg) , de plaats van het kruis (met een hoog kruis krijg je een holle rug en geen echte verzameling), de schwung in de rug, hoever een achterbeen onder de massa komt (met name bij de uitgestrekte draf zie je vaak dat het achterbeen niet meekomt) en de spanning op de halsspier.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 13:54

Ojaaa we gaan weer driehoekjes en lijntjes trekken ondanks dat al heel vaak aan je uitgelegd is dat dit incorrect is. Zeker op het moment dat er een andere gang dan arbeiddraf wordt gevraagd.

Maar you do you. Niemand snapt het behalve jij en een handjevol mensen die zelf ook niks representatiefs kunnen laten zien :j

Tabbladen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 13:56

pol013 schreef:
manubres schreef:

Echt??

Haha heerlijk. :))

Maar dit plaatje is misschien een antwoord op je vraag.
Vanaf de achterkant van de schedel loopt een pees tot de schoft die dan over gaat in een andere die weer door loopt tot de staart. Hoe het mij is uitgelegd (en dit is uiteraard een simplificatie) is dat als de hals extreem rond buigt, of als het hoofd heel laag bij de grond komt, er zoveel spanning op de pees staat dat de wervelkolom aan de achterkant wat omhoog komt om dat te compenseren. Dan kan het achterbeen minder goed ondertreden omdat het bekken niet goed kan kantelen en komt het paard dus op de voorhand terecht.

Afbeelding

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-24 13:58

996981 schreef:
Ojaaa we gaan weer driehoekjes en lijntjes trekken ondanks dat al heel vaak aan je uitgelegd is dat dit incorrect is. Zeker op het moment dat er een andere gang dan arbeiddraf wordt gevraagd.

Maar you do you. Niemand snapt het behalve jij en een handjevol mensen die zelf ook niks representatiefs kunnen laten zien :j

Oooooooooooooooooooooooooooooo, ik dacht dat je weg bleef :x
Ik heb het niet over lijntjes, maar kijken wat je ziet. En een oog kan in beweging niet alles waarnemen. daarom zou je eens wat vaker het beeld in slow motion moeten zetten of stil zetten, dat geeft veel informatie. Maar ik weet allaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaang dat ik jou toch niet kan overtuigen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 14:01

pol013 schreef:
manubres schreef:

Echt??

Proest :')

Sorry, voor de rest heb ik geen inhoudelijke inbreng in dit overigens zeer interessante topic.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 14:05

Ik denk dat verreweg de meeste mensen toch echt gaan luisteren naar degene die zelf heeft bewezen dat het echt werkt[/quoteDorine92]

dan zal het zoeken geblazen zijn, ;(

haak af anders krijg ik weer de opmerking dat ik m'n gelijk wil halen.