Drie jaar en nog niet ingereden?! Schandalig!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

saddledancer

Re: Drie jaar en nog niet ingereden?! Schandalig!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 13:00

Bedankt voor de positieve reacties :)

Ik zal er zo even goed voor gaan zitten om een fatsoenlijke reactie te schrijven, maar ik ben nu even aan het werk :') mijn collegas vinden het niet zo heel erg dat ik constant op mijn telefoon zit de laatste dagen, want ze weten waar de discussie over gaat haha, maar zij hebben nu al bijna alle stallen gemest en ik ongeveer een halve :')

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 13:13

Hahahah, achja je maakt een soort van positieve 'reclame' (niet t juiste woord, maar je snapt wat ik bedoel denk ik) voor ze, dus dan nemen ze dat vast voor lief ;)

Werk ze!

saddledancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 15:26

darkadia schreef:
Hahahah, achja je maakt een soort van positieve 'reclame' (niet t juiste woord, maar je snapt wat ik bedoel denk ik) voor ze, dus dan nemen ze dat vast voor lief ;)

Werk ze!

hahaha ja, t zijn sowieso leuke jongens hoor, iedereen heeft zo zijn ding dat we voor elkaar 'coveren' :p
(voor mij zijn dat mijn iets te regelmatige rookpauzes en mijn lichtelijke telefoon verslaving :') )
dankje! :j

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 08:27

Kwam net dit ook nog even tegen, geef mij dan maar een recreatie paard wat met 5/6 word in gereden, dan deze gruwel daden
http://www.peta.de/Derby#.VYUHevntmko

Lees het artikel ook even door, de beelden word ik misselijk van en ook enorm boos.
In de dressuur sterven geen paarden op deze manier en ook kinderen die op de gym zitten blijven in leven

Maar 2 jarige paarden , sorry ook de oudere paarden zouden hier onder lijden.
Lekker met de zweep erover , iedereen op bokt gaat steigeren als je je zweep gebruikt en dit mag een 2 jarige op deze manier behandelen,
Mensen mensen waar is het verstand als het om paarden gaat, helaas vaak in de portemonnee als het om dit soort sporten gaat, ik vind dit geen sport, dit gaat puur om de mens en niet om het welzijn van het paard

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 08:41

Midgie, dat zijn gewoon ernstige gevallen. Ik ga er niet eens meer tijd aan besteden om erop te reageren. In elke tak van de paardensport zitten rotte appels en ernstige gebeurtenissen. Zelfs bij elke sport. Praat ik het goed? Nee. Sta ik open voor discussie en de andere kant van het verhaal? Ja. Ik vind het veel te interessant om de discussie te lezen, maar vervelend dat jij daar niet open voor staat.

Deze discussie gaat nog steeds niet over de rensport, of die goed of slecht is, maar over het op 3 jaar inrijden. Saddledancer geeft aan hoe zij dat doen en waarom. Jij echter geeft 0,0 informatie over wat jij doet. Hoe etc.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 09:24

Ook ik heb je link bekeken, en ja het is naar wat er te zien is en beschreven wordt, is het het realistische beeld van de rensport in het algemeen? Nee dat denk ik niet. En ik zal uitleggen waarom.
Dit is geplaatst door de PETA, en elke dierenwelzijnsorganisatie (trouwens dit geldt ook voor organisaties die opkomen voor mensenrechten), geeft altijd de ergste beelden weer, omdat mensen daar nu eenmaal gevoelig voor zijn, en ze dan wel het goede doel willen steunen om er iets aan te doen.
Daarbij gaat dit enkel over de race industrie in Amerika, en saddledancer gaf zelf al aan dat het wel een harde business is en niet overal hetzelfde aan toe gaat. Als je de paarden niet juist voorbereid op het werk zullen ze zeker stuk gaan op de baan, en ja dat is absoluut verschrikkelijk en vind ik ook niet kunnen.
Maar ook in de dressuursport zijn er paarden die gewoon met pijn lopen, en dan ineens 'het' niet meer willen doen voor de baas en blijkt er vaak dat ze compleet vast zitten of ernstige artrose hebben. Er lopen namelijk helaas ook in de dressuur paarden mee die hoge punten scoren door show, maar die niet correct gereden worden (hoofd in de krul, rug weggedrukt etc).

Verder eens met deeetjeeuh, het gaat hier in de discussie niet over renpaarden, maar over het inrijden van paarden in het algemeen, en je hebt mijn vorige post met vraag aan jou gewoon genegeerd. Daarin vroeg ik je namelijk hoe jij het zou doen, wat en hoe vaak. Ik wil weleens een trainingsschema zien van hoe jij het zou aanpakken. Nu geef je daar 0,0 inzicht in.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 09:37

Nou ik heb die info al eerder gegeven hoe ik het doe, dus lees even terug

Grappig dat mensen afhaken als er nare beelden komen en excuses er voor gaan zoeken,het feit alleen al dat het dier zo vooruit geslagen word dat moet toch al afschuw op roepen, en je zegt gewoon een ongeluk, nou sorry dit is vragen om ongelukken,
Ik heb nog nooit gehoord dat er 1000 paarden per jaar verongelukken in de dressuur,
Blessures gereden ok, dat gebeurd , maar hoeft ook vaak niet te gebeuren,maar een paard wat op te jongen leeftijd in gereden word is gewoon niet goed te praten, ja alleen als het om geen geduld en geld gaat,

Sommige jonge dieren race maar een keer en dan is het af afgelopen voor ze, dan gaat het toch niet meer om dieren welzijn?? maar om de kick van de mens??

Ik blijf bij mijn standpunt dat je niet op een 2 jarig paard hoort te gaan zitten , daar kan ik niet open voor staan nooit , ook een vind ik dat je niet op een 3 jarige hoort, waarom zo een haast, zeker als je recreatief bezig ben ?

Ik denk weet eigenlijk zeker dat iemand die in de stallen werkt niet weet wat er achter gesloten deuren gebeurd,
Dat geld ook in de dressuur vaak, western en ook in de parelli wereld gebeuren er andere dingen dan wij te zien krijgen, zeker als het om geld draait,
Maar idd dat heb je helaas overal

Verder stop ik in deze discussie, want mijn mening is wel duidelijk toch?

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 09:41

Dat "gered van de slacht" in dat filmpje, erg Amerikaans vind ik. Alsof de slacht net zo'n erg lot voor de dieren is als het lijden dat er op de beelden wordt getoond.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 10:29

midgie schreef:
Nou ik heb die info al eerder gegeven hoe ik het doe, dus lees even terug

Ik blijf bij mijn standpunt dat je niet op een 2 jarig paard hoort te gaan zitten , daar kan ik niet open voor staan nooit , ook een vind ik dat je niet op een 3 jarige hoort, waarom zo een haast, zeker als je recreatief bezig ben ?

Verder stop ik in deze discussie, want mijn mening is wel duidelijk toch?

Ja jij zou niet op zon jong paard al gaan rijden en dat is je goed recht. Zelf zou ik ook niet met 3 al beginnen, zoals ook eerder aangegeven. Maar ik heb mijn paard dan ook voor de hobby en dus inderdaad geen haast met hem. Ben dus ook duidelijk in mijn mening, maar geen reden om uit de discussie te stappen, ik vind het namelijk wel interessant om te lezen waarom andere mensen het anders doen; en vooral HOE zij dat dan doen.

Wat betreft die info, het enige wat ik terug kan vinden is dat je er een met 7 jaar hebt ingereden en ervoor de oefeningen aan de hand hebt geleerd. Maar ik zie nergens iets terug over hoe vaak per week je trainde (zowel aan de hand als met het inrijden), hoe lang en hoeveel longeerwerk je gedaan hebt. Daar zou ik graag meer info over willen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 10:58

Peta geeft zeer gekleurde informatie uit die niet representatief is voor de hele doelgroep. Als je met goede info wilt komen, is het belangrijk om de bron kritisch te bekijken. Punt is dat peta een standpunt in neemt en vanuit daar alleen op zoek gaat naar datgene dat hun standpunt bevestigd en presteren het zelfs om dan te zeggen dat die de situatie is voor de hele populatie. Dat is dus een recept voor tunnelvisie en onjuiste manier van degelijk onderzoek doen.

Net als mijn voorganger sluit ik mij daar ook bij aan: Ik ben ook geïnteresseerd in de aanpak van mensen die het anders doen dan ik :)
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 20-06-15 11:02, in het totaal 1 keer bewerkt

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 11:01

vuurneon schreef:
Peta geeft zeer gekleurde informatie uit die niet representatief is voor de hele doelgroep. Als je met goede info wilt komen, is het belangrijk om de bron kritisch te bekijken. Punt is dat peta een standpunt in neemt en vanuit daar alleen op zoek gaat naar datgene dat hun standpunt bevestigd en presteren het zelfs om dan te zeggen dat die de situatie is voor de hele populatie. Dat is dus een recept voor tunnelvisie en onjuiste manier van degelijk onderzoek doen.

dat wil niet zeggen dat deze wantoestanden niert gebeuren....

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 11:03

Maar dat zeg ik ook niet ;) ik zeg alleen dat het geen correcte representatie is van de populatie

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 11:06

@Vuurneon en dat is precies wat ik ook al aangaf in mijn post. Ontken absoluut niet dat het gebeurt, maar dit soort organisaties geven inderdaad een gekleurd beeld.

Johnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 11:18

Gekleurd beeld of niet, het gebeurd.
En het zou niet moeten mogen gebeuren.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 11:21

En dat zegt ook niemand...
Maar op basis van die info kun je er geen conclusie aan verbinden over de populatie. Daarvoor is het geen goed representatief onderzoek.

Dat ik alleen foto's laat zien van mensen zijn die hun paard verwaarlozen maakt dat ook gelijk dat alle mensen die paarden hebben hun dier maar verwaarlozen? ;)

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 09:25

PETA wil elke vorm van paardensport verbieden. Dus volgens hun mag jij er ook niet meer op, be carefull what you wish for.

Mijn reactie op het filmpje, zodat ik gewoon in alles even de andere kant kan belichten:

Er sterven 1000 paarden per jaar op de baan. Je moet je beseffen dat er ook getrained word op de baan. Dus de locatie klinkt heel erg maar dat zou hetzelfde zijn wanneer er in de recreatie/sport in de VS 1000 in de bak zouden sterven. En ik vrees dat je aan dat aantal in een continent van die grote ook wel komt.

Het is maar net hoe je dat verwoord i.m.o.

Over die schermen als een paard daar gewond ligt, er komen ook hele kleine kinderen naar de koers. Dat word gewoon gedaan om het publiek te beschermen, niet om iets te willen verbergen.

En dat het niet gefilmd mag worden? Als iemand mijn gewonde paard gaat filmen kan hij ook antwoord verwachten, zo respectloos, gadverdamme. Want ik en menig andere eigenaar/trainer staat daar gewoon keihard te janken. Dan hoef ik ook geen camera in mijn gezicht.

Dat het slachten in Amerika dramatisch geregeld is kan ik alleen maar beamen, daar moeten ze in dat land echt iets aan gaan doen want dat gaat nergens over.

Mooi dat geredde paard van de slacht, wie weet ging dat paard met een hele goede reden naar de slacht. Dat stuk over zijn fantastische afstamming is bijna lachwekkend, dat soort hengsten zitten in 90% van de paarden daar. Dus nou doen alsof het raar is dat zo'n geweldig gefokt paard dood moest geeft aan dat ze echt 0 verstand hebben van bloedlijnen.

Over de 'doping' , de doping in Amerika is naar mijn weten heftiger dan hier. Er word echter wel veel op gecontroleerd. Wat ik echter stuitend vind is het beeldmateriaal, want dat lijkt mij veel eerder een paard wat gewoon behandeld word. Ja de medische begeleiding is veel uitgebreider, is dat slecht? Deze paarden worden behandeld als topatleten, en een atleet heeft meer nodig dan een vitaminepil. Zouden veel recreatiepaarden ook blij van worden, van vaker naar de fysio of eens ingespoten worden voor hun artrose.

De laatste minuut gaat nergens over en dat soort mensen moeten ze een levenslang verbod op paardenhouden geven( van Nehro). Dus ja, er zijn ook rotte appels in die sport. Wil niet zeggen
dat de hele sport rot is.