Tja... Dan mag je M starten maar ik rijd bitloos. En nu?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 20:39

essie_blue schreef:
Sorry maar ook ik vind het een hoop gepiep en getrap naar de knhs. Ze hebben destijds aparte bitloze wedstrijden georganiseerd, daar was weinig animo voor en ook het niveau lag erg laag. Ook kenmerkt dit topic zich ontzettend door allemaal ongefundeerde uitspraken, zo veel dingen die hier gezegd worden kloppen al niet. Zorg gewoon dat je weet wat wel en wat niet mag voor er hele handtekeningenacties georganiseerd worden, zo moeilijk is het niet om de regels door te nemen. Ik snap best dat de knhs voor de klasses vanaf de M het bitloos nog niet toelaten. Begrijp me niet verkeerd, ik reed op mijn pony ook vaak bitloos en wil het op mijn zz-z paard ook wel weer eens proberen. Maar het verkrijgen van oprichting en gedragenheid die wel nodig is in de M zie ik bitloos zelden tot nooit voorbij komen. Op de vorige pagina plaatst iemand foto's van een clinic met haar schimmeltje, ontzettend ontspannen en fijne foto's hoor, maar imo echt een B/L dressuur houding. Hiermee zeg ik overigens ook niet dat het niet mogelijk is, het is aan jullie om dat te laten zien. Jullie hebben dus nog mooi een jaartje om te knallen, op naar de Hippiade en dat bitloos. :) ben het dus ook vooral met de uitspraken van Suelza eens.

Met deze logica kan de hele wedstrijdsport afgeschaft worden: de correct gereden paarden in een klasse op een wedstrijd zijn vaak op één hand te tellen.
Stijve, scheve paarden in het Z zijn absoluut geen uitzondering.

Ik vind het niet best dat men denkt dat je alleen met een bit oprichting en gedragenheid zou kunnen krijgen, geeft wel weer wat er fout gaat in de sport. Daarnaast kan jij zeggen dat het een B/L houding is, maar waarom geven juryleden dan winstpunten? Welk recht heeft een bit ruiter meer om te mogen groeien dan een bitloze ruiter?

Waarom kan men überhaupt bitloos HC starten in de M(en wp's rijden), wanneer dit volgens dezelfde organisatie niet zou kunnen?

De mensen die reageren met ''organiseer dan iets'', maar stuur geen mailtjes naar de KNHS.... financieren jullie het?
Als de mailtjes al niet eens fatsoenlijk gelezen en beantwoord worden, dan is het imo een kwestie van niet willen.

LBLGypsyCobs

Re: Tja... Dan mag je M starten maar ik rijd bitloos. En nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 20:43

Je mag niet zelf een bond oprichten voor bitloze ruiters en daar wedstrijden mee organiseren in alle klasses?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 20:51

Air schreef:
essie_blue schreef:
Sorry maar ook ik vind het een hoop gepiep en getrap naar de knhs. Ze hebben destijds aparte bitloze wedstrijden georganiseerd, daar was weinig animo voor en ook het niveau lag erg laag. Ook kenmerkt dit topic zich ontzettend door allemaal ongefundeerde uitspraken, zo veel dingen die hier gezegd worden kloppen al niet. Zorg gewoon dat je weet wat wel en wat niet mag voor er hele handtekeningenacties georganiseerd worden, zo moeilijk is het niet om de regels door te nemen. Ik snap best dat de knhs voor de klasses vanaf de M het bitloos nog niet toelaten. Begrijp me niet verkeerd, ik reed op mijn pony ook vaak bitloos en wil het op mijn zz-z paard ook wel weer eens proberen. Maar het verkrijgen van oprichting en gedragenheid die wel nodig is in de M zie ik bitloos zelden tot nooit voorbij komen. Op de vorige pagina plaatst iemand foto's van een clinic met haar schimmeltje, ontzettend ontspannen en fijne foto's hoor, maar imo echt een B/L dressuur houding. Hiermee zeg ik overigens ook niet dat het niet mogelijk is, het is aan jullie om dat te laten zien. Jullie hebben dus nog mooi een jaartje om te knallen, op naar de Hippiade en dat bitloos. :) ben het dus ook vooral met de uitspraken van Suelza eens.

Met deze logica kan de hele wedstrijdsport afgeschaft worden: de correct gereden paarden in een klasse op een wedstrijd zijn vaak op één hand te tellen.
Stijve, scheve paarden in het Z zijn absoluut geen uitzondering.

Ik vind het niet best dat men denkt dat je alleen met een bit oprichting en gedragenheid zou kunnen krijgen, geeft wel weer wat er fout gaat in de sport. Daarnaast kan jij zeggen dat het een B/L houding is, maar waarom geven juryleden dan winstpunten? Welk recht heeft een bit ruiter meer om te mogen groeien dan een bitloze ruiter?

Waarom kan men überhaupt bitloos HC starten in de M(en wp's rijden), wanneer dit volgens dezelfde organisatie niet zou kunnen?

De mensen die reageren met ''organiseer dan iets'', maar stuur geen mailtjes naar de KNHS.... financieren jullie het?
Als de mailtjes al niet eens fatsoenlijk gelezen en beantwoord worden, dan is het imo een kwestie van niet willen.

Omdat het B/L niveau is misschien?? Dan krijg je daar nog wp voor. In de M niet meer dan zal er veel meer oprichting moeten zijn..

En HC starten kan iedereen maar je rijdt dan géén WP dus je kan bitloos alleen maar M1 HC tenzij je met een ander paard hoger geklasseerd bent.

En iets organiseren en financieren? Je kan toch jezelf verenigen met andere bitloze ruiters en dan een actie op touw zetten? Als je het goed doet dan kost dat niets. Als je wat wil bereiken dan zal je er ook wat voor over moeten hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 20:51

LBLGypsyCobs schreef:
Je mag niet zelf een bond oprichten voor bitloze ruiters en daar wedstrijden mee organiseren in alle klasses?

Nee ;)

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 20:56

Mijn inziens worden er heel veel paarden niet goed gereden, en zelfs kapot gereden..

En dit is in alle takken van paardesport!

Van t allerlaagste tot het hoogste nivo!

Ik snap wel dat knhs niet zoveel wil.

Naast bitloos, straks zonder zadel. Muildieren, koeien zebras...

Of gewoon op een stok met paardenkop dr op..

Ik snap wel dat ze niet hoger willen dan l2 drs...

Waar houdt t op! Als je een vinger geeft, dan draaien ze je arm bij de schouderkop dr uit!

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 20:57

Yvank_ schreef:
LBLGypsyCobs schreef:

Nee ;)

En mag dat niet van de overheid of van de KNHS?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 21:12

Dat mag wel. Er mag per land maar één bond aangesloten zijn bij de FEI maar zolang de wensen uitsluitend nationaal zijn mag er een eigen bond opgestart worden. Beperking is dat de knhs dit ziet als wilde wedstrijden maar binnen een eigen bond heb je daarmee niets te maken.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 21:25

Yvank_ schreef:
Omdat het B/L niveau is misschien?? Dan krijg je daar nog wp voor. In de M niet meer dan zal er veel meer oprichting moeten zijn..

En HC starten kan iedereen maar je rijdt dan géén WP dus je kan bitloos alleen maar M1 HC tenzij je met een ander paard hoger geklasseerd bent.

En iets organiseren en financieren? Je kan toch jezelf verenigen met andere bitloze ruiters en dan een actie op touw zetten? Als je het goed doet dan kost dat niets. Als je wat wil bereiken dan zal je er ook wat voor over moeten hebben.

Hoho, zij beoordeelde de foto's van iemand anders hier, dat het teveel B/L houding is: ze is net L2 geklasseerd! Heeft dus niets met M te maken, en dient daar dus ook niet op beoordeeld te worden.

Nou, een ''fictieve''/niet meetellende winstpunt dan. Er reed/rijdt in ieder geval iemand bitloos HC in de M2.
Hoe kan iemand de ''punten'' daarvoor behalen als het volgens de KNHS niet kan?

Vertel dan hoe jij iets gratis zou organiseren.. dan heeft de TS er wat aan.

Lijkt mij overigens verspilde moeite op het moment dat de organisatie niet bereikt wil worden, en daar lijkt het wel erg op door de mailtjes die ze terugsturen.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 21:31

Urielle schreef:
Dat mag wel. Er mag per land maar één bond aangesloten zijn bij de FEI maar zolang de wensen uitsluitend nationaal zijn mag er een eigen bond opgestart worden. Beperking is dat de knhs dit ziet als wilde wedstrijden maar binnen een eigen bond heb je daarmee niets te maken.

Maar het gevolg is dan wel dat je zelf juryleden moet opleiden, want KNHS juryleden mogen dan niet bij jouw bond jureren, ik neem aan dat je ook niet het proevenboekje van de KNHS mag gebruiken?

En mag iemand met een KNHS startkaart dan wel bij een andere bond starten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 21:35

LBLGypsyCobs schreef:
Urielle schreef:

Maar het gevolg is dan wel dat je zelf juryleden moet opleiden, want KNHS juryleden mogen dan niet bij jouw bond jureren, ik neem aan dat je ook niet het proevenboekje van de KNHS mag gebruiken?

En mag iemand met een KNHS startkaart dan wel bij een andere bond starten?

Op alles is inderdaad het antwoord nee. Dus je zal echt vanaf de grond iets nieuws op moeten zetten.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 22:06

Dat moet een eitje zijn met die duizenden leden die allemaal serieus willen starten:D

ik heb nog niet 1 voorstander gehoord die zegt: ik ga proberen ons te verenigen en met een fĺink aantal medestanders fanatiek starten t/m L2 en daarna HC om te laten zien dat wij ook kunnen presteren t/m minimaal Z1. Al is het HC, je wordt toch beoordeeld en kan uiteindelijk met tientallen, maar liever met honderden naar het KNHS s en laten zien dat het mogelijk is.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 22:16

Air schreef:
Hoho, zij beoordeelde de foto's van iemand anders hier, dat het teveel B/L houding is: ze is net L2 geklasseerd! Heeft dus niets met M te maken, en dient daar dus ook niet op beoordeeld te worden.

Nou, een ''fictieve''/niet meetellende winstpunt dan. Er reed/rijdt in ieder geval iemand bitloos HC in de M2.

Lijkt mij overigens verspilde moeite op het moment dat de organisatie niet bereikt wil worden, en daar lijkt het wel erg op door de mailtjes die ze terugsturen.

Ben erg benieuwd naar bewijs hiervan.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 23:38

Als diegene normaal M2 met bit start neem ik aan dat deze zonder bit M2 HC mag starten toch?

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 23:54

Sorry, ik dacht dat er gesuggereerd werd dat deze ruiter alle klasses bitloos had doorgereden, en vanaf het M1 HC had gestart. Dat leek me onwaarschijnlijk. Wat jij zegt kan natuurlijk. Maar dan zal je toch je winstpunten om van M1 naar M2 te komen mét bit moeten halen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 00:10

Zijn er dan helemaal geen ruiters in Nederland die niet door problemen zonder bit rijden, maar gewoon omdat ze het willen EN die ook regulier met bit Z of hoger rijden?
Waarom komen die niet met de koppen bij elkaar en starten gewoon allemaal tegelijk op een mooi groot belangrijk buitenconcours (Almelo bijvoorbeeld) bitloos HC in het Z1 en Z2 of zelfs ZZ-L.
Daarmee maak je echt wel een statement, helemaal als deze combinaties ook mooi vooraan weten te rijden.

Desnoods rij je 1 proef met bit en 1 proef HC als je ook graag om de punten gaat.
Zorg ervoor dat er een goede fotograaf en paardenkrantjournalist geinformeerd is en voila, het eerste missie statement komt in kleur bij de KNHS op tafel.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 00:27

Even op youtube zoeken op bitloos dressuur HC, geloof dat je dan wel op de filmpjes komt. :)

Er zijn toch genoeg beroemdere ruiters die al bitloos hebben laten zien dat het mogelijk is Sizzle? Ik denk eigenlijk niet dat de KNHS dan door anderen opeens overtuigd wordt. Helemaal niet wanneer ze al op mails al niet eens correct antwoorden.

Hoe is het met de sporen eigenlijk doorgevoerd? Daar was toch ook niet man en macht voor nodig?

Heike
Mede-oprichtster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 00:42

Ik heb alles gelezen en merk dat er heel veel zaken worden voorgedragen om het bitloos ook in de hogere klasses toegestaan te krijgen.

En van de andere kant hoor ik steeds hetzelfde. 'Ik zou me niet hoeven te bewijzen' 'de knhs moet het gewoon toestaan want ik kan het' 'ik ben niet de enige die dat vindt' 'er komen meer bitloze opsommingen als het toegestaan wordt tot het Z' etc.

Je kunt vinden wat je wilt. Ook al vind je dat je totaal in je recht staat. Dat doet er eigenlijk niet eens toe. Als je iets wilt veranderen moet jij ook open staan voor suggesties. Veranderingen komen gewoon niet zomaar uit de lucht vallen. Daar moet je je schouders onder zetten.

En misschien heb je gelijk dat je je niet zou moeten hoeven te bewijzen. Maar zo werkt het gewoon.

TamaraFloor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-15 03:32

Als ik de mogelijkheid had ik toen aan die bitloze categorieen mee te doen. En ik wil best starten op hipiades en zo. Maar ik heb geen vervoer. Bij ons op stal zijn elke maand wedstrijden. En ik kan rijdend naar een wedstrijd toe.
En heel soms heb ik de mazzel dat ik mee kan met iemand.
Dus dan word het lastig bewijzen als je er niet heen kan.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 07:35

@air, dat zijn allemaal paarden die met bit zijn opgeleid en bitloos goed na te rijden zijn. Als ik heel eerlijk ben, zijn dat ook de enige voorbeelden die ik ooit gezien heb van paarden die fijn en opgericht bitloos lopen. Alles wat echt alleen bitloos getraind en opgeleid wordt, daarvan heb ik in ieder geval nog nooit een voorbeeld gezien van dat ik denk, ja, die loopt er even lekker overheen te sjouwen. Vindt het vaak hangerig ogen, op de voorhand en zeker ver van oprichting verwijderd. Dat een goed opgeleid paard zo bitloos is na te rijden, daar twijfel ik geen moment aan.

Het lijkt mij de enige manier om idd met klinkende resultaten van bitloze combinaties in de L2 op regiokampioenschappen, hippiades etc te komen. Massaal bitloos HC gaan starten in de hogere klassen (al dan niet daar met bit gekomen) op de grotere concoursen. Laat je zien. Laat massaal zien dat er animo voor is ook in de hogere klassen en dat je op dat niveau meetelt. De indruk die ik heb van bitloze starters is idd dat ze vaak op kleine lokale wedstrijdjes, vaak bij eigen club, hun punten in de anonimiteit en zonder al te veel concurrentie sprokkelen. Als je wat wilt bereiken, komen jullie er daarmee niet. Dan moet je je laten zien en de concurrentie met de top in jouw klasse aan durven gaan. En met JA MAAR.... krijg je al helemaal niets voor elkaar. Dat geldt niet alleen voor de paardensport.

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 10:04

Air schreef:
Yvank_ schreef:

Ja, L niveau dus, maar die houding was niet M waardig. Is overigens wel de houding die je het meeste ziet bij bitloos gereden paarden. Natuurlijk zijn er ook zat goede voorbeelden, maar die paarden zijn veelal met bit opgeleid. Zal binnenkort even een rondje maken op mijn paard zonder bit, ben benieuwd.

Overigens kom je met 'ja, maar' nergens. Zeggen dat de KNHS het toch niks interesseert schiet ook niet op. Ik zie het in de toekomst wel goedkomen met het bitloos rijden in de sport, t/m zzl, echter moeten de bitloosrijders dan wel echt de schouders er onder zetten!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 11:39

Tja, als men zich er niet actief voor wil inzetten zie ik niet in waarom het KNHS zich wel actief zou inzetten.
Simple as that.

Ik ken persoonlijk ook niemand die zijn paard dressuurmatig bitloos echt fijn heeft lopen.
Ik heb twee paarden bitloos opgeleerd, maar miste ook de fine-tuning en ben voor bakwerk toen ook vrij snel op bit overgegaan.
Waarom is er zo'n weerstand tegen jezelf bewijzen?
Als er echt zoveel paarden goed voor elkaar zijn op hoger niveau is het toch appeltje-eitje om je als groep daarvoor in te zetten?

Je kan van de knhs ook niet verwachten dat ze zebra's toelaten omdat er op you-tube een paar goede zebra's te zien zijn.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 14:55

LBLGypsyCobs schreef:

Wat voor zin heeft dat als je op geen enkele serieuze wedstrijd welkom bent?

Ruiters met ambitie hebben daar dus gewoon helemaal niets aan.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 15:13

Zoveel ambitie zullen die bitloze ruiters dan wel niet hebben, als ze niks extra's willen doen om zaken te veranderen.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 15:17

Essie_Blue: dat beweert ze toch ook nergens dat het een M houding is? Waarom haar daar dan op beoordelen? Of mag je alleen met bit naar je klasse rijden? :+

Ik snap überhaupt niet waarom het bitloos allemaal perfect moet zijn. De beoordeling hoort gelijk te zijn, niet hoger te zijn. Als we op niveau en fijn gereden paarden afgaan kan beter de hele wedstrijdsport de das om worden gedaan.....

Wat wil de KNHS bewezen hebben op het moment dat het t/m L2 al is toegestaan?

Op het moment dat ze niet antwoorden op mails, is het moeilijk te bepalen wat ze willen.
Dan kan je er met man en macht je schouders onder zetten, maar als ik zie hoe moeilijk veranderingen bij ze gaan is dat weggegooid geld.

En nogal wieddes dat je iets wat al heel lang de norm is meer ziet. Dat is toch gewoon logisch.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 15:23

Anoeska schreef:
Zoveel ambitie zullen die bitloze ruiters dan wel niet hebben, als ze niks extra's willen doen om zaken te veranderen.

Ik wist niet dat de bitruiters ook mails moesten sturen om te vragen waarom ze geen klasse hoger mogen met hun bit.
Ik wist ook niet dat ambitie gelijk staat aan een geldboom hebben. Willen is wat anders dan kunnen.

Fatsoenlijk kunnen communiceren met de KNHS moet toch stap nr. 1 zijn.