Paard niet te rijden door paarden in de wei

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

IKbenEllen

Re: Paard niet te rijden door paarden in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 12:56

Super, ik hoop dat je op deze manier verder komt want je hebt een prachtig dier onder je kont.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 13:01

ANder voer zit ik meer te denken aan een vitaminen/mineralenkorrel? En dan eventueel iets van lijnzaadvlokken/olie erbij geven voor de energie bron als dat nog nodig is als je gewisseld hebt. Vooral ook hooi veel geven als extra dan. Hij lijkt echt teveel energie te hebben voor wat er van hem gevraagd gaat worden;) Dan kunnen ze zich totaal niet concenteren.

loveslimpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 16:11

Rijtechnisch klinkt het alsof je super bezig bent, hopelijk gaat dat steeds wat beter..

Je zei dat je Triple P voerde, als ik dit opzoek bij pavo staat er het volgende:
"Over Pavo Triple P

Deze heerlijke muesli geeft direct merkbare energie en explosieve kracht, speciaal voor paarden die explosief moeten presteren. Door het poffen van de granen zijn de voedingsstoffen maximaal opneembaar. Ze kunnen snel en efficiënt door het lichaam gebruikt worden. Daarnaast is het voer zeer smakelijk en hierdoor uitermate geschikt voor moeilijke eters op concours."

Ik heb zo geen andere suggestie voor je qua voer, maar ik denk dat de muesli niet bijdraagt aan meer ontspannen en rustig rijden

silvia58

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 16:26

Pavo Triple P ken ik niet, kan daar dus ook geen oordeel over geven.
Wij voeren van Hippostar muesli zonder haver speciaal voor nerveuse en hete paarden.
Ons paard is nogal een heet hoofd en doet het nu al ruim 5 jaar heel goed op dit voer.
Ze krijgt nog geen 2 kilo op een dag en daarnaast ruim ruwvoer. Ze ziet en piekfijn uit en heeft
ruim voldoende energie voor de training. Dus wie weet is dit een optie ?

dejong_wever

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 17:41

marshmellow schreef:
Heb nog niet de tijd gehad om overdag te rijden met de paarden naast de wei.
Maar heb hem zaterdag avond wel even goed alle hoeken van de bak laten zien..
Ze waren naast de bak bezig met een trekker, hoop kabaal, mensen over het grind rennen wat hij allemaal wel hoorde maar niet kon zien.
Dus meneer ging weer flink te keer..
Heb hem meteen in galop gezet, veel voltes, wissels enz. gereden om hem maar bezig te houden.
Daarna in draf weer alleen maar steeds overal wendingen enz. rijden.
Toen na een half uur eindelijk tot rust leek te komen en ik weer iets meer ontspannen ging zitten, ging meneer wéér 180 graden draaien en aan de kletter.. Dus gelijk weer precies het zelfde herhaald tot hij weer rustig was.
Stal eigenaar stond er ook bij te kijken en tips te geven, die vond dat ik super bezig was en het echt wel gewonnen had van hem op het eind :)

Wauw, wat knap meid! Hoop dat het je gaat lukken!

dejong_wever

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 17:43

randalinpony schreef:
Fijn om te lezen! :)

Maar nu ik weer hoor dat ie ook van trekkergeluiden/grind aan de kletter gaat en uit interesse in je crosstopic heb gekeken (gave fotos trouwens) en daar weer lees dat ie ook van gespetter van andere paarden hysterisch kan worden, vraag ik me toch eens af of je niet eens met oorproppen moet proberen te rijden, gewoon om te kijken of dat verschil maakt.

Interessant ook van je hoofdstel, ga eens kijken of dat voor mijn merrie wat is. :)

Mijn merrie is ook extreem overgevoelig (ook op haar lijf, zo blijft ze beenbeschermers, singels en hoofdstellen vervelend vinden), alleen bij haar is het in het rijden voornamelijk visueel. Bij jouw paard lijkt er een extreme overgevoeligheid voor prikkels op zijn gehoor te zijn.

Daar moet hij natuurlijk op den duur mee om leren gaan, maar een hulpje om de ontspanning erin te krijgen kan ook wel eens lekker zijn.

Denk persoonlijk ook dat die oorproppen best eens kunnen werken. Zou het eens uitproberen, hopelijk krijg hij dan minder prikkels en kan hij beter bij de les blijven.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 17:47

Goed bezig. Die tip van die oordoppen is ook wel een goeie.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 20:19

Ik wacht met spanning op het "nieuwe-rijden" filmpje!

kwii

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 20:59

De eerste overwinning is er *\o/*

Juliapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 21:15

professionele hulp erbij halen
of dat paard wegdoen klinkt misschien hard maar als het echt niet gaat......
of naar een andere stalling

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 21:27

marshmellow schreef:
Heb nog niet de tijd gehad om overdag te rijden met de paarden naast de wei.
Maar heb hem zaterdag avond wel even goed alle hoeken van de bak laten zien..
Ze waren naast de bak bezig met een trekker, hoop kabaal, mensen over het grind rennen wat hij allemaal wel hoorde maar niet kon zien.
Dus meneer ging weer flink te keer..
Heb hem meteen in galop gezet, veel voltes, wissels enz. gereden om hem maar bezig te houden.
Daarna in draf weer alleen maar steeds overal wendingen enz. rijden.
Toen na een half uur eindelijk tot rust leek te komen en ik weer iets meer ontspannen ging zitten, ging meneer wéér 180 graden draaien en aan de kletter.. Dus gelijk weer precies het zelfde herhaald tot hij weer rustig was.
Stal eigenaar stond er ook bij te kijken en tips te geven, die vond dat ik super bezig was en het echt wel gewonnen had van hem op het eind :)

Wat is dat toch met het willen winnen en graag alle hoeken van de bak willen laten zien. Had je dat echt nog nooit eerder geprobeerd dan? Een machtsstrijd is niet mij cup of tea dus ik kan je hierin niet adviseren maar aangezien dit je keuze is hoop ik voor je dat je 'wint'.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 21:30

In de trant van winnen moet je het oopk niet willen zien denk maar ik neem aan dat ts dat ook niet zo letterlijk bedoelt? En idd, ik heb al eerder de tip gegeven om oorproppen of cantseebacks te gebruiken, is misschien geen lange oplossing, maar kan je wel door de wintermaanden heen helpen.

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 23:35

Idd, ik rijd nu ook standaard momenteel met oorproppen!
Echt zoveel meer rust dat m'n ruin nu heeft !
Had je die tip ook gegeven, is echt het proberen waart :)

Wwijk23

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 04:39

het is fijn dat je "door kon rijden" in de zin van voltes maken en hem aan het werk kon zetten maar van winnen is geen sprake. eerlijk gezegd denk ik ook niet dat er in zon korte tijd rij technisch zo veel veranderd is dat dit probleem op te lossen is door goed door te rijden. het aan het werk zetten is een stukje oplossing maar jij rijd al enige tijd op een bepaalde manier waardoor dit er ingeslopen is en hij dit kan maken en al enige tijd doet (van kwaad tot erger) en persoonlijk denk ik dan niet dat je binnen een paar dagen zo ineens een andere manier van rijden kan hebben met andere technieken waardoor dit probleem verholpen word. zelf zou ik echt kiezen voor professionele hulp.

het is ook heel logisch dat wanneer een paard er vandoor gaat je als reacties aan de teugels hangt en van links naar rechts loopt te trekken en de volle druk door geruk in zen mond te leggen. de meeste reageren denk ik zo als hun paard er ineens vandoor schiet. alleen op het filmpje is duidelijk het effect te zien van je getrek. wat er gebeurd op het moment in het filmpje dat jij je handen op de juiste hoogte hebt en de druk er af haalt en stopt met dat geslinger met je handen is een paard dat lekker gaat lopen. op die eerste goeie passen moet jij direct reageren door te rijden maar jij reageert te laat en hij gaat weer klungelen, jij trekt weer als een gek in zen mond, hij gaat weer in gevecht, jij gaat er op in, en zo is het een constante cirkel die doorbroken moet worden.

het is fijn dat het nu een keer goed ging en je "door kon rijden" maar ik hoop toch stiekem dat je een professionele instructeur regelt die je 2-3x in de week kan begeleiden want ik geloof zeker dat jullie ver kunnen komen. maar met goed kunnen zitten alleen red je het helaas niet.

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 10:38

Ik kruip uit mijn meeleesmode.

Zeer knap dat je blijft zitten TS, ook ik zou er hulp bij roepen, een lesgever met ervaring die tot bij jou komt. Zodat je het zelf kunt oplossen, maar dat iemand aan de kant je erdoor helpt.
Lopen de paarden op die moment niet? Dan ga je zelf voor lawaai zorgen. Maak een cd'tje ofzo van youtube beelden van lopende paarden, ga op zoek naar een draagbare cd speler of een goede versterking voor je ipod, en speel dat geluid af (luid genoeg). De kans dat je paard daarop zal reageren is groot, je moet geen andere paarden opjagen, en je instructie kan je erdoor helpen.

kwii

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 13:25

Met winnen, en overwinning enzo.. Het is meer het laatste woord hebben, consequent zijn, of hoe je het ook wil noemen. Ik denk dat TS (En ik ook niet) het zo letterlijk bedoeld.

Cleo12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 17:18

Wat goed dat aan het werk zetten een beetje helpt. Nu is het zaak om dit inderdaad vol te houden tot hij niet beter meer weet en het slechte gedrag afleert. Fijn ook dat je iemand hebt laten meekijken die steun kan geven en kan ingrijpen als het mis gaat. Ik hoop dat je nog regelmatig even laat weten hoe het gaat in dit topic. Met mij zijn velen benieuwd (denk ik).

xDreamerx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 22:52

Hoe gaat het nu TS? Wat ik me nog afvroeg; hoe zou het gaan als je zelf de confrontatie op zoekt tijdens het rijden? Dus echt een soort van schriktraining ervan maken, zeiltje in de bak, iemand met een paraplu, harde geluiden enzovoort? Zodat je kan beginnen met desensibiliseren, maar dan kan je ook oefenen met waar het echte probleem zit, namelijk zo rijden (ook als er geen afleidingen zijn) dat hij met zijn aandacht helemaal bij jou is en fysiek helemaal ontspannen is en op het moment van een confrontatie het kunnen oplossen zonder 'geweld'.
Ook ik denk dat je daar extra begeleiding bij nodig hebt, misschien vanuit een andere invalshoek dan waar je al ervaring mee hebt. Nogmaals succes met alles!

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 23:12

Wat goed zeg. Dus voorlopig geen ontspannen ritjes, ook niet voor jou, aan het werk.
Echt opvallend dat zodra jij ontspant, minder oplet/ consequent/streng/alert, bent hij zijn eigen feestje gaat bouwen.
Maar he de echte toppers zijn geen lieverdjes om te rijden, die moeten werken om hun kwaliteiten te laten zien, dus wie weet heb jij wel goud onder je zadel.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 10:59

Niet het gehele topic doorgelezen,
Heb n.a.v jouw filmpjes eens zitten youtuben omdat ik er meer tegenkwam

Dit ben jij toch ook?

Ik zie hier geen rennende paarden de hele tijd maar wel hetzelfde gedrag? Zelfs in een parcours en op buitenrit!
Hoe kan dit?

Ik denk dat dit probleem verder ligt dan de meeste denken.
Je probeert je paard alleen maar tegen te houden met je teugels..
Misschien zou je de rollen moeten omdraaien, en vooruit denken?

Maar nogmaals, ik denk dat er bij dit paard meer speelt dan alleen geklier.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 12:34

@Jolliegirl, dit filmpje is hier ook al gepasseerd. Blijkbaar doet ie het in het springen meestal niet, behalve ook als er andere paarden in de buurt zijn.

Maar wat bedoel je dat het probleem verder ligt? Denk je aan iets medisch? Want mij zou dit eigenlijk verwonderen, gezien de souplesse van zijn bokkesprongen.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 12:54

Wat mij nog op viel toen ik de filmpjes bekeek is dat hij er ook bij zwiept met zijn staart.
Je zou zeggen als hij dit uit joligheid doet, dat hij niet zo zou zwiepen met zijn staart, dat is toch een teken van ongemak.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 14:37

Het is eigenlijk altijd belangrijk op zijn minst na te denken waardoor het gedrag kan veroorzaakt worden.
Maar heel dikwijls blijft dit toch een onbeantwoorde vraag, en is het altijd een beetje koffiedik kijken.
Maar op éénder welk fragment, zie je een ruiter die er weliswaar niet dadelijk af valt, maar die niets anders doet dan trekken en rukken aan die teugels.
Het paard geeft om één of andere reden tekenen van verzet, en is dus op die momenten niet bereid tot medewerking, aandacht is er dan helemaal niet meer, ......
Nee dit is duidelijk een paard waar heel wat werk aan is, en of dit ooit opgelost kan worden tjaaa dat is altijd een vraag waar je pas echt op kan antwoorden wanneer het uiteindelijk lukt of niet lukt.
Maar ts laat hier niet zien dat zij over voldoende kennis en kunde beschikt, eigenlijk zou ik zeggen helemaal niet, want op deze manier die sprongen uitzitten is mooi om te laten zien hoe vast je wel op een paard zit, maar dit is geen training in de gunstige zin dan, eigenlijk is ts er nu mee bezig dit ongewenste gedrag gewoon verder te bevestigen, dus eigenlijk laat zij het nu in zekere zin alleen maar erger worden.
Een training moet er altijd op gericht zijn een verbetering naar voren te brengen (en dit dus echt al van bij de eerste trainng die je er mee doet en dan telkens het geleerde verder gaan opbouwen en bevestigen), kan je dat niet, of lukt het je niet of ....maakt niet uit door welke redenen dan ook , dan is dit geen taak voor deze ruiter.
Mssn klinkt dit hard en zeker niet lief, maar zo is nu eenmaal de realiteit.
Wat ts laat zien is niet paardrijden, dat is enkel op het paard blijven zitten, punt uit.

hwn schreef:
@Jolliegirl, dit filmpje is hier ook al gepasseerd. Blijkbaar doet ie het in het springen meestal niet, behalve ook als er andere paarden in de buurt zijn.

Maar wat bedoel je dat het probleem verder ligt? Denk je aan iets medisch? Want mij zou dit eigenlijk verwonderen, gezien de souplesse van zijn bokkesprongen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 13:01

hwn schreef:

Souplesse van bokkesprongen zegt helemaal NIETS daarover. Ik ken een paard wat de prachtigste en soepele bokkesprongen kon maken.. maar ook een heerlijke bosrit, met of zonder zadel en met of zonder bit rustig ontspannen en netjes kon lopen, pasje wijken, hindernisje meepakken, etc, etc. Die bleek naast artrose in de hals kissing spines in 9 (!) wervels te hebben. Oeps.

Maar gelukkig heeft heel bokt rontgenogen en weten ze dat het geen pijn is. Slof eromheen, zweep tussen de oren, flink in de mond trekken. Gekke sadistische trekjes hebben veel mensen hier, kicken jullie erop om een paard pijn te doen? Een andere reden kan ik me voor sommige debiele suggesties hier niet bedenken... Machtsvertoon, bah.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 13:05

Jolliegirl schreef:
Niet het gehele topic doorgelezen,
Heb n.a.v jouw filmpjes eens zitten youtuben omdat ik er meer tegenkwam
[ Video ]

Dit ben jij toch ook?

Ik zie hier geen rennende paarden de hele tijd maar wel hetzelfde gedrag? Zelfs in een parcours en op buitenrit!
Hoe kan dit?

Ik denk dat dit probleem verder ligt dan de meeste denken.
Je probeert je paard alleen maar tegen te houden met je teugels..
Misschien zou je de rollen moeten omdraaien, en vooruit denken?

Maar nogmaals, ik denk dat er bij dit paard meer speelt dan alleen geklier.

Dat is dus preciés wat ik ergens hiervoor ook al zei.
Dat dit paard het in allerlei situaties doet, en niet alleen als er paarden rennen.