Anky:" Skala afschaffen" Jullie mening?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

First_Unique

Re: Anky:" Skala afschaffen" Jullie mening?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 11:43

pien_2010: dankjewel! Had het boek al eens voorbij zien komen bandeweek maar nog niet de gelegenheid gehad om het eens op te zoeken! Ga het bestellen, ben benieuwd er naar!

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 12:00

Princesj schreef:
Ik kan tenslotte niet zien wat die 4 benen en rug onder mij doen.

Maar dit kan je wel leren te voelen. Ik was zo blij toen ik een instructrice vond die, wanneer het goed ging, zei wat er gebeurde, en dan met mij checkte of ik dat kan voelen. Uiteindelijk is dat waarvoor ik les krijg: het leren voelen wanneer het goed is/gaat.
Als ik dat niet ga leren voelen heb ik altijd iemand naast me nodig en dat moet niet de bedoeling zijn.(Wel om te blijven ontwikkelen natuurlijk, maar dingen die goed gaan, moet ik voelen zodat ik ze blijvend kan onderhouden, juist als ik alleen aan het rijden ben).

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 12:03

Fransje_70 schreef:
Princesj schreef:
Ik kan tenslotte niet zien wat die 4 benen en rug onder mij doen.

Maar dit kan je wel leren te voelen. Ik was zo blij toen ik een instructrice vond die, wanneer het goed ging, zei wat er gebeurde, en dan met mij checkte of ik dat kan voelen. Uiteindelijk is dat waarvoor ik les krijg: het leren voelen wanneer het goed is/gaat.
Als ik dat niet ga leren voelen heb ik altijd iemand naast me nodig en dat moet niet de bedoeling zijn.(Wel om te blijven ontwikkelen natuurlijk, maar dingen die goed gaan, moet ik voelen zodat ik ze blijvend kan onderhouden, juist als ik alleen aan het rijden ben).

Daarvoor heb ik dus mijn instructrice, om dat te bevestigen. Maar je moet dan wel eerst met "iets"bezig zijn, wil je dat kunnen voelen. En je moet ook weten hoe in de goede richting voelt, zodat je weet wanneer je door kunt gaan, op de verkeerde weg zit, teveel is of het goed is.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 12:32

Goed lesgeven is ook een kunst op zich inderdaad. :)

Het boek van Radke is een aanrader; het is ook het boek wat ik er even bij pak als ik even goed na moet denken wat, hoe te doen of om weer even een bepaalde inspiratie te krijgen. :)

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 14:07

Princesj schreef:
Japeloup schreef:
Maar starbreeze, als je gewoon doet wat er gevraagd wordt sla je dus in je rijden een signaal over. Nog voor je instructeur jou een aanwijzing geeft had jij al een gevoel kunnen krijgen van je paard. Tegen de tijd dat de instructeur iets ziet gebeuren en jou opdracht heeft gegeven, ben je veel te laat met reageren. Ik ben van mening dat een instructeur je moet leren voelen en daarop in te leren spelen. Imo juist door in gesprek te gaan met je instructie leer je je gevoel te plaatsen en daarop op en correcte manier te reageren.

Ik zie om me heen een hoop ruiters die hun paard alleen met hulp van instructie kunnen rijden. Los van het feit of dat correct rijden is, klopt dat natuutlijk van geen kanten.

Kun je dit uitleggen Japeloup, ik heb het idee dat jouw les erg anders in elkaar steekt als de mijne.

Mijn instructrice kijkt naar hoe we er voor staan en dan gaan we stappen maken. Kijken hoe de huiswerkoefeningen nu gaan en nieuwe oefeningen oppakken om de stap naar een volgend niveau te maken. Zij is er om te zorgen dat ik doorga op het moment dat het nodig is (ik ben zelf nog wel eens te lief, dan vraagt zij mij meer geduld te hebben in de wachttijd op de reactie van mijn paard) en het goede te bevestigen. Ik kan tenslotte niet zien wat die 4 benen en rug onder mij doen.

Juist je laatste zin is waar ik op doel. Jij moet leren voelen wat je paard onder je doet, sterker nog je moet gaan leren voelen wat je paard wil gaan doen (instinctief of niet). Als jij voelt wat hij wil gaan doen, kan je met een zeer kleine hulp daar op inspelen.

Voorbeeld: een moeder ziet aan het puntje van de neus van dr dochter dat ze iets van plan is (lees kattenkwaad uithalen). Dochter zit voor een buitenstaander gewoon lief te spelen, maar moeders ziet al een signaal. Een kleine blik van moeders richting dochter kan dan al voldoende zijn om het gekke idee van dochter uit het hoofd te halen en dus voorkomen dat ze moet ingrijpen als dochter haar plannen had doorgezet.
Dat bedoel ik met voelen.

Wat ik vooral doe als ik iemand help met rijden is ze laten voelen wat er onder hun gebeurd en zeker ook wat hun invoelt/reactie daarop is en was.

Starbreeze, dat stoppen met denken en rijden zie je een hoop gebeuren, hoe jij rijdt weet ik niet en oordeel ik dus ook niet over, maar ik wil uiteindelijk niet denken met rijden, maar voelen en met voldoende theoretische kennis een ruiter en me zelf leren om daar instinctief op te handelen. Daar gaat een hoop tijd over heen.
Auto rijden doe je als het goed is ook instinctief, als je ziet dat er voor je 1 op de noodrem gaat staan, bedenk je niet eerst dat jij uit moet wijken en of ook hard moet remmen. Maar daarvoor heb je wel eerst les gehad en kon de instructeur ingrijpen, tot hij de indruk had dat je voldoende vaardigheden in huis had om examen te gaan doen.

Ik hoef aan mijn eigen paard ook niet elke week duidelijk vooruitgang te zien. Ik wil leren voelen, pas als ik goed voel wat er onder mij gebeurd en vooral waarom, dan kan ik leren op het juiste moment met de juiste hulp mijn paard begeleiden om het beter te gaan doen. Als we met kleine hulpen kunnen samen werken, dan begint het echter rijden en zie je duidelijke groei in een combinatie.

Nog een voorbeeld: ik was vandaag iemand aan het helpen (2de keer dat ik haar hielp), paard lijkt met de handrem er op te lopen, ik vraag haar om een paar oefeningen te doen in het lichtrijden, daarbij voelde ze dat ze steeds achter de beweging was. Nog nooit had iemand haar dat verteld en ze heeft les gehad van mensen die minimaal Z reden. Ze werd zich dus bewust en met veel concentratie lukte het haar om netjes mee te zijn in de beweging van haar paard. En wat denk je, paard zet de cruise controle aan en draaft rondje na rondje in 1 fijn tempo door de baan. Dus haar "opdracht" is om daar mee verder te gaan. Natuurlijk moet ze daar bij nadenken, maar er komt een moment dat het een gewoonte wordt en dan kunnen we verder kijken waar de volgende aandachtspunten zitten.

Princesj kan je mij jou volgende zin uitleggen:
Citaat:
ik ben zelf nog wel eens te lief, dan vraagt zij mij meer geduld te hebben in de wachttijd op de reactie van mijn paard

Als jij te lief bent waarom moet jou instructie dan je helpen om geduld te hebben?

En wat je zegt over de wachttijd van je paard. Daar heb ik het ook vaak over met mijn klanten, soms kunnen paarden niet snel zijn in hun reactie. Maar de intentie moet er dan wel zijn. Ik gebruik daarvoor altijd als voorbeeld dat als ik bij iemand voor de deur sta, zie dat iemand verdiept in een boek zit, ik aanbel dat ze nog niet direct de deur open hebben, maar zie wel dat ze het hoofd optillen en een beweging maken om het boek weg te leggen om op te kunnen staan om voor mij de deur open te gaan doen. dan hoef ik niet nog een keer te bellen, mijn vraag was duidelijk. Dat kan bij een paard ook gebeuren, je vraagt iets, maar je krijgt nog niet direct antwoord, maar dan moet jij leren voelen of de intentie er wel is.

Ben ik zo wat duidelijker...? Ik blijf het namelijk lastig vinden, om een gevoel in tekst om te zetten.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 14:17

Duidelijker Japeloup, zeker! We zitten dus wel relatief op 1 lijn, alleen ik begreep even jouw insteek van je lessen niet, en ik sta altijd open voor nieuwe dingen!

En mijn zin die ik mocht uitleggen: Als ik iets vraag aan mijn paard wat ze nog niet goed kent (op dit moment is heb ik het dan over travers en renvers op de volte), als mijn paard dan onder mij gaat wurmen (dat doet ze graag als ze iets niet snapt of lastig vind) dan stop ik. Zo van och arm paard snapt het niet, probeer het later nog eens. Dan geeft mijn instructrice aan, dat ik geduld moet hebben. Wachten tot ze zelf met haar lichaam heeft uitgevogeld waar ze heen moet en ontspant.

Dat houd dus niet in harder worden, maar juist rustig het zelfde aangeven tot zij de gewenste reactie geeft.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 14:23

Ik snap jou nu met je zin! En afhankelijk van het paard en de ruiter zou ik het ook zo doen.
Ik denk dat ik in mijn rijden en lesgeven, voor veel korte stukken training zorg. En in de "rust tijd" het paard de gelegenheid geef om het kwartje te laten vallen, wat sommige paarden echt nodig hebben, maar juist om snel terug te kunnen grijpen naar het gevoel wat de ruiter had bij de laatste 10 min rijden. Om dat gevoel weer op te kunnen roepen en daar te theorie van te kunnen bespreken. Om dan weer terug te gaan op zoek naar het zelfde moment om daar dan verder mee aan de slag te kunnen gaan.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 16:31

Japeloup schreef:
Starbreeze, dat stoppen met denken en rijden zie je een hoop gebeuren, hoe jij rijdt weet ik niet en oordeel ik dus ook niet over, maar ik wil uiteindelijk niet denken met rijden, maar voelen en met voldoende theoretische kennis een ruiter en me zelf leren om daar instinctief op te handelen. Daar gaat een hoop tijd over heen.
Auto rijden doe je als het goed is ook instinctief, als je ziet dat er voor je 1 op de noodrem gaat staan, bedenk je niet eerst dat jij uit moet wijken en of ook hard moet remmen. Maar daarvoor heb je wel eerst les gehad en kon de instructeur ingrijpen, tot hij de indruk had dat je voldoende vaardigheden in huis had om examen te gaan doen.

Ik hoef aan mijn eigen paard ook niet elke week duidelijk vooruitgang te zien. Ik wil leren voelen, pas als ik goed voel wat er onder mij gebeurd en vooral waarom, dan kan ik leren op het juiste moment met de juiste hulp mijn paard begeleiden om het beter te gaan doen. Als we met kleine hulpen kunnen samen werken, dan begint het echter rijden en zie je duidelijke groei in een combinatie.

Nog een voorbeeld: ik was vandaag iemand aan het helpen (2de keer dat ik haar hielp), paard lijkt met de handrem er op te lopen, ik vraag haar om een paar oefeningen te doen in het lichtrijden, daarbij voelde ze dat ze steeds achter de beweging was. Nog nooit had iemand haar dat verteld en ze heeft les gehad van mensen die minimaal Z reden. Ze werd zich dus bewust en met veel concentratie lukte het haar om netjes mee te zijn in de beweging van haar paard. En wat denk je, paard zet de cruise controle aan en draaft rondje na rondje in 1 fijn tempo door de baan. Dus haar "opdracht" is om daar mee verder te gaan. Natuurlijk moet ze daar bij nadenken, maar er komt een moment dat het een gewoonte wordt en dan kunnen we verder kijken waar de volgende aandachtspunten zitten.

Ik denk dat wij op een zelfde manier met rijden bezig zijn.
Ik moet het ook leren voelen van mijn instructie (GP), en het doel is om alles onbewust uit te gaan voeren uiteraard, maar zover ben ik nog niet voor alles. Daar hoort natuurlijk ook bij te leren wanneer iets goed gaat en welk gevoel je daarbij hebt zodat je het in je eigen training weer op kunt zoeken. Ik moet soms ook iets doen wat ik niet direct begrijp (het waarom), maar ik krijg wel het gewenste resultaat als ik het doe. Daarna vraag ik aan haar waarom het dan wel lukt. Maar je hebt ook mensen die direct in discussie gaan zonder het eerst uit te proberen, en dat vind ik dus dom.

Mijn eerste reactie was een mening op het beter weten dan je instructie. Óf je zoekt andere instructie, of je doet wat er gevraagd wordt. Waarom neem je anders les?

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 18:42

Als ik lesgeef, rij ik als het ware met de ruiter mee. Als ik dan een aanwijzing geef, wil ik dat de leerling deze meteen opvolgt. Dit omdat het paard de hulp of correctie op het juiste moment moet krijgen en niet te laat. Zo krijgt de leerling het beste resultaat en kan dus voelen dat de hulp hout snijdt. Vervolgens wordt (naar behoefte) door mij uitgelegd waarom en op welk moment de hulp gegeven moest worden. Ook wordt dan gepraat over welk gevoel er eerst was en welk gevoel er vervolgens na de juiste hulp was. Zo probeer ik mijn leerlingen zelfstandig te leren rijden. Dat moeten ze tenslotte in de ring en tijdens de traingingsuren thuis, als ik er niet bij ben, ook.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 19:41

Precies vur!

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 22:21

vur schreef:
Als ik lesgeef, rij ik als het ware met de ruiter mee. Als ik dan een aanwijzing geef, wil ik dat de leerling deze meteen opvolgt. Dit omdat het paard de hulp of correctie op het juiste moment moet krijgen en niet te laat. Zo krijgt de leerling het beste resultaat en kan dus voelen dat de hulp hout snijdt. Vervolgens wordt (naar behoefte) door mij uitgelegd waarom en op welk moment de hulp gegeven moest worden. Ook wordt dan gepraat over welk gevoel er eerst was en welk gevoel er vervolgens na de juiste hulp was. Zo probeer ik mijn leerlingen zelfstandig te leren rijden. Dat moeten ze tenslotte in de ring en tijdens de traingingsuren thuis, als ik er niet bij ben, ook.

Ik ook. Ik ben ook echt moe van een middag lesgeven. Het is voor mij 100% concentratie en ik rij fysiek ook behoorlijk mee.

Ik wil altijd dat mijn leerlingen mij uitleggen wat ze voelden. Ik wil weten wat hun dachten dat er onder ze gebeurde, hoe het kwam en hoe dit of te voorkomen of aan te moedigen. Zelf denken!

En inderdaad als ik een aanwijzing geef dan moet die meteen opgevolgd worden, alleen dan kan er optimaal geleerd worden.

Ik ben ook wel eens stout en laat ik ze expres het verkeerde doen waardoor ik zeker weet dat er een ongewenste reactie komt, alleen maar om ruiters in te laten zien hoe nauw dingen verweven zijn met elkaar. Door het foute te doen leren ze wat het goede is. Als je het maar uit kan leggen in begrijpelijke taal.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 22:51

Zelf laten denken is inderdaad belangrijk, weten wat er gebeurt en weten waar het door komt, nadenken over een mogelijke oplossing. Welk punt van het skala is onvoldoende bevestigd waardoor dit probleem naar voren komt, hoe komt dat en wat gaan we er aan doen. Of: de tact en de losgelassenheid zijn goed bevestig, het paard krijgt al meer schwung. Hoe ervaar je de aanleuning nu? Heb je verbinding of echt aanleuning, kan je het paard achter aan laten sluiten, de hals uitschuiven? Kortom; perfecte leidraad ook met lesgeven.

Ik laat het ze nooit opzettelijk iets fout doen, cru gezegd doen ze dat wel zonder dat ik het zeg en dan kan ik ze laten voelen hoe het wel moet. Als mensen mij zover vertrouwen dat ze les bij mij nemen en alles gewoon doen wat ik vertel, dan vind ik het niet fair om ze met opzet fouten te laten maken.

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 15:40

Ceriadwen schreef:
spatter schreef:
Kan, maar dan nog ben ik niet in staat om alle theorie die in de les vertelt wordt goed in mij op te slaan als ik ook nog bezig ben met paardrijden.
Dat moet ik thuis op mijn gemakje op de bank nog eens nalezen en me daar in verdiepen.

Verder is mijn ervaring in vele jaren dat er maar heeeeel weinig goede instructeurs zijn.
Fijn dat jij er zo één hebt!

Daar ben ik ook heel blij mee.

Ik leer dan gewoon anders dan jij. Ik heb nooit kunnen studeren, ik ben een echt praktijkmens. Ik moet voelen en doen, en dan de theorie achter het voelen en doen begrijpen maar dat leer ik alleen in de praktijk.

Bijvoorbeeld, ik doe iets, paard reageert (of het nou goed of fout is dat is in het midden) en als mijn instructeur dan op dat moment de theorie erachter kort maar krachtig uit kan leggen dan heb ik weer geleerd.

Maar uit stomweg (niet denigrerend bedoeld) een boek lezen leer ik niks.

Mensen leren op verschillende manieren. Goede instructeurs passen zich daaraan aan. Bovendien zijn de inzichten over hoe een mens (of dier) leert ook veranderd in de loop der tijden. Zo is er bij autorijden ook een nieuwe methode de laatste jaren. In plaats van alles tegelijk te doen zoals vroeger vaak gebeurde leer je rijden in stappen (RIS). In een ander topic was laatst een hele discussie over Edward Gal en hoe hij schouderbinnenwaarts aanleert. Hij volgt daar eigenlijk hetzelfde principe als bij de rijopleiding in stappen. Hij begint met het paard te leren dat je in plaats van recht over de hoefslag ook schuin over de hoefslag kunt lopen en doet dan de stelling en de buiging erbij. De praktijk wijst uit dat deze manier van autorijlessen voor veel leerlingen minder stress geeft en een beter resultaat oplevert en vooral veel zelfvertrouwen geeft. Het zou heel goed kunnen dat dat voor paarden ook zo is.

Ik leer zelf juist heel goed uit boeken en lees ook graag over paardrijden. Maar dat wil niet zeggen dat ik vind dat je paardrijden onnodig moeilijk moet maken. Wat dat betreft ben ik het eigenlijk wel met Anky eens. En ik ben het ook met jou eens, je kunt natuurlijk nooit leren paardrijden zonder paard of leren autorijden zonder auto. :D Maar bij de RIS methode van autorijden heb je wel theorie, een soort stappenplan van de handelingen, dat leer je al van te voren dus voor iedere stap. Ik ben zelf heel laat begonnen met paardrijden en ben ook best wel klungelig, dat gevoel van jou heb ik vast niet. Ik kreeg in het begin ook heel vaak "stappen" of "rijtjes" van mijn instructrice, dat waren dan de dingen die ik steeds fout deed. Dus bijvoorbeeld elke keer als ik in een bepaalde hoek van de bak was moest ik even alle stappen doorlopen in mijn hoofd en checken of ik dat allemaal goed deed. En als ik nu even het spoor bijster ben doe ik dat nog steeds voor mezelf, dan maak ik gewoon een rijtje van alles wat zij het vaakst moet corrigeren en dan check ik dat steeds even.

De opmerking van Anky in dat artikel dat ze eigenlijk vindt dat je een paard nergens steun moet geven, want dan loopt hij pas echt op eigen benen, dat zijn van die simpele opmerkingen die ik heel erg goed vind. Ik vind dat ze daar gelijk heeft. Maar al te vaak zie je dat klassieke binnenbeen-buitenteugel verhaal uitlopen op iemand die nog meer binnenbeen zit te geven naar de kant waar het paard toch al over de schouder wegloopt, wat dan vervolgens weer met veel buitenteugel gecorrigeerd moet worden. Dan blijf je steeds begrenzen en zij wil het paard juist leren om altijd zonder steun te gaan, zonder doorlopend te begrenzen.

Grappig dat in dezelfde Bit waarin Anky zegt dat rechtrichten wel aan bod komt maar dan doorlopend (daar kan ze een boek over schrijven zegt ze, ik ben benieuwd) ook een klassieke trainer zegt dat hij zijn leerlingen meteen al met rechtrichten laat beginnen terwijl het eigenlijk de voorlaatste stap van het skala is.
Ik heb de filmpjes van Balkenhol nog niet bekeken, maar ik heb hem ook wel eens horen zeggen dat je geen been- en handhulpen gelijktijdig moet geven en hij is toch de meest succesvolle klassieke trainer van dit moment.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 16:27

Tja, nu ik zo lees, schiet mij iets te binnen. Been - en hand tegelijk geven of dus niet tegelijk geven. Dan is het goed om aan te geven welke handhulp en beenhulp wordt bedoeld. Een hand die terug werkt (afremt) en een been dat actief drijft (vooruit stuwt) moet niet tegelijk. Volgens mij kan dit dus nooit. Het stompt het paard af en is oneerlijk voor het paard. Een actieve beenhulp en een weerstand biedende hand kan wel tegelijk als het nodig is, vind ik. Ik geloof ook niet dat Klaus en Anky het ALTIJD zo zwart wit bedoelen dat er nooit een been en handhulp tegelijk mogen. Ik zie Anky echt wel met de hand eraan (soms zelfs duidelijk weerstand biedende hand) en dan eens even flink been geven in bijvoorbeeld de piaffe. Het is op dat moment even een kort moment maar kennelijk dan wel nodig. Het paard moet actiever in de piaffe, maar mag niet van de plaats af. Zo denk ik ook dat Klaus bijvoorbeeld bij een halve ophouding wel graag heeft dat het been aan de haren van het paard ligt en niet afgestoken wordt en zo ter ondersteuning dient van de halve ophouding.

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 17:15

vur schreef:
Tja, nu ik zo lees, schiet mij iets te binnen. Been - en hand tegelijk geven of dus niet tegelijk geven. Dan is het goed om aan te geven welke handhulp en beenhulp wordt bedoeld. Een hand die terug werkt (afremt) en een been dat actief drijft (vooruit stuwt) moet niet tegelijk. Volgens mij kan dit dus nooit. Het stompt het paard af en is oneerlijk voor het paard. Een actieve beenhulp en een weerstand biedende hand kan wel tegelijk als het nodig is, vind ik. Ik geloof ook niet dat Klaus en Anky het ALTIJD zo zwart wit bedoelen dat er nooit een been en handhulp tegelijk mogen. Ik zie Anky echt wel met de hand eraan (soms zelfs duidelijk weerstand biedende hand) en dan eens even flink been geven in bijvoorbeeld de piaffe. Het is op dat moment even een kort moment maar kennelijk dan wel nodig. Het paard moet actiever in de piaffe, maar mag niet van de plaats af. Zo denk ik ook dat Klaus bijvoorbeeld bij een halve ophouding wel graag heeft dat het been aan de haren van het paard ligt en niet afgestoken wordt en zo ter ondersteuning dient van de halve ophouding.

Ja bedankt voor de aanvulling, zo bedoelen ze dat denk ik ook. Natuurlijk kan een begrenzende handhulp wel samen met een beenhulp. Een hulpteugel bij longeren doet niets anders dan dat, en dat verwart een paard nooit als de hulpteugel goed is afgesteld. (Maar een hulpteugel kan natuurlijk nooit een ophouding maken of terugwerken).
Toen Anky jou antwoord gaf (op blz. 1 geloof ik van dit topic schreef je dat) en zei dat ze geen zithulp gebruikte voor de overgang bedoelde ze toen niet het moment van de overgang terug. Want ik heb haar toch ook wel horen zeggen kleiner op je zit en de overgang zelf alleen met de hand. En een paard wat nergens op jou mag steunen mag dan wel het streven zijn ook bij Anky zien we wel eens iets anders. ;) De praktijk is toch nergens net zo gemakkelijk als paardrijden op papier. :D

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 17:31

Hermelientje schreef:
vur schreef:

Toen Anky jou antwoord gaf (op blz. 1 geloof ik van dit topic schreef je dat) en zei dat ze geen zithulp gebruikte voor de overgang bedoelde ze toen niet het moment van de overgang terug. Want ik heb haar toch ook wel horen zeggen kleiner op je zit en de overgang zelf alleen met de hand. En een paard wat nergens op jou mag steunen mag dan wel het streven zijn ook bij Anky zien we wel eens iets anders. ;) De praktijk is toch nergens net zo gemakkelijk als paardrijden op papier. :D

Tja, het is al wel een tijdje geleden dat ik haar dat heb kunnen vragen. Ik kon haar antwoord toen ook niet geloven, maar ze zei toen dat ze echt niks deed en dat ze alleen zo stil mogelijk zat om het paard niet te storen. Maar ja, ze zal het toen ook wel niet zo zwart-wit bedoeld hebben en ook haar rijderij is in de loop der jaren steeds bijgeschaafd. Zo zag ik ook de laatste wedstrijden met Salinero volgens mij echt een poging om hem lichter in de aanleuning te krijgen.
Ach, als ik er zo over nadenk, zal ze wel bedoeld hebben dat ze niet haar kruis aantrekt of haar bovenbenen aanspant of weet ik veel wat we allemaal nog meer doen om een paard naar ons te laten luisteren. :D Misschien was en is het wel zo dat ze misschien alleen haar bovenlichaam iets terugbrengt als ze kleiner wil en is dat voor haar een "zithulp". Wie het weet mag het zeggen.

Maar hoe dan ook, bedankt voor je post, het was weer heel herkenbaar om te lezen. ;)