Met 90 kilo op een paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lusitana

Re: Met 90 kilo op een paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 20:09

Je kunt wel getrained raken om ook die 25 kilo boven je hoofd te tillen.
Dat vergeten ook heel veel mensen. Spieren kun je trainen.
Daarom vind ik het ook een verschil of een zwaar persoon op een jong slecht bespierd dier gaat rijden of op een ruim volwassen goed bespierd paard.
Het is niet allemaal zo zwart wit en ja, een richtlijn is handig, maar veel te veel mensen nemen het veel te veel op de letter, helaas.

Maar waarom onderzoek en praktijk mijlenver uit elkaar liggen is me nog steeds een raadsel.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 20:15

waarom helaas?
Tis toch fijn als mensen rekening houden met hun dieren?
spieren trainen is 1, maar we zijn niet allemaal anky's en houding is heel belangrijk.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 20:20

Dat "helaas" is vooral vanwege het aanvallen van mensen die dan in hun ogen "te zwaar" zijn, met argument dat X het maximum is, als stellig feit.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 20:24

Lusitana schreef:
Dat "helaas" is vooral vanwege het aanvallen van mensen die dan in hun ogen "te zwaar" zijn, met argument dat X het maximum is, als stellig feit.

aangevallen nog wel?
zal dan ook vast niet gaan om 1 of 2 kilo boven het zogenoemde feit of wel?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 20:28

Net zoals bv kinderen die het zielig vinden als je paard in een paddock met zand staat en niet in de wei en daar dan stampei over maken met vriendinnen en vooral op bokt (geen bestaand voorbeeld) terwijl dat paard er met een goede reden kan staan. En als ze iets verder hadden nagedacht daar misschien ook nog wel op hadden kunnen komen, maar in plaats daar van komen ze met citaten van een of andere site die zegt dat paarden 24/7 met vriendjes in de wei moeten.
Heel ander verhaal, maar zelfde effect. Men denkt niet zelf na, men denkt dat iets wat ergens staat ten alle tijden voor alle situaties geldt en wie er niet aan voldoet is een dierenbeul...

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 20:32

Vind ik niet hetzelfde en daarbij zijn het lang niet altijd kinderen of volwassenen die niet denken, die reageren op zware ruiters.
Misschien zijn degene die reageren juist wel degene die denken. <<)

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 07:23

Heeft iemand hier toevallig wel eens de boeken Ruiters en rechters van Ernst van Loon gelezen? Dan zie je hoe belangrijk een goede houding, en ruimte geven is en vooral: hoe ontzettend slecht het 'in de krul trekken' van paarden is, voor de paarden zelf.

Een kennis van mij heeft op die manier drie paarden in no time kapot gereden. Het waren haar eigen paarden en ze luisterde nu niet bepaald naar anderen. Doodjammer.

Ik denk eerlijk gezegd dat er meer paarden kapot gaan door een verkeerde manier van rijden dan door een te zware ruiter, vooral ook omdat het 'verkeerd' rijden erg veel voorkomt. Veel ruiters streven het beeld na van dressuurtoppers, en focussen zich helemaal op bijvoorbeeld de halshouding van het paard, zonder de juiste manier om daartoe te komen te gebruiken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 12:11

Hevonen schreef:
Heeft iemand hier toevallig wel eens de boeken Ruiters en rechters van Ernst van Loon gelezen? Dan zie je hoe belangrijk een goede houding, en ruimte geven is en vooral: hoe ontzettend slecht het 'in de krul trekken' van paarden is, voor de paarden zelf.

Een kennis van mij heeft op die manier drie paarden in no time kapot gereden. Het waren haar eigen paarden en ze luisterde nu niet bepaald naar anderen. Doodjammer.

Ik denk eerlijk gezegd dat er meer paarden kapot gaan door een verkeerde manier van rijden dan door een te zware ruiter, vooral ook omdat het 'verkeerd' rijden erg veel voorkomt. Veel ruiters streven het beeld na van dressuurtoppers, en focussen zich helemaal op bijvoorbeeld de halshouding van het paard, zonder de juiste manier om daartoe te komen te gebruiken.

Ja, ik geloof ook dat veel paarden door andere redenen kapot worden gereden, praat ik ook niet goed, heel triest zelfs. Maar waarom noem je dat, omdat andere dingen in jouw ogen nog erger zijn, moeten we hier maar niet over zeuren?
Men roept hier op bokt heel wat af over het in de krul trekken, over met boom of zonder boom rijden, met of zonder bit, te strenge rijden. Overal mag wat van gezegd worden als het welzijn van een paard in het geding zou komen, maar een te zware ruiter, daar mag niet over gesproken worden, omdat dit kwetsend is tegenover de ruiter. Terwijl er naar het paard moet worden gekeken, dat doen we ook als het op anderen aankomt, maar zodra we op een onvolkomenheid van onszelf worden gewezen, dan is alles maar onzin en kan alles.
Ik geloof dat een paard best een behoorlijke ruiter kan hebben. Mits de ruiter netjes kan rijden en het paard correct getraind is en de spieren op de juiste plaats heeft. Is dit niet het geval, moet je imo niet op een paard gaan zitten.
En natuurlijk zijn er genoeg lichte ruiters die hun paard naar de filistijnen helpen, dat wordt ook niet tegen gesproken. Maar ook veel paarden worden naar de kalote gereden omdat ze een niet netjes rijdende te zware ruiter moeten meedragen op hun niet correct getrainde lijf. En ik heb niks tegen zware ruiters, ik ken een paar die rijden geweldig, maar daar zit het hem wel in, ze rijden geweldig op correct getrainde paarden. En het probleem is, dat doen heel veel zwaardere en ook lichtere ruiters niet. Neem daar bij ook nog eens het vaak belabberd passende harnachement en dan kan het op een bepaald moment niet meer goed zijn.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 12:21

Er wordt niet gezegd dat het erger is, er wordt gezegd dat het eerder de oorzaak van schade is. Dat je die oorzaak niet in het ruitergewicht op zich moet zoeken.
En dat is gewoon zo.
Men moet, licht of zwaar, gewoon correct rijden (laat en langzaam inrijden, gedegen opleiding etc), dát is paard sparend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 13:09

Lusitana schreef:
Er wordt niet gezegd dat het erger is, er wordt gezegd dat het eerder de oorzaak van schade is. Dat je die oorzaak niet in het ruitergewicht op zich moet zoeken.
En dat is gewoon zo.
Men moet, licht of zwaar, gewoon correct rijden (laat en langzaam inrijden, gedegen opleiding etc), dát is paard sparend.

Ben ik niet met je eens, de een sluit het ander niet uit namelijk.
Ik ben het wel met je eens dat een ruiter correct moet rijden om het paard zo min mogelijk schade te berokkenen. Maar met alle ruiters in nederland rijdt het merendeel minder correct dan correct, lijkt me. En van de niet correct rijdende ruiters, veroorzaakt de zwaardere ruiter imo meer problemen voor het paard dan de lichtere ruiter. Ik ben het er ook mee eens dat het niet alleen aan het gewicht van de ruiter ligt, maar ook aan de conditie van het paard en hoe deze getrained is. Maar kijk eens voor de lol rond naar het gemiddelde paard, vaak te dik en vaak ook niet in goede conditie. En met alle factoren rekening houdend, denk ik dat een zwaardere ruiter dan meer kapot maakt, dan lichtere ruiter in dezelfde omstandigheden. Het zal nooit alleen om het ruitergewicht draaien, maar het is wel een onderdeel ervan.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 14:20

We zeggen hetzelfde.
De schade wordt niet veroorzaakt door het gewicht op zich.
Ja, ik neem ook gewoon aan dat meer gewicht bij slecht rijden, schadelijker is. Zal ik niet tegenspreken.
Maar ik denk zomaar dat beter rijden een betere oplossing is voor het paard dan afslanken en rappig blijven rijden.... ;)

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 14:35

Alweer ben ik het met lusitana eens.
Ik zie nog steeds bij slanke ruiters grote gezondheidsproblemen bij de paarden.
Niet minder dan bij de dikkere ruiters. Gewoon gelijk.
Daarom denk ik ook dat slecht rijden meer kwaad doet dan die paar kilo meer.
En slecht rijden wordt er voortaan veel gedaan. De jonge ruiters te eigenwijs om leren van de oudere garde.
Mentaliteit is snel snel. Hup die kop naar beneden wat we willen winstpunten.
En het ergste, het is zo veranderd dat je er vooraan nog winstpunten mee rijd ook.

De andere kant is het totaal doorslaan naar het natuurlijke en daar mag een paard met weg gedrukte rug scheef lopend door het bos heen slenteren. Want hij loopt zo graag dus het is natuurlijk dus goed. :?

Laten we eens beginnen met een paard rustig zadelmak te maken, over de rug te laten lopen en het gewicht over de 4 benen te verdelen.
Dan zal die paar kilo niet meer maken omdat het verdeeld over zijn lijf.

GiniJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 15:59

Lusitana schreef:
Je kunt wel getrained raken om ook die 25 kilo boven je hoofd te tillen.
Dat vergeten ook heel veel mensen. Spieren kun je trainen.
Daarom vind ik het ook een verschil of een zwaar persoon op een jong slecht bespierd dier gaat rijden of op een ruim volwassen goed bespierd paard.
Het is niet allemaal zo zwart wit en ja, een richtlijn is handig, maar veel te veel mensen nemen het veel te veel op de letter, helaas.

Dat het niet zwart wit is, dat ben ik helemaal met je eens. Maar als zwart het maximale gewicht is wat een paard kan dragen, dan kan het geen kwaad om je donkergrijze zelf eens achter de oren te krabben of het allemaal nog wel past en eerlijk is.

Paarden die wat ronder van zichzelf zijn (en dan bedoel ik niet te dik, maar gewoon rondere vormen, dikke poep) wordt al snel onterecht bestempeld als een lekker gespierd paard.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 19:56

Absoluut waar dat mensen soms ook niet goed in kunnen schatten hoe sterk hun paard is en een dik paard is niet per defintie een sterker paard. Veel cob types en trekpaarden hebben juist de neiging om een holle rug te hebben=slechte gewichtdrager. De lange weke rug bij "de" Fries en de korte weke rug van "de" andalusier zijn berucht wat dat betreft. (Even tussen aanhalingstekens, want er zijn er genoeg binnen het ras met een prima rug natuurlijk)
Maar het probleem met de wit naar zwart schaal is dat je niet goed weet waar je zit, omdat het voor elk paard verschillend is.

Ik denk niet dat we het zo oneens zijn, hoor.
Ik vind het alleen jammer dat "te zwaar" altijd meteen weer een "overgewicht" topic wordt terwijl een en ander helemaal niks met elkaar te maken hoeft te hebben.

Wel ben ik er van overtuigd dat mijn idee van te zwaar erg ver verwijderd ligt vanveel anderen te zwaar vinden.
Ik vind de shetland race met volwassen eventers bv totaal geen probleem. Anderen zijn er van overtuigd dat shetlandponies allen klein kinderen kunnen dragen en als je de schema´s er op los laat van bv 15% of minder van hun lichaams gewicht, dan zou dat ook zo zijn. Maar ik zie echt geen zielige zwoegende ponies.
Shetland race
Shetland race

En als je zelf ooit eens bv op een ren Arabier hebt gezien (dat plezier heb ik ook nog meegemaakt voor 6 maanden) dan voel je wat een krachtige machine een paard kan zijn. Zijn eigenaresse was geen echt lichtgewichtje en reed er jachten op. Was al redelijk oud toen ik hem leerde kennen en is gezond stokoud geworden. In dezelfde jachten stokoude Exmoors met opa en dik kleinkind. Maar je hebt het dan wel over goed getrainde paarden.

En dat is maar een greep uit de vele dingen die de achtergrond van mijn mening zijn.
En die mening is dat een ander niet van achter de computer kan bepalen of je te zwaar bent voor een paard aan de hand van gewichtsopgave en ras/maat van het paard, en dat er rek zit in "te zwaar" omdat het voor elk dier verschillend is.

En dat er is nogal een discrepantie tussen de praktijk en waar onderzoeken op uitkomen.

Hoe dan ook, 90 kilo op een normale volgroeide warmbloed van welke maat dan ook (langere benen maken een paard echt niet plots sterker) is geen vreselijk oneerlijk zware taak voor het paard. Zeker niet als er geen "atletische hoogstandjes" worden gevraagd. (En in veel gevallen zelfs nog niet als die worden gevraagd.)
Maar, als een eigenaar/ruiter merkt dat een paard moeite heeft met gewicht, kan het gewoon niet, punt. Zelfs die stelling is dus niet zo vast! :D

* knip, plaatje van Nuno Oliveira verwijderd, geen zin in discussies daarover. :D

En voordat er reuzepaarden gefokt werden, was de stelregel voor een "paard op maat" dat je voet er net onderuit moest komen....

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 21:30

Hm, sorry, wat typefouten die ik niet meer kan editen.
"Anderen zijn er van overtuigd dat shetlandponies allen klein kinderen kunnen dragen "
moet natuurlijk zijn:
"Anderen zijn er van overtuigd dat shetlandponies alleen kleine kinderen kunnen dragen"

en
"En als je zelf ooit eens bv op een ren Arabier hebt gezien"
moet natuurlijk zijn:
"En als je zelf ooit eens bv op een ren Arabier hebt gezeten"

Mukkie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 13:32

Lusitana schreef:
Illustratief beeld tonen is niet persoonlijk beeld tonen. Ik toonde een illustratief beeld en dat was in dat topic ook duidelijk. Ik had ook een foto van een ander kunnen tonen, maar hoe weet ik dan exact zijn gewicht en die van het rijdier? Hier wist ik het toevallig wel omdat het mezelf betrof.
(Ik vroeg niet of ik te zwaar was... Maar zou ik dat doen dan krijg ik idd zeker wisselende en niet altijd ware reacties.)

Ga niet zeggen dat een paard maar 15% (of wat dan ook) van zijn gewicht kan dragen en vervolgens geen probleem zien als iemand een plaatje toont van iemand die bijna 25% van het gewicht van het rijdier weegt.
Of je houdt vast aan je regeltjes en ziet accuut dat de ruiter te zwaar is en hoeveel, of je geeft gewoon toe dat die regel dus toch niet zo perfect blijkt.

Helemaal mee eens...!

Chivanah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 14:18

als het een breedgebouwd paard is dan vind ik het nog wel kunnen ;)

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 14:47

Er lijkt mij een verschil tussen "absolute draagkracht" (vermogen van paard of pony om een bepaald gewicht/last uberhaupt te kunnen dragen) en "dynamische draagkracht" (vermogen van paard of pony om een (op zichzelf) bewegende last MET zich mee te kunnen dragen).

Staat een paard stil, dan hebben we het over simpel weg het gewicht wat het paardenframe, met name de rug, al dan niet aankan. De pure belasting. Dat zal heel wat meer zijn dan wanneer het paard in beweging komt en zich daarop een zelfstandig bewegend ZELFDE gewicht bevindt, dat ook nog eens niet met de bewegingen mee gaat.

In dat kader bezien, is het zeker zo, dat een ervaren zwaardere persoon die goed in balans zit en rijdt, een paard minder belast dan een beginnende hotsebotsende lichtgewicht.

Ook speelt de leeftijd van het paard (en dus de mate van uitgegroeidheid van de rug) een niet te onderschatten rol.

Hieruit mag volgen dat "groen op groen" (net ingereden jong paard met onervaren ruiter er op) ongeacht het gewicht ook al geen goed idee is. Waarbij aangetekend, dat een groene lichtgewicht onervaren ruiter dan uiteraard het paard minder in de weg zal zitten dan een groene zwaargewicht ruiter.
Dit gewicht en het type paard, want ook bij stevig gebouwde paarden of Shetlander ponies is de rug niet voor het 6de jaar uit-verbeend (eenvoudig uitgelegd).

Pocahaunted

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 23:32

Ik schommel al n tijdje tussen de 85 en 90, ik ben 1.77. Maar niet baggervet ofzo en t rijden gaat gewoon goed hoor.. Paard is trouwens 22

Afbeelding

Afbeelding

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 09:26

Pocahaunted, in dit topic is al 7 maanden niet meer gereageerd ;).

Mukkie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 11:58

Hoera voor deze mooie foto's! Het bewijst dat iemand met dit gewicht niet meteen moddervet is!
Misschien krijgen anderen dan een beetje inzicht in lengte en het gewicht dat daar bij hoort...

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 12:09

Mukkie, maar ook als iemand niet moddervet dan zegt dat toch nog steeds niet dat het een gezond gewicht voor iemand is of voor het paard :o ?

Mukkie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 09:50

Zeker niet! Maar vond het wel fijn dat sommige topiclezers eens kunnen zien dat iemand met dit gewicht niet meteen dik hoeft te zijn. Ik denk dat velen op Bokt niet een goed idee hebben bij welk gewicht bij welke lengte hoort.

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 11:12

Toen ik 18 jr. oud was (en 55 kilo woog) kon ik me totaal niet voorstellen hoe het in godesnaam mogelijk was dat iemand van 80 kg normaal kon functioneren, laat staan sporten :roll:

Arrogantie der jeugd, denk ik maar :Y) Momenteel is 80 kg mijn eerstvolgende streefgewicht :+

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 11:27

Wranglerbutt schreef:
Toen ik 18 jr. oud was (en 55 kilo woog) kon ik me totaal niet voorstellen hoe het in godesnaam mogelijk was dat iemand van 80 kg normaal kon functioneren, laat staan sporten :roll:

Arrogantie der jeugd, denk ik maar :Y) Momenteel is 80 kg mijn eerstvolgende streefgewicht :+

:')

dat was idd de gedachte toen van een tiener _O-

ik had die ook, maar ben nu 80kg en kom van ver :roll: