Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Hevonen schreef:Heeft iemand hier toevallig wel eens de boeken Ruiters en rechters van Ernst van Loon gelezen? Dan zie je hoe belangrijk een goede houding, en ruimte geven is en vooral: hoe ontzettend slecht het 'in de krul trekken' van paarden is, voor de paarden zelf.
Een kennis van mij heeft op die manier drie paarden in no time kapot gereden. Het waren haar eigen paarden en ze luisterde nu niet bepaald naar anderen. Doodjammer.
Ik denk eerlijk gezegd dat er meer paarden kapot gaan door een verkeerde manier van rijden dan door een te zware ruiter, vooral ook omdat het 'verkeerd' rijden erg veel voorkomt. Veel ruiters streven het beeld na van dressuurtoppers, en focussen zich helemaal op bijvoorbeeld de halshouding van het paard, zonder de juiste manier om daartoe te komen te gebruiken.
Lusitana schreef:Er wordt niet gezegd dat het erger is, er wordt gezegd dat het eerder de oorzaak van schade is. Dat je die oorzaak niet in het ruitergewicht op zich moet zoeken.
En dat is gewoon zo.
Men moet, licht of zwaar, gewoon correct rijden (laat en langzaam inrijden, gedegen opleiding etc), dát is paard sparend.

Lusitana schreef:Je kunt wel getrained raken om ook die 25 kilo boven je hoofd te tillen.
Dat vergeten ook heel veel mensen. Spieren kun je trainen.
Daarom vind ik het ook een verschil of een zwaar persoon op een jong slecht bespierd dier gaat rijden of op een ruim volwassen goed bespierd paard.
Het is niet allemaal zo zwart wit en ja, een richtlijn is handig, maar veel te veel mensen nemen het veel te veel op de letter, helaas.
Lusitana schreef:Illustratief beeld tonen is niet persoonlijk beeld tonen. Ik toonde een illustratief beeld en dat was in dat topic ook duidelijk. Ik had ook een foto van een ander kunnen tonen, maar hoe weet ik dan exact zijn gewicht en die van het rijdier? Hier wist ik het toevallig wel omdat het mezelf betrof.
(Ik vroeg niet of ik te zwaar was... Maar zou ik dat doen dan krijg ik idd zeker wisselende en niet altijd ware reacties.)
Ga niet zeggen dat een paard maar 15% (of wat dan ook) van zijn gewicht kan dragen en vervolgens geen probleem zien als iemand een plaatje toont van iemand die bijna 25% van het gewicht van het rijdier weegt.
Of je houdt vast aan je regeltjes en ziet accuut dat de ruiter te zwaar is en hoeveel, of je geeft gewoon toe dat die regel dus toch niet zo perfect blijkt.
.
? Wranglerbutt schreef:Toen ik 18 jr. oud was (en 55 kilo woog) kon ik me totaal niet voorstellen hoe het in godesnaam mogelijk was dat iemand van 80 kg normaal kon functioneren, laat staan sporten![]()
Arrogantie der jeugd, denk ik maarMomenteel is 80 kg mijn eerstvolgende streefgewicht