Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
nombrado schreef:Ik kan me voor een deel vinden in het verhaal van aksja
Maar toch kan het ook op een andere manier, met wel spektakel , en toch meer het dier op eigen benen laten bewegen
http://www.youtube.com/watch?v=DVtZodFm ... re=related
MaartPaard schreef:Askja je slaat de spijker wel op zn kop.
Maar waar ik me gewoon zorgen om maak of wat ik gewoon niet kan begrijpen is dat het allemaal om spektakel gaat in de sport. Tuurlijk zijn er ook goede voorbeelden maar hoe vaak zie je wel niet al dat getrek en geduw. Juryleden die dat gewoon goedkeuren. Ik vind het zo zonde. Maar misschien is dat een andere discussie, de beoordelingspunten in de paardensport..
annebe schreef:Een paard van achter naar voren rijden
Eerst zakt de gluteus (bilspier), psoas (dikke spier loopt binnendoor het bekken) word aangespannen, buikspieren en vervolgens kan de rug omhoog, daarna komt er ruimte in de trapezius (spier in schouder), gaat de scalenus (spier in hals) dit geeft ruimte in de nek en het hoofd knikt in.
(En je paard loopt perfect aan de teugel zoals het hoort)
annebe schreef:Een paard van achter naar voren rijden
Eerst zakt de gluteus (bilspier), psoas (dikke spier loopt binnendoor het bekken) word aangespannen, buikspieren en vervolgens kan de rug omhoog, daarna komt er ruimte in de trapezius (spier in schouder), gaat de scalenus (spier in hals) dit geeft ruimte in de nek en het hoofd knikt in.
(En je paard loopt perfect aan de teugel zoals het hoort)
nombrado schreef:haha, grappig![]()
![]()
![]()
das mijn werk en vakgebied..., het verdiepen is al gebeurd.
nombrado schreef:er zijn boeken van Gerd Heuschmann , waarin precies omschreven staat welke spier waarvoor gebruikt wordt.
met plaatjes erbij
) nastreef: een paard dat vanuit een subtiele maar constante verbinding voortdurend fijn de hand wil volgen en daardoor zich van achteren naar voren, over de bovenlijn laat rijden. Niet dat ik die Spanjaard of Bemelmans zou kunnen narijden hoor ... Ik heb eens gelezen in een interview met Bemelmans dat hij in tegenstelling tot sommige andere dressuurtrainers altijd uitgaat van 'de deur op een kier houden', het paard altijd een uitweg geven. Daarvan is de video met Fuego naar mijn idee een goed voorbeeld.
Maar ik zie Carl Hester niet rijdend op een filmpje. Ik zie hem wel lesgeven. En hoor hem inderdaad opmerkingen maken over het ronder instellen van een paard om de rug losser te maken. Askja schreef:Jij kan anders af en toe ook een aardig potje toeteren hoor Moll![]()
Ik zie toch geen echt LDR in de zin van Anky/Sjef in de video's van Carl Hester.
Af en toe wordt het paard iets achter de loodlijn ingesteld, dat is alles. Vind ik geen LDR.
Maar afgezien daarvan, wat vind jij in de verschillende hierboven geplaatste, door jou als LDR gekwalificeerde video's van het beeld qua van-achteren-naar-voren rijden?
Want daar ga je maar steeds niet op in.