sporen om te verfijnen, zware bitten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 09:25

Danique_G schreef:
Wat mij vaak opvalt is dat mensen met bijvoorbeeld een buitenrit, crosstraining en springen een sterker bit er in hangen. Als reden geven zij 'heet worden, kop omhoog, controle verliezen enz enz' op. Zelf vind ik dat onnodig, ik ben toch de leider, waarom zou ik dan rust afdwingen met een sterkere handrem? Vaak voed de ruiter het nog eens door spanning. Mijn paard wil ook nog wel eens als een hertje rondlopen tijdens het springen, heet worden buiten maar ik vind het de verantwoordelijkheid van de ruiter om dit terug te brengen naar ontspanning/gehoorzaamheid. Ik vind het niet noodzakelijk en als je de controle niet kan behouden, klim er niet op of werk er aan op het 'normale' bit. Ik ben het dus eens met Askja wat dat betreft.

Ik heb liever een ruiter die met een pessoa bit en een los teugeltje buitenritten maakt. Maar bij een heet paard wel net op tijd scherp genoeg kan inkomen om te voorkomen dat ze voor een vrachtwagen rennen. Dan een ruiter die de hele rit aan een dubbelgebroken trensje moet hangen om haar paard bij zich te houden.

Ik zie scherpe bitten en andere hulpmiddelen op een buitenrit wel als een leertraject. Ik heb eens een verreden paard te rijden gehad, die buiten alleen kon stappen. Als je ging draven ging ze er als een dolle vandoor. Dus kwam ze nooit meer buiten, dus was buiten superspannend. Ik ben begonnen met een correctiebit en een slof. Maar na een jaar kon ik met een trensje en losse handen door het bos galopperen. Het heeft even wat gekost, maar ik moest ergens beginnen. En binnenblijven tot ze braaf was werkte niet, want het probleem zat juist in het buitenrijden.

Panimra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 21:28

het is dan scherpere inpact en nog duidelijker en zo kan je het nog meer verfijnen denik

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 21:46

Anoeska schreef:
Danique_G schreef:
Wat mij vaak opvalt is dat mensen met bijvoorbeeld een buitenrit, crosstraining en springen een sterker bit er in hangen. Als reden geven zij 'heet worden, kop omhoog, controle verliezen enz enz' op. Zelf vind ik dat onnodig, ik ben toch de leider, waarom zou ik dan rust afdwingen met een sterkere handrem? Vaak voed de ruiter het nog eens door spanning. Mijn paard wil ook nog wel eens als een hertje rondlopen tijdens het springen, heet worden buiten maar ik vind het de verantwoordelijkheid van de ruiter om dit terug te brengen naar ontspanning/gehoorzaamheid. Ik vind het niet noodzakelijk en als je de controle niet kan behouden, klim er niet op of werk er aan op het 'normale' bit. Ik ben het dus eens met Askja wat dat betreft.

Ik heb liever een ruiter die met een pessoa bit en een los teugeltje buitenritten maakt. Maar bij een heet paard wel net op tijd scherp genoeg kan inkomen om te voorkomen dat ze voor een vrachtwagen rennen. Dan een ruiter die de hele rit aan een dubbelgebroken trensje moet hangen om haar paard bij zich te houden.

Ik zie scherpe bitten en andere hulpmiddelen op een buitenrit wel als een leertraject. Ik heb eens een verreden paard te rijden gehad, die buiten alleen kon stappen. Als je ging draven ging ze er als een dolle vandoor. Dus kwam ze nooit meer buiten, dus was buiten superspannend. Ik ben begonnen met een correctiebit en een slof. Maar na een jaar kon ik met een trensje en losse handen door het bos galopperen. Het heeft even wat gekost, maar ik moest ergens beginnen. En binnenblijven tot ze braaf was werkte niet, want het probleem zat juist in het buitenrijden.

Oeps! Ik moest nog reageren. Met de eerste alinea ben ik het helemaal eens, veiligheid bovenalles. In de tweede alinea kan ik mezelf ook wel vinden eigenlijk. En mooi dat het nog goed gekomen is met het paard uiteraard.

En bijvoorbeeld met springen, op eigen terrein? Ik zelf denk, werk aan je controle met het springen bij bijvoorbeeld de lagere sprongen. Ik kijk er een beetje met gemende gevoelens tegen aan en mijn eerste gedachte blijft, werk aan je controle bij het springen. Maar als ik het nu vergelijk met mezelf.. Ik gebruik ook wel eens een martingaal tijdens het springen of in het bos zodat ze niet volledig het hoofd in de lucht kan gooien zodat ik geen controle heb. Anders? ja, maar wel hetzelfde idee. Hoewel, ik hem eigenlijk nooit gebruik, is zij gespannen dan zetten we haar netjes in stilstand en mag ze pas weer lopen als ze ontspant. Werkt eigenlijk heel goed, hoewel het soms veel tijd kost. Maar eerlijkheid duurt het langst.

Evi_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 19:56

Danique_G schreef:
Ik had het over een dubbel gebroken trensje. Het gaat mij niet om of het prikt in dit geval, maar hoe de krachten overkomen. Als ik met een bepaalde kracht een ophouding maak op een pessoabit dan zal de kracht daar groter aankomen. Als ik met dezelfde kracht weer een ophouding maak op een dubbel gebroken water trensje dan zal de kracht ook iets vergroot aankomen maar niet zoals bij een pessoa. Wanneer ik met een ophouding op dat moment evenveel bereik als bij een ophouding op een pessoa bit dan zal ik met het dubbel gebroken water trensje rijden. Niet alleen omdat het vriendelijker is (hoewel je daar ook anders tegen aan kan kijken, maargoed dat terzijde) maar ook omdat je paard meer word afgestemt op het bit en dus een gevoeliger mondje krijgt.

Stel; je koopt een paard, ongeveer 8 jaar oud, is net ietsje te sterk maar voor de rest lukt alles super goed, met een pessoabitje kan je hem makkelijk houden, dan liever effe contact met de pessoa dan trekken en sleuren aan het trensje ... Ligt dan niet aan de koper maar aan de opleider, niets aan te doen ... Zelfde met een spoor, als je en lui paard hebt, liever een kleine aansluiting van een spoor dan een stamp van je benen in de buik ;)

Raineri

Re: sporen om te verfijnen, zware bitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 20:06

Sterk, in wat voor opzicht? Hangen? Drammerig? Gaat dat gecombineerd met graag over het tempo? Ja klinkt allemaal heel flauw, maar die dingen maken het wel heel verschillend. Hangen, tsjaa gewoon ordinair naar voren drijven. Drammerig gecombineerd met over het tempo, been er aan houden, op een (kleine) volte laten buigen en aan het werk zetten. Ophoudingen om te begrenzen en de concentratie te behouden. Voordat ik er een sterkere rem in ga hangen moet er niet zonder uit kunnen komen en alsnog krab ik mijzelf nog een aantal keer achter de oren.

Als mijn paard lui is, gebruik ik geen sporen. Gewoon (schijn) overgangen oid doen.

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-11 20:12

Dubai_x3 schreef:
Stel; je koopt een paard, ongeveer 8 jaar oud, is net ietsje te sterk maar voor de rest lukt alles super goed, met een pessoabitje kan je hem makkelijk houden, dan liever effe contact met de pessoa dan trekken en sleuren aan het trensje ... Ligt dan niet aan de koper maar aan de opleider, niets aan te doen ... Zelfde met een spoor, als je en lui paard hebt, liever een kleine aansluiting van een spoor dan een stamp van je benen in de buik ;)

dat dacht ik ook altijd, nu heb ik een haflinger die vanaf zijn derde als manege pony heeft gediend, 7 jaar in totaal en heeft die jaren met een pelham bit gelopen terwijl er kindjes op zijn rug reden. Ik heb hem zelf nog geen jaar nu en waar hij in het begin door zijn pelham bit heen liep, doet hij het nu super met een dubbel gebroken bitje en werken we zelfs langzamerhand naar bitloos toe! Dus ik geloof er niet meer in dat je er niks meer aan kan doen als het paard al hard in de mond is door verkeerd gebruik.